Delta 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ik heb ondertussen de complete set tekeningen van de extruder in de Knowledge base gezet dus die zijn te downloaden voor de liefhebbers. :P

http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=83

Nu nog maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Gisteren avond op mijn BF25 het frame gefreesd uit een blok aluminium volgens de tekening uit het bovenstaande set tekeningen..
Helaas moest ik het frame wel een maal omspannen om alle vlakken te kunnen frezen, maar nu hebben we dan ook een aardige basis voor de extruder.

9034

9035

Ook de armen van carbon van 3,5mm. van ball links voorzien en gemonteerd aan de printer waardoor nu ook de plaat voor het hoteind vast aan de printer is verbonden.
De elektronica werkt netjes zoals het hoort en het enige probleem was, dat ik de eindstops op de verkeerde ingangen had zitten, let er op dat de eindstop ingangen X,Y en Z zowel positief als negatief aanwezig zijn en als je ze op de verkeerde aansluit kun je lang wachten op een goede werking. :mrgreen:
Maar nu als ik Home gaan alle motoren de juiste kant op en gaan de wagentjes aan de zuilen keurig omhoog, zodra een van de wagentjes de eindstop bedient, homed die en vervolgen gaan de twee overgebleven wagentjes verder tot een van hen de eindstop bereikt.

9036

Komende week verder de tandwielen even frezen voor de extruder.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Zo weer een stap verder heb deze week de extruder gemaakt (stevig en solide) en die werkt uitstekend.
Alles loopt lekker soepeltjes en de filament wordt keurig doorgevoerd :P

Alleen voor de kartelknop heb ik even een inbus boutje gebruikt maar dat werkt ook.

9040

9041

Nu maar weer naar het geheel gaan kijken.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Zo de extruder gemonteerd met een strip aluminium van 40x10 en wel zo dat de tandwielen goed zichtbaar zijn vanaf de zijkant.
De bedrading door een kous getrokken en aangesloten.
Ook een filamentrol houder gemaakt en gemonteerd ook weer uit een trip aluminium van 4x10 en onder de rol een schijf om het afrollen van het filament te voorkomen.

9056 9055

De bodemplaten gefreesd op de router die ik voor mijn zoon heb gebouwd en dus ook goed werkt en deze platen vandaag gemonteerd en de "bakplaat" voor het heatedbed aangesloten via een 12 volt relais op 230 volt.
Dit is een siliconen plaat die snel opwarmt en de glasplaat of spiegel van 360-370 mm rond snel moet verwarmen tot een 100 graden of meer.

9057

Je ziet duidelijk de hoekplaten en de cirkelvormige plaat die dus een luchtspleet laat zitten voor de ventilatie en om de klemmen voor de glasplaat te kunnen gebruiken.
Onder de bakplaat komt een kurklaagje van 4 mm ter isolatie en om oneffenheden in de siliconenplaat weg te werken.

9058 9059

Zo is de printer uiteindelijk geworden en is klaar voor het testen.

Kan ik op m'n gemak de tekeningen aanpassen en aanvullen tot een complete set om deze printer ook na te kunnen bouwen.
Je zult de tekeningen later vinden in de Knowledge base
Als je meerdere foto's zou willen hebben kun je me altijd een pb-tje sturen.

Ik hoop hiermee dat ik andere mensen ook over de streep krijg om met de 3D printer aan de slag te gaan en getoond heb dat het allemaal goed te doen is om hem zelf te bouwen.
Het moeilijkste onderdeel is de extruder.

Ik heb tijdens de bouw een kostenplaatje bijgehouden in Excell en ik was voor deze printer aan materiaal wat ik extra heb aangeschaft, een kleine 400 euro kwijt. Ik had natuurlijk al wel veel materiaal aan kleine dingen liggen dus als je die ook wilt kopen tel je nog een slordige 50 euro erbij. ;-)


Jan (MoSoft)
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door skillalot »

Geen geld voor een printer van dat formaat. Ziet er allemaal erg netjes uit! Ben benieuwd naar de eerste filmpjes ervan.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta 3D printer

Bericht door Zee&Zee »

Goed te doen idd qua centjes en complexiteit, ben ook erg benieuwd naar de print resultaten.
Ben nu veels te druk met de CNC frees af te bouwen, maar als die het doet en het weer wat rustiger wordt staat een Delta printer al een tijdje op mijn verlanglijstje.

Heb ook al met veel interesse naar het youtube kanaal van Werner Berry zitten kijken, zitten ook mooie handigheidjes ingebouwd. http://www.youtube.com/watch?v=WriyoSTJ ... TE7tAuY3IA. En waar het allemaal mee begonnen is bij de functionele delta 3d printers http://www.youtube.com/user/jcrocholl/videos.
CNC you later
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door Sjuul »

Ben geen fan van printers maar ik moet toegeven dat ik de techniek achter dit type leuk genoeg vind om er ook een te bouwen... niet dat ik er tijd voor heb.

kun je ook iets van wax of iets dergelijks printen zodat je ze kunt gebruiken voor "lost wax casting"
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

@sjuul Je zult er geen spijt van hebben ;-)
Als je de printkop vervangt door een was extruder zou het zeker kunnen ik weet alleen niet hoe heet de was moet worden gemaakt, maar het lijkt me met wat experimenteren wel mogelijk.

Trouwens voor de fans staan nu de laatste versie tekeningen in de knowledge base dus jullie kunnen aan de gang.
Mocht iemand nog details willen weten door middel van een foto of iets dergelijks laat het maar weten dan schiet ik die nog voor je.

Tekeningen van de printer, extruder en de dxf voor de frees in de Knowledge base

http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=83

Succes met de bouw :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door skillalot »

zeeschuim

Re: Delta 3D printer

Bericht door zeeschuim »

prachtig!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta 3D printer

Bericht door DaBit »

mosoft schreef: Tekeningen van de printer, extruder en de dxf voor de frees in de Knowledge base
Petje af hoor, het zijn mooie tekeningen!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door Sjuul »

Ik had nog niet door dat het ook eigen ontwerp was, nog mooier dat je het open source maakt.

Er zijn een paar dingen die me nog weerhouden, als ik er een maak wil ik er ook een duidelijke functie voor hebben als hij klaar is (sleutelhangers en popetjes van Yoda zijn leuk maar daar schiet ik niks mee op)
En indruk maken op vrienden is ook niet echt een funtie
Ook mijn 3D tekenwerk in Autocad/inventor/solidworks is slecht dit betekend dat ik aangewezen ben op bestaande ontwerpen...

Uiteindelijk geldt voor mij wel dat de reis belangrijker is dan de bestemming, oftewel ik bouw liever dan dat ik print, frees of snij en dat is natuurlijk ook wat waard. Op dit moment heb ik meerdere projecten lopen en ook nog een aantal in de wacht staan maar ik vind mezelf nog jong dus ik zet deze op mijn lijstje (325B) komt hij vanzelf aan de beurt...

Tegen die tijd heeft Mosoft er alle bugs uit ;-)
Ik hou je in de gaten, belooft een mooi topic te worden
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Nou Sjuul de eerste verandereingen zijn al doorgevoerd t.o.v. de eerste set tekeningen die ik had gepost ik heb van de twee lagers langs de zuilen er al drie gemaakt om speling in de wagentjes te voorkomen.

Dus wat je zegt, kinderziekten er uithalen, maar ik zal de veranderingen steeds even vermelden. :mrgreen:

Jan (MoSoft)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door diepchess »

DaBit schreef:
mosoft schreef: Tekeningen van de printer, extruder en de dxf voor de frees in de Knowledge base
Petje af hoor, het zijn mooie tekeningen!
Als het gaat om de extruder: de extruder is een versimpelde versie van wat je open source kunt afhalen op internet.
Ik print die liever van plastic overigens, want dat is lichter dan aluminium.

Er zijn heel veel variaties van te vinden. Een iets nieuwere versie is de door Jonas Kuehling gemodificeerde Greg Wade extruder.

Hier is er 1 van : http://www.thingiverse.com/thing:18379

Die kun je bijvoorbeeld in openscad laden en dan zelf aangeven welke opties je wilt hebben. Hij rendert dan automatisch in CAD verschillende soorten extruders.

Wat wel interessant is, is een accurate manier van 't plastic doorvoeren. Het gaat dan dus om de gekartelde bout waarmee je 't filament naar beneden pushed.

Over algemeen wordt daar simpele hobbed bolt voor gebruikt. Interessant is dat met speciaal soort tandwieltje te doen. Je krijgt dan wel totaal ander soort ontwerp extruder, vaak helemaal van metaal, die niet al te goedkoop worden aangeboden. Zo'n ding zou ik nog wel willen hebben om eens te zien wat het verschil is.
Plaats reactie