Nieuw onderkomen printer.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

Zie hier het nieuwe onderkomen voor mijn 3D printer. :lol:

24327

Ik had van de week de printer even onder handen genomen.
Merendeels uit elkaar gehaald, schoongemaakt, enkele loopwielen vervangen en opnieuw afgesteld.

De printer stond op een meter afstand van me, gewoon open, naast me. Niet echt ontspannen als hij aan het werk was. :shock:
Ik had hierdoor de laatste tijd, als ik iets moest printen deze maar op de zolder staan.
Dus heb gelijk als oplossing hiervoor een oud kastje hier, waar eigenlijk alleen rotzooi in lag, gerenoveerd en verbouwd. ;-)

Nu kan ik hier heerlijk prutsen zonder de herrie van de printer, als deze bezig is. :P Het geluid wordt nu gedempt. :lol:

Alles opgebouwd met oude restjes. De ledlampjes had ik al een jaar liggen, van Alie.

De montage van cam en filamentrol krijgen nog wat aandacht.
De geprinte doorvoer tussen de kastgedeeltes werkt perfekt.

De Raspberry met Octopi heeft nu een vaste netwerkkabel, had vaak moeite om op de wifi te komen.



24328
24329
24330
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door kevertje »

Mooi gedaan. Als je de printer echt niet meer wilt horen plaats hem op een stoeptegel met 4 blokjes geperst schuimrubber eronder van 10x10cm 3cm dik. Je het nog hoogte genoeg.
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Peter Bijlholt »

Leuk idee!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Markus »

Goed idee, ik ga nu ook over zoiets nadenken, dank !

Greezt,

Markus
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

kevertje schreef: 28 mei 2022 14:33 Mooi gedaan. Als je de printer echt niet meer wilt horen plaats hem op een stoeptegel met 4 blokjes geperst schuimrubber eronder van 10x10cm 3cm dik. Je het nog hoogte genoeg.
super! Bedankt voor de tip. ;-)

Dit had ik eerder ergens gelezen voor een CNC bankje, maar wist niet zeker of dit ook bij een 3D-printer ook zo werkte. ;-)

Ik had de onderkant van de kast versterkt met een frame van hardhouten balken, die ik nog had liggen.
Daaronder dikke rubberen trillingdempers. om zo weinig mogelijk door te geven aan de laminaatvloer eronder. De kast staat dus helemaal los. Ik had er ook aan gedacht om aan de achterkant trillingdempers te schroeven, zodat de kast hiermee tegen de muur staat. Mijn theorie is dat de kast dan geen ruimte krijgt om te gaan vibreren, niet kan gaan resoneren. Zou dit nut hebben, of is dat te ver gezocht? :roll:

Maar die stoeptegel ga ik gelijk proberen, laat nog weten of het helpt. :P
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er netjes uit! Met de deur dicht staat hij ook meteen tochtvrij. Met PLA valt het wel mee maar b.v. PETG is de kans dat je print mislukt (meestal los raken van het bed) duidelijk kleiner als er geen tocht over de printer gaat heb ik gemerkt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het open en dicht doen van de kastdeur tijdens het printen nu wel een temperatuurschok geeft. Voorzichtig kijken dus :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 28 mei 2022 16:48 Ik zou me kunnen voorstellen dat het open en dicht doen van de kastdeur tijdens het printen nu wel een temperatuurschok geeft. Voorzichtig kijken dus :P
Daarom zal er wel een raampje in zitten. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 28 mei 2022 16:48 Dat ziet er netjes uit! Met de deur dicht staat hij ook meteen tochtvrij. Met PLA valt het wel mee maar b.v. PETG is de kans dat je print mislukt (meestal los raken van het bed) duidelijk kleiner als er geen tocht over de printer gaat heb ik gemerkt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het open en dicht doen van de kastdeur tijdens het printen nu wel een temperatuurschok geeft. Voorzichtig kijken dus :P
dankje Kars,

inderdaad, Hugo ;-) , vandaar dat raampje, maar ik heb er ook een cam binnen staan, die is superscherp en zo kan ik elk moment zien of de boel nog lekker loopt.
Ik gebruik Octoprint, super programma. Ben tijden niet bezig geweest met het printen, heb het opnieuw geinstalleerd en zag dat er allerlei nieuwe plugins bij zijn gekomen. Moet me hier weer even in verdiepen om te fine tunen. :roll:

Maar je hebt gelijk Kars, zodra je de deur opendoet komt de warmte je tegemoet. Kan me voorstellen dat je daarmee een reaktie teweeg brengt als de printer nog bezig is. Dus bedankt voor de tip. ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door serum »

Als je er toch een camera bij hebt, is spaghetti detective een aanrader. Als ie bossen met mislukte print ziet, dan stopt ie ermee. En er is ook een plugin die je kan gebruiken als je bv een printbed met 12 dezelfde dingen hebt gedaan, maar 1 mislukt/is losgekomen; je selecteert dan dat specifieke veld en de gcode uitgevoerd in die flagged zone wordt niet meer uitgevoerd.

Zie net dat spaghetti detective ook ten prooi is gevallen aan commerciële uithoerderij.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 28 mei 2022 18:26 Zie net dat spaghetti detective ook ten prooi is gevallen aan commerciële uithoerderij.
bedankt voor je tips.
jammer dat die spaghetti detective uitgehoereerd wordt, had die al voorbij zien komen, leek me wel wat. :shock:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door serum »

Aan de andere kant, misschien volstaat de gratis versie voor je of is er ondertussen een gratis alternatief voor.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

ik heb de test met de tegel gedaan. :lol:

Heb ook gelijk een rubberen trillingdemper achterop de kast geschroefd. De kast staat nu met dat rubber tegen de muur.

Het resultaat is goed wat mij betreft, je voelt de kast ook totaal niet trillen bij het printen.
Hoewel ik de test eigenlijk eerst had moeten doen zonder die rubberen demper. Weet nu natuurlijk niet of dat trillen in de kast door de tegel of het rubber tegen de muur gedempt wordt. :roll:

Er kwam nu wel een super irritant geluid bij! Het filament, wat eerst perfekt door de geprinte opening kwam, liep nu tegen de bovenkant van het gat.
Het was nu ongeveer een basviool, het geluid veranderde bij afrollen, bij verschillende snelheden een andere toon. :lol:
Had tussendoor een stukje tape ertussen geplakt, hielp iets. :|
Moet het gat maar wat hoger maken als dit de situatie blijft. Ik wil eerst de test uitvoeren zonder tegel, met rubber tegen de muur dus.
Ik twijfel ook nog omdat de printer ook nog maar net op de tegel past. :cry:

Affijn, bekijk de foto maar ff, let op de hoogte van het binnenkomende filament en de pootjes van de printer op de tegel. ;-)

24331
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 28 mei 2022 19:26 Aan de andere kant, misschien volstaat de gratis versie voor je of is er ondertussen een gratis alternatief voor.
ik zal me hier eens in verdiepen. ;-)
Er zijn zoveel mogelijkheden bij dat octoprint, eerst ff doorspitten. :P
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw onderkomen printer.

Bericht door Markus »

Wegens ervaringen uit het verleden(kuch) ben ik wat angstig als het gaat om hele hete dingen die aan staan in huis ik dacht zou zoiets niet een mooie basis zijn voor een behuizing ??

Afbeelding

https://www.kruizinga.nl/aluminium-kist ... /99-4383gb

Bovenste eraf flexen, wieltjes eronder weg ..deurtje maken ??

Greezt,

Markus
Plaats reactie