Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

Zoals de titel al aangeeft; wie heeft er goede ervaringen met een hot-end dat ook goed voor de hogere temperatuur van ABS gebruikt kan worden? En dan het liefst ook nog verkrijgbaar in een NL of EU shop..

Ik gebruik nu al een tijdje een J-Head hotend op mijn printer, maar sinds enige tijd geeft deze een en al problemen en ik begin dat goed zat te worden.

Tijdens het printen is het nu 4 keer voorgekomen dat de hot-end gewoon uit elkaar geduwd word, alsof de nozzle verstopt is. De nozzle word dan gewoon uit de PEEK houder geduwd waarbij de schroefdraad daarin compleet word vernacheld. Twee keer leek de houder weer gewoon bruikbaar en heb ik hem na schoonmaken weer geassembleerd, maar na 2 avondjes printen kwam het geheel weer uit elkaar zetten...

Voor zover ik kan nagaan zit de nozzle op dat moment niet verstopt en is de ABS mooi vloeibaar. Ik had het vermoeden dat er misschien een lek was tussen de PTFE liner en nozzle waardoor er plastic een verstopping veroorzaakte, maar ook dit lijkt niet het geval. Ook de retract hoger zetten blijkt niets op te leveren.
Verder staan voor zover ik kan nagaan de instellingen van de extruder goed (ingesteld met 10 cm extracten en dan aantal stappen delen door 100 voor steps per mm). Ik gebruik de repetier-host firmware op een Megatronics board.

Het gebeurt zowel met een 0.35 als een 0.5 nozzle, en zowel met extra fan op de hot-end als zonder extra fan.
De temperatuur staat met 220-225 graden als het goed is niet te hoog voor de PEEK houder (235 graden begint die zacht te worden volgens de specs) en wordt door een thermokoppel in de gaten gehouden. De ABS wordt (voor zolang het goed gaat) goed door de nozzle verwerkt en komt er als mooi draadje uit. Ook de hechting tussen de lagen is goed.

Ik heb hiervoor een kilo witte ABS geprint zonder een centje pijn, maar sinds ik een keer zwarte ABS heb geprobeerd blijft de hot-end kapot gaan. Ook na de zwarte te hebben geruild tegen dezelfde witte als ik hiervoor had blijft het een ramp. Er zijn inmiddels al 3 PEEK houders gesloopt op deze manier, en het word me nu wat te zot om er weer een te bestellen...

Wie o wie weet een oplossing of alternatief?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door DaBit »

Ik heb totaal geen verstand van 3D printers, maar ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet een dunwandig RVS buisje gebruiken met aan de ene kant het hotend en aan de andere kant een ringvormig koelblokje om de warmte die toch door het RVS komt af te voeren?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

Die zijn er wel (de prusa hot-end bijvoorbeeld) maar niet echt verkrijgbaar in de EU naar mijn weten.

En om nou meer verzend- en inklaringskosten te gaan betalen dan dat het ding zelf waard is... :roll: :lol:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door DaBit »

Lijkt me niet zo lastig om zelf te maken eigenlijk. Dunwandige RVS buis is nog wel aan te komen lijkt me en RVS laat zich ook prima aan een messing blokje solderen met een beetje zilver(hard)soldeer. Maar wederom: ik heb de ballen verstand van 3D printers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Leeuwinga »

Ik gebruik nu al enkele weken een LULZBOT hotend.
Voorheen was het echt hommeles om te printen en met dit
hotend in samenwerking met CURA software gaat het perfect.
Cees
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Lude »

Ik heb tot nu toe erg goede ervaringen met de hotend van de ultimaker, gewoon nederlands produkt:
https://www.ultimaker.com/products/v2-hot-end-upgrade
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

is die er ook voor 3mm filament, of alleen voor 1.75 mm ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door wstoof »

Leeuwinga schreef:Ik gebruik nu al enkele weken een LULZBOT hotend.
Cees
Die ziet er hetzelfde uit als deze :
http://www.geeetech.com/reprap-hot-end- ... p-685.html
Daar heb ik al aardig wat spullen van gekocht.
Elke weekeinde hebben ze een aantal artikelen sterk afgeprijsd, soms ook de hot-ends
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Leeuwinga »

Lijkt er inderdaad erg op, ook een gunstige prijsstelling
De Luzbot heeft aan bovenzijde een koperen afkoelelement in de\
vorm van een fietsbel. Bij deze vermoed ik dat er aluminium vinnen
zijn gebruikt hetgeen natuurlijk ook goed kan.
Belangrijk bij een hotend is dat de bovenzijde niet te warm gaat worden
want... hierdoor wordt het materiaal te vroeg week en loop je dan kans dat de
zaak verstopt raakt.

En let op de goede koers verhouding van onze euro versus dollar (1.37)
Cees
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door lucas »

DaBit schreef:Ik heb totaal geen verstand van 3D printers, maar ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet een dunwandig RVS buisje gebruiken met aan de ene kant het hotend en aan de andere kant een ringvormig koelblokje om de warmte die toch door het RVS komt af te voeren?
Van 3D printers geen verstand?
Hier beschrijf je toch exact hoe een goede hotend gemaakt moet worden. ;-)

Ik had ook een J-head met doorvoerproblemen vanaf dag 1.
Na een beetje research deze gevonden en besteld:
http://e3d-online.com/

Deze werkt perfect, prijs is OK, is voor montage compatibel met de J-head en is opgebouwd zoals Mr DaBit beschrijft.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Leeuwinga »

mooi adres kende deze nog niet
heb gelijk eens wat besteld
ben benieuwd
cees
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De temperatuur staat met 220-225 graden als het goed is niet te hoog voor de PEEK houder (235 graden begint die zacht te worden volgens de specs) en wordt door een thermokoppel in de gaten gehouden.
Die toepassing van peek heeft me al vaker verbaasd.
Om even heel negatief te zijn: Die 225 graden geloof ik al niet ( kan rustig 230 zijn ), nauwkeurig termokoppels meten is niet zo heel simpel, met koude las compensatie, type J en K door elkaar enz.
5 graden op de (273+225) is 1% toch niet slecht.
Daarnaast als het verwekingstemperatuur 235 graden is, dan gebeurd er bij 225 ook echt al wel wat.
Dus ik zou elke oplossing met peek proberen te vermijden.

Door de toevoeging van de zwarte kleurstof is er misschien een laagje achtergebleven, zodat de filament nu niet meer lekker glijdt. ( misschien binnenkant polijsten met een sateprikker oid )
Er zit natuurlijk een fase tussen die vaste filament en dat vloeibare kunsstof, waar het vervormd, overal tussen gedrukt kan worden, en als het iets te koud word juist weer hard word, waardoor de draad vast gaat zitten.
Volgens mij is een grotere retract altijd slechter omdat je zachte kunsstof gaat brengen in een plek waar je geen klevende kunsstof wilt.
Je wilt in dat hele hotend dus alleen van dik (filament) naar dun (uitstroom), en tussendoor absoluut geen naadjes die een tegenlossend effect kunnen hebben.

Maar net als Dabit, ben ik ook geen kenner :mrgreen: maar denk wel graag over iets na.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door michel pet »

abs werkt prima en geeft minder problemen als pla als dat ook maar iets te warm wordt dan wordt het water dus en stroomt retoer en dan loopt het klompleet vast.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

lucas schreef:Ik had ook een J-head met doorvoerproblemen vanaf dag 1.
Na een beetje research deze gevonden en besteld:
http://e3d-online.com/

Deze werkt perfect, prijs is OK, is voor montage compatibel met de J-head en is opgebouwd zoals Mr DaBit beschrijft.
Dat is inderdaad een leuk ding tegen een redelijke prijs, ik denk dat ik deze ook maar eens ga proberen.
Zelfs Nophead (guru op dit gebied) is er blijkbaar mee aan de slag..
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Plaats reactie