Mantis CNC

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Beste CNC fanaten,

Ik zal eerst mijzelf even voorstellen: Mijn naam is Bas en ik ben 4e jaars elektrotechniek student. Sinds een paar maand heb ik het in mijn hoofd gehaald om een low-cost CNC machine te maken. En Mijn oog is gevallen op de mantis:

Afbeelding

Vanwege het kleine bereik van slechts 190*130*50 blijft de geleiding goedkoop en zijn er geen sterke stappen motoren nodig.

Nu is mijn cnc usb bordje naar ontwerp van http://www.planet-cnc.com al bijna klaar:

Afbeelding

Als drivers ga ik dan de A3977 gebruiken. De stappenmotor die jullie op de foto zien is een Nema 17 stepper met 0.48Nm(zelfde als in de originele Mantis)

Kortom het deel waar ik mij in thuis voel begint echt vorm te krijgen. Nu ben ik nog op zoek naar iemand die het houtpakket voor mij kan maken, het probleem is de dikte: 12mm watervast multiplex. Een dxf file is gelukkig al wel beschikbaar op de wiki van de mantis:

http://wiki.protospace.nl/index.php/MantisRouter

Verder wil ik van het weekend de geleiding gaan bestellen al moet ik daar nog wel wat meer over lezen voordat ik echt weet wat ik koop.

Het is mijn bedoeling om ook echt behoorlijk low-budget te blijven. Ik denk dat veel van jullie het zonde van het geld vinden en dat ik beter dubbel zo veel uit kan geven voor een "echte" CNC maar mijn eisen aan deze cnc zijn dan ook heel anders dan die van jullie. Mijn doel is om gaatjes in pcb's te kunnen boren. En te kunnen frezen in plexiglas, en het liefst ook plexiglas te kunnen snijden met een maximum dikte van 3mm. PCB's frezen zou leuk zijn maar smd verwacht ik absoluut niet te kunnen doen.

Op samenkopen loopt hierover ook een topic:
http://www.samenkopen.net/topic/85286/693489

Mijn persoonlijke doel is nu eerst een Mantis bouwen en een paar keer mijn hoofd stoten. Daarna kijken of er kits samengesteld kunnen worden.

Budget:
De originele mantis zou te maken zijn voor 100$. Dat is simpelweg niet haalbaar. Ik hoop voor 200 euro klaar te zijn.

al gekocht:
3 x Stappen motor €40
usb-cnc+drivers €25

nog nodig:

houtpaket
alle geleiders, assen en spindels
koppeling tussen steppers en spindel
licentie usb-cnc €70

Dit lijkt mij wel even genoeg informatie voor de startpost. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mantis CNC

Bericht door Lude »

Hoezo is 12mm een probleem? Met een decoupeerzaag heb je dit zo klaar toch?

Wil het best voor je frezen.. Denk alleen dat dit qua budget een beetje zonde van je geld is.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door lelieveld »

Volgens mij is de eigenschap van iemand die CNC leuk vind vooral een ander aan het werk te zetten :lol:
Maar ik vind het een hardstikke leuk project.
Mijn tafel heeft onvoldoende bereik helaas om je te helpen
Succes
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Haha het is vooral de nauwkeurigheid die je wel met een cnc krijgt maar wat mij absoluut niet lukt met de hand. De vorm nog wel maar om de boorgaten precies te krijgen heb ik toch meer vertrouwen in een machine.

@lude: hoe groot zou de aanslag op mijn budget grofweg zijn? Plaatje hout+verzendkosten zijn sowieso al 25 euro.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Erik »

Als je de trucendoos openmaakt zijn de boorgaten absoluut geen probleem om die netjes erin te krijgen.

1 - Werk met echte houtboortjes met een puntje
2 - Klem 2 tegenoverliggende plankjes met lijmklemmen op elkaar
3 - Maak met lijmklemmen een aanslag op de kolomboormachine
4 - Boren

Verder; Supergeinig project, ik ga 'm volgen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

en .. als je helemaal een lolbroek bent.. maak het het frame van Volkern, of trespa..:) is een stukkie degelijker..

en ergens hier op het forum staat ook nog een stukkie verslag van een machine van dat spul..
Voor de geleiders.. ik zou zeggen. neem ondersteunde geleiders..
Je moet dan wel het ontwerp een beetje aanpassen.. maar daar wordt't machien een stuk beter van.. zuiverder en stabieler...

je drivers zelf bouwen.. ja.. 't is leuk.. maar de ervaring van velen heeft inmiddels geleerd dat een gekocht drivertje, met microstepping veel meer en vooral veel hogere prestaties levert..
'k had in eerste instantie een NCstep kaartje.. met alleen maar halfstep.. die is eruit gegaan, en vervangen voor kleine microstepdrivertjes.. 'k ging van 0.01mm/step naar 0.001mm/step.. en.. ja.. die nauwkeurigheid is bereikbaar met een zelfbouw machine..
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

al gegoogled naar de de A3977?
The A3977xED and A3977xLP are complete microstepping motor
drivers with built-in translator. They are designed to operate bipolar
stepper motors in full-, half-, quarter-, and eighth-step modes, with
output drive capability of 35 V and ±2.5 A.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door lelieveld »

Nou Arie koekje van eigen deeg rtfm :lol:
wat zeg ik nu :oops:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door mark3 »

Bazzzzzz, waar woon je. Kan al schelen in transportkosten.

grt

Mark
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Door de weeks woon ik in Groningen, ik werk in Drachten. En in het weekend ben ik in Enschede. Verder ben ik regelmatig in apeldoorn te vinden.

Kortom redelijk wat mogelijkheden? :lol:

EDIT:

Ik heb even op ebay rondgekeken.

Wat ik nu nog nodig heb:

Assen
4 x 300mm
2 x 178mm 10mm doorsnee dus 2 meter €16.80

12 bronzen bussen €16,44

trapezium:
1 x 80mm
2 x 230mm dus 1meter lang 2 richtingen €10.50

linkse trapezium moeren 3 stuks €14.40
rechtse trapezium moeren 3 stuks €11.40

verzendkosten €10 euro ofzo dus totaal grofweg 80 euro aan geleiding.

Is het een goed idee om een linkse en een rechtse trapezium moer te gebruiken? Of kan ik beter de speciale anti backslash moeren kopen? En ken iemand nog goedkopere handelaren? Bovenstaande lijkt mij niet al te slecht maar goedkoper mag altijd!

EDIT 2:

Bij de mantis BOM doen ze het voor 70 dollar exlusief shipping dus het moet nog 30% goedkoper kunnen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

lelieveld schreef:Nou Arie koekje van eigen deeg rtfm :lol:
wat zeg ik nu :oops:

Daar heb je me.. Kistje bier voor Bazzzz :lol:

Blijkbaar zitten ze met die zelfbouwschemaatjes eindelijk in de lift.. Mooi om te zien.. interessant voor starters..
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door mark3 »

Beste Bazzz


Een moer met linkse draad en een met rechtse draad pakken lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee. :lol:

grt


Mark
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

En op een tweegangigge 12x6 spindel enkelgangige 10x3 moeren draaien gaat je ook niet lukken.

Edit: ik zou ook even verder kijken voor assen, aluminium rond10 wordt helemaal niks. Je moet echt geslepen geharde assen hebben.
En misschien zou je 12mm assen kunnen nemen ipv 10, als je die kwijt kunt scheelt weer een beetje in stabiliteit, maar ik weet niet of je de rest van het frame daar dan ook op moet aanpassen of dat dit zo kan.
Laatst gewijzigd door skillalot op 19 apr 2011 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

hehe dat was mijn backslash poging. Maar goed alternatieven zijn zeker welkom! De link van de nederlandse webshop die zelf een anti-backslash moer ontworpen hebben ben ik even kwijt :roll:

ik ga weer in mijn elektronica hoekje zitten :lol:

edit:

Deze moet ik dus hebben:
http://cgi.ebay.de/Trapezgewindemutter- ... 5ada9c519f

Maaaaaaar moet ik mij dan nog zorgen maken om de backslash?

Edit2:
Ze hebben ook gehard staal van 10mm:
http://cgi.ebay.de/Prazisionswelle-10-m ... 334b5a171f

is 9 euro duurder. Of zal ik dan maar gelijk 12 mm nemen? Dan moet wel de dxf file aangepast worden.....

EDIT3:

De trapezium spindel die ik nu heb gekozen die heeft een spoed van 6mm. Waarschijnlijk is het beter om naar 3mm of 2mm spoed te gaan aangezien ik liever nauwkeurigheid heb dan snelheid...
Laatst gewijzigd door bazzz op 19 apr 2011 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie