[Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

@Sascha: Bedankt voor het meedenken! Die tip van verwarmen had ik ergens al gelezen al heb ik natuurlijk het nadeel dat ik ABS heb ipv PLA. Dat heeft sowieso een hogere glij-weerstand en heeft ook een hoger smeltpunt dus dat moet heter verwarmd worden. Maar goed ik laat de lijm even lekker uitharden en dan klooi ik nog wel wat.

Voor die hot end. De eigenaar van de webshop heet op het deutsche gedeelte van het reprap forum Stoffel15. Hij maakt de hot ends zelf dus ik denk dat hij vast wel wat voor je kan beteken. Ik kreeg van hem ook al het aanbod dat hij best dingen aan kon passen als ik niet de standaard grote wou die hij op zijn webshop heeft staan.

De complete Wade heeft hij nog wel. Die is 27 euro duurder maar je kan je eigen wade altijd nog verkopen. Of straks als 2e printkop gebruiken 8)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door skillalot »

Hij had al gereageerd. Ze waren op en er staan nu nieuwe in zijn shop.
Ik heb al gelijk besteld, met een 0.35 en 0.5 nozzle, kan ik daar ook nog mee experimenteren.

Ik heb ergens PLA glijlagers gezien, die waren maar een euro per stuk ofzo, weet alleen niet meer waar. Heb zoveel reprap sites gezien de laatste tijd...

Gr Sascha
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

ik heb op het moment alleen de .35mm nozzle. Het budget begint een beetje op te raken en volgende week ga ik ff een midweek op vakantie :lol:

De pla glijlagers bedoel je deze denk ik:

http://www.emakershop.com/browse.php?os=&listing=48

Die heb ik gelijk maar even besteld :lol: . Voor de X en Y as vraag ik mij af of de LM8UU lagers wel een goed idee zijn gezien het gewicht. Misschien kan ik daar beter bronzen glijlagers gebruiken
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo ik ben weer een paar stappen verder:

Afbeelding

Het enige wat bij mij niet klopt: volgens de bouwbeschrijving rust de x-stepper op de glij-as. Ik snap niet waarom je dit zou willen en zonder een dremel gaat dat bij mij ook niet passen. Maar goed hier kom ik vast nog wel uit. Aangezien ik de schroefjes gedurende het bouwen al vast had gedraaid heb ik nu wel een paar beschadigingen op mijn as....

Marja dat heb je bij zelfbouw he. Zeker als je het voor de eerste keer doet :roll:
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door B.Reitsma »

Gebruik je deze beschrijving? http://garyhodgson.com/reprap/prusa-men ... tructions/
Op blz 58 zie ik dat de assen tegen de motor aan zitten en niet er op.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zie blz 79 stap 6. Daar staat het nog vermeld dat de motor dus bovenop de as rust. Maarja dat past bij mij niet. Ook vind ik dat de X lager wel iets lager had mogen zitten. nu creeer je extra weerstand als je dicht bij de lager komt(gedurende het printen zal dit volgens mij nooit gebeuren maar oke
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door skillalot »

Je kan die assen toch ook inkorten, zodat ze niet onder de motor door steken? Maakt voor de rest niet uit volgens mij.
Ik kan gaan solderen. RAMPS DIY kit binnen.
DIY? Ja, DIY, verkeerde besteld haha, dacht dat ik de kant en klare versie had, maargoed... is niet anders. Ben ik weer even zoet.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door skillalot »

Bas,

heb jij je ramps al in elkaar zitten en geprobeerd? Ik heb de mijne net gesoldeerd, net als de polulo drivers (pinheaders eraan gezet). Ik zit net te kijken maar er zijn veel verschillende firmwares voor te vinden. Welke moet ik hebben?
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo nog even laten zien wat ik vandaag gedaan heb:

Afbeelding
(de oplettende kijker kan zien dat ik een beetje creatief geweest ben. Ik had namelijk geen resonator liggen maar nog wel een gewoon kristal. De bijbehorende condensatoren zitten wel weer aan de bovenkant.)

1 keer de RAMPS gesoldeerd en 2 stuks sanguinololu.

Natuurlijk ff checken of de ft232 wel netjes zit:
Afbeelding


De extruder zit ook in elkaar. Al moet ik de aansluiting voor de hot end nog van 14.5mm naar 16mm zien te krijgen. Een boortje heb ik daarvoor niet dus dat wordt even netjes werken met een stenleymes.

De software heb ik vanavond geen zin meer in :roll:

@skillalot: Ik ben er ook nog niet over uit welke firmware ik wil gaan gebruiken. Daarom heb ik ook gelijk 2 sanguinololu bordje in elkaar gesoldeerd dan kan ik makkelijker testen.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door cocodile »

Da's best wel niet groot, knap hoor!

Mag ik vragen wat voor apparatuur je gebruikt, of is dat het geheim van de chef?
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Je hebt 3 dingen nodig:

schone soldeerbout(puntgrote maakt niet eens uit)
flux
geduld.

zie ook hier:
http://www.youtube.com/watch?v=5uiroWBk ... re=related

En verder veel oefenen :lol: . Mocht je een hand vol smd ic's willen dan wil ik er rustig wat naar je opsturen hoor 8)
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door cocodile »

Ok, heb vroeger zat PLCC chippies vervangen, loshalen deed ik met hete lucht, en vastmaken met een heel fijn puntje, maar die pitch was wel iets groter.

De clip was trouwens wel indrukwekkend, zeker met die 160P :shock:

Heb hier een Mega clone, met een FT232RL, en da's best wel klein, en het zou me niet verbazen, als deze dame hem in elkaar heeft gebakken. :lol:

Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door wetronic »

quick and dirty manier om grote smd chips met hele kleine pootjes te solderen.

Trek er een stuk soldeertin langs dat pootjes met elkaar in aanraking komen door het soldeer is niet erg.
Vervolgens met litze (desoldeerdraad) overtollig tin opruimen.
Er blijft altijd wat achter en dit is 99,9% van de gevallen voldoende voor een degelijke verbinding.

Wel fijn soldeerdraad en litze nemen! en geen loodgietersbout.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door cocodile »

En uiteraard Pavarotti op de achtergrond.
Plaats reactie