Mantis CNC

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

@ leeuwinga: Wie van de 2 moet zich aangesproken voelen?

Qua electronica en software maak ik mij geen zorgen over dat is mijn vakgebied(ik ben 4e jaars electrotechniek student aan het HBO)

De extruder heb ik bij een duitse webshop besteld:

http://reprap-fab.org/product_info.php? ... 7fshmjnuv4

Mooi een .35 nozzle. Kleiner lijkt mij nog weer mooier zeker in combinatie met 1.75mm fillament maar dat is niet erg slim om mee te beginnen. De eigenaar van reprap-fab is zeer actief in de duitse reprap wereld en heb ik via de mail ook contact mee gehad. De 40 euro voor het kleine beetje metaal en PEEK is relatief veel maar je krijgt er in dit geval ook een stukje ondersteuning bij.
De extruder die ik ga gebruiken is de standaard Wade. Wel heb ik ook de hobbed bolt van eckertech besteld en die wordt andersom gemonteerd vergeleken met een standaard bout.

@skillalot: De set van eckertech ziet er erg goed uit! Ik heb ook getwijfeld of ik die zou kopen maar ik ben toch voor een set gegaan waar ook de thick sheet, de riemen en alle bouten bijzaten.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mantis CNC

Bericht door Lude »

cocodile schreef:
Lude schreef:http://www.mendel-parts.com/ levert veel onderdelen, is een nederlands bedrijf; wel zo makkelijk (hoewel ze niet super meedenkend zijn, wilde alleen een extruder + elektronica hebben; dat konden ze niet voor me samenstellen).
Raar, ik zie in hun webshop toch wel het eea. aan losse parts.
Ja dat vond ik dus ook! Had er ook best wel wat voor over, helemaal als me dat een dag pielen scheelt... dan maar ergens anders :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Ja ik vond die set van Eckertech toch het mooiste eruit zien. Ik had ook zitten kijken naar die clonedel, maar ik kwam een filmpje tegen waarin iemand met een tang een hak uit een tandwiel van de clonedel (gegoten kunststof) wilde breken, en dat ging heel makkelijk, en een geprinte set had hij grote moeite mee om te breken. Dat was voor mij ook gelijk hetgeen wat me overtuigd heeft om er een te gaan bouwen. Blijkbaar zijn de parts die je ermee print toch behoorlijk sterk.
Extruder wordt voor mij de wade, die zit bij de set van Eckertech, en hot-end heb ik nog niet over nagedacht. Als ik ergens iets kan vinden wat kant en klaar is neem ik dat.

Gr Sascha
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

@skillalot: Kijk even naar de duitse webshop in mijn post hierboven

Dit is het filmpje die de cloned parts vergelijkt met standaard geprinte onderdelen:

http://www.youtube.com/watch?v=qlPMBDqKRUo
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Heb nu alles besteld, ik mis alleen nog de electronica, voeding, en stappenmotoren.
Ik zit nu op de 250 euro incl verzendkosten her en der.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Dat doe je goed! Ik zit nu op 435 euro(inclusief alle verzendkosten) en heb dan ook eigenlijk alles. Voeding heb ik zelf nog liggen.

Ik zit nu op:
150 printed parts + wade + bouten + moeren + riemen + thick sheet+ lagers + shipping
€10 hobbed bolt voor de wade
€35 assen
65 voor 5 x nema 17 stappenmotor(wantaimotors op ebay)
PCB Ramps V1.2 €10 (componenten heb ik hier wel in de la liggen)
arduino mega clone €25
PLA €27 (0.5 kilo zwart + 0.5kg groen/oranje. Tijnekind op ebay)
steppers €40 (A4988, tv7957ht op ebay)
hot end €55
kapton tape €5
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Ik dacht net goedkope motoren gevonden te hebben, via kysan electronics, staan ook in de wiki van de mendel prusa, 15,5 usd per stuk. Moet je minimaal 100 dollar bestellen, dus denk dan bestel ik er 10 en verkoop ik een setje door. Komen er ineens alsnog verzendkosten bij van 200dollar!!! Dat gaan we niet doen dus...

Bazzz, heb jij wantai eerst gemaild ofzo? Als ik bij shipping kijk op ebay staat er alleen US?

Gr Sascha
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

Gewoon een berichtje sturen met wat je wilt hebben! Dan krijg je een emailtje in redelijk engels terug van Jolie. De steppers zullen je iets van 13 a 14 euro per stuk kosten(dat is verzending via DHL, als je het via de gewone post laat komen moet het nog goedkoper kunnen nu is geloof ik de helft van de kosten alsnog de verzending.....)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Ok zal even mailen dan. Verzendkosten maak ik me niet zo heel druk om, ik ga niet voor alles het allergoedkoopste zoeken ofzo. Die plastic parts was ook 20 of 35 dollar. t werd de laatste (2 weken levertijd ipv 4-6).

Gr Sascha
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door Leeuwinga »

Nu ik mij er verder in verdiep, begrijp ik dat de volgende elektronika wordt gebruikt?
Een microprocessor bord
Een extruder stuurkaart met aansluiting van heater,sensor en stappenmotor
Drie stepper drives voor X,Y en Z as

Wat ik niet goed kan vinden is de windows stuursoftware voor de PC.
Ik zie dat men een STL file in plakjes snijd
Wellicht dat iemand mij dat kan toelichten...?


Ik zie ook een site van een glijksoortige printer maar dan anders
geconstrueerd zie: Shapercube 2.0 site: http://www.reprapsource.com
Iemand die daar iets over kan vertellen ??

Cees
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

De electronica bestaat inderdaad uit een microprocessor en:
4 stepper drivers(X,Y,Z en 1 voor de extruder)
home en end switches(of opto's)
Aansluitingen voor de heater en temp sensor

Bij de nieuwere versies zit dit allemaal op 1 bordje!


Soms wordt de .stl inderdaad in blokken gesneden aangezien het printbereik maar 150x150x100mm is

De shapercube is ook een erg interessante 3D printer maar is gewoon veel duurder maar wel weer een stuk eleganter. Het bereik ervan is groter en hij zou ook iets preciezer moeten zijn. Meer weet ik er ook niet van :roll:
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

Voor zover ik het nu begrijp wat betreft de electronica heb je verschillende mogelijkheden.

RAMPS (Reprap Arduino Mega Pololu Shield).
Dit bestaat uit een ramps bordje, een AVR Mega 2560, en 4 stepperdrivers (pololu). Alles wordt op elkaar gestapeld, tot je uiteindelijk één dingetje hebt zonder allemaal losse kabeltjes.

Gen6 en Sanguinolonu
Dit zijn twee verschillende bordjes met alles op één kaart.

Gen3
Hier heb je een moederbord, 3 drivers, en een extrudercontroller (met ingebouwde 4e driver).

En je hebt inderdaad aparte extra kaartjes voor opto sensors, extra temperatuursensors (voor een verwarmd printbed) etc.

RAMPS is voor zover ik weet de meest populaire op het moment, en ik denk dat ik daar ook voor ga.
Alles bij elkaar kost de electronica je gewoon zo'n 130 euro als je niet zelf wilt solderen, welke electronicaset je ook neemt.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Mantis CNC

Bericht door bazzz »

gen 7 heb je ook al. Maar die is getekent in linux en ik kon niet zo snel pcb files ervan vinden.

Gen6 is wel interessant omdat alles mooi op 1 bordje zit. Nadeel is de microstepping tot 1/8(maar eigenlijk zou dat ook wel genoeg moeten zijn). De stepper drivers zijn lastig te solderen omdat ze een thermal pad aan de onderkant hebben(dus eigenlijk moet je pcb door een reflow oven). Bij dit bordje moet je de AVR ook los programmeren dus heb je een programmer nodig van iets van 20 euro.

Om het makkelijk te houden ben ik voor ramps V1.2 gegaan(die pcb kon ik "kaal" kopen voor 10 euro). De MEGAclone koste mij 25 euro. En dan 4 keer de polulo a 10 euro per stuk. Dan komt er nog 15 euro bij aan microswitches,draad,connectoren en wat losse weerstanden enzo. Kortom 90 euro in totaal.

De sanguinolonu is ook een erg leuk bordje die we goedkoop zouden kunnen laten maken. Nadeeltje hiervan is dat ik vind dat ze voor sommige aansluitingen een beetje stomme connectoren gebruikt hebben. Maar mochten minstens 10 mensen interesse hebben dan kan deze pcb ook wel even hertekent worden en besteld in china.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mantis CNC

Bericht door skillalot »

de print voor ramps 1.3 heb je ook voor 10 euro, http://reprapsource.com/en/shop/list/196
Plaats reactie