[Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Het makkelijkst blijft het om de pcb's gewoon door een oventje te gooien. Mocht iemand plotseling 10 pcb's met ft232 erop willen hebben dan fiets ik mooi even langs mijn hogeschool en bak ik ze daar :lol:

@cocodile: pavarotti is niet nodig, wel is het verstandig om de avond ervoor niet te gaan stappen :lol:
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door rolandcube »

Ik had verwacht dat je machine al wel aan het produceren was :roll: nog progressie gemaakt.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

haha het klopt alles staat een beetje stil ja. Dit kwam door een weekje vakantie en afgelopen week heb ik een vriend helpen verbouwen. Als het weer zo belabberd blijft als voorspelt is dan hoop ik de printer eind van de week aan het werk te hebben :lol:

Ik hoef alleen nog maar de software uit te zoeken en wat draden te verlengen en mijn hot-end aan te sluiten op de Wade en dan zou alles moeten werken :lol:
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door rolandcube »

Ik hoop dat je vriend er nog een beetje uitziet na zijn verbouwing :mrgreen: Ik zit nog steeds op mijn prusa kit
te wachten. zal nog wel een week of 2 duren voor de kit hier is (mendel-parts).
Ga je ook nog wat posten over het gebruik van de software, dit zal wel voor meerdere bouwers de drempel zijn.
Is toch weer net even iets anders dan een 3 asser aan te sturen.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 16 jul 2011 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Haha met de verbouwing gaat het goed :roll: Vandaag weer 6m3 zand afgevoerd en ruim 4m3 aan wit zand in het gat gegooid zodat daar de nieuwe oprit op kon. Het hele weekend heb ik weer in de bediening gewerkt als ober wat ik al een jaar niet meer gedaan had dus ik heb wel een beetje lamme handjes. :lol:

Dit alles haalt wel een beetje de voortgang van mijn 3D-printer eruit. Ik heb net een w520 van lenovo gekocht dus helaas is het wel nodig om weer even wat geld te verdienen.

Maar goed waarschijnlijk heb ik morgen een vrije dag :P

@Roland: Wat wil je zien aan uitleg over de software? Het programmeren van de microcontroller of het gebruik van de software die de printer aanstuurt?
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo even een korte update:

Mijn prusa zit nu helemaal in elkaar! Echter valt de software mij zwaar tegen. Ik weet exact wat ik wil veranderen aan de code(voor nu slechts een paar instelling) maar op een of andere manier werkt mijn programmer niet. Ergens zit een driver conflict waardoor ik geen bootloader op de lege atmega kan schieten en dan via de ft232 zou kunnen programmeren.

Kortom iets wat binnen 5 minuten gedaan kan worden kost me nu al 2 uur.....Marja ik ga het Reprap forum eens doorspitten want de combinatie van hardware die ik heb liggen moet gewoon kunnen werken. Ik verlang nu al weer terug naar de o zo simpele pic's van microchip :roll:

En trouwens: binnen een week komt er een samenkoopactie op SK.net. Ik verzorg daarbij de electronica dus ik heb ook maar een week de tijd om alles werkend te krijgen :oops: . Victor gaat onderdelen uitprinten. Mochten hier mensen erover denken om ook een prusa te bouwen dan is het slim om de actie in de gaten te houden! In latere rondes willen we ook meer onderdelen aan gaan bieden zodat je een bijna complete set kan kopen
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Zo het driver conflict is opgelost. Nu even een verhaaltje over hoe je het geheel moet programmeren:

Koop een USBasp programmer voor €6,50 op ebay.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0761428714

Download Arduino IDE 0022(dat is nu de laatste versie)
http://www.arduino.cc/en/Main/Software

Download de sanguino programmeer plugin:
http://code.google.com/p/sanguino/downloads/list

De uitleg om de sanguino toe te voegen aan je Arduino 0022 staat hier:
http://sanguino.cc/softwareforwindows

nu moet je de USBasp nog toevoegen aan de Arduino 0022. Doe dit door de file "programmers.txt" uit [arduino-0022][hardware][arduino] te openen en het volgende in de file toe te voegen:

Code: Selecteer alles

usbasp.name=USBasp
usbasp.communication=usb
usbasp.protocol=usbasp
Nu pas start je het programma Arduino 0022

Sluit nu de USBasp aan op de sanguinololu.

De pinout van de USBasp is als volgt:
Afbeelding

De pinout van de ISP header van de sanguinololu staat op de pcb zelf.

Programmeer nu via de USBASP en 6 draadjes de bootloader in de sanguinololu:
Afbeelding

Nu kan je de USBASP lostkoppelen en de de sanguinololu via zijn usb kabel verbinden met de computer. Eerst krijg je een melding dat hij gaat zoeken voor de drivers voor de ft232(vaak krijg je deze melding dubbel omdat hij zichzelf eerst identificeert als virtuele serieele poort en daarna worden pas de drivers voor de serieele poort zelf geladen).

Omdat je de sanguino plug-in gedownload hebt en gekopieerd naar de aduino map(ja toch) kan je onder de tab [boards] de sanguino selecteren:
Afbeelding

Vergeet niet de bijbehorende serieele poort te selecteren die je computer aangemaakt heeft toen je de sanguinololu met de computer verbinding liet maken! Dit zal bijna altijd com3 of hoger zijn.

Download de firmware die je in je sanguino wilt hebben van github:
https://github.com/kliment/Sprinter

Open nu vanuit Arduino 0022 de sprinter.pde.

Doe de aanpassingen in de software die je wilt. En het laatste stukje uitleg jat ik even van github:
11. Go to the Configuration.h file and edit the following lines:
#define MOTHERBOARD 62
62 indicates Sanguino 1.2 or superior

float axis_steps_per_unit[]

set values that match your hardware. For the special cast gears of the Bath Masterclass Prusa Mendel, these values are
float axis_steps_per_unit[] = {91.42857, 91.42857, 3200/1.25,700};

also for the mentioned hardware setup
const bool ENDSTOPS_INVERTING = false; //set to true to invert the logic of the endstops
// false because the switch SIG signal is linked to the ground
// "no touch == closed circuit == SIG connects to GND"
// see http://reprap.org/wiki/Sanguinololu#Endstops

12. Click on the "play" button to compile. If everything goes well you should see a "Binary sketch size: " message.

13. Click on "the arrow going to the right" button to upload (you had done steps 7,8,9 before, right ?).
If everything goes well you should see the message "Done uploading".

Congratulations, you have just upgraded the firmware of your RepRap !
Zo dat lijkt mij vrij duidelijk :lol: . Mocht iemand er geen zin in hebben of geen programmer willen kopen dan kan ik ook altijd even een bootloader in een Atmega644P stoppen zodat je de eerste paar stappen (gedeeltelijk) over kan slaan.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

ben ik weer tegen mijzelf aan het praten :?: Morgen hoop ik het eerste plastic door mijn extruder te persen. Vrijdagochtend ben ik bang dat ik met een kater in bed lig dus zaterdag draait het geheel hopelijk :lol:
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door marcoooo »

ik lees het aandachtig mee hoor .. niet dat zoiets in de planning staat maar je weet maar nooit ..
same same but diffrent
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Over een jaar lukt het je waarschijnlijk om een complete set te kopen voor 300 euro. Dus daar wordt het nog aanlokkelijker van.

In de SK die eind van de week komt worden de geprinte onderdelen aangeboden voor €67,50 en een bijna compleet elektronica bordje voor €85. Dat is al weer veel en veel goedkoper dan dat ik betaald heb!
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

De samenkoopactie is geopend en de electronica al bijna uitverkocht!

http://www.samenkopen.net/action_products/713298/635491
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door Ivke »

bazzz:

Ook al reageren mensen niet..dat wil niet zeggen dat je verhaal niet gewaardeerd wordt.

Ik lees in ieder geval ook aandachtig mee. :-)
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door bazzz »

Bedankt Ivke :)

Vandaag heeft mijn Prusa zijn eerste stapjes gezet!

Ik heb ReplicatorG gedownload:
http://replicat.org/usage

(deze zeurt vanzelf dat hij phyton nodig heeft en bied je dan netjes de download link aan. Denk er wel aan om versie 2. nogiets te nemen. Versie 3 wordt niet herkend! Via [file] [preferences] kan je dan handmatig even linken naar de locatie waar je phyton geinstalleerd hebben mocht dat nodig zijn)

En daarin kan ik heel mooi de kliment 115200 baud selecteren die ik in de sanguinololu geprogrammeerd heb:
Afbeelding

Even de juiste serieele poort selecteren en het leeft! Ik heb alleen nog niet door hoe de extruder werkt in replicatorG en ik weet niet of het uberhaupt het handigste programma is om te gebruiken. Maaaaaar nu weet ik tenminste dat het (grotendeels) werkt :P

Deze week een testprint maken lijkt nogsteeds goed te doen :D
Laatst gewijzigd door bazzz op 28 jul 2011 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: [Build in Progress] Prusa Mendel Bazzz

Bericht door cocodile »

Geweldige info bazzzzzzzz, thanks so much, scheelt me een hoop gezoek, hoop zelf over een week iets aan de gang te hebben, maar gezien de laatste ontwikkelingen kan het zomaar langer gaan duren. :lol:
Plaats reactie