Mantis CNC

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

mardaso
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:05
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door mardaso »

Wie nog een RAMPS PCB zoekt, hier is deze 4,99 + 1 euro verzendkosten:

http://cgi.ebay.nl/RepRap-RAMPS-PCB-boa ... 45fb260296

Hij heeft ook PLA en ABS en complete elektronica.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Hoeveel kg abs/pla gaat er eigenlijk in een setje prusa onderdelen? Hij verkoopt per 0,5kg, maar ik heb geen idee hoelang ik daarmee kan spelen / hoeveel ik daarmee kan printen.
Ik heb inmiddels alles besteld, alleen de stappenmotoren nog niet. Ik heb wel bericht van wantaimotor, alleen hij wil het buiten ebay om regelen :roll:
Op zich niet erg, als hij gewoon een rekening met specificatie via paypal stuurt, ipv een bedrag te noemen en zijn paypal rekening. Dus daar wacht ik nog even op, en dan zijn 5 motoren 57 euro incl verzending.

En totdat alles binnen is kan ik weer volop verder met mn frees, want het aluminium is terug en bewerkt :mrgreen:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Leeuwinga »

Vlgs mij ben je iets van 1,2- 1,25Kg nodig voor een nieuwe set kunststof delen
om een volgende machine te maken.
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Mantis CNC

Bericht door B.Reitsma »

Wat meneer Google al niet voor je kan vinden:
One Prusa Mendel Parts weights 439g :mrgreen:
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

@skillalot: ik heb bij wantaimotors ook buiten ebay om besteld en tot nu toe gaat dat altijd goed.....Of dat geluk is weet ik niet....Zolang je betaald met paypal kan je altijd een geschil openen
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

ok dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken dus, scheelt weer.
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Mantis CNC

Bericht door Roy 1.6 »

Leuk principe ook dat de printers zichzelf reproduceren. Blijf dit draadje zeker in de gaten houden ;-)
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Zie net dat ik nu wel netjes een paypal betaalverzoek heb, met specificatie erbij waar ik voor betaal :)
Nu alleen nog wat PLA, en misschien wat ABS en een heated bed. Denk dat dat er maar bij moet, gelijk goed doen!
PLA schijnt wat sneller te breken als ABS, dus dingen die je echt wil gebruiken kunnen misschien dan maar beter van ABS geprint worden.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

ik dacht juist dat PLA sterker was maar dat het niet zo goed tegen warme kan en daardoor niet altijd gebruikt kan worden als bevestigging voor de stappenmotor....
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Mantis CNC

Bericht door Roy 1.6 »

ABS is normaal een zeer veel gebruikte kunststof. Maar lees het stukje hieronder maar eens;
ABS een stabiele kunststof welke veel gebruikt wordt voor behuizingen en huishoudelijkke apparatuur. Als prototypingmateriaal heeft ABS bij laagsgewijze opbouw echter het nadeel dat er een beperkte hechting tussen de lagen onderling is. Hierdoor wordt hooguit een 60% eindsterkte bereikt ten opzichte van bijvoorbeeld een spuitgegoten ABS.

Voor het benaderen van ABS materiaal eigenschappen worden prototypes veelal uit PolyCarbonaat geproduceerd daar dit wordt ervaren wordt als vergelijkbaar met spuitgiet ABS
http://www.rapidprototyping.nl/content.php/nl/355
PolyCarbonaat is 1 van de meest stabiele kunststoffen die met Rapid Prototyping techniek verwerkt kan worden. Typisch worden producten laagsgewijs geproduceerd die in de praktijk spuitgegoten of geëxtrudeerd zouden worden uit PS, PVC, ABS, PC, PAI of PSU.

Stabiel, maatvast en temperatuurbestendig zijn kernwoorden dit materiaal. Door laagsgewijze bouw zijn producten van nature enigzins poreus. Om gas- of waterdichtheid te realiseren kunnen producten kortstondig in oplosmiddel gedompeld worden waardoor het kunststof kortstondig aan het oppervlak oplost en in elkaar vloeit.

Dikwandige of zeer massieve producten kunnen inwendig gevuld worden met een inwendig honingraadstructuur. Op deze wijze kan een aanzienlijke kostenbesparing worden gerealiseerd indien dit voor het prototype niet kritisch is.

Typische producten die geproduceerd worden zijn behuizingen, technische producten, profielen, verpakkingen.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Leeuwinga »

Ik ga maar uit wat wordt beschreven op rep.org.
Daaruit begrijp ik dat de meesten het "doen" met PLA
Eerst maar eens zorgen dat ik een machine werkend krijg :mrgreen: dan kan ik nog wel
experimenteren met de diverse kunststoffen.

PS
Voordeel van PLA is dat de basis mais is.
Zo mislukte bouwels kunnen wellicht nog vermalen worden en in mijn broodmachine
gebruikt worden.....

Cees
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Mantis CNC

Bericht door Roy 1.6 »

Het leuke aan PC is dat het ook nog slagvast is en vrij taai. Jammer dat die onderdelen setjes voor een Reprap aardig aan de prijs liggen. Nog even loeren voor een geschikt adresje.


*-offtopic-*
Het idee achter PLA is dat het bij het gewone afval mag en niet bij de gft. Bij verbranding van het afval komt er extra energie vrij van het PLA, bij gft vergast het gewoon en gaat de energie van het product verloren.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Leeuwinga »

Even wachten dat hier een paar machines draaien dan kunnen deze
de benodigde onderdelen maken tegen een.....vriendelijk prijsje ????
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Mantis CNC

Bericht door B.Reitsma »

Ik vermoed dat de meeste onderdelen ook goed met een CNC frees machine te maken zijn. En dan kun je ook ander materiaal gebruiken wat iets beter bestand is tegen warmte en slijtage.
Plaats reactie