Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Gisteren de printkop afgemaakt, moet nog wat afstellen en testen.
Probleem is dat ik geen media kan vinden, het lijkt alsof alle handelaren geen 3mm PLA op voorraad hebben, weet iemand waar ik dat kan kopen? Kleur maakt me niet zo veel uit.

Ik ben van plan een thermokoppel en een thermistor in de kop te installeren, eerst afstellen met de thermokoppel en dan de thermistor gebruiken om normaal te draaien als ik de temperatuur in de buurt heb.

De hete kant van de printkop is gemaakt van brons, met een gaatje van 0.3mm de koude kant is een m3 boutje en een hele slechte stapenmotor met een stuk teflon. Het geheel heeft een hoog temperatuur o-ring als buffer en is in elkaar geschroefd dus ik kan makkelijk dingen vervangen.

De kop is klein genoeg dat ik makkelijk 2 koppen op de printer kan maken met volledig bereik en tot 4 koppen als ik ~35mm van de y-as opgeef.. Als alles werkt is dat misschien een leuke volgende stap met meerdere kleuren en/of materialen. Als ik dat besluit te doen moet ik waarschijnlijk wel de stapenmotoren op de z en y-as vervangen voor iets zwaarders.

8131

8130
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Leeuwinga »

http://www.kunststofshop.nl voor 3mm materiaal
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Leeuwinga schreef:http://www.kunststofshop.nl voor 3mm materiaal
Bedankt!
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Leeuwinga »

Als je een stukje nodig bent om te testen wil ik je dat met alle
plezier sturen, Cees
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door diepchess »

Goedkoopste in NL lijkt nu te zijn http://www.reprapworld.com
als het gaat om filament.

Het is wel allemaal troep uit China - be warned.

Het woord 'PLA' dekt de lading al tijden niet meer.

De meeste PLA is zo vermengd met andere rommel dat sommig PLA dat ik hier heb (oranje bijvoorbeeld) net zo stinkt als ABS, maar nog net de eigenschappen van PLA heeft.

Ook het soortelijk gewicht van het PLA klopt van geen kant. Dat is in theorie rond de 1.3 kilo per liter.
Komt mogelijk doordat de goedkopere rommel waarmee gemixed wordt, die natuurlijk fractie van de inkoopprijs is voor fabrikanten; minder dan een euro per kilo, terwijl mais oid natuurlijk enorm prijzig is, als je al ueberhaupt eraan weet te komen als fabrikant. Hoeveel mais wordt er in Nederland verbouwd dat niet al als bio-fuel gesubsidieerd verbrand wordt?

Verder enorm verschil tussen de materialen en de laagdikte. Zo heb ik oranje PLA wat prima in laagjes van 0.10 mm tot 0.15 mm extrude. Het is eigenlijk prima spul om mee te 3d printen, maar op de 210C waarop je het minimaal dient te extruden stinkt het als ABS. Retraction is compleet onmogelijk bij dat oranje spul.

Dus slic3r is dan een heel naar programma. Cura doet het dan veel beter. CURA is natuurlijk gebouwd voor dat ultimaker gebeuren, waar retraction natuurlijk ueberhaupt al vrijwel onmogelijk is daar er geen motortje dicht bij de nozzle zit die het filament erinschuift.

Dit terwijl het zwarte PLA dat ik hier heb, dat extrude op veel lagere temperatuur. Laagjes van 0.10 - 0.15 mm werkt van geen meter, wel 0.20 mm, maar overbruggingen met het materiaal is hoegenaamd onmogelijk. Er komt bijna geen stank van het materiaal. Het extrude vanaf zo'n 190C hier, ofschoon ik, maar dat is om heel andere redenen, meestal op 200C - 205C extrude. Waar het met geen mogelijkheid goed valt te bridgen, werkt retraction wel prima bij het zwarte PLA.

De nozzle die ik heb heeft opening 0.35 mm.

Wellicht koop ik er nog een 0.5 mm nozzle bij, want bijna alles bij die ripraps is gebaseerd/designed voor 0.5 mm, wat ook een paar van de problemen die ik tegenkwam verklaart.

Ik zou bijna beneigd zijn te zeggen dat de rol zwarte PLA die ik hier heb mogelijk minder recycled troep bevat en mogelijk ook wat maisafval oid bevat, ware het niet dat het twijfelachtig is of in China een fabriek moeite gaat doen om plantaardig afval te vinden.
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Leeuwinga en Diepchess, bedankt voor de informatie, net besteld bij reprapworld.

De temperaturen en nozzle diameters zullen me zeker helpen. De manier waarop ik mijn printkop heb gebouwd betekent dat ik vrij snel (minuut of zo) de kop kan vervangen, en een andere kop maken kost me minder dan een uurtje, dus andere lengtes of nozzle diameters maken is geen probleem.
Ook het verwijderen van de media uit de printkop zou makkelijk moeten gaan ofwel met de stappenmotor of door de kop uit elkaar te schroeven (2 schroefjes).

Zojuist m'n stepsticks binnen gekregen, kan nu dus de assen echt testen, morgen hoop ik daar aan toe te komen.

Heb vandaag ook wat voedingen op de kop getikt bij de lokale kringloopwinkel voor 50 cent per stuk, meer dan voldoende capaciteit voor deze printer.

Als ik zo door ga hoop ik volgend weekend m'n eerste testje te printen, niets via g-code of gecompliceerde software, eerst een simple vierkantje printen die ik gewoon even hardcode in de arduino.
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door diepchess »

Welke kleur heb je besteld?
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

diepchess schreef:Welke kleur heb je besteld?
Nuclear Green
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door snader »

interessant project! deze ga ik zeker in de gaten houden!
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Weer een stapje verder, een werkende x,y en printkop stappenmotor onder de controle van de arduino.

Volgende stap is een beter "wagentje" met de printkop en evt de dremmel eraan en het geheel testen, kijken of ik een redelijke herhaalbaarheid en tolerantie kan krijgen.

8222

8221
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
NielsE
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2013 19:39
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door NielsE »

Goed bezig Rob, ziet er goed uit!
www.3dPrinterKopenTips.nl -- Een online werkplek en informatiebron over 3d Printers.
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door analoogdick »

Aan Rschilp; De opmerking "dit zijn mijn uitgangspunten" In dat kopje vind ik de laatste regel de leukste. Ik zal je blijven volgen en kijken wat je ervaringen zijn. Is voor weinig geld een leuke uitdaging om er toch "wat" van te maken. (D)ick wens je veel plezier in deze uitdaging.
Plaats reactie