Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Joost »

lucas schreef:Een ding mag je nooit doen : spanning afzetten terwijl de extruder nog heet is.
Dan kruipt de warmte omhoog en het filament wordt week in de koude zone en zit dus geblokkeerd.
Wat bedoel je met spanning in dit geval? Voedingsspanning voor eventuele koel fans?
LinuxCNC user
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Naar ik aanneem is dat wat hij bedoelt en is het ook sterk afhankelijk van of je een joekel van een metalen hotend hebt. de kleine j-heads hebben dat probleem dus absoluut niet.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

mijn j-head had dat probleem dus wel ;-)
zodra de j-head wel aan stond maar niet gebruikt werd (als het geheel weer eens fout ging halverwege de print) dan liep het geheel vast en kon ik daarna eerst het geheel in de aceton weken om alle prut er uit te krijgen. :evil:

Ondertussen de E3D gemonteerd en uitgebreid getest : wat een verademing :P

Met zowel de 0.4 als de 0.25 nozzle kan ik nu fijn printen zonder vastlopers, uit elkaar drukkende extruders en slechtere hechting tussen onderlinge lagen en werkstuk en bed.

Bij de montage moet het geheel al naar 300 graden worden gestookt, en samen met printen op een comfortabele 235 graden dat geeft al wat meer vertrouwen dan printen rond de temperatuurgrens van 220-225 graden van de PEEK houder van de j-head.

Wel heb ik mijn extruder slede wat moeten verstevigen want hij is wel wat zwaarder dan de j-head, maar dat was sowieso geen overbodige luxe wat stevigheid en daaraan inherente stabiliteit betreft.

Al met al zeker de moeite waard, ikke is blij met dit ding :!: :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Heb paar e3d's besteld. Over paar weken leuk eens mee rommelen in 't nieuwe jaar! Op dit moment heb ik van karton een fanduct gemaakt met erop een server fan van 4 CM die dus op 16k rpm draait (bij 12 volt) en dus de peek/ptfe koelt.

Dat werkt heel aardig na tunen van aantal CFM. Op 12 volt was 't te veel namelijk 21 CFM. Op 9 volt gaat het prima. nog wel koptelefoon nodig op 9 volt want ook dan is het enorme herrie.

Krijg betere prints dan ooit tevoren! Mogelijk ook wegens nieuw Xend plastic dat ik goed aan de praat kreeg.

Enige nadeel is dus dat de fanduct enorm groot moet zijn zodat die enorme airflow niet op het werkstuk terecht komt :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Update:

heb 2 hotends ontvangen E3D en print met eentje. Het is een bijzonder precisiegemaakt ding. Hij gaat prima tot 300 graden en ondertussen een en ander op 245C geprint (zwart ABS van reprapworld) met bed op 110C.

Opmerking 1: de bijgeleverde fan is cruciaal om te gebruiken, minder CFM en met name meer CFM is desastreus.
Opmerking 2: de hotend past niet op standaard 50 mm X-carriage van Jonas Kuehling die o zo populair is op de i2's en ouder en ook op de Mendelmaxen (nieuw en oud). Alleen speciale X-carriages werkt hij op waar of de hotend iets lager hangt of waar meer ruimte is zodat de fan ertussen past.

Mijn oplossing tijdelijk is wat van karton geknutseld (zoals ook voor de supercomputer is gedaan) met de bijgeleverde fan. Dat werkt prima. Pas wel op met hoe je duct tape bevestigt, het laat nogal eens los na een paar weken, terwijl je wel zulk licht mogelijke duct tape en zo min mogelijk karton wilt gebruiken.

Elk grammetje telt namelijk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Wat betreft het ontwerp van de e3d. Dat is overall prima als we 'm met anderen vergelijken, maar naar mijn mening zit er wel 1 ontwerpfout in en dat is dat het geleidingsgat aan de binnenkant precies 3.2 mm lijkt te zijn, terwijl al dat filament 2.95 - 3.00 mm dik is en echt niet 3.2 mm dik is.

Nu ken ik de overwegingen niet om dit te doen, maar 3.05 of 3.1 mm is toch echt genoeg.
Doordat het nu 3.2 mm is en dus het filament met rond de 15 kilo kracht naar beneden gepushed wordt
door de extruder, is ineens dus een precieze hoeveelheid CFM (cubic feet per minute) van de fan
op het aluminium koelblok cruciaal.

Dit neemt niet weg dat als je een X-carriage hebt waar hij oppast, of als je 'm wat modificeert zodat hij past,
dat dit een prima hotend is om ABS mee te spuiten.

Voor 11 pond extra levert hij er een aantal verschillende nozzles bij.

Doordat dit een all-metal hotend is, is het relatief simpel om deze te wisselen, al heb ik dat nog niet zelf geprobeerd.

Zodra de 2e printer hier werkt binnen paar maandjes ga ik dat wel expres proberen, want ik wil ook eens met 0.6 mm hotend spuiten voor de simpele rechthoekige onderdelen :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Opmerking: ik heb met een micrometer zitten nameten en het lijkt alsof het frezen (draaien) tot op een duizendste gelukt is voor deze e3d. Dus binnen de specs opgesteld is het een precisiehotend.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door w.rusman »

diepchess schreef:
dat is dat het geleidingsgat aan de binnenkant precies 3.2 mm lijkt te zijn, terwijl al dat filament 2.95 - 3.00 mm dik is en echt niet 3.2 mm dik is.

Nu ken ik de overwegingen niet om dit te doen, maar 3.05 of 3.1 mm is toch echt genoeg.
Ik weet niet wat die diameter is bij laten we zeggen 300 graden? ik kan me voorstellen dat met 280 graden temperatuurverschil die diameter wel afneemt.
diepchess schreef: Voor 11 pond extra levert hij er een aantal verschillende nozzles bij.

Doordat dit een all-metal hotend is, is het relatief simpel om deze te wisselen, al heb ik dat nog niet zelf geprobeerd.
Ik heb heb dat setje er bij besteld, en heb ondertussen wel al gewisseld.
Dit gaat mooi en simpel; even heetstoken zodat je het filament uit de nozzle kunt retracten, daarna simpelweg nozzle wisselen , deze goed vastzetten op 300 graden en daarna weer gaan met die banaan :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Vanuit extruder gaat draad er bijna loodrecht in.

Dat wil zeggen *bijna*. Want dat is weer afhankelijk van de hobbed bolt die je hebt.

Met een precieze afstelling van de hoeveelheid lucht op 't koelblok van de e3d doet hij het heel redelijk hier totdusverre. Wel nog niet de retraction goed afgesteld.

Pas na de verbouwing van de printer en nieuwbouw 2e printer naar hogere kwaliteit aansturing op de X en de Z (de Y was al geregeld), dan hoop ik hogere kwaliteit uit de prints te halen dan nu lukt.

Dit met trapeziumdraad dat ik had besteld en 't plan hier voor nieuwe Xends die al grotendeels ontworpen zijn en nu gaan bestaan uit combinatie van "nauwkeurig"gefreesd alu waar de trapeziummoer ingaat en de 10mm smooth rods op gelijke afstand komen te staan en loodrecht op die moer (wat met geprint plastic voor geen meter lukt om recht te krijgen) en idemdito de verticale geleiding (ook 10mm smoothrod met bushings).

Let wel het betreft ABS prints op 245C op dit moment.

Dan nog een keer een oplossing vinden voor de hele printer in een luchtdichte behuizing plaatsen waarbij 2 doelen beoogd worden: hetere omgevingstemperatuur bovenop printbed (voor hogere prints dan zeg een centimeter hoog) en afvoer van de printlucht naar buiten ipv dat ik dat allemaal mag inademen, want ik print kilo's aan robotonderdelen alhier.

Al met al is een metalen hotend wel wenselijk, want die peek j-head die ik eerst had is dan wel geniaal voor PLA, maar boven de 200C houd je toch je hart vast elke keer weer dat er geen HCN ontstaat (cyanidegas).

Om op deze 245C te komen is de PID natuurlijk niet direct goed afgesteld. Dat kost gewoon eventjes. Hij knalt dus eerst omhoog en zit dan al snel op de 270 graden voor hij met 't PID algoritmetje(jejejeje) langzaam probeert te stabiliseren op 245C (wat daarna verder prima lukt).

Maar ja 270C zit wel graad of dertig boven waarop er dus cyanidegas ontstaat bij de j-heads.

In dat opzicht is een all metal hotend dus echt uitkomst!

Wat me wel continue overkomt is de enorme slijtage aan de hobbed bolts die ik heb. Nu heb ik er verschillende. Een hele precieze gemaakt van messing/koper (oid) de zogenaamde arcol bolt en een simpel ding wat gewoon een roestvrijstalen bout is waar iemand zich op heeft zitten uitleven.

Ze slijten allemaal even hard.

Dit waar precieze afstelling van de filamenttoevoer natuurlijk cruciaal is voor de kwaliteit van je print :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door skillalot »

Heb je een plaatje van wat je zoal print diepchess? Een beetje ingezoomd?
Ik heb ooit eens een prusa gebouwd die in een hoekje staat weg te stoffen, ben wel benieuwd naar hoe de kwaliteit van 3d prints is nu we weer 2.5 jaar verder zijn. Mijn prusa viel me toen een beetje tegen.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door wstoof »

Toch wel een beetje treurig... maar die chinesen hebben de hot-end van E3D alweer nagemaakt in de verkoop staan.

http://www.geeetech.com/jhead-for-bowde ... p-784.html
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

Die Chinezen verkopen 'm weer niet goedkoper dan hij bij e3d online is, zo lijkt 't.
34 pond * 1.666 = 56 dollar

Dan zitten er verder geen hittesensor bij noch hitteblok, die e3d online er wel bijlevert.

http://www.geeetech.com/assembled-jhead ... uv6uip1el2

Dat is min of meer wat e3d online verkoopt al is 't dan geen bowden bij e3d online (ik wil ook geen bowden natuurlijk met 3mm filament en dan al die ellende die bowden geeft).

Bij e3d online is dat dus 56 dollar omgerekend en 60 dollar bij die Chinees.

Vermoed dat e3d 't ding massaal ergens in China laten produceren tijdje geleden, want dat gerucht deed de ronde.
Voorraad van 6134 van die dingen lijkt me ook realistisch aantal om op voorraad te hebben. Waarom ze 't dan voor zo enorm veel geld verkopen weet ik ook niet, maar dat is wel typisch Chinees - altijd proberen het maximum bedrag ervoor te krijgen.

Dus nozzle van wat is het messing/koper/brons,
die schroeft dan in een aluminium blokje wat samen 't heetste gedeelte vormt.
Dan is er RVS buisje dat erin schroeft en aan de andere kant in 't aluminium koelblok.
Dus dat zijn 4 onderdelen van metaal.

Hoeveel zou de productie van die 4 metalen onderdelen zijn denk je als je d'r 10k+ van produceert op een nauwkeurige CNC machine?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door Rob65 »

Al een wat ouder draadje maar nog steeds up to date.
Ik heb afgelopen week net de E3D plus een Bulldog extruder (http://www.3ders.org/articles/20131114- ... ruder.html) binnen gekregen. Na enig puzzelen het spul op mijn Leapfrog Creatr kunnen monteren.

Een aantal dingen vallen direkt op. De E3D past niet door de kunststof onderplaat die bij de Bulldog zit. Na enig nadenken heb ik deze plaat niet gebruikt want het enige dat dit toevoegd is koeling op de hotend en die heeft de E3D zelf al.
Het geheel is dusdanig compact dat het nog moeilijk is om de extruder te monteren, er is nauwelijks plek om een aluminium plaat tussen de bulldog en de E3D te friemelen - en ik zal het toch echt op de plaat van de carriage moeten monteren.
Zit alles eindelijk in elkaar, kom ik er achter dat er teveel speling op de montage van het hotend in de extruder zit. Kan ook niet anders want beide zijn van aluminium en er moet wel speling op zitten om de boel in elkaar te kunnen schuiven...

Maar printen doet die hotend mooi. Er komt een perfect gladde extrusie uit.

Toch vallen een paar dingen op: de teflon liner in de hotend is leuk, maar beperkt de temperatuur voor het printen misschien wel en het geeft wel weer een extra kan op lekken van vloeibaar plastic naar plekken waar ik het niet wil. De nozzle constructie met buitendraad bevalt mij niet. Het vastschroeven is inderdaad een klusje wat je heel precies moet doen en gaat het lekken, dan zit er meteen kunststof in de schroefdraad van het heater-block en dan moet je met een tapje aan de slag om dat er uit te halen en zit er eenmaal plastic op het koppelvlak tussen de heat breaker en de nozzle dan krijg je dag er volgens mij nooit meer uit.

Ook loopt de (teflon) buis niet door tot aan het aandrijfwiel van de extruder, het invoeren van de draad is net een gokspelletje want eerst blijft deze in de extruder steken en dan op de overgang tussen extruder en hot-end.

Al met al toch wel een aantal dingen die ik heel graag wil veranderen. Nu heb ik al een tijdje een eigen ontwerp klaar liggen, misschien wordt het toch eens tijd de handen uit de mouwen te steken en zelf iets te maken. Ik ben al in gesprek met iemand die de nozzles kan maken, dus wie weet...

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Oplossing voor J-head of ander hot-end voor ABS ?

Bericht door diepchess »

ik ken deze hotend niet die je citeert, maar de verhaaltjes over lekken hoor ik meer, terwijl ik maar 1 mogelijkheid zie hoe je dat voor elkaar krijgt.

Namelijk een e3d die foutief in elkaar is gezet.

Na in elkaar zetten moet je 't ding heel erg heet laten worden. Graad of 300 (uitgaande van metalen hotend en niet PEEK oid) en dan schroef je 'm nog iets dichter met een tang.

Hier echt nooit last gehad van lekken.

Wel heb ik de e3d's die ik hier heb besteld bij de originele e3d ontwerper en niet bij een Chinees in China, al vermoed ik dat dat niet veel uitmaakt.

Het is inderdaad zo dat de e3d niet compatible makkelijk zo maar op een printer past. Op de standaard prusa i2 mounts gaat 't niet lukken zonder wat aanpassingen.

Ik houd me aanbevolen voor een nieuwe hotend/extruder combinatie die van metaal is. Liefst wel zo licht mogelijk, terwijl ik wel een fiks aantal kilootjes trekkracht wil natuurlijk. Geen bulldog kilo's zwaar ontwerp graag. Ik print overigens met 3 mm filament hier. Een schappelijke prijs is ook heel mooi.
Plaats reactie