Orca V0.3

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Orca V0.3

Bericht door hessel_swart »

Een héle tijd geleden heb ik de orca V0.3 besteld.

Na 7 weken ben ik zelf maar ff naar eindhoven gereden om verhaal te halen en uiteraard m'n printer.

Nu staat hij helemaal in elkaar, goed bedacht , maar een beetje stuntelig kwa afstelling en dergelijk maar afijn een leuk ding !!

Nu heb ik het reprap gen 6 boardje geconnect met m'n laptop en ik heb de drivers geinstalleerd van http://reprap.org/wiki/Generation_6_Electronics .

Afijn stekker er in laptop geeft aan dat hij hardware heeft gevonden , de drivers geinstalleerd en nu ?

Na wat snuffelen op de reprap website/forum vond ik "Meshlab" als print software een beetje knap alternatief op Arduino en Repsnapper.

Kan iemand mij even wat pointers geven om mijn Orca aan de praat te krijgen.

Ik zou theoretische die gozer van mendel-parts ( of één van zijn andere tig webshops ) bellen maar hij neemt toch niet op.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door Leeuwinga »

ten eerste moet je software hebben voor het "slicen"
en dan natuurlijk printersoftware.
Op de site van Mendel staat toch software voor download?
O.a. Skeinforge
Cees
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door skillalot »

http://koti.kapsi.fi/~kliment/printrun/
Dit is de link naar pronterface, een handig programma wat alles in een doet. Stl inladen en hij wordt automatisch gesliced, en gcode voor gemaakt.


http://webchat.freenode.net/?channels=reprap
En dit is waar je alle reprap info kunt vragen die je maar wilt. Hier zitten alle experts samen in een chatroom.


Bovenstaande printrun werkt met sprinter firmware. Het voordeel van Gen6 is dat je daarmee ook marlin firmware kunt gebruiken. Voordeel van marlin is lookahead, waardoor je printer rustiger, sneller en ook mooier print. Volgens mij werkt marlin ook gewoon met pronterface, maar dat kun je in die chatroom wel even vragen.
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door hessel_swart »

Die had ik ook al gedownload , maar ze zeggen dat ik een .py bestand moet installeren , ik ben niet helemaal achterlijk met de computer maar wtf is dat soort bestand ?
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door hessel_swart »

wacht ik heb hem door , http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge , eerst nog een andere programma downloaden om skeinforge te kunnen installeren ...
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door Leeuwinga »

Vlgs my moet je eerst het pyton programma laden
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door hessel_swart »

@skillalot , top tip dat forum !!

Inmiddels pruttelt en ratelt hij, na wat gedraai aan de potmeters op het boardje maakt hij praktische geen herrie meer :)

Alleen mijn Z-as wil hij naar beneden homen , terwijl boven in ( zoals het moest ) mijn eind-switch zit, volgens de heren van het forum moet ik dat kunnen oplossen als ik Marlin firmware installeer en goed instel ?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door skillalot »

Ja, dat kun je aanpassen in de firmware. Bij mij (ramps electronica en sprinter firmware) open ik de arduino software, en kan ik het aanpassen in het configuration.h bestand, waarna ik deze opnieuw in de controller download. Zou bij jou ook zo moeten werken denk ik. Onderstaande staat ergens in dat configbestand. Eerste is om de draairichting van je stappenmotor om te draaien, tweede is om te bepalen in welke richting het homen moet gebeuren.


// Inverting axis direction
const bool INVERT_X_DIR = false;
const bool INVERT_Y_DIR = true;
const bool INVERT_Z_DIR = true;
const bool INVERT_E_DIR = false;

//// ENDSTOP SETTINGS:
// Sets direction of endstops when homing; 1=MAX, -1=MIN
#define X_HOME_DIR -1
#define Y_HOME_DIR -1
#define Z_HOME_DIR -1
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Orca V0.3

Bericht door hessel_swart »

Okay ga ik morgen daar even mee stoeien aangezien het wel allemaal aardig loopt nu :-)

Nu eerst dat home goed krijgen en dan me extruder aan de praat krijgen ...
Plaats reactie