Het Grote 3d geprinte producten topic;
Moderator: Moderators
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Ik print rechtstreeks op mijn verwarmd bed (65°) zonder iets van hechtmiddel. Bij kleine onderdelen zet ik er een brim omheen (1 laag dikte layer). Pas bij een bed temperatuur van 35° laat het PLA onderdeel zich redelijk gemakkelijk verwijderen. Bij een temperatuur van 25° laat het vanzelf los door krimpverschillen tussen bed en PLA.
PETG laat zich, bij mij, ook goed van een warm bed bed verwijderen. Zo goed zelfs dat het soms al onder het printen los laat.
Ik denk dat bij mij veel hechtingsproblemen ontstaan doordat het filament niet droog genoeg is, zelfs bij PLA.
PLA en PETG drogen in de oven bij 60°gedurende 6 uur voorkomt al veel problemen. Zelfs nieuw uit de folie kan zo'n rol, ondanks het zakje silica gel dat er in zit, toch te vochtig zijn.
Ik denk dat drogen en bewaren in een gesloten doos/zak met gedroogd silica gel en een hygrometer de enige oplossing is.
De Bambu printers met AMS en silica gel in de AMS met een hygrometer zijn wel een goede oplossing.
Ik ga een filament droger aanschaffen maar ben er nog niet uit welke. Ik neig naar de polymaker polydryer omdat de bijbehorende droog box ook als opslag box gebruikt kan worden. Ik heb geen Bambu printer en dus geen AMS. Als ik een rol PLA en PETG gedroogd heb, dan is dat voor mij meer dan voldoende. Dan gaat de gedroogde nieuwe rol in de zak en de rol die in gebruik is, in de droog box.
Ik heb net zo'n kleine hygrometer aangeschaft (ALI). Daar ga ik het vochtgehalte mee controleren als de rol uit de oven komt en in de zak gedaan wordt. Daarna nog z'n zelfde experiment met een zakje silica gel erbij dat in dezelfde oven heeft gelegen.
Filament en silica gel zou je kunnen drogen door het op het verwarmde bed te leggen. Enigszins afdekken om de warmte vast te houden met voldoende ventilatie om het vocht af te voeren.
PETG laat zich, bij mij, ook goed van een warm bed bed verwijderen. Zo goed zelfs dat het soms al onder het printen los laat.
Ik denk dat bij mij veel hechtingsproblemen ontstaan doordat het filament niet droog genoeg is, zelfs bij PLA.
PLA en PETG drogen in de oven bij 60°gedurende 6 uur voorkomt al veel problemen. Zelfs nieuw uit de folie kan zo'n rol, ondanks het zakje silica gel dat er in zit, toch te vochtig zijn.
Ik denk dat drogen en bewaren in een gesloten doos/zak met gedroogd silica gel en een hygrometer de enige oplossing is.
De Bambu printers met AMS en silica gel in de AMS met een hygrometer zijn wel een goede oplossing.
Ik ga een filament droger aanschaffen maar ben er nog niet uit welke. Ik neig naar de polymaker polydryer omdat de bijbehorende droog box ook als opslag box gebruikt kan worden. Ik heb geen Bambu printer en dus geen AMS. Als ik een rol PLA en PETG gedroogd heb, dan is dat voor mij meer dan voldoende. Dan gaat de gedroogde nieuwe rol in de zak en de rol die in gebruik is, in de droog box.
Ik heb net zo'n kleine hygrometer aangeschaft (ALI). Daar ga ik het vochtgehalte mee controleren als de rol uit de oven komt en in de zak gedaan wordt. Daarna nog z'n zelfde experiment met een zakje silica gel erbij dat in dezelfde oven heeft gelegen.
Filament en silica gel zou je kunnen drogen door het op het verwarmde bed te leggen. Enigszins afdekken om de warmte vast te houden met voldoende ventilatie om het vocht af te voeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Arie Kabaalstra
- Berichten: 14588
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Ik heb een Bambulabs P1s, en ik weet niet of rechtstreeks op het bed printen, zonder "printbed" daar wel zo'n goed idee is..
Bij mij ligt er een gestructureerde PEI plaat op, en, blij kleine onderdelen van PLA, en HEEL kleine onderdelen van PETG gebruik ik ook een Brimmetje om het werk..
Onlangs een paar "Nissenhutten" geprint voor de Modelspoorbaan (Märkin MiniClub, schaal 1:220, ook wel bekend als Z-spoor, geprint met PLA, Laagdikte Maximaal (0.28) om het uiterlijk van de Golfplaten te benaderen, dus de Nissenhutten verticaal gezet, met een wanddikte van 0.8, en een Boogje van 17 mm hoog, en 32 mm breed.. heb je niet veel oppervlak.. Brimmetje erom, en gaan.. Nu print ik de achterwand er ook in één keer in.. en de voorwand, ligt op een randje wat ik in de voorkant van de boog print.. Druppie modelbouwlijm, en het zit muurvast..
Een ander Printklusje dan...
Zoals bekend ben ik een verwoed Boogschutter, ik schiet met een 40 lbs Recurve, SF Forged Aluminium Handstuk, Samick Carbonfoam Booglatten.
40 Pond dus.. je schiet met 2 vingers onder, en 1 boven de pijl, dus dat betekent dat je 3 vingertopjes hebt om die 40 pond te trekken..da's dus dik 18 Kilo, dus ruim 6 Kilo per vingertop...
Daarom gebruik je een "Fingertab"
't dubbele lapje Leer beschermt je vingertoppen, en het aluminium hoekje bovenaan, hou je tegen je kin, zodat je altijd dezelfde positie hebt
aan de achterzijde zit een "Fingerspacer" om te voorkomen dat je je vingers tegen elkaar trekt, en daarmee de pijl "knijpt"
En dat was het Prob.. eh.. de Uitdaging.. 't originele Fingerspacertje was kaduuk.. dat was een Siliconenrubberen exemplaar, met een Draadinsert erin.. en die was losgekomen.. Lijmen hielp maar 2 weken.. en om nou elke 2 weken dat ding opnieuw te lijmen.. nee.. dus.. opgemeten, in Alibre getekend, en door de Bambulabs uit laten poepen.. gaatje 3.3 erin voor het "Ongeveeer M4" boutje.. 't is een "imperial" Units boutje, zoals zoveel bevestigingsmiddelen aan een Handboog, maar Plastiek is vergevingsgezind.. dus het nieuwe exemplaar zit vooralsnog zo vast als een huis..
dat valt er ook niet tegenan
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Mijn plaat heeft ook een "structuur". Het lijkt er op dat het van glas gemaakt is met de verwarming (220V) aan de onderkant erop "geplakt".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Ik was bezig met mijn tandwieltje voor de borduurmachine, en heb wat zitten switchen tussen filamenten en nozzles. Wel interessante resultaten, dus ik deel ze hier:
Origineel (spuitgieten, beetje vies lol)
PETG 0.4mm nozzle (ik dacht 0.2mm lagen)
PLA 0.25mm nozzle, 0.1mm lagen: duidelijk beter tandprofiel (maar nog niet afgewerkt)
Maar bij ABS 0.25mm 0.1mm lagen blijft weinig van het profiel over: bekende eigenschap van ABS...
ABS wieltje lijkt direct al een stuk sterker, dat wel!
Origineel (spuitgieten, beetje vies lol)
PETG 0.4mm nozzle (ik dacht 0.2mm lagen)
PLA 0.25mm nozzle, 0.1mm lagen: duidelijk beter tandprofiel (maar nog niet afgewerkt)
Maar bij ABS 0.25mm 0.1mm lagen blijft weinig van het profiel over: bekende eigenschap van ABS...
ABS wieltje lijkt direct al een stuk sterker, dat wel!
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Ik print alles met de 0.4 mm nozzle . Tandwielen doe ik met een laagdikte van 0.8 mm. Meestal uit PLA omdat dat stijver is dan petg.
Edit: moet 0.08 mm laagdikte zijn.
Edit: moet 0.08 mm laagdikte zijn.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 03 jan 2025 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
0.8? AFAIK is de maximum effectieve laagdikte bij een 0.4mm nozzle 0.3mm? Ja, wat ik kan vinden is de maximaal dikte 0,75 keer de nozzle.
En dat zullen niet tandwielen modulus 0.5 zijn?
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Typo,
Ik print tandwielen op 0.08mm laagdikte. 0.28 is mijn grootste laagdikte voor standaard werk.
Ik print tandwielen op 0.08mm laagdikte. 0.28 is mijn grootste laagdikte voor standaard werk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Omdat ik nogal een wat mis giet.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 2139
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
is dat printen water dicht?
ik weet dat we +10 jaar geleden op de Stratasys vacuüm armen hadden geprint voor een pick and place robot, deze waren zo lek als een zeef, we hebben dat toen met een soort porie vuller dicht moeten maken.
ik weet dat we +10 jaar geleden op de Stratasys vacuüm armen hadden geprint voor een pick and place robot, deze waren zo lek als een zeef, we hebben dat toen met een soort porie vuller dicht moeten maken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Is voor olie bij te vullen , en de pomp bouwt van binnen zijn druk op werkt ook zonder een dop.
Het is Petg dus zou wel waterdicht moeten zijn.
Het is Petg dus zou wel waterdicht moeten zijn.
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
PETG is met wat geluk waterdicht, maar toch ook heel vaak net niet helemaal.
Als het waterdicht moet dan is epoxy (en bij voorkeur ook vacuum) je vriend, of printen uit ASA/ABS en vaporsmoothen.
Als het waterdicht moet dan is epoxy (en bij voorkeur ook vacuum) je vriend, of printen uit ASA/ABS en vaporsmoothen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- P1-Engineering
- Donateur
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
- Locatie: Haarlem
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Misschien een rare vraag?
Maar hoe kom ik aan een file om dit the printen?
Alvast dank...
Groeten John
Maar hoe kom ik aan een file om dit the printen?
Alvast dank...
Groeten John