huis printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

huis printen

Bericht door johan jorez »

ik denk niet dat deze link al op het forum staat
http://www.3dprinters.nl/blog/printbaar ... -te-komen/
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door singlefonts »

Ik geef nog even de voorkeur aan beton :lol: , gebouwen-uit-de-printer.

Eens een programma gezien op tv, van een architect die bij mensen gaat kijken die hun eigen bouwen. Zitten of en toe wel leuke gebouwen en ideeën tussen. Er was een huis bij die ze helemaal met een freesmachine maakte.
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door diepchess »

Dat gaat een dure rekening aan arbeidsloon worden als je een jaartje moet printen met continue een stelletje bouwvakkers die betaald moeten worden en opzichter etc :)

Wat als er straks een inbreker denkt: "heh ik weet een snellere methode om in te breken hier".

Klein gasbrandertje richten op buitenmuur en in 3 minuten is hij binnen dwars door de muur, zeg een centimetertje plastic, heen :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef:Dat gaat een dure rekening aan arbeidsloon worden als je een jaartje moet printen met continue een stelletje bouwvakkers die betaald moeten worden en opzichter etc :)
Je hoeft er niet bij te blijven hoor.
Wat als er straks een inbreker denkt: "heh ik weet een snellere methode om in te breken hier".

Klein gasbrandertje richten op buitenmuur en in 3 minuten is hij binnen dwars door de muur, zeg een centimetertje plastic, heen :)
Beetje weinig fantasie als je denkt dat 3D printen altijd plastic is.
een resultaat van 25 dpi kunnen zorgen, al varieert het resultaat in de praktijk tussen de 4 en 6 dpi. Met ‘dots per inch’ wordt hierbij letterlijk bedoeld: ‘betonsteentjes per inch’. Het print-bouwproces is vergelijkbaar met wat een inkjetprinter doet op een vel papier, maar nu wordt bindmiddel op een laag zand gespoten.
Dus eigenlijk gewoon een stenen huis.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door diepchess »

@hugo, je dacht dat je goedkoper met een 3d printer cement kon extruden dan een betonmolen?

Er is een reden waarom men de wanden van een huis prefab maakt en als een bouwpakket in paar dagen eventjes de muren van je huis en dak in elkaar zet.

Als je die paar dagen dat dat voor een heel rij huizen kost, dat nu met een 3d printer wilt gaan doen, dan is dus het 'in elkaar knutselen' van je huis ineens een jaar langer. Dus jaar extra arbeidsloon.

Doen alsof er niet een heel team elke dag mee bezig is, is niet realistisch.

Materiaaltechnisch ben ik niet zo'n expert.

Plastic is natuurlijk niet goedkoper per metrische ton dan beton over het algemeen, tenzij je spotgoedkope vorm van plastic vindt. Het enige voordeel zou zijn als je er minder van gebruikt.

Natuurlijk de goedkoopste plastictroep is weer factoren goedkoper dan bijvoorbeeld ABS.

Litertje ABS heb je zo grofweg rond de 2 liter ruwe olie voor nodig.
Voor een 'legohuis' heb je dus heel wat meer dollartjes nodig als het volume evengroot zou zijn.

Pelletmateriaal ABS zie ik, weliswaar kleine volumes, aangeboden worden voor rond de 6 dollar per liter.
Het is alweer een paar jaartjes geleden dat ik de betonprijs gecheckt heb, maar die zat rond ver onder
de 1000 euro per kuub inclusief vervoer.

Als je zelf beton maakt en stevig wat kuub, dan zit je qua kostprijs zelfs onder de 100 euro per kuub, transport niet meegerekend.

Wat we zien in 't filmpje her en der is dat men zelfde techniek probeert te gebruiken als voor sommige plasticstoelen al is gebruikt. Namelijk een spuitmond van zo'n 1.5 a 2.5 centimeter diameter.

Dat betekent dan dus dat je wanddikte zeg 2x die diameter is ongeveer.

Natuurlijk kun je met een schepje wat zand dan gaan scheppen en proberen je constructie daarmee op te vullen.

Vraag is als je al dat zand schept, waarom dan niet gelijk beton ervan maken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@ diepchess, het was ook niet heel serieus bedoelt hoor ;-)
Doe mij maar gewoon een houtskelet huisje of zo. (doen ze ook prefab)

Ik ben trouwens helemaal niet zo van het 3D printen, meer van 'conventioneel' maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: huis printen

Bericht door Alex.hobby »

Is al een oud idee van voor de 3D print hype.
http://youtu.be/N3SHKcKG4iM

Geupload op 20 okt 2008
A robotic technology for custom-designed, low-cost construction with a level of quality heretofore unobtainable at only 10% energy cost with a 70% reduction in CO2 emissions.
Alex, professioneel hobbyist
Plaats reactie