Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

lucas schreef:Ik had ook een J-head met doorvoerproblemen vanaf dag 1.
Na een beetje research deze gevonden en besteld:
http://e3d-online.com/
inmiddels al wat ervaring mee opgedaan ? en hoe bevalt hij ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door lucas »

Ik heb die al enkele maanden en nog geen problemen mee gehad.

Een ding mag je nooit doen : spanning afzetten terwijl de extruder nog heet is.
Dan kruipt de warmte omhoog en het filament wordt week in de koude zone en zit dus geblokkeerd.
Maar dit is waarschijnlijk ook zo voor andere types.

Het filament wat ik nu gebruik is niet goed, niet flexibel. Het blijft een stevige spiraal na afrollen en het laat zich niet geleiden door een 4mm slang van maar 50cm lang.
Faberdashery zou goed zijn maar is duur, iemand met een beter alternatief?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door wstoof »

Ik ben ook bezig een 3D-printer te bouwen.
Het is voornamelijk nog kijken/experimenteren m.b.t. de extruder en het mechanisme om het filament gelijkmatig door te voeren.

Daarnaast heb ik afgelopen maanden aardig wat kunnen experimenteren met wat Ultimaker's .
Ik heb een abonementje bij iFabrica te Amsterdam-Noord en kan daar altijd wel één van de tien stuks Ultimakers gebruiken die ze hebben staan .
Daarnaast lopen daar flink wat klanten rond die fors wat ervaring hebben met 3D-printen ,dus ik was zo bijgepraat op kennis gebied ;-) .
Die Ultimakers... tja echt degelijk/zwaar spul is het niet, maar de hot-end is erg goed en geeft geen noemenswaardige problemen .
En het resultaat wat uit die hot-end komt is erg goed, mijn eigen mening is dat dit wel eens de beste is die op de markt te vinden is ( let op: ik heb het over de hot-end... niet over de rest van de machine :-( )
Ik overweeg sterk om bij Ultimaker een losse Hot-end te kopen en die op mijn eigen printertje te plaatsen.

Ik heb tot nu toe alleen PLA ermee geprint , voornamelijk afkomstig van reprapworld.com.
Is lekker goedkoop maar idd blijft het bij afrollen erg in spiraal vorm zitten.
Komt goed door slang & de hot-end heen , en voor industriele toepassingen is het prima ( ik gebruik het voornamelijk voor tandriemschijven printen etc ).
Resultaat is ook visueel goed, maar niet goed genoeg voor bv armbanden & telefoon hoesjes etc.

Gisteren mijn bestelling bij Faberdashery binnen gekregen, dit weekeinde ga ik daar wat van printen.
Resultaten die ik er van heb gezien zijn idd wel veel mooier, maar idd nogal aan de prijs.
CnC-Be
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2010 11:37

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door CnC-Be »

E3D of Prusa nozzle zijn nu de bekendste,

Prusa nozzle heb je in Belgie en duitsland voor rond de 70-80 euro, E3D 55 euro (incl verzending)

Beide zulle PLA en ABS goed moete kunne extrude,
Je hebt ook de Magma van Makerfarm maar die zou PLA niet zo goed kunnen.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door JohnnyBerg »

Ik heb (had) een E3D. ABS vind ik wat minder gaan. Wat zeker een probleem is, is de aansluiting van de messing nozzle op de RVS heat barrier. Bij wat druk wordt vloeibare PLA of ABS langs de schroefdraad naar buiten geperst.

Ik ben de E3D nu om aan het bouwen naar een soort van Prusa variant, zodat er geen lekkages meer kunnen optreden.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door lucas »

wstoof schreef: Gisteren mijn bestelling bij Faberdashery binnen gekregen, dit weekeinde ga ik daar wat van printen.
Resultaten die ik er van heb gezien zijn idd wel veel mooier, maar idd nogal aan de prijs.
Ik ben benieuwd naar de resultaten, hebben die andere klanten nog andere adressen voor goed filament?
JohnnyBerg schreef:Ik heb (had) een E3D. ABS vind ik wat minder gaan. Wat zeker een probleem is, is de aansluiting van de messing nozzle op de RVS heat barrier. Bij wat druk wordt vloeibare PLA of ABS langs de schroefdraad naar buiten geperst.
Ik heb heel veel gelezen vooraleer die E3D aan te schaffen en dit probleem heb ik nergens gezien wel voor andere types hotend.
Heb je het ding geassembleerd volgens de instructies? Enkele punten lijken belangrijk te zijn.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door JohnnyBerg »

lucas schreef: Ik heb heel veel gelezen vooraleer die E3D aan te schaffen en dit probleem heb ik nergens gezien wel voor andere types hotend.
Heb je het ding geassembleerd volgens de instructies? Enkele punten lijken belangrijk te zijn.
In de aluminium heater zit de messing nozzle en de RVS heater barriere. Na een paar honderd cycli van 20 naar 200 en vice versa zit het niet meer zo strak op elkaar als na monteren. Logisch, want die 3 metalen zetten verschillend uit.

En na een paar maanden intensief gebruik gaat het dan lekken. En als er eenmaal PLA gelekt heeft, zijn de vlakken niet meer 100% vlak, waardoor je het ook niet meer goed krijgt.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door wstoof »

lucas schreef: Ik ben benieuwd naar de resultaten, hebben die andere klanten nog andere adressen voor goed filament?

Je hoort ze vaak over.
Colorfabb

Maar het zijn voornamelijk designers, dus de prijs van het PLA is meestal niet zo van belang
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Leuke nozzle die E3D.

Hoe zijn de ervaringen ondertussen voor ABS met de E3D - 3mm nozzle?

(al het filament dat ik heb is 3 mm natuurlijk)

PLA gaat hier prima met j-head. Je moet een fan richten op die PEEK + PTFE buis anders heb je enorme ellende.
Idee is dat zaak dan smelt in de nozzle en niet in de buis. Het gaat hier soms mis als de printer klaar is om met printen te starten en ik onderbroken wordt (bijvoorbeeld telefoon oid) en de printer krijgt dan een aantal kwartiertjes de tijd om maar te verhitten zonder te extruden. Dan loopt het filament (PLA) vast.

Wil echter fiks wat kilootjes ABS gaan extruden komende maanden. Dus wat reserve hotends is dan nooit een luxe. Hugo's gok dat bij die temperaturen het al snel mis gaat deel ik.

Overigens printen moet je al snel op 240C als het gaat om hoofdletter K filament.

Op dit moment ook hard bezig met upgrades van mijn 3d printer overigens. Als je fiks wat kilo's extrude dan is bijna alles van die printer aan vervanging toe na verloop van tijd. Vooral als vanalles niet lekker liep in de begindagen van de printer wegens knulligheid van mijn kant :)

Vooral de 8 CM smooth rods zijn enorm verbogen hier. Dat is gewoon te gammel als je met enige regelmaat behoorlijk wat 3d print....

Ik overweeg zelfs een 2e printer te bouwen. Niet dat ik een 2e nodig heb, maar simpelweg omdat ik op elk moment van de dag minimaal 1 goed werkende printer wil hebben.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

diepchess schreef: Vooral de 8 CM smooth rods zijn enorm verbogen hier. Dat is gewoon te gammel als je met enige regelmaat behoorlijk wat 3d print....
Ik heb mijn eigen ontwerp gemaakt op basis van de mendel90 met 10mm rods en LM10UU lagers, die verbuigen niet zo snel en ik heb het idee dat die lagers mooier lopen dan de LM8UU

Het geheel zit heel simpel in elkaar en is grotendeels met bouwmarktmateriaal te bouwen
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

ik heb nu voor Y-bed wat sliders gekocht 16 mm dik http://reprapworld.com/?products_detail ... cPath=1655

en voor X en Z as ga ik ook over op 10 mm :)
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

ik heb nu ook de E3D besteld, ik ben benieuwd.

Hij is trouwens in de aanbieding vanwege kerst, en ze hebben een nieuw monster gemaakt :

Afbeelding

http://e3d-online.com/The-Kraken
4 nozzles, watergekoeld, en elke nozzle kan een eigen temperatuur aannemen.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door michel pet »

ik heb er ook een besteld eens kijken hoe die het gaat doen.
ik ben er een jaar uit geweest kwa printers dus ben me weer druk aan het inlezen want er is flink wat nieuws merk ik al.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door michel pet »

kreeg de kop vandaag binnen en ziet er goed uit ben benieuwd.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie