Mantis CNC

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Beste CNC fanaten,

Ik zal eerst mijzelf even voorstellen: Mijn naam is Bas en ik ben 4e jaars elektrotechniek student. Sinds een paar maand heb ik het in mijn hoofd gehaald om een low-cost CNC machine te maken. En Mijn oog is gevallen op de mantis:

Afbeelding

Vanwege het kleine bereik van slechts 190*130*50 blijft de geleiding goedkoop en zijn er geen sterke stappen motoren nodig.

Nu is mijn cnc usb bordje naar ontwerp van http://www.planet-cnc.com al bijna klaar:

Afbeelding

Als drivers ga ik dan de A3977 gebruiken. De stappenmotor die jullie op de foto zien is een Nema 17 stepper met 0.48Nm(zelfde als in de originele Mantis)

Kortom het deel waar ik mij in thuis voel begint echt vorm te krijgen. Nu ben ik nog op zoek naar iemand die het houtpakket voor mij kan maken, het probleem is de dikte: 12mm watervast multiplex. Een dxf file is gelukkig al wel beschikbaar op de wiki van de mantis:

http://wiki.protospace.nl/index.php/MantisRouter

Verder wil ik van het weekend de geleiding gaan bestellen al moet ik daar nog wel wat meer over lezen voordat ik echt weet wat ik koop.

Het is mijn bedoeling om ook echt behoorlijk low-budget te blijven. Ik denk dat veel van jullie het zonde van het geld vinden en dat ik beter dubbel zo veel uit kan geven voor een "echte" CNC maar mijn eisen aan deze cnc zijn dan ook heel anders dan die van jullie. Mijn doel is om gaatjes in pcb's te kunnen boren. En te kunnen frezen in plexiglas, en het liefst ook plexiglas te kunnen snijden met een maximum dikte van 3mm. PCB's frezen zou leuk zijn maar smd verwacht ik absoluut niet te kunnen doen.

Op samenkopen loopt hierover ook een topic:
http://www.samenkopen.net/topic/85286/693489