zelfbouw 3d printer aluminium

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Hallo,

Na het maken van 2 CNC frezen en de ombouw van een HBM freesbank vond ik het tijd voor iets anders.
Nu ga ik een 3D printer bouwen. Dit word een eigen ontwerp wat voornamelijk zal bestaan uit aluminium.

Ik ga de aansturing gebruiken van een Reprap en die heb ik al gesoldeerd. Deze aansturing is gebaseerd op een Arduino Mega met de Ramps versie 1.3
Ik ga in totaal 5 stappen motors gebruiken. 2 voor de extruders namelijk 1Nm nema 23 motors.
De x-as en de Z-as worden ook aangestuurd door een 1 Nm nema 23 motors. De Y-as word aangestuurd door een 0.5 Nm nema 17 motor. In de reprap en dergelijke worden voornamelijk 0.5 Nm motors gebruikt dus deze opstelling zal zeker voldoende zijn.

Ik ga er dud 2 extruders erop maken, een voor support material. Dit zie je nog niet veel in zelfgebouwde 3D printers dus dit zal software matig nog een uitdaging zijn.

de afmetingen worden 50 x 60 x 50 dit past dus nog netjes op je bureau.
De werk afmetingen worden 30x 30 x 27.
Dit is dus al aanzienlijk groter dan de reprap en dergelijke.

Het ontwerp heb ik inmiddels al af en alle onderdelen zijn bestelt.
Mijn ontwerp is heel erg gebaseerd op die van Hackerbot.
Dan hier het ontwerp.

4601

Ik ben aan het kijken wat het zal kosten om de aluminium plaatjes te laten laser snijden uit 6mm aluminium.
Als iemand een adresje heeft waar ik dit goedkoop kan doen, let me know!

Als er mensen zijn die dit ontwerp ook wel willen maken, laat het dan weten want dan zal het laser snijden van de onderdelen goedkoper worden.

Ik heb tot nu toe voor alle onderdelen 220 euro betaalt(dan heb ik ook alles).
Voor de electronica heb ik 100 euro betaalt. Dit is zonder de motors want die had ik al.

Dus voor weinig geld zal ik een zeer mooie printer krijgen.

Zodra de onderdelen binnen zijn zal ik een update geven.
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Roy 1.6 »

Leuk, ben zelf ook al aan het tekenen geweest. In mijn ontwerp gebruik ik zwevende assen van rond 12mm, wat gebruik jij? Voor de Z-as wil ik trapezium spillen gaan gebruiken, en voor de andere assen gewoon riemen. Dit werkt in gewone printers ook goed, dus dat zou moeten kunnen :mrgreen: .
Voor het frame, assen en glijlagers ben ik een kleine 200 euro kwijt. Dan zitten de gefreesde delen en motoren + elektronica er nog niet bij. Ik denk dat je snel op een eurotje of 500 zit, maar dan nog veel goedkoper dan de kit van de shapercube.

Hier een plaatje;

http://i55.tinypic.com/292vbza.png


Grtz.
maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Ik gebruik ook zwevende assen van 12mm. Dit lijkt mij meer dan voldoende voor een 3D printer.
Voor de x as en de y as gebruik ik ook riemen. Voor de z-as ga ik trapezium spindels gebruiken met een spoed van 3mm en kunstof moeren. Voor alle onderdelen die gelaserd moeten worden ben ik aan materiaal ongeveer een 10tje kwijt. Als uit laten snijden te duur word ga ik ze gewoon zelf frezen met mijn CNC frees. Laten maken wordt voor mij ook pas echt interessant als er meerdere mensen geïnteresseerd zijn in dit ontwerp en dus ook deze onderdelen willen.
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Roy 1.6 »

Opzich wel een goede zaak, gelaserde onderdelen zijn stukken goedkoper dan gefreesd werk. Even een ruimer er door en je bent klaar. Gebruik je ook glijlagers of lagerbussen in je ontwerp?
maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Ja daarom. Hangt dus een beetje van de prijs af of dit door gaat.
Ik ga glijlagers gebruiken. Denk dat dit wel goed genoeg moet zijn. scheelt namelijk erg veel in prijs.
Wat ga jij gebruiken? Glijlagers? Waar ga je die kopen? ik heb namelijk al wel delrin glijlagers liggen maar wil dit graag even vergelijken met bronsen glijlagers.
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Leeuwinga »

Gelaserde onderdelen zijn eigenlijk niet die kwaliteit die je zoekt.
Beter is om die te laten waterstraal snijden.
Maar pas op, dat is duur, ik heb de DXF files van de Shaper Cube en
heb die bij een aantal "loon" snijders aangevraagd.(5mm alu plaat)
Nou dat is duur, incl materiaal zo rond de E 600,00 (incl BTW)
Als je daarbij alle onderdelen opteld die je verder nodig hebt
kom je al snel aan de kit prijs.
Alleen al het materiaal zelf, 10Euro ?, erg vroeger zeker, kijk maar eens
wat alleen een plaat aluminium van 1x2mtr kost in 5mm dikte
(voor een Cube ben je 0.9x1.7 mtr nodig)

Belangrijk is vooral de snelheid,je hoeft niets te verspannen
je moet alleen je extruderkop bewegen en het hete materiaal
eruit persen.
Kijk maar eens naar een x,y systeem van een inktjet printer.
Dat is ook uitgevoerd met een tandriem aangedreven systeem.

Zelf ga ik de Cube bouwen om ervaring op te doen in 3D printen
Daarnaast ben ik al jaren geintresseerd in het printen van
objecten,

Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Roy 1.6 »

maartenlog schreef:Ja daarom. Hangt dus een beetje van de prijs af of dit door gaat.
Ik ga glijlagers gebruiken. Denk dat dit wel goed genoeg moet zijn. scheelt namelijk erg veel in prijs.
Wat ga jij gebruiken? Glijlagers? Waar ga je die kopen? ik heb namelijk al wel delrin glijlagers liggen maar wil dit graag even vergelijken met bronsen glijlagers.
Ik heb deze in mijn ontwerp, zijn sinterbronzen glijbussen.
http://www.maschinen-werkzeuge.com/buch ... -p-72.html
maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Heb net even opgezocht hoeveel een plaat aluminium gaat kosten waar ik alle onderdelen uit kan halen die ik nodig heb.
Dit is een plaat van 40cm bij 70 cm van 5mm dik, dit gaat mij 25 euro kosten. Valt heel erg mee dus. Ik heb besloten dat ik de onderdelen toch maar zelf ga uit frezen op mijn portaal frees. Gelukkig pas er een plaat van 70 bij 90 in dus ruim voldoende voor wat ik nodig heb.
Ik heb mijn ontwerp inderdaad gebaseerd op snelheid, vandaar de tandriemen en lichte uitvoering van de kop. De extruder word namelijk op de bodem bevestigt en dan met behulp van een delrin buis naar de kop/heater gebracht. Hierdoor heb je nog minder massa op de kop en meer dan genoeg ruimte voor 2 koppen.
Ik heb hier nu delrin glijlagers liggen. Als deze niet naar mijn wensen zijn ga ik ook die zelfsmerende bronzen lagers gebruiken.
Heeft iemand goede ideeën voor support material? Las wel ergens iets over PVA plastic wat blijkbaar in water oplost.
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Floppy »

PVA is polyvinylacohol en dat is inderdaad een in water oplosbaar polymeer. Maar jij bedoelt PLA poly-lactic acid of poly melkzuur dit wordt in 3D printers gebruikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door Arie Kabaalstra »

PVA is leuk spul.. om als lossingsfilm te dienen bij het lamineren van vezelversterkte kunststoffen..

als 't laminaat uitgehard is, spoel je de mal onder de lauwe kraan, 't PVA lost op, en je kunt je product zo uit de mal trekken..
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door clements »

Lasersnijden van rvs of staal is binnen 0,1mm nauwkeurig. Je kan de platen ook uit 1-2 mm plaat halen met positie nokken er oid.
Ik heb dat ook gedaan met mijn onderdelen. En als je dat netjes doet wordt dat erg stijf.
Ik heb mijn snijwerk bij 247tailorsteel vandaan.
Afbeelding
ASS-U-ME
maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Denk dat ik inderdaad ga beginnen met PVA als support material. Heb er meer positiefs over gehoord en je kan het krijgen in 3mm staaf.

Wat heb jij betaalt om plaatstaal te laten snijden? Ik heb meerdere bedrijven benadert maar nog geen reacties binnen gekregen. Hoop dat morgen wel gebeurt. Anders ga ik het dinsdag lekker zelf doen. Ik heb alle belangrijke gaten 0.1 mm minder groot getekent, dan kan ik met ruimers alles precies goed krijgen.
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
maartenlog
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:57
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door maartenlog »

Heb vandaag een offerte binnegekregen voor de onderdelen die gelaserd moeten worden.
Het kost 85 euro per set als ik 5 sets bestel. Dan word het uit 3mm staal gemaakt wat meer dan sterk genoeg is.
Zodra er 4 mensen geintresseerd zijn dan bestel ik de set. Dan krijg je van mij natuurlijk ook een lijst met wat je nog meer meot bestellen. je zal dan rond de 270 euro zitten voor alle hardware. Laat het weten als je geintresseerd bent!
http://www.ceadgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
iqopi
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2011 14:22

Re: zelfbouw 3d printer aluminium

Bericht door iqopi »

Hi maartenlog, ik wil deze zomer ook een 3d printer gaan bouwen en ben geinteresseerd in het metaalconcept, in de ruime 'build space' en de dubbele printkop/extruder. Count me in als tweede van de vijf voor het lasercutting werk.
Plaats reactie