Het Grote 3d geprinte producten topic;

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mcgyver

Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;

Bericht door Mcgyver »

20240516_085904.jpg
Hart en oog model in full colour.
Geprint op een stratasys medijet j5
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Het meest indrukwekkende wat ik heb mogen printen tot nu toe waren 8 staafjes pla+ van 2.7x45mm,haha
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 16 mei 2024 13:48 Het meest indrukwekkende wat ik heb mogen printen tot nu toe waren 8 staafjes pla+ van 2.7x45mm,haha
Dat wil zeggen: de Rondborstige Regering had de Printer even niet nodig?.. :lol: Je moet maar zo denken.. da's alvast meer dan wat Kabaalstra tot nu toe geprint heeft.. (zondag gaat er weer 21,60 , zijnde de prijs van een Baaltje Pijptabak, naar de spaarpot, 't schiet niet echt op.. maar er zijn ook nog Facturen..die leveren meer op...)
dat valt er ook niet tegenan
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mei 2024 13:58 (zondag gaat er weer 21,60 , zijnde de prijs van een Baaltje Pijptabak, naar de spaarpot, 't schiet niet echt op.. maar er zijn ook nog Facturen..die leveren meer op...)
Bijzondere manier, dat gaat lang duren dan...
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 16 mei 2024 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Ik vind dat Rondborstige nogal aanstootgevend maar dat ter zijde.
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

Mcgyver schreef: 16 mei 2024 09:00 20240516_085904.jpg

Hart en oog model in full colour.
Geprint op een stratasys medijet j5
Hart van een muis? Lijkt mij een beetje groot.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Nee is een getekend model van een mens, alleen verkleind niet van een muis ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
H.C

Bericht door H.C »

Kijk, dit waren nog eens tijden :D
2 kleuren door 1 nozzle
(Figuurtje is dan nog gebruikt als test print bij nieuwe machines. (Maken nu nog enkel grote printers))
& ja, heb ook een Bambu x1c (had toen geen fancy seam instellingen nodig, gewoon wat retract in S3d...:D )

https://www.youtube.com/watch?v=Sg-CT7m ... u6&index=5
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag mijn eerste serieuze 3D printobject ontworpen, een afdekking voor mijn Nema17 JMC sevomotortjes.
afdekdoosje voor Nema17 JMC servomotor.JPG
Ik heb nog even geen idee welk materiaal ik het beste kan gaan gebruiken en of die verende (is de bedoeling) lipjes voldoende flexibel zijn, ook de toleranties heb ik niet echt een idee van, ik ga het gewoon een keertje printen en dan zie ik wel wat er allemaal anders moet.

Als jullie hints hebben hoor ik ze natuurlijk graag.
mher

Bericht door mher »

benkr schreef: 20 mei 2024 23:20
Ik heb nog even geen idee welk materiaal ik het beste kan gaan gebruiken en of die verende (is de bedoeling) lipjes voldoende flexibel zijn, ook de toleranties heb ik niet echt een idee van, ik ga het gewoon een keertje printen en dan zie ik wel wat er allemaal anders moet.

Als jullie hints hebben hoor ik ze natuurlijk graag.
Leuk om te zien, ik heb voor mijn servo motoren ook een afdekking geprint:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=273180#p273180

Wat betreft het materiaal. Voor onderdelen die tegen vocht moeten kunnen zou ik over het algemeen ASA gebruiken. Dit is het best bestendigd tegen "weersomstandigheden" in mijn ervaring. Alleen is het wat lastiger te printen, je hebt een gesloten printer nodig of is op zijn minst aan te raden.

Verder heb ik bij mijn oplossing een "pakking" geprint van TPU om een zo'n goed mogelijke sluiting te krijgen.
Mijn print bestaat dus uiteindelijk uit 4 delen, de TPU bodem, de basis die over de servo valt dan nog een TPU pakking tussen de basis en het "dakje"

Voor TPU filament zou je iets als ninjaflex kunnen gebruiken. Mocht je willen heb ik ook nog wat liggen en kan ik het eventueel voor je printen voor de kostprijs van het onderdeel
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 20 mei 2024 23:20 Als jullie hints hebben hoor ik ze natuurlijk graag.
Gewoon PETG gebruiken imho. Da's een prima algemeen-mechanische-onderdelen filament dat makkelijk te printen is, niet erg prijzig, redelijk temperatuurbestendig, goed detail, chemisch aardig inert, en meestal na het printen direct vloeistofdicht.

ASA is fijn spul voor buitengebruik, voor nabewerking met vaporsmoothing, voor mechanische nabewerking, voor verlijmen van meerdere delen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker »

Ik heb al een tijdje een aantal ijkgewichtjes staan zonder een fatsoenlijk plaats om ze op te bergen.

25263

Daarom in een grijs verleden een doosje getekend, eigenlijk om uit hout te frezen. Maar omdat de freesmachine 'in onderhoud' is en ik nu een 3D hars printer heb, dacht ik dat eens te proberen.

Poging 1 is onder een hoek met support, de gedachte was dat de meer zwevende delen dan wel zouden blijven hangen, het gemakkelijk van de plaat zou komen en ik dus de vorm uit kon hollen om hars te besparen.

25262

Dat was een mislukking, overal gaten en onbruikbaar, die vloeistof dynamiek heeft toch veel meer invloed dan ik dacht, bovendien zag het hele ding er niet uit qua oppervlakte.

Poging 2 recht op de plaat, wel uitgehold maar met een soort honingraat support binnenin. Het deksel ziet er echt een stuk beter uit nu:

25261

Maar niet overal goede hechting en nog steeds wat gaatjes. Het deksel zat blijkbaar vol met hars en er zaten kleine gaatjes in, want 's ochtends lag er hele plas vloeibare hars op de tafel. Het doosje zelf zag er eerst best aardig uit maar begon over een paar dagen grote scheuren te krijgen, denk dat die structuur binnenin uithard en vervormd.

Kortom, duidelijk een verkeerd ontwerp, frezen is niet hetzelfde als 3D printen. Dus vandaag het ontwerp herzien, en massief gerpint.

25260

Zat muurvast op de bouwplaat, maar uiteindelijk toch los gekregen, en best tevreden met het resultaat.

2525925258
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Net een spoel-(om)windertje geprint.

Dit is een uiterst simpele versie, maar daarom juist handig m.i.

Het omspoelen kan met de hand of b.v. met een 6-kant bitje/boutje in de accu-boormachine.

In 2 minuten klaar!

Op UwBuis:
https://www.youtube.com/watch?v=86uyefZLm-M&t=11s

met daar verwijzing naar de files of

https://makerworld.com/en/models/110169 ... eId-212005

Hessel
Spoolwinder1.jpg
Spoolwinder2.jpg
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Als tip wil ik er bij geven dat het vaak goed (beter) is om 2x om te spoelen. Bij 1x omspoelen gebeurd het vaak de het filament niet lekker op de rol blijft zitten en er af wil springen. Dit komt dan door dat de buigrichting net de andere kant op staat. Bij nogmaals omspoelen ondervang je dit probleem.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie