Delta 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Zo na de traditionele XYZ 3D printer nu maar eens op het pad van een Delta 3D printer met een iets groter printbereik dan de gebruikelijke 200x200x200.
Dit lijkt zo vreselijk veel op een gewone CNC freesmachine dat daar de lol snel af was.

De printer die ik nu begonnen ben heeft een werkoppervlak van rond 360 mm. en een print hoogte van 500 mm.
De printer wordt 1.1 Meter hoog en een basis van 550 mm.

Als eerste heb ik op Ebay een set met alle elektronica en stappenmotoren gekocht (Gadgets3D), nog een teflon buis voor de filament doorvoer naar de nozzle en een extra tandriem voor de wagentjes langs de zuilen.
Voor een leuk prijsje geboden en gewonnen.

Daarna bij Motedis in Duitsland de profielen besteld die ik wil gebruiken. 3 stuks 60x30 1100 lang en 9 stuks 30x30 500 mm lang. en natuurlijk een zakje met de slotmoeren M6.

De bevestigingsplaten gefreesd voor de onderkant en de bovenkant van de printer en deze gezet op het eigen zetbankje natuurlijk ook al was het 3 mm dik aluminium.

8988

8989

Zo begint het frame zijn vorm al te tonen.

Trouwens ik heb alles in Solidworks uitgewerkt dus als er gegadigde zijn geef maar een seintje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Delta 3D printer

Bericht door stekkestim »

Dit ga ik zeker volgen, ik wil namelijk ook beginnen aan een printer met een iets groter printvolume (in de buurt van 500x500x500mm)
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door frank »

Hé, dat is leuk. Ik ben op dit moment een vergelijkbare aan het bouwen. Ik zal binnenkort in een ander draadje wat foto's plaatsen.
Vraagje: welke geleiding ga je toepassen langs de verticale kolommen?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ik had nog een aantal linear lagers liggen van 12 mm. rond, deze laat ik over een zilverstaal as van 12 mm lopen met een lengte van 900 mm. dus het bereik van het wagentje is ongeveer 850 mm.

Vandaag nog even aan het knutselen geweest.

8992
Het loopwagentje loopt over de geleiding van zilverstaal en de wieltjes houden hem in de juiste stand.

8993
De bevestiging van de steppermotor en de tandriem. ook de bevestiging van de zilverstalen geleiding is zichtbaar en altijd nastelbaar.

Jan (MoSoft)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Delta 3D printer

Bericht door stekkestim »

Welke extruder/hotend ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ik heb een compleet set gekocht via E-bay en wel vergelijkbaar met deze set
http://www.ebay.nl/itm/RepRap-3D-printe ... 2a3c8fc937

Hierin zit ook een compleet hotend met thermistor en verwarmingspack.
Eiegenlijk alle onderdelen voor de 3D delta printer alleen wat extra verlengsnoeren voor de endstops, nodig omdat de zuilen wat hoger zijn als een normale kleine printer.

9003

Ook vandaag weer wat verder, ik had nog wat stroken trespa liggen waar ik de liggers van gemaakt heb voor de voeding en het arduino Mega2560 bordje.

9002

Jan (MoSoft)
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Delta 3D printer

Bericht door Michel »

Goh dat is toevallig,mijn middelste zoon en ik zelf waren aan het kijken om een 3d printer te maken voor zijn project op school.
Ik heb zelf toe gezegd om het project te financieren en ook te helpen met de bouw........(uiteraard op voorwaarde dat wij de printer kunnen houden)
We hebben een aantal mogelijke printer vormen bekeken en de delta variant spreekt ons wel heel erg aan,al was het alleen al vanwege de niet conventionele uitvoering
Nu heb ik echter een vraagje,welk aanstuur programma ga je gebruiken,de verplaatsing van de printkop is alles behalve lineair.
En uiteraard zijn wij ook geïnteresseerd in de tekeningen die gemaakt zijn in solidworks,zowie zo gaan wij dit project met zeer veel belangstelling volgen


Michel en Robin
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ik ga als elektronica het arduino mega2560 bordje gebruiken met een Rampsshield 1.4. waarop weer de drivers zitten.
Als firmware gebruik ik een Marlin afgeleide waarin ook een automatische bedleveling zit en een automatische calibratie van het bed. Door het configuratie bestand "configuration.h" aan te passen kan je alles instellen naar eigen behoefte en deze dan te uploaden naar de processor van het arduino bordje.
De printer wordt uitgevoerd met een Heatbed in eerste instantie een vierkant model maar uiteindelijk een rond bed van 360 mm rond.
Telkens als ik een onderdeel maak teken ik hem en zal het tekeningenpakket uitgroeien tot een compleet set om het mechanische gedeelte te maken.
Als aanstuurprogramma gebruik ik Repetierhost waarin het Slic3r programma zit om de G-code te genereren.

Ook zal ik de elektrische aansluiting en het elektronica in het verhaal meenemen.

Trouwens zal ik de printer op de komende CNCzone-dag meenemen en hem die dag laten werken zodat je hem dan eventueel kan zien en zorg ik dat er een compleet setje tekeningen aanwezig is. ;-)

Dus voor de tekeningen nog even geduld maar vraag er maar naar als de printer zo ver is, tenzij je de reeds gemaakte tekeningen al wilt hebben die zal ik in de Knowledgebase zetten voor de liefhebbers.
Onder de link http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=83
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Zo de volgende stap in het proces: :P

Vandaag de LCD behuizing gefreesd en gebogen, daarna gespoten en het LCD schermpje gemonteerd en alles vastgezet in de toekomstige printer.
Op deze manier heb ik ook maar weinig flatcable nodig dus weinig signaal verlies, wat ik met de andere printer wel had maar die waren ook ongeveer 1 meter als lengte. Nadat ik die heb ingekort en het display heb verplaatst waren die perikelen (soort chinees wat er steeds op kwam) opgelost. :mrgreen:
Dus bij deze printer gelijk maar korte kabels gebruiken.

9004
Het frezen van de uitslag (als DXF bij de tekeningen toegevoegd)

9005
Het gemonteerde LDC schermpje je ziet ook duidelijk het SD-kaartje zitten om te printen zonder
dat de printer aan de computer zit.

Ik moet zeggen de bouw gaat erg voorspoedig en is eenvoudiger als ik gedacht heb.
Morgen de bevestigingsplaat frezen voor het hotend dan kan ik de armen (6 stuks) gaan bevestigen tussen de loopwagentjes en de bevestigingsplaat. met de kogellinks van een 700 size helikopter met daartussen een carbon staaf van rond 6mm.
hgestel
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2014 12:38

Re: Delta 3D printer

Bericht door hgestel »

mosoft schreef:Ik heb een compleet set gekocht via E-bay en wel vergelijkbaar met deze set
http://www.ebay.nl/itm/RepRap-3D-printe ... 2a3c8fc937

Hierin zit ook een compleet hotend met thermistor en verwarmingspack.
Eiegenlijk alle onderdelen voor de 3D delta printer alleen wat extra verlengsnoeren voor de endstops, nodig omdat de zuilen wat hoger zijn als een normale kleine printer.

9003

Ook vandaag weer wat verder, ik had nog wat stroken trespa liggen waar ik de liggers van gemaakt heb voor de voeding en het arduino Mega2560 bordje.

9002
Jan (MoSoft)
Hai mosoft,

Met interesse volg ik je bevindingen.
Heb inmiddels RAMPS 1.4 STARTER SET bekeken en vind het een zeer intersante aanbieding.
Kan je misschien aangeven wat er nog nodig is buiten de kit. Ik zie n.l. geen power supply en alluminium verbindings stukken.
Kortom is het kompleet om de werkende printer te bouwen?

Henry
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

@Henry

Het starterset zijn alleen de elekto componenten daar komt nog bij een voeding van 12 Volt en dan krijg je alle mechanische componenten nog zoals Aluminium profielen, aluminium plaat om alle koppelstukken te maken en dan nog wat klein materiaal als schroeven aluminium hoeklijn en verschillende stukken aluminium om onderdelen uit te frezen, etc.

Je moet rekenen op ongeveer € 350 tot € 400 voor alle materialen bij elkaar. Met wat geluk kun je soms minder kwijt zijn als je behendig bent met E-bay en daar op kan bieden.

Jan (MoSoft)
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

De hotendplaat waar de hotend op wordt gemonteerd gefreesd uit een afvalstuk aluminium van 9 mm dik en ook het blokje waar de probestift in komt te zitten met de microschakelaar gefreesd en het geheel gemonteerd. :P

Moet nu alleen nog wachten tot de Balllinks allemaal binnen zijn voor de armen en kogelgewrichtjes.
Heb de ballinkjes die ik nog had vast er in geschroefd, maar te weinig helaas. :mrgreen:

9007
Frezen van de hotendplaat.

9008
Gemonteerd met het probe blokje waarin de probestift komt te zitten voor de automatische bedleveling en automatische calibratie.

Nu op mijn gemak de elektronica gaan monteren en aansluiten zal ik ook een plaatje van maken.maar dat pas in de loop van de week.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Vandaag de aansluitingen uitgezocht voor de delta printer op het Ramps 1.4 bordje.
Natuurlijk weer net iets anders als bij de standaard Mendel printer. :mrgreen:

Ik heb alles maar in een bestaande tekening gezet, ook welke motor je waar moet positioneren bij de zuilen want nu moeten de X,Y en Z motoren samenwerken om lineaire bewegingen te krijgen.

Voor de fan kun je natuurlijk ook nog een fan-splitter zetten maar dat spreekt voor zich zelf.


9024
De bedrading van het Rapms 1.4 bordje.

Verder wacht ik nu nog op de Balllinkjes van de 700 size heli.

9025

En zal ik langzamerhand gaan beginnen aan de extruder waarvan ik ook de tekeningen op de knowledge base zal zetten. ;-)
Plaats reactie