[Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

[Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo in het andere topic kunnen we de Prusa Mendel in het algemeen bediscussiëren. In dit topic zal ik de bouwbeschrijving van mijn eigen prusa mendel gaan posten. Inclusief alle problemen die ik tegenkom en waar ik alle onderdelen gekocht heb. Denk er aan dat ebay advertenties verlopen en over een paar maand dus niet meer te zien is wie mijn leverancier was.

Mijn boodschappenlijstje:
190 printed parts + wade + bouten + moeren + riemen + thick sheet+ lagers + shipping + douane(€40)
€10 hobbed bolt voor de wade
€35 assen
65 voor 5 x nema 17 stappenmotor(wantaimotors op ebay)
PCB Ramps V1.2 €10 (componenten heb ik hier wel in de la liggen)
arduino mega clone €25
PLA €27 (0.5 kilo zwart + 0.5kg groen/oranje. Tijnekind op ebay)
steppers €40 (A4988, tv7957ht op ebay)
hot end €55
kapton tape €5


Foto's en dergelijke komen volgende week of een week later
Laatst gewijzigd door bazzz op 28 jun 2011 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

even een kleine teaser:

Afbeelding

Ik ben gister verhuisd van mijn studentenkamer in Groningen naar "thuis thuis" in Enschede. Dus ik moet verschrikkelijk veel spul opruimen. Dus de eerste bouwfoto's zullen volgende week pas komen :P
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

ik kon het niet laten :lol:

Alles begint met een goede voorbereiding:

Afbeelding

en wat close ups:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie zien zijn de plastic parts die ik heb van een redelijke kwaliteit. Al zouden hadden ze hier en daar nog wel wat extra liefde gebruikt kunnen hebben....

En zover ben ik nu:
Afbeelding


Ik mis trouwens nog 1 onderdeel. De hobbed bolt van eckertech. Verder heb ik ook lm8uu lager in bestelling staan want ik heb nu ABS glijlagers.....
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo ik ben weer iets verder:

De ABS glijlagers heb ik even bewerkt met een M8 draadstang(gewoon heen en weer schuiven). En ze glijden nu acceptabel. Maar daar komen zeker anderen op.
Afbeelding

De onderste bodemplaat zit nu ook vast en de lijm is aan het drogen:
Afbeelding


Reacties zijn welkom trouwens :roll: Want ik krijg bijna het gevoel dat ik tegen mijzelf aan het praten ben :lol:
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door cocodile »

Je begrijpt dat we allemaal sprakeloos zijn, maar ik zou zeggen "keep up the good work" 8)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door Erik »

Ik bestudeer alles wat er hier langs komt en twijfel om er ook 1 te gaan bouwen. Jullie kunnen alvast het wiel gaan uitvinden, hoef ik het niet te doen :mrgreen:
Gr.

Erik
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door rolandcube »

Hoi Bas, zal ik dan even reageren ;-) leuk dat je alles wil documenteren is altijd handig als je zelf wil gaan bouwen.
Ik ben vooral interesseert in de elektronica, dit is voor mij het wat lastigere deel om een beslissing te nemen.
Langs de ene kant denk ik, ik koop de generation v6 board van mendelparts. ben je in een keer klaar.

Bas ben jij nou wat elektronica betreft veel voordeliger uit dan de 129€ die mendelparts vraagt.
En wat was de reden dat je voor de PCB Ramps V1.2, arduino bent gegaan. kan je me vertellen welke stepper drivers
hier bij horen.
Ik heb een beetje schrik om de laatst vernoemde componenten aan de praat te krijgen. of valt dat wel mee. :!:

Bas succes met bouwen en ik volg je projectje op de voet.

Gr. Pascal
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door rolandcube »

Woops, net een mendel-part kit besteld. :oops:

Gr. Pascal
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door Leeuwinga »

@bazzz,
Dat je daar allemaal tijd voor hebt, 8) ziet er goed uit.
Fijn dat er zoveel reacties zijn op het onderwerp 3D printer(s)
Enkelen zijn al aangestoken door het 3D virus
en geheid dat het er meer gaan worden :roll:
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Toch leuk om te horen dat er best wat mensen meelezen!

@Erik: Gelukkig bestaat er al enorm veel informatie over deze printers. Echter binnen NL nog nauwelijks plus dat wij weer andere problemen hebben dan in de USA.

Wat betreft problemen: bij de plastic parts die ik binnenkreeg zat ook nog een douane aanslag van €41. das toch wel erg zonde....Marja straks kunnen we voor elkaar gaan printen dus dat scheelt weer enorm.

@Roland: Ja ik ben redelijk wat goedkoper uit. Clone arduino mega was 25 euro. De RAMPShield kost grofweg iets van 15 eur0. Dan 4 keer een driver van 10 euro per stuk maakt €80. Daarvoor kan ik zeker wel even mijn soldeerbout verder stoken! Over grofweg een maand hoop ik met de sanguinonololu bezig te gaan(ik heb al 10 pcb's besteld). TZT kan ik hier dan ook weer kitjes verkopen om het allemaal wat simpeler en goedkoper te maken voor anderen.

@Cees: Tijd voor wat? Foto's op het forum zetten?

Ik ben student hè. Wat betekent dat ik donderdag nog even een tentamen moet doen en dan heb ik 100% vakantie! En heb ik dus tijd zat om aan mijn 3D printer te besteden. Al gaat dat bij slecht weer iets beter dan met zon ;)

En door mijn hobby van electronica nuttig te gebruiken verkoop ik vaak kitjes voor anderen of ik ontwerp wat. Op die manier heb ik ook enigzins budget om zelf weer te investeren 8)
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

rolandcube schreef:Woops, net een mendel-part kit besteld. :oops:

Gr. Pascal
Van Mendel-parts.com ? Heb je dan een Orca of een gewone Mendel kit? Want wat ik bouw is de Prusa Mendel. Die is makkelijker in elkaar te zetten dan de mendel(maar verschil qua print kwaliteit is er niet hoor!)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door skillalot »

bazzz schreef:Zo ik ben weer iets verder:

De ABS glijlagers heb ik even bewerkt met een M8 draadstang(gewoon heen en weer schuiven). En ze glijden nu acceptabel. Maar daar komen zeker anderen op.

Reacties zijn welkom trouwens :roll:
Nou, eens even reageren dan.
Wat ik heb gedaan met de PLA-glijlagers: een van de geleidingsstang aan een uiteinde even opgewarmd in de vlam van het fornuis, vervolgens op het midden van de stang een glijlager erop klikken, en dan langs de warme kant heen en weer schuiven. Het pla wordt een beetje zacht en wordt mooi glad van binnen. Ze glijden bij mij nu best aardig.

Gr Sascha
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door rolandcube »

bazzz schreef:Heb je dan een Orca of een gewone Mendel kit? Want wat ik bouw is de Prusa Mendel.
Het is een pursa mendel, de orca is nog niet leverbaar. en het is inderdaad de pursa mendel die door heel wat mensen wereldwijd word gebouwd. Ik moet nog wel even wachten er zit een levertijd van enkele weken op.
Hieruit kan je opmaken hoe populair 3D printen momenteel is.

Gr. Pascal
Laatst gewijzigd door Erik op 28 jun 2011 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door skillalot »

Ik kom er net achter dat ik toch nog geen hot-end besteld had, en die duitser heeft ze niet meer in zijn shop staan.
Net gemaild, ik hoop dat hij ze nog kan leveren.
Plaats reactie