Ervaring met de Leapfrog

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Tjark
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2009 19:45

Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Tjark »

Ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare 3d printer en kwam dit nederlands ontwerp tegen.
Is nog niet zolang op de markt, maar misschien toch al wel ervaringen.
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door gerkon »

hallo
Ik heb er een besteld en als het goed is wordt hij volgende week geleverd.
Dus ik heb nog geen ervaring er mee .
het lijkt me wel een degelijk gebouwd apparaat wat goed doordacht is .
Ik heb het internet al afgezocht naar informatie maar er is weinig te vinden buiten de reclame (filmpjes) om.
Het is allemaal nog vrij nieuw dus zitten er nog wel wat kinderziektes in, maar ik heb alle vertrouwen ik dat ze het netjes oplossen.
Wel heb ik wat kritische gebruikers ervaring gevonden op deze site .
http://bikealive.nl/photobucket/main.ph ... _Creatr%2F

dus als ik meer weet dan zal ik mijn ervaringen met jullie delen
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Rob65 »

gerkon schreef: Wel heb ik wat kritische gebruikers ervaring gevonden op deze site .
http://bikealive.nl/...
Klopt, dat is mijn site. Ik heb het geluk mogen proeven om als een van de eerste gebruikers met een dual head Creatr printer te mogen spelen. Daarbij heb ik niet alleen de machine maar ook Leapfrog (sorry jongens, ik zal jullie niet meer zo vaak lastig vallen ;-) ) redelijk gestresst.

Let wel: op deze machine zat nog de ongemodificeerde extruder, de nieuwe machine die ik heb mogen testen zag er beter uit en leverde ook een beter resultaat.

Veel van de plaatjes van geprinte voorwerpen zijn puur testen om verschillende software pakketten (verschillende versies van slic3r en KISSlicer) te testen en de foto's van de machine zelf zijn een combinatie van oud en nieuw.

Hier enkele punten die me zijn opgevallen (en die heel netjes door Leapfrog zijn opgelost):

1) probleem met draadinvoer

De oude (witte) slang is vervangen door een nieuwe (rode) PTFE slang met push-in koppelingen. Hierdoor verdwijnt de slang niet meer in het binnenwerk. Ook zijn er nu instructies aan de handleiding toegevoegd om aan te geven wat je kan doen als de draad niet goed in de extruder komt.

2) defecte hot-end

De hot end is voorzien van een ander type verwarmingselement, isolatie en de bedrading is nu veel beter afgewerkt waardoor ik geen problemen meer verwacht (de foto's in mijn album zijn van de oude hot-end)

3) slechte afwerking van het mechanisch geheel

Ik heb Leapfrog gespammed met een hele bult foto's van dingen die ik niet mooi vond afgewerkt. Resultaat was een emailtje waar het schaamrood vanaf droop; "deze machine had zo nooit afgeleverd mogen worden". Ik mocht de machine gewoon gebruiken en hij is keurig netjes omgeruild voor een beter afgewerkt exemplaar.

4) defecte lineair-geleiding

De foto 'surprise (1)' laat heel mooi :cry: zien dat de X-as verlopen is tijdens het printen. Een van de lagers van de wagen waarop de extruders gemonteerd zitten is stuk gegaan. Stomme pech of iets fout gegaan tijdens montage???
Er is door Leapfrog druk samengewerkt met het productiebedrijf die de machines opbouwt om deze problemen op te lossen.

En dan nu de positieve punten:

1) Op de Z-as zit een naderingssensor met hoge nauwkeurigheid waardoor de Z-hoogte steeds perfect klopt

2) Het bed is heel mooi gemonteerd op sterk gecomprimeerde veren, een stabiele constructie en mooi vlak.

3) Het verwarmde bed geeft een perfecte hechting, printen met raft of een speciale ondergrond is zo goed als niet nodig (voor de laatste paar testen heb ik gewoon brede plakband gebruikt).

4) De kwaliteit van de afwerking van de horizontale lagen is bijna perfect. Veel beter dan wat ik van andere printers gezien heb.

5) de hechting van alle lagen is goed, zelfs als ik de "twisted bottle" potjes flink inknijp blijft alles heel.

6) In de geprinte ontwerpen zie ik niets terug van trillingen in de machine, gezien de stabiele mechanische constructie is dat natuurlijk ook niet te verwachten.

Als je niet alleen op mijn ervaringen af wilt gaan dan kan je ook nog kijken naar de review van Deepak op prsnlz.me.

De kwaliteit van de Leapfrog Creatr klopt wat mij betreft. Leapfrog heeft het nadeel dat ze deze machine veel te mooi presenteren waardoor je nog meer verwacht dan waar je recht op hebt. Als ze deze machine voor € 2500,- geprijs hadden inplaats van de huidige € 1250,- dan klopt het nog bijna (maar dan was er ook budget ruimte om de boel weer nog net iets mooier af te werken).

Als je mij als producent/leverancier zou vragen of ik zo'n printer voor deze prijs kon leveren dan zou ik aangeven dat dit toch echt onmogelijk is. Leapfrog heeft bewezen dat het wel kan, maar dat heeft ze wel de nodige zweetdruppels gekost ...
De machines die nu uitgeleverd worden kosten ook nog de nodige zweetdruppels: alle machines die uit de productie komen worden door de mensen van Leapfrog nauwgezet onder de loup genomen, getest en afgesteld zodat de gemelde problemen niet meer voor kunnen komen.

Binnenkort rolt de eerstvolgende serie herziene Creatr van de band - ik krijg dan een nieuwe machine in bruikleen met het doel deze ook eens goed aan de tand te voelen. Er zullen er hier dan wel aardig wat kilootjes ABS, PLA en hopelijk ook PVA doorgejaagd worden.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Tjark
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2009 19:45

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Tjark »

Hallo gerkon, al wat ervaring opgedaan met de leapfrog?
Ben erg benieuwd naar jou ervaring.
Natuurlijk ook naar de ervaring van Rob65 met de verbeterde versie.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Rob65 »

Tjark,

Ik heb de nieuwe versie van de Creatr een paar dagen voor het 3D print event binnen gekregen met het idee dat ik daar wat resultaten zou laten zien. Helaas liep dat wegens omstandigheden even allemaal anders.

Ik heb nog niet veel tijd gehad om de printer te proberen en krijg er nog niet de resultaten uit die ik goed vind.
Dat ligt deels aan de software. Slic3r is met de nieuwe versies zeker niet beter geworden en nu ik een 'echte' printer heb valt me pas op dat ook de 0.8.4 versie die ik steeds gebruikte problemen heeft en die problemen zijn met versies 0.9.0 en 0.9.3 erger geworden: alle versies printen spontaan halverwege het model support strukturen waar ze niet moeten zijn.
Testen met andere software laten weer andere dingen zien. Zo geeft KISSlicer standaard een support structuur die bijna niet van het werkstuk te verwijderen is en skeinforge is door de veelheid aan opties moeilijk in te stellen.

Op bepaalde punten is het printresultaat (met dezelfde versie software) van de creatr duidelijk beter dan van mijn zelfbouw printer maar op andere punten is het resultaat minder - bedenk daarbij wel dat ik de instellingen van mijn zelfbouw printer de afgelopen maanden steeds iets heb verbeterd en ik nu net een paar dagen met de creatr heb kunnen testen.

De resultaten moet ik nog met Leapfrog besprerken, ik hoop dat ik dan nog tips krijg om de instellingen aan te passen en het resultaat te verbeteren.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
P De Lange
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2014 12:15

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door P De Lange »

Ik heb sinds kort een Leapfrog creatr gekocht, en kan me niet helemaal vinden in de hierboven geplaatste berichten, wellicht omdat Leapfrog intussen een betere versie heeft uitgebracht.

De printer kwam aan in een grote houten kist, ik had hierdoor het idee dat ik een echte machine had gekocht, wat op zich wel zijn charme heeft. Van slechte afwerking was bij mijn printer in elk geval geen sprake. Alles zag er naar behoren uit. Na twee weken kwam er geen filament meer uit de linker extruder nadat ik contact had gehad met klanten service van Leapfrog. wat vrij snel en duidelijk verliep. hebben ze me een nieuwe Extruder op gestuurd. na een beetje rommelen heb ik die zelf geïnstalleerd. Nu print de printer weer top!

In het begin was ik ook niet 100% tevreden over de kwaliteit van de geprinte objecten. Toen ik dit aankaartte bij Leapfrog raadden ze me aan om de Simplify 3d software te kopen. Ik ben aan de slag gegaan met deze software wat in het begin een klein beetje wennen was. Nu moet ik zeggen dat het resultaat er mag zijn. overall ben ik erg tevreden.

P. de Lange
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door wstoof »

Geen idee waneer er een verbeterde type is uitgebracht.
Ik heb verschillende merken/typen 3D printers mogen aanschouwen...
o.a. ook een Leapfrog creatr .
De printer was in Augustus 2013 geleverd,en in November omgeruild voor een vervanger door de fabrikant.
En om eerlijk te zijn : zondermeer het slechtste resultaat wat ik tot nu toe heb gezien... ( en de gebruiker van de machine is echt geen amateur ... )

Maar wie weet heb jij meer geluk...
P De Lange
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2014 12:15

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door P De Lange »

ik ben erg tevreden over mijn printer dus ik nam aan dat er dan een verbeterde versie uitgebracht zou zijn. mede omdat de berichten al vrij oud waren en er waarschijnlijk een aantal kinderziektes zijn verholpen in die tijd.

welke printers heb je met de creatr kunnen vergelijken?
Ik heb zelf kunnen vergelijken met een UP, en ben tot de conclusie gekomen dat de creatr beter print.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Rob65 »

We schrijven ondertussen 2014, een ruime 15 maanden na mijn vorige bericht.
Ondertussen heeft leapfrog een hoop aangepast, ik heb compleet nieuwe hot-ends gekregen met een groter aluminium blok, andere nozzles en een ander ontwerp van het RVS buisje.
Zelf heb ik een ventilator voor het koelen van het product toegevoegd en de vaste aandrukrol voor het filament is ondertussen vervangen door een mechaniek met een veer.

De printer levert nu een erg mooie kwaliteit, ook mede dankzij de nieuwe Simplify3D Creator slicer software.
In het begin het ik gepoogd om met de originele software van Leapfrog (slic3r) te printen maar dat leverde niet echt mooie resultaten. Overschakelen naar KISSlicer gaf plots veel betere resultaten. Ik heb een aantal mooie, maar ook minder mooie, voorbeelden op http://bikealive.nl/sample-prints.html staan - al deze prints zijn met KISSlicer gemaakt.
Met de nieuwe software van Simplify3D wordt het allemaal nog weer net een stukje mooier. Zie http://bikealive.nl/testing-simplif ... urn false; voor een paar voorbeelden. Het wordt steeds nog mooier en gisteren heb ik zelfs een perfect print met 0.1mm laagdikte gemaakt.

Mijn printer draait bijna dagelijks en er mislukt bijna niks meer, alles komt er gewoon uit zoals ik het verwacht en met een goede kwaliteit. Als ik naar de printkwaliteit van een MakerBot Replicator 2 of de Ultimaker 2 kijk dan zie ik dat beide printers zo hun eigen eigenaardigheden hebben. Ook bij de Creatr zie ik wel eens wat rare griebels maar over het algemeen is de kwaliteit erg goed, dat komt voor een groot deel door de stabiele aluminium constructie - iets waarvan ik vanaf het begin af aan erg gecharmeerd ben.

Maar er zijn nog steeds een aantal dingen die ik graag aan de Creatr veranderd zou zien: er zou standaard een ventilator op de nozzle moeten zitten voor koeling en de aandrukrol voor het filament zou af fabriek gewoon een veermechaniek moeten hebben. Ook vind ik dat de nozzle verder onder de wagen uit zou moeten steken, dat geeft een beter zicht op het printen zodat je eerder in kan grijpen als er iets fout gaat (iets wat ik steeds beter onder controle krijg dus steeds minder nodig is) maar nog belangrijker is dat de nozzle dan makkelijker schoon te maken is.
Maar over de printkwaliteit ben ik zeer te spreken, de 0.1mm print kan ik echt alleen maar beoordelen met een goed vergrootglas (zo'n 8x oogloepje) of met een macro foto en ook op 0.15mm ziet het er allemaal erg mooi uit.

Dus ik ben momenteel best wel tevreden over de printkwaliteit van mijn Creatr maar het heeft wel even geduurd voordat ik echt de perfecte kwaliteit uit mijn printer wist te halen.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door diepchess »

hi,

Weet niet welke versie van leapfrog je hebt, want dat lijkt prijstechnisch nogal uit te maken,
maar de meeste prints zie ik de Z laagjes duidelijk van.

Dat noem ik geen bijster hoge kwaliteit. Alleen bij de wereldbol kan ik de laagjes niet goed zien (gelukkig).

De objecten zijn verder vrij groot, terwijl de plaatjes weer superklein zijn. Als je op van die kleine plaatjes al de Z-laagjes onderscheiden kunt...

Het goed tunen van een printer is simpel maar kost veel tijd natuurlijk - terwijl bekend is dat de leapfrogs mechanisch geweldige printers zijn maar dat het daadwerkelijke smelten van 't plastic vrij knullig is getuned.

Die homepage is verder geheel in 't Engels, dus lijkt meer een internationaal marketingpraatje.

Waar het natuurlijk zoals gewoonlijk om gaat is de snelheid waarmee objecten geprint worden. Redelijke kwaliteit op hoge snelheid is veel waardevoller dan geweldige kwaliteit die een week kost per klein objectje om te printen.

Bij bijna alle marketingpraatjes online ontbreken altijd die details.

Ik ga ervan uit dat je op redelijke snelheid geprint hebt hier overigens, aan de "kwaliteit" van de objecten te zien. We weten hoe de zaak daar beduveld wordt elders...
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Rob65 »

Hoi Diepchess,

ik neem aan dat je op mijn homepage doelt.

Die kleine plaatjes, als je er op klikt gebeurt er bij jou dan niks? Ik krijg dan plaatjes die bijna het hele scherm beslaan. Had ik niet ergens staan dat alle modellen met de standaard 0.25mm laagdikte geprint zijn? Ik heb in ieder geval wel overal de afmetingen en een verwijzing naar het model op Thingiverse staan.

En ... ik heb niet alleen mijn beste prints laten zien maar gewoon alles en zelfs detailopnames van de mislukte delen in mijn geprinte modellen gemaakt.

De keuze voor de Engelse taal is voor mij heel simpel: de wereld is groter dan alleen ons kleine kikkerlandje en veel bezoekers (ca. 70%) op mijn site komen van buiten Nederland. Dat heeft dus helemaal niets met een internationaal marketingpraatje te maken.

Ik heb getracht een getrouwe weergave te geven van de resultaten die ik met de gratis KISSlicer versie heb behaald met ongeveer dezelfde settings als die Leapfrog indertijd ook bij slic3r gebruikte.
En ja, ik ben het helemaal met je eens dat de printer best beter getuned kan worden (en nee, de Leapfrog is mechanisch geen geweldige printer - wel een goed printer, zeker voor die prijs). Het kan allemaal veel beter en ik ben dan ondertussen ook met een nieuwe printer bezig ter vervanging van mijn Leapfrog.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Memyself
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2014 15:31

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door Memyself »

Ik heb sinds kort een creator dual extruder......ben er niet zo erg blij mee.
Heb in de tijd nog geen een goed gelukte print kunnen draaien.
In aanvang het gevoel gehad dat de printer niet nieuw is maar gebruikt, er lag mij teveel afval filament in wat ik niet terug kon leiden naar de proefprint die zich op het bed bevond.
Veel problemen gehad met de hechting op het bed, zoeken naar instelling van temp..
Twee prints gedaan en zijn allebei op gek genoeg de zelfde hoogte vast gelopen.Blijkt dat de Kabels achterin niet goed geleid worden.....ook dit van het "oog" links in de hoek.
Toen bleek dat door ???? ,dat de print kop niet meer naar de home positie keerde, en dat het printbed de printkop bijna de machine uitdrukte.
Noodstop ingedrukt en wederom geprobeerd en wat bleek de machine stopte 1...2 cm "onder" de kop....???
Gebeld wat er mogelijk aan de hand was .......moest de machine kalibreren.
Zo gezegd zo gedaan, wederom naar 'Home"gestuurd en toen werd de printkop uit elkaar gedrukt???
Heb inmiddels de moed opgegeven, en ga loop volgende week maar even verhaal halen.
Middels de"ticket line"werd mij ook verteld om zelf maar een hulpstuk voor de printer uit te printen!......alleen waarmee????
Gek genoeg heb ik in het Nederlands m'n verhaal gedaan.....en 10 minuten later kreeg ik een mailtje gereplied...dat de beste brave medewerker opeens 3weken met vakantie was....of ik het hele verhaal nog even in het engels wilde noteren, dan zou ik zo spoedig mogelijk geholpen worden????????
zeeschuim

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door zeeschuim »

treurig!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ervaring met de Leapfrog

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb een dual extruder gehad, heb er problemen mee gehad maar kunnen oplossen,

Je zet dat er spullen kapot gedrukt worden als hij homed, welke kant gaat hij op? Naar links voor of rechts achter?

Eenvoudig uitgangspunt voor de Dual extruder met standaard repetier software, probeer:

- Nozzle afstand calibreren op NET niet het oppervlak raken (dus heel minimale afstand)

Probeer daarna te printen met:
- Layer height: 0.2
- First layer 0.22
Vertical shells 2
Horizontal shells top 4 bottom 3

Infill density 20%
Pattern Rectilinear

Speed in mm/s
Perimeter 40
Small peri 30
Exter Peri 20
infill 50
solid infill 30
Travel 60
Snelheid eerste laag 20%

Brim 6mm

Extrusion width:
default 0
first layer 145%
peri 0.47
infill 0.47
solid infill 0
top solid 0

Nog een extra tip: schuur de print sticker licht op, dat geeft een betere hechting


- Bed temperatuur 85 graden (voor abs)
- Extruder temperatuur 235 eerste laag daarna 225
Gesloten