Nog een delta 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Zoals beloofd een aantal plaatjes van de 3D printer waar ik op dit moment mee bezig ben.
Ik heb gekozen voor magnetische scharnier punten. Ook de karretjes zijn magnetisch aan de zijde van de buis bevestigd. Het idee is niet van mij, ik had het gezien op de Rapid pro beurs in Velthoven.

Hier de motorophanging en een eindschakelaar:9009

Totaal plaatje:9012

Een karretje:9011

En het extruder platform:9010

Het geheel wordt aangestuurd met een ramps 1.4 boardje.

Het is voor mij de eerste keer dat ik me met deze veredelde kit spuit bezig houd dus ik was heel benieuwd of ik het spul aan de gang kreeg. Na een avondje pielen heb ik de boel in ieder geval draaiend gekregen. Nu alles weer uit elkaar halen en netjes afwerken.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Het is trouwens de bedoeling om de zaak later onder usbcnc (edingcnc) te laten draaien.
Bert heeft zijn best gedaan om de software hierop aan te passen dus nog even de kinematica erin zetten en printen met die handel.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door DaBit »

Ik vind dat met die magneetjes wel slim verzonnen. Daarmee kun je zo 100+N aan voorspanning op de lagers/wieltjes van je karretjes creeren als je de luchtspleet klein houd. Als de buizen/staven dan ook nog mooi vlak en recht zijn is dat snel en bloednauwkeurig.

(Volledig magnetisch aflageren en aandrijven door er tegelijk een lineaire motor van te maken, hmm, dat moet kunnen. Da's ook wel leuk. Dan worden alleen je carbonstaafjes een aardig zwak punt in de constructie :mrgreen: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ja dat ziet er ook erg goed uit en die oplossing van magneten is wel slim.
Als ik het goed zie heb jij ook een vrij grote printer in aanbouw.

Vraagje? Waarom zet jij de extrusie motor op de hotendplaat dat is wel gewicht wat steeds mee moet bewegen.
Ik was van plan mijn motor bovenop te plaatsen en door een teflon buisje deze naar het hotend te leiden.
Dat makt de hotend een stuk lichter en dus kun je die sneller bewegen.

Maar verder ook een schitterend ontwerp.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Zo'n plastic slang met daarin het filament heeft me nooit zo aangesproken daarbij had ik gelezen dat de direct drive methode tot betere resultaten zou lijden. De stappenmotor staat dicht bij het hotend waardoor minder last van elasticiteit zodat je het hele proces beter in de hand hebt. De massatraagheid wil ik nog verbeteren door met een kleinere stappenmotor (nema 11) te gaan werken die een worm overbrenging heeft.

Dit waren mijn inzichten tot nu toe. Gisteren heb ik de eerste testjes gedraaid en dat heeft toch wel weer tot nieuwe inzichten geleid. Ik ga zeker een hotend platform met bowdencable maken. Bovendien is het dan een fluitje van een cent om twee extruders te plaatsen. Uiteindelijk wil je toch met maximale snelheid een 3d model geprint hebben. De magnetische koppelingen houden het uitstekend. Een voordeel hiervan is ook dat je het hotend platform snel uit de machine kunt halen en weer kunt terug plaatsen. Ik ga in de toekomt meer zaken magnetisch klemmen en/of ophangen. Dus Jan je hebt gelijk: om het proces verder te optimaliseren (eigenlijk vooral sneller maken) is een minimaal platform gewicht een noodzaak.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

zoals ik al had gezegd gisteren de boel maar eens aangezwengeld en het hotend flink opgestookt en printen met die die veredelde kitspuit zoals Arie dat zegt. De machine is nog lang niet klaar maar ik wil onderhand wel eens wat resultaat zien van al mijn inspanningen:
9018

Blokje van 15*15*15 mm getekend Cad, vertaalt naar STL, ingelezen in repetierhost en naar de arduino gestuurd.
Het is altijd weer leuk om te kijken hoe een machine tot leven komt. Het resultaat valt mij nog niet tegen. Ik moet nog veel ervaring opdoen met het slicen en de daaraan gekoppelde proces variabelen maar we hebben een kubusje geprint.
Even meten wat de afmetingen zijn:15.08*15.02*16.19

Lengte en breedte maten zijn goed. Ik sta echt te kijken van de nauwkeurigheid. De hoogtemaat wijkt 1.19 mm af maar ook dit heeft te maken met de slicer instellingen. Ik heb gewoon default waardes gebruikt omdat ik op dit moment nog nergens de ballen verstand van heb.

Nu de discipline opbrengen om alles netjes af te werken: Ik ga dit weekend eens werken aan het verwarmde print bed en verdere beplating van de machine
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door DaBit »

frank schreef:.... Uiteindelijk wil je toch met maximale snelheid ....
Hoe snel is 'maximale snelheid' eigenlijk bij die 3D printers?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Ik zie in de g-code file ijlgangen staan van 7800 mm/min. Het lijkt me sterk dat ik dat haal :shock:
In de firmware heb ik een maximale acceleratie ingesteld van 5000 mm/s2.

Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten want tot nu toe ben ik vooral bezig geweest in de schuur. (de man cave zoals mijn vrouw dat zegt :mrgreen: )
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Ik heb besloten om het bed te verwarmen met een verwarmingsdraad. In een vermiculiteplaat een spiraal gefreesd. Dit materiaal is bestand tot 1000 graden celsius dus dat moet kunnen. De verwarmingsspriraal ga ik schakelen met een solidstaterelais. Ik heb het idee een beetje afgekeken van de berrybot3d printer
Diameter van de plaat bedraagt 400 mm. Dat ging net onder de frees. De buitencontour doe ik wel op de lintzaag.

9092
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door mosoft »

Ik heb in China een silicone plaat besteld die op 230 Volt werkt en al een thermistor in de plaat heeft zitten.
Het vermogen is 300 Watt en heeft een doorsnede van 360 mm die kwam op een 23 euro dus daar kan ik hem niet voor maken.

De 230 volt schakel ik gewoon met een relais op het ramps 1.4 bordje.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Das inderdaad geen geld Jan daar kun je het eigenlijk zelf niet voor maken. Het punt is echter dat ik slecht ben in het zoeken (of eindelijk vinden) dus daardoor snel geneigd om naar de werkplaats te lopen. Ook niet zo erg want het moet een beetje hobby blijven. :P
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door benkr »

Interessant die magnetische koppelingen.
Waar en vooral waarnaar moet ik zoeken om meer info hierover te krijgen?

Ben heel benieuw naar het eindresultaat, net zoals die van Mosoft.
Ik neem aan dat er op de komende CNCZONE dag weer heel wat te zien zal zijn.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door Linki »

Interessant die magnetische koppelingen.
Waar en vooral waarnaar moet ik zoeken om meer info hierover te krijgen?
Hier onder een rekentool:

http://www.supermagnete.de/dut/AdhesiveForceCalculation
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Ben heel benieuw naar het eindresultaat, net zoals die van Mosoft.
Ik neem aan dat er op de komende CNCZONE dag weer heel wat te zien zal zijn.
Ik neem 'm mee. Ik probeer 'm dan ook onder eding-cnc te laten draaien. Kan ik naast Bert staan 8)
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Plaats reactie