Ook maar de eerste stap gezet...

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

Thanks Bazz
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 15 nov 2011 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd gebruik aub de reageerknop
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door skillalot »

Die bazzz gelinkt heeft, van Reichelt, die heeft hij voor mij ook besteld.

Ik heb nu een 12.5A voeding, ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn... niet dus.
Als je voeding te licht is komt je heatbed niet op temperatuur. Mijne wordt niet warmer dan 90 graden, en dat is dan echt na een half uur ofzo pas, terwijl hij zo naar de 110 moet kunnen om ABS te kunnen printen zonder kromtrekken.
Andere probleem wat nog veel erger is, het heatbed trekt zoveel power dat mijn stappenmotoren te kort komen. Als je dan bijvoorbeeld een cilindertje wilt printen krijg je een wokkel. In alle richtingen verlies je stappen.
Je hebt minimaal 5A nodig zonder heatbed, en met heatbed nog 11 extra, dus 16A.
Die 16.7 is in principe net genoeg, maar beter is wat extra. Ik zou voor de 25A gaan.

Houd er rekening mee dat die verwarmde printplaat boven de 70 graden aardig krom gaat staan door de hitte. Een plaatje glas erover doet wonderen. Ik heb bij mij een spiegeltje op maat gesneden en eroverheen gemaakt. En vergeet geen kapton tape. Deze plak je over je heatbed en hier print je op. Kapton kun je alleen op printen als het warm is, zodra het weer afkoelt laat je geprinte onderdeel los.
Zonder heatbed kun je PLA trouwens wel gewoon printen, maar dan niet op kapton maar een laagje blauwe schilderstape.

Gr sascha
nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

Nou alles is binnen :mrgreen: en gisteren maar eens enthousiast begonnen met in elkaar zetten van het mechanische gedeelte. De uitgebreide handleiding is goed te doen. Zij het dat ik af en toe wat twijfels heb over de gegeven maten. Daarnaast heb ik wel een nieuw tandwiel nodig hebben voor een van de stappen motors. Had (dacht ik) niet van die kleine stelschroefjes. @#$%^&^%$# ik heb nog zo'n 100 puntknoppen liggen uit mijn oude webwinkel.... met ...M3 grub screws... Maar er zit een scheurtje in het tandwiel.
Wil ook nog ff kijken of ik die niet van metaal kan krijgen. Of is er hier iemand die er een (doe maar gelijk 2 :mrgreen: ) kan printen voor mij./ Hoor wel wat het kost.
nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

Zo na een paar middagen sleutelen :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door bazzz »

Ziet er bekend uit! Wat voor hotend ga je bestellen'?
nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

bazzz schreef:Ziet er bekend uit! Wat voor hotend ga je bestellen'?
Ik heb deze gekocht : J Head MKIV-B Hot-End van Reprap-USA.com

http://www.reprap-usa.com/index.php?rou ... duct_id=53
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door bazzz »

Die heb ik ook liggen maar dan van thingfarm UK±

http://www.thingfarm.org/product.php?id_product=52

Alleen nog geen tijd gehad om te testen :P
nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

Ach zodra de electornica gedaan is (zal wel volgende week worden) en het filament binnen is, kan ik gaan spelen. Ben wel zeer onder de indruk van de mogelijkheden. Wil ook nog eens een computer bestuurde PCB boor hebben. die ogen van mij laten het niet meer zo scherp zien :mrgreen:
nathan7
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:01

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nathan7 »

Gen6 is niet bepaald de beste keuze qua electronica - de stepper drivers daarin werken op een erg lage frequentie en zonder microstepping, dus luid en minder precies.
Aan de fotos te zien heb je T5 riemen - die hebben nogal wat backlash. T2.5 riemen leveren een grotere verbetering op aan printkwaliteit dan die LM8UUs ooit zullen doen.

Ik ben het met je eens dat het erg onduidelijk is op het moment, dat komt deels doordat de wikibeheerder politieke spelletjes speelt, maar er wordt aan gewerkt.
bazzz
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:42

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door bazzz »

de drivers van TI op het gen6 bordje kunnen 1/8 microstepping hoor...Of ze dat ook gebruiken weet ik niet.Grootste gemiste kans vind ik dat er geen heated printbed op aangesloten kan worden
nathan7
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:01

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nathan7 »

En de A4988s kunnen 1/16e. Ook werken ze op een lagere frequentie waardoor de steppers erg luid worden. (dat is nog erger op een Orca - ik was vanwege een RepRap build party in Fablab Zuid-Limburg, daar hebben we de Imperial March op hun nieuwe Orca afgespeeld..)
De missende heatbed-optie is inderdaad ook een bijkomend nadeel.
nico.verduin
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jul 2008 10:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door nico.verduin »

Qua geluid ben ik niet ontevreden. En daar is trouwens een eenvoudige maatstaf voor... Hoelang wordt het door mijn echtgenote getolereerd in de huiskamer :mrgreen: Dus dat ding gaat gauw genoeg naar zolder. Nauwkeurigheid moet ik eerst zien. Hopelijk komend weekend. En Nathan7 ben jij de zoon van mij collega :mrgreen: Er zijn altijd redenen om het beter te maken. Een stap tegelijk
Laatst gewijzigd door nico.verduin op 15 dec 2011 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Ook maar de eerste stap gezet...

Bericht door Roy 1.6 »

nathan7 schreef: Aan de fotos te zien heb je T5 riemen - die hebben nogal wat backlash. T2.5 riemen leveren een grotere verbetering op aan printkwaliteit dan die LM8UUs ooit zullen doen.
Ik zou dan direct voor htd3 gaan. ;-)
Plaats reactie