't is inmiddels zo zoetjes aan bekend.. de kogel is door de kerk.. er komt een Bambulabs P1S mijn kant op..
'k heb om meteen wat te kunnen printen een rolletje Rode PLA mij doen toekomen omdat Grijs uitverkocht was.
ik denk niet dat ik die Kilo in een dag opstook..maar voor toekomstige projecten en productjes zal ik ook andere Soorten Filament moeten hebben..
PLA is algemeen geaccepteerd als "BeginnersFilament" Dus, blijkbaar print dat spul makkelijk..
Volgens de site van 123D:
Over PLA:De meest gebruiksvriendelijke filamenten zijn PLA, PETG en ABS. Deze filament hebben allen speciale eigenschappen en zeer geschikt om te gebruiken als beginner.
PETG en ABS had ik ook al in het vizier..PLA (Polylactic acid) is met stip het meest gebruikte filamenttype bij 3D printen. Kenmerkend voor PLA is de lage prijs en de gebruiksvriendelijke eigenschappen. Zo print je PLA op aanzienlijk lagere temperatuur dan andere veelgebruikte filamenten en heb je minder kans op vervorming. Ideaal filament voor beginners dus.
Over PETG schrijft men daar:
en over ABS zegt men:PETG (Polyethyleentereftalaatglycol) is een veelzijdig en veelgebruikt type filament. Je print met PETG gemakkelijk geurloos, zeer sterk en waterafstotend materiaal. Wist je al dat PETG ook in transparante kleuren beschikbaar is?
Dit zijn volgens mij wel de 3 Meest gebruikte "algemeen bruikbare" soorten.ABS (Acrylonitril-Butadieen-Stryeen) filament is een veelzijdig en zeer sterk filamenttype op oliebasis. Het heeft een printtemperatuur tussen de 220°C en 260°C en is hierdoor beter bestand tegen hoge temperaturen dan andere filamenttypen. ABS filament is hard, buigzaam en zeer sterk waardoor de toepassingsmogelijkheden eindeloos zijn.
Wat me opvalt bij de beschrijving van PLA dat men daar niet bepaald rept over de sterkte en buigzaamheid van het materiaal, terwijl men dat wel aanstipt bij PETG en ABS..ABS kennen we natuurlijk als uiterst sterk en duurzaam.. mijn Lego blokjes van 50 jaar oud inmiddels, zijn nog altijd prima bruikbaar.
Zit ik goed als ik zeg:
"Voor practische voorwerpen die vooral tegen een stootje moeten kunnen is ABS eigenlijk de eerste keuze, gevolgd door PETG, 't lijkt me dat ABS ook wel waterafstotend is.
Dat Biologisch afbreekbare van PLA.. ik weet niet of dat nou net een eigenschap is die ik bij een Duurzaam product wil.. Duurzaam wil bij mij zeggen dat het vooral lang mee moet gaan, Duurzaam is in mijn boek niet zo'n loze linkse reclamekreet namelijk.. Duurzaam is precies dat.. dat het vooral lang meegaat.. en niet dat het biologisch afbreekbaar is.. daar heb ik tenslotte niet veel an
en dan nog een ander fenomeen.. de bouwplaat.. ik zie van allerlei materialen langskomen
Als ik het goed snap, dan zijn de 3D effect sheets voor het aanbrengen van een interessante structuur aan je eerste laag (weet ik meteen waar dat mooie oppervlak van dat CNCzone Kistje vandaan komt)
Verder lees ik ook veel de term PEI
is dat een Coating, hoe lang gaat zoiets mee?
en dan nog het hoofdstukje "lijm" voor welke filamenten moet je eerst met een "Pritt-stick" over je printbed, ik zie ook de aanbeveling om Schilderstape te gebruiken..voor welke Filamenten dan?