Welke Merken, Welke Soorten?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Welke Merken, Welke Soorten?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jonge, en minder jongelui,

't is inmiddels zo zoetjes aan bekend.. de kogel is door de kerk.. er komt een Bambulabs P1S mijn kant op..
'k heb om meteen wat te kunnen printen een rolletje Rode PLA mij doen toekomen omdat Grijs uitverkocht was. :mrgreen:

ik denk niet dat ik die Kilo in een dag opstook..maar voor toekomstige projecten en productjes zal ik ook andere Soorten Filament moeten hebben..
PLA is algemeen geaccepteerd als "BeginnersFilament" Dus, blijkbaar print dat spul makkelijk..
Volgens de site van 123D:
De meest gebruiksvriendelijke filamenten zijn PLA, PETG en ABS. Deze filament hebben allen speciale eigenschappen en zeer geschikt om te gebruiken als beginner.
Over PLA:
PLA (Polylactic acid) is met stip het meest gebruikte filamenttype bij 3D printen. Kenmerkend voor PLA is de lage prijs en de gebruiksvriendelijke eigenschappen. Zo print je PLA op aanzienlijk lagere temperatuur dan andere veelgebruikte filamenten en heb je minder kans op vervorming. Ideaal filament voor beginners dus.
PETG en ABS had ik ook al in het vizier..

Over PETG schrijft men daar:
PETG (Polyethyleentereftalaatglycol) is een veelzijdig en veelgebruikt type filament. Je print met PETG gemakkelijk geurloos, zeer sterk en waterafstotend materiaal. Wist je al dat PETG ook in transparante kleuren beschikbaar is?
en over ABS zegt men:
ABS (Acrylonitril-Butadieen-Stryeen) filament is een veelzijdig en zeer sterk filamenttype op oliebasis. Het heeft een printtemperatuur tussen de 220°C en 260°C en is hierdoor beter bestand tegen hoge temperaturen dan andere filamenttypen. ABS filament is hard, buigzaam en zeer sterk waardoor de toepassingsmogelijkheden eindeloos zijn.
Dit zijn volgens mij wel de 3 Meest gebruikte "algemeen bruikbare" soorten.
Wat me opvalt bij de beschrijving van PLA dat men daar niet bepaald rept over de sterkte en buigzaamheid van het materiaal, terwijl men dat wel aanstipt bij PETG en ABS..ABS kennen we natuurlijk als uiterst sterk en duurzaam.. mijn Lego blokjes van 50 jaar oud inmiddels, zijn nog altijd prima bruikbaar.

Zit ik goed als ik zeg:
"Voor practische voorwerpen die vooral tegen een stootje moeten kunnen is ABS eigenlijk de eerste keuze, gevolgd door PETG, 't lijkt me dat ABS ook wel waterafstotend is.
Dat Biologisch afbreekbare van PLA.. ik weet niet of dat nou net een eigenschap is die ik bij een Duurzaam product wil.. Duurzaam wil bij mij zeggen dat het vooral lang mee moet gaan, Duurzaam is in mijn boek niet zo'n loze linkse reclamekreet namelijk.. Duurzaam is precies dat.. dat het vooral lang meegaat.. en niet dat het biologisch afbreekbaar is.. daar heb ik tenslotte niet veel an

en dan nog een ander fenomeen.. de bouwplaat.. ik zie van allerlei materialen langskomen
Als ik het goed snap, dan zijn de 3D effect sheets voor het aanbrengen van een interessante structuur aan je eerste laag (weet ik meteen waar dat mooie oppervlak van dat CNCzone Kistje vandaan komt)
Verder lees ik ook veel de term PEI
is dat een Coating, hoe lang gaat zoiets mee?

en dan nog het hoofdstukje "lijm" voor welke filamenten moet je eerst met een "Pritt-stick" over je printbed, ik zie ook de aanbeveling om Schilderstape te gebruiken..voor welke Filamenten dan?
Blijkbaar is mijn onderschrift ineens verdwenen.. hoe dat kan?.. 25468
Quepee
Contacteer:

Re: Welke Merken, Welke Soorten?

Bericht door Quepee »

Leuk om alles zelf te gaan leren toch ? Het is een beetje drama in filament wereld op het moment veel is uitverkocht slechte mais opbrengst misschien ? als het goed is zitten er nog een paar rollen in de doos waar hij in komt om te spelen , en dan natuurlijk de eerste print op de sd kaart de benchy !!!!!!!!!!
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

En let op met die Pritt stift, die is in dit geval niet om het vast te plakken, maar om het los te maken :P
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Quepee schreef: 24 jun 2024 21:01 Leuk om alles zelf te gaan leren toch ? Het is een beetje drama in filament wereld op het moment veel is uitverkocht slechte mais opbrengst misschien ? als het goed is zitten er nog een paar rollen in de doos waar hij in komt om te spelen , en dan natuurlijk de eerste print op de sd kaart de benchy !!!!!!!!!!
Ik heb me eigenlijk al voorgenomen om NOOIT een Benchy te printen.. als ik al een bootje print, dan ontwerp ik em zelf wel..
Dat is voor mij ook eigenlijk een deel van de Lol van welke CNC machine dan ook.. dat je zelf iets kan ontwerpen en maken..
Inspiratie opdoen bij andere ontwerpen, en het naar eigen smaak aanpassen is ook zoiets..
Thingyverse is een leuke website, maar eh.. waarom is er eigenlijk niet zoiets voor Frees of Draaidelen?.. een poosje geleden moest iedereen een Fidgetspinner hebben, of zo'n Tolletje..maar ik heb nog nergens een 3D bestandje gezien van zo'n ding.. zo'n Tolletje is iets wat ik ook nog wel eens wil maken, omdat ie door zijn vorm lastig op te spannen is voor een 2de bewerking.. Daar heb je al snel een Speciale klauwplaat met opzetbekken voor nodig..

Tuurlijk, Leren is leuk, ik ben superslim anders was ik wel toiletjuf geworden, maar 't is ook wel fijn als men je een beetje in de goede richting kan sturen, zodat je niet meteen tegen problemen oploopt die je simpel had kunnen voorkomen..

't is eigenlijk net als wat ik vaak zeg tegen mensen die iets willen frezen, maar niet weten waar te beginnen, en al bang zijn om iets te simuleren.. "als't nog niet op de machine ligt.. kan er ook nog niets fout gaan. ik ben dus ook al bezig met dingen uitproberen in BambiStudio.
't is wel prettig om te weten welke printbed het beste past bij welk Filament, en of, en zo ja je ook lijm of tape nodig hebt..
Net zoals ik soms aangeef dat je er met een Freesbank nog niet bent. maar je spanmiddelen zeker net zo belangrijk zijn.. en dat daar ook heel veel mogelijkheden zijn.. zie ook het verhaal spanmiddelen voor een Draadvonkmachine..
andrefc109 schreef:En let op met die Pritt stift, die is in dit geval niet om het vast te plakken, maar om het los te maken :P
'k was er al achter dat het geen gewone Pritt stift is, maar speciaal voor plestikpoepers, en dan maakt het niet uit.. als je het maar wel aanbrengt voor je gaat printen.. :lol: indien nodig dan..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Zet dat ding neer pak een biertje en een sigaar klik op het bootje en ga ervoor zitten ik wordt hier al langere tijd uitgemaakt dat ik niet spoor maar het kijken naar een 3d printer die print is echt rustgevend kan er uren naar kijken.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Benchy is voor stumpers….
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

PLA print makkelijk. Maar ja, lage temperaturen, dus het is ook gevoelig voor warmte. Ik zou er geen onderzetter voor je pannen van maken. Zon en zo is ook niet top en het verweert snel. Het spul is biologisch afbreekbaar, zeg maar.

Ik doe veel meer in PETG. Maar dan heb je weer stringing e.d. PETG is ook een stuk gevoeliger voor vocht, dus in de zoveel tijd moet ik de rollen drogen.

ABS, nylon, PP, e.d. doe ik niet. Geen zin in de giftige dampen en je hebt eigenlijk echt een verwarmde behuizing voor nodig.

Ik koop meestal de prusa rollen. Passen bij m'n printer
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Volgens mij heeft mij kleine hem gepikt anders had ik hem even trots op de foto gezet
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Ams werkt zo ook trouwens

Afbeelding
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Quepee schreef: 24 jun 2024 21:20 Volgens mij heeft mij kleine hem gepikt anders had ik hem even trots op de foto gezet
Wil je de mijne 😉

25302
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Zou beginnen met installeren van de Bambu slicer. Dan wordt er al een heleboel duidelijk, je krijgt bijvoorbeeld een waarschuwing wanneer de gekozen bouwplaat niet compatibel is met gekozen filament.

De P1S komt met de gecoate PEI plaat(iig de mijne die ik 2 weken terug heb ontvangen). Deze gaat goed met alle genoemde materialen, en is ook verantwoordelijk voor de structuur die je aangaf.
Prit stift of lijmen is eigenlijk verleden tijd, tape helemaal. Lijm gebruik ik eigenlijk alleen met de high-temp plaat van Bambu icm nylon prints. En dan klem ik de bouwplaat vast anders heb je kans dat die helemaal krom trekt. :mrgreen:

Thingiverse of printables voor verspaning? Zou eens of Grabcad kijken, daar valt heel veel te vinden. Bijvoorbeeld deze heeft wel wat leuke oefendelen: https://grabcad.com/arjun.crm-2/models

PLA is het makkelijkst en het meest nauwkeurig te printen, heeft vrijwel geen last van vervorming of krimp.
Voor niet belaste delen of bijvoorbeeld bakjes werkt het perfect. Het is ook veruit het snelste te printen.
Dingen die iets flexibel moeten zijn, bijvoorbeeld clips voor je gereedschaphouders, gebruik ik liefst PETG. Als het iets stijver moet zijn pak ik dan weer PETG-CF, dit is denk ik wel mijn favoriete filament voor toepassingen rond de CNC.

ABS gebruik ik eigenlijk niet, dan liever ASA als het bijvoorbeeld UV bestendig moet zijn. ABS krimpt teveel en daar moet je dan weer rekening houden in je ontwerp of compenseren in de slicer, kortom gedoe, houden we niet van.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een groot deel van mijn CNC geprint met PETG (3DFILS) omdat het stijver zou zijn dan PLA (SUNLU) (google emodulus waarden petg en pla niet altijd hetzelfde). Bij gebrek aan PETG maar weer PLA gepakt. Dat was behoorlijk stijver dan mijn PETG. De rest van de machine maar met PLA gemaakt.
Mijn eerste rol PETG was super en ik dacht dat wordt het. De 2e en 3e rol van dezelfde firma 3DFILS was helemaal ruk. De PLA van SUNLU is, tot nu toe, constant in kwaliteit.

Voor stootvast heb ik TPU 60D (nog nooit gebruikt) en voor flexibel TPU 90A.

Voorlopig blijf ik bij PLA, ook al moet ik wachten totdat het bed is afgekoeld voor dat ik het onderdeel kan verwijderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 24 jun 2024 21:29 Zou beginnen met installeren van de Bambu slicer. Dan wordt er al een heleboel duidelijk, je krijgt bijvoorbeeld een waarschuwing wanneer de gekozen bouwplaat niet compatibel is met gekozen filament.
Die heb ik dezelfde dag nadat ik mijn Bambulabs besteld had meteen gedownload, lijkt wel heel sterk op de Prusa Slicer die ik eerder had..
er is dus daadwerkelijk een verband tussen Filament en printbed.. Juist!..
P1-Engineering schreef: 24 jun 2024 21:29 De P1S komt met de gecoate PEI plaat(iig de mijne die ik 2 weken terug heb ontvangen). Deze gaat goed met alle genoemde materialen, en is ook verantwoordelijk voor de structuur die je aangaf.
Prit stift of lijmen is eigenlijk verleden tijd, tape helemaal. Lijm gebruik ik eigenlijk alleen met de high-temp plaat van Bambu icm nylon prints. En dan klem ik de bouwplaat vast anders heb je kans dat die helemaal krom trekt.
Ok.. dan hoef ik niet persé een Prittstift voor plestikpoepers" te bestellen.. scheelt ook weer verwarring, want de was die ik op de Pees van mijn boog gebruik zit ook in zo'n stift :lol:
P1-Engineering schreef: 24 jun 2024 21:29 Thingiverse of printables voor verspaning? Zou eens of Grabcad kijken,
Ohja.. Grabcad..
Kunt u wellicht de zware last van dit pintje overnemen! :lol:

Afbeelding

https://grabcad.com/jan.binnendijk-1

Yup.. That's me!.. misschien zet ik er in de toekomst nog wel meer onderdelen op..
P1-Engineering schreef: 24 jun 2024 21:29 PLA is het makkelijkst en het meest nauwkeurig te printen, heeft vrijwel geen last van vervorming of krimp.
Voor niet belaste delen of bijvoorbeeld bakjes werkt het perfect. Het is ook veruit het snelste te printen.
Dingen die iets flexibel moeten zijn, bijvoorbeeld clips voor je gereedschaphouders, gebruik ik liefst PETG. Als het iets stijver moet zijn pak ik dan weer PETG-CF, dit is denk ik wel mijn favoriete filament voor toepassingen rond de CNC.

ABS gebruik ik eigenlijk niet, dan liever ASA als het bijvoorbeeld UV bestendig moet zijn. ABS krimpt teveel en daar moet je dan weer rekening houden in je ontwerp of compenseren in de slicer, kortom gedoe, houden we niet van.
Ik was eigenlijk al tot een vergelijkbare conclusie gekomen.. PETG dus vooralsnog.. straks maar even kijken, en een rolletje of veel bestellen.. nah.. Blauw vind ik een fijne kleur in mijn werkplaats.. mijn Gereedschapskar is blauw, en de meeste Meetgereedschappen zitten ook in blauwe doosjes, behalve die één of anderhalve HBM Poupitaster.. die zitten in een zwart doosje..
vroeger op mijn werk.. hadden we van Mitutoyo allerhande kleuren.. Beige, oranje Blauw en grijs.. Ik vind dat alles van dezelfde soort de zelfde kleuren moet krijgen. dus meetgerei?.. blauw doosje, bakjes en vakjes in een Lade?.. rood of oranje?.. of grijs.. ben ik nog niet uit.. Rood of oranje geeft een mooi contrast met je gereedschapjes zoals Freesjes en dergelijke, schroevendraaiers en sleuteltjes die speciaal voor een machine zijn., zoals de Torx schroevendraaiers ER sleutels en dergelijke in een ander kleurtje, zodat alles in zones met kleuren ingedeeld is..
hfjbuis schreef: 24 jun 2024 22:13 De PLA van SUNLU is, tot nu toe, constant in kwaliteit.
Ok.. Sunlu is dus wel een serieus merk, met een constante kwaliteit.. daar win je klanten mee..
't 123D huismerk?.. Jupiter serie?.. is dat wat?
hfjbuis schreef: 24 jun 2024 22:13 Voor stootvast heb ik TPU 60D (nog nooit gebruikt) en voor flexibel TPU 90A.
60D lijkt me "hardrubber" vergelijkbaar met 90A denk ik dan haast..
de A Shore hardheidreeks heb ik wel ervaring mee namelijk:
Afbeelding
onder mijn Longboard..
Afbeelding
onder mijn "Nickel"27" Cruiser/street deck
en
Afbeelding
onder mijn H-Street Magnusson Vert-deck, waarmee ik halfpipe en street reed, respectievelen 80A, 78A en 96A, ja.. die laatste zijn voor een skateboardwiel tamelijk hard, maar desondaks op straat (glad fijn asfalt) heel goed te doen, in't Skatepark en zeker op de Halfpipe liepen ze als een Kanon!.. de zachtere wielen onder het Longboard zijn er vooral voor veel zijdelingse grip, de Cruiser/Nickel op 78 A, is minder snel, maar wel stabiel en dat is dan weer lekker met zo'n toch wel kort board..
"kan je die dingen niet printen van TPU hoor ik nu menigeen denken.. Ja.. dat kan.. tot op zekere hoogte
Maar.. er is een andere insteek.. als je een 3D printer hebt, dan kun je prima gietmallen printen voor skateboard wielen:

Maar om eerlijk te zijn.. ik denk dat ik eerder een peuk Aluminihilium in de draaibank knoop als ik zelf wielen wil gieten..

maargoed.. ik draaf weer door.. komt ook omdat ik weer redelijk ter been ben, en ik binnenkort weer eens op mijn Skateboard stap..
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 23:05
Ik was eigenlijk al tot een vergelijkbare conclusie gekomen.. PETG dus vooralsnog.. straks maar even kijken, en een rolletje of veel bestellen.. nah.. Blauw vind ik een fijne kleur in mijn werkplaats.. mijn Gereedschapskar is blauw, en de meeste Meetgereedschappen zitten ook in blauwe doosjes, behalve die één of anderhalve HBM Poupitaster.. die zitten in een zwart doosje..
vroeger op mijn werk.. hadden we van Mitutoyo allerhande kleuren.. Beige, oranje Blauw en grijs.. Ik vind dat alles van dezelfde soort de zelfde kleuren moet krijgen. dus meetgerei?.. blauw doosje, bakjes en vakjes in een Lade?.. rood of oranje?.. of grijs.. ben ik nog niet uit.. Rood of oranje geeft een mooi contrast met je gereedschapjes zoals Freesjes en dergelijke, schroevendraaiers en sleuteltjes die speciaal voor een machine zijn., zoals de Torx schroevendraaiers ER sleutels en dergelijke in een ander kleurtje, zodat alles in zones met kleuren ingedeeld is..
Je kan het zo gek maken als je wilt, dat is het mooie. :mrgreen: :mrgreen: Ik heb de bakjes voor de frezen bijvoorbeeld gekleurd afhankelijk van voor welk materiaal ze geschikt zijn. Aangezien het 90% spul van Hoffman is heb ik hun kleuren aangehouden, dus als ik een frees nodig heb voor gehard staal weet ik dat ik in ieder geval een rood bakje moet hebben en voor RVS een blauw bakje.
Moet alleen nog een keer de labelhouders opnieuw printen met de kleurcodering, dan kan je ook gelijk van een afstandje zien welke non-ferro frezen (geel) er bijvoorbeeld al in een houder zitten.
Plaats reactie