Eerste printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jordiij
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2014 20:10

Eerste printer

Bericht door Jordiij »

Hallo,

Ik ben van plan om een 3D printer aan te schaffen. Ik volg een opleiding tot ontwerpend meubelmaker, nu lijkt het mij mooi om van ontwerpen eerst een klein prototype te kunnen printen voordat ik het zelf van hout maak. (En ik ben een gadget freak dus wil eigenlijk alles hebben wat niet iedereen heeft haha)

Nu zat ik te kijken naar een robo 3D alleen kan ik niet niet veel over vinden. Heeft iemand hier info over?

Ook keek ik naar de ultimaker de 2 zou gewoon te duur worden maar de 1 zou nog net kunnen misschien. Alleen deze heeft geen verwarmd bed las ik en moet je nog zelf in elkaar zetten. Is dit erg moeilijk of is dit voor een beginner makkelijk te doen als je goed kijkt naar tekeningen.

Ik heb hier voor op de middelbare bouw en instalatie techniek gedaan dus daar veel met 3D ontwerpen gedaan, nu doen we meer met 2D ontwerpen maar 3D kan ik wel goed en veel ontwerpen kan je ook van internet halen zag ik.

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven over de aanschaf van me eerste printer.
Er zullen vast nog wel meer zijn die voor een beginner goed zijn alleen ik kan niet echt veel winkels in Nederland vinden die ze verkopen dus vind er niet echt veel met Nederlandse prijs er bij. Als iemand anders een andere machine adviseerd hoor ik dit graag. Ik zat te denken als Max prijs 1000 maar dat is echt de Max liever iets minder. Ik ben pas 17 dus moet er lang voor sparen maar ik wil het draag hebben.

Gr. Jordi
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Eerste printer

Bericht door icekiller »

Is Zelfbouw geen optie?

Prusa i3 of Max mendel..

3d printer = kubus met geleiders, riem en speciale kop.

Kun je bv in hout niet iets maken voor je motors vast te houden etc?

Kunt als basis bv 40x40 Alu profielen gebruiken.

En een heated bed. Overigens leuke tip reprapworld charlies 3d
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Jordiij
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2014 20:10

Re: Eerste printer

Bericht door Jordiij »

Zelf maak is geen optie denk ik. Ik heb niet veel ervaring met dit soort dingen dus koop er liever een.
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Eerste printer

Bericht door icekiller »

http://www.charlies3dtechnologies.eu
Reprapworld.com

Zijn Europese winkels
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste printer

Bericht door diepchess »

hi Jordiij,

Probleem van de kant en klare printers die binnen je budget liggen is dat ze zo verrot slecht zijn, dat je er niet zoveel aan hebt.

Verwarmd bed heb je absoluut nodig.

Als meubelmaker kun je natuurlijk zo'n printer prima ook van hout bouwen. Daar zijn gedetailleerde tekeningen van hoe dat te doen. Als je niet afwijkt van zo'n bouwplan is het niet zo moeilijk om een 3d printer te bouwen.

Wel kost het veel tijd.

Wat je nodig hebt is nauwkeurig geprint plastic om zo'n ding te bouwen. Al die kleine onderdelen bouwen van hout of metaal zonder dat je beschikking over CNC freesmachine hebt, dat kan ik niet aanraden. Het frame van hout bouwen is wel prima idee.

Heb hier aantal onderdelen van aluminium gefreesd (met hand), maar dat schiet niet erg op :)

De professionele 3d printers die niet gebaseerd zijn op min of meer open source software, die beginnen bij 10k euro.

Als ik van een afstand scheel kijk, dan is de ultimaker ook gewoon een veredelde reprap. Wel hebben ze CURA ontwikkeld voor ultimaker, wat een prima programma is!

Die ultimaker is van hout.
wabbit_nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014 14:44

Re: Eerste printer

Bericht door wabbit_nl »

Ik draai nog niet zo lang mee op 3d printer gebied maar ik ben het helemaal met diepchess eens. De 'goedkopere' merk printers minder van kwaliteit als een zelfbouwer. Ook ben ik eens dat het bouwen goed te doen. Er zijn immers wereldwijd duizenden mensen die ze al gemaakt hebben met zelfs alle tips en tricks om ze zelfs te verbeteren indien gewenst.

Ikzelf heb de Prusa I3 en die bouw je onder de 500,- en je kan hem zelfs voor een paar centen meer gebouwd kopen in Nederland. Op marktplaats staan meerdere adressen.

Veel succes!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste printer

Bericht door DaBit »

Jordiij schreef:Zelf maak is geen optie denk ik. Ik heb niet veel ervaring met dit soort dingen dus koop er liever een.
Als je geld hebt kun je klaar zijn in weinig tijd door gewoon te kopen wat je hebben wil. Als je niet zoveel geld hebt, dan kun je hetzelfde bereiken door de handjes te laten wapperen maar dan kost het je een hoop tijd. Aan jou de keuze.

Kwa moeilijkheidsgraad: Als meubelmaker word je ook geacht van een bergje plankjes en andere delen een meubel in elkaar te zetten lijkt me. Dat werkt bij zo'n 3D printer precies hetzelfde; je schroeft alleen niet een deurknop op z'n plek maar een stappenmotortje.
Het enige dat significant afwijkt is het elektra- en computerdeel. Maar iemand die gemotiveerd is krijgt wel hulp als dat nodig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Eerste printer

Bericht door icekiller »

@jordiij

van waar ben je...?
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Jordiij
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2014 20:10

Re: Eerste printer

Bericht door Jordiij »

Ik ben er nog. Heb het alleen ff druk met stage en zo. Ik ga denk ik na me stage over een paar weken is verder kijken.

gr jordi
roelfranssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 dec 2012 11:48

Re: Eerste printer

Bericht door roelfranssen »

hoi jordy

ik zelf heb net een prusa i3 gekocht en ondervind er wel wat moeilijkheden mee ligt waarschijnlijk ook wat meer aan mij. op marktplaats.nl staan er vaker zelfbouw printers (zoals de prusa i3 mendelmax ect) al opgebouwd aan geboden.
kijk ook eens rond op de reprap wiki daar vind je veel over zelfbouw, onderdelen en de verschillen daarin. verwamd print bed is inderdaad een aanrader.

een handleiding van een prusa i3
http://reprapworld.com/documentation/pr ... 20v1.0.pdf

groet roel
dried
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:52

Re: Eerste printer

Bericht door dried »

Hoi Jordi,

Ik kreeg deze vraag ook vaker, heb een artikel over de beste 3d printers op basis van je gebruik en doeleinden. http://www.3dprimeur.nl/3d-printers/de- ... -printers/
Plaats reactie