Het Grote 3d geprinte producten topic;

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Portje
Donateur

Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;

Bericht door Portje »

Ik had ergens gelezen dat als de fabrikant het filament in de zak sealde het filament niet droog is en er dus 1 of 2 zakjes bij werden verpakt.
Die zakjes zijn dus gebruikt en moet je eerst weer drogen voor je het opnieuw gebruikt.
Wel logisch eigenlijk..
Ook het filament zou je moeten drogen voor je het gaat gebruiken.
Ik zet altijd van te voren het filament in de droger en heb daar een rits zakjes bij inliggen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Portje schreef: 03 feb 2025 14:04 Ook het filament zou je moeten drogen voor je het gaat gebruiken.
Je mag toch verwachten dat het filament gebruiksklaar wordt geleverd. Als het eerst gedroogd moet worden, dan zou het er toch op moeten staan. Helaas is de praktijk anders en moet je filament ook nieuw uit de doos eerst drogen voor de beste resultaten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
wim62

Bericht door wim62 »

Hebt je weleens gezien hoe ze filament maken en hoeveel water er gebruikt wordt om het filament af te koelen .
Dat vocht moet er wel uit , het is niet net als bij de slager die de worsten voor een bepaalde tijd in een droogkamer hangen .
Het drogen van het filament mag de consument mooi zelf doen .
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

wim62 schreef: 04 feb 2025 10:11 Hebt je weleens gezien hoe ze filament maken.
Ja, ik heb 19 jaar in zo'n plastic omgeving gewerkt.
wim62 schreef: 04 feb 2025 10:11 hoeveel water er gebruikt wordt om het filament af te koelen .
Dat is geen reden om onvoldoende gedroogd filament te leveren.
wim62 schreef: 04 feb 2025 10:11 Het drogen van het filament mag de consument mooi zelf doen .
Dan zou het toch netjes zijn dat ze op de doos zetten "voor gebruik drogen"
There are only 2 limits, the sky and your imagination
salautom

Bericht door salautom »

wim62 schreef: 04 feb 2025 10:11 Het drogen van het filament mag de consument mooi zelf doen .
wat is dit nou weer voor een raar verhaal, en inderdaad het staat niet op de doos dat je moet drogen...
ik heb nog nooit in mijn hele 3d-print leven (ongeveer 12 jaar nu) een enkele pla/petg/asa/abs rol gedroogd
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Kan denk ook te maken hebben waar je het vandaan haalt , de 8eurodekiloknallers van alie zullen wat vochtiger zijn ?
serum

Bericht door serum »

Quepee schreef: 04 feb 2025 11:15 Kan denk ook te maken hebben waar je het vandaan haalt , de 8eurodekiloknallers van alie zullen wat vochtiger zijn ?
5 euro kiloknallers voor PETG en die zijn kurkdroog kan ik je vertellen! Jayo ofzo. Bevalt mij goed die PETG in het grijs en zwart.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Eigenlijk droog ik hooguit nylon, polycarbonaat en soms TPU voor het printen (en dan ook direct uit de verpakking). Als ik die filamenten gebruik heb ik verwachtingen van het eindresultaat en zorg ik rvoor dat het voor-proces ook in orde is.

De rest is direct uit de verpakking bruikbaar en wordt normaliter niet gedroogd. Ik sla het wel tijdens en na het printen in een droge ruimte op.

Ik heb zelden kiloknallers, meestal 'merk-spul'. Dat kost me dan 15 cent aan plastic ipv 5 cent aan plastic voor een dingetje. Als ik daarmee de mensen bij Formfutura ofzo een belegde boterham bezorg, prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

serum schreef: 04 feb 2025 12:18
Quepee schreef: 04 feb 2025 11:15 Kan denk ook te maken hebben waar je het vandaan haalt , de 8eurodekiloknallers van alie zullen wat vochtiger zijn ?
5 euro kiloknallers voor PETG en die zijn kurkdroog kan ik je vertellen! Jayo ofzo. Bevalt mij goed die PETG in het grijs en zwart.
Hey die heb ik ook ! wat een toeval.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zit ik te verkondigen dat PETG direct uit de fabrieksverpakking bruikbaar is, heb ik de jackpot te pakken:

Afbeelding

Formfutura RPET, gisteren besteld, vandaag binnen, direct de rol gemonteerd, eerste stukje extrusie om de vorig kleur uit de spuitmond te krijgen. Je ziet de belletjes.

De droger in dus, en maar even melden dat de print vertraging oploopt :evil:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Is dat na het drogen weer mooi overal dezelfde dikte dan? Of blijven die bobbels er op zitten?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je het nog niet geextrudeerd heb, zie je niets van die belletjes.. die komen pas te voorschijn als je 't extrudeert..
'k heb er van de zomer ook last van gehad.. tot ik zoals eerder aangegeven, de rollen eerst een paar uur in de Printer had gelegd, met het bed op 100°C, dan stook je het vocht er wel uit..
dat valt er ook niet tegenan
serum

Bericht door serum »

Vermoed dat dit na de extrusie is.

Heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt met die goedkope rollen. En ik heb er al wat versleten. Wel meegemaakt met duurdere rollen, jaren terug. waren rond de 40e/klos. Dan denk je dat je wat goeds koopt. Daar ben ik met filament wel mee opgehouden, denken dat duur filament automatisch beter is. Is echt niet altijd het geval. Tuurlijk betaal je wat meer voor exotische filaments, maar het gros gaat hier op stemmig zwart. Tot nu toe geen klachten over de kiloknallers.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dit strengetje Filamemt komt net uit de nozzle, zoals ook al aangegeven:
DaBit schreef: 05 feb 2025 14:25 Formfutura RPET, gisteren besteld, vandaag binnen, direct de rol gemonteerd, eerste stukje extrusie om de vorig kleur uit de spuitmond te krijgen. Je ziet de belletjes.
dat valt er ook niet tegenan
Plaats reactie