Nog een delta 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Frank, dat magneetsysteem is uitermate interessant om goed te bestuderen.

Welke buizen gebruik je en hoe constant is de voorspanning die de magneten geven op de buizen?
Heb je de buizen afgewerkt met een draaibank of ook geslepen?
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

De buis die ik gebruik is gewoon verwarmingsbuis met een diameter van 42 mm en een wanddikte van 1.5 mm.
Vergis je niet in de installatiewereld wordt veel met knelkoppelingen gewerkt. Je hebt dus te maken met een precisiebuis die toch nog goedkoop is. Je moet natuurlijk wel even controleren of je rechte stukken gebruikt maar dat is natuurlijk bij staal- of aluminiumprofiel niet anders.
De voorspankracht van de magneten is enorm. Met 1 hand krijg ik de wagens niet van de buis af getrokken. Een pendelstaaf is al wel een keer los gekomen maar dat is inmiddels ook weer opgelost door meer ijzer in het uiteinde te gebruiken.
Een kennis van mij heeft een mooi graniet tafel met daarop een Tesa hoogtemeter. Wanneer ik er tijd voor heb ga ik mijn kolommen eens een keer doormeten hoe recht ze eigenlijk zijn. Tot nu toe boeit het me nog niet zoveel omdat alle produkten die geprint worden heel goed aan de maat zijn. Met een schuifmaat meet ik niet meer dan 0.05 mm verschil in x- en y-richting. Voor mij goed genoeg.

De voorspanning is overigens wel te berekenen met de tabel die hier elders in dit topic is geplaatst. Ik heb vier magneten per wagen die ongeveer .75 mm boven het ijzer zweven. Ga je lager dan merk je dat de wagens meer wrijving gaan ondervinden door de wervelstromen (Eddy currents) die in het ijzer worden opwekt.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Het verwarmd bed moet even wachten. Eerst even Alu plaat bestellen.
Vanmiddag maar even een E3D v6 hotend gemaakt. Dat stelt niet zo veel voor.

9101

De heatbreak heb ik naar eigen inzicht aangepast. De wanddikte van 0.4 mm verkleind naar 0.2 mm. Ik vind het toch nog behoorlijk heet worden op het einde van het rvs draadeindje. Ik zit te overwegen om het rvs draadeindje te vervangen door een keramisch busje dan heb ik ook geen ventilator meer nodig.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Je moet lucht blazen met een metalen hotend tegen de alu heatsink die boven de heatstop zit.
Een must. Geen afscherming helpt bij ABS cq urenlange prints. Neemt niet weg dat een keramische stop mogelijk stuk beter werkt. Vooral wat ze bij hoogspanningskabels gebruiken zou enorm goed werken als isolator :)

Er zijn vast nog heel veel andere materialen die beter werken als heatstop. Wel is het fijn als er niks lekt.

Op gegeven moment wordt alles bloedheet. Vergis je niet dat je bij ABS ook een heatbed hebt dat 110C is.
Hele omgeving wordt bloedheet dan. Ook de alu plaat hier onder heatbed, zeker 9 mm eronder, ofschoon hij iets is afgeschermd, bij PLA wordt die niet heet (heatbed op 60C), maar na paar uur ABS printen is die bloed- en bloedheet.

Daarnaast print je eigenlijk liever in een hete kamer je ABS. Zelf nog niet uitgevogeld hoe die handigste te bouwen, mogelijk skip ik 't bouwen daarvan. We shall see.

Bij wat PLA snel printen of ueberhaupt snel iets testen, dan heb je nooit ergens last van :)

Als je die hele e3d toch maakt, ik vind de buis iets te grote binnendiameter hebben. Die e3d werkt volgens mij stukken beter als die binnendiameter net ietsjes kleiner is dan hij nu is.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Daarnaast print je eigenlijk liever in een hete kamer je ABS. Zelf nog niet uitgevogeld hoe die handigste te bouwen, mogelijk skip ik 't bouwen daarvan. We shall see.
Das dan wel weer het voordeel van drie identieke kolommen, je plaatst daar zo wat kunststof paneeltjes omheen en je hebt een kamertje.
Die e3d werkt volgens mij stukken beter als die binnendiameter net ietsjes kleiner is dan hij nu is.
Je bedoelt de doorboring van rond 2mm? Ik heb hier nog eigenlijk geen problemen van ondervonden. Kleiner maken vergroot natuurlijk wel de kans op vastlopen. Ik heb gelezen dat er nog al wat dikte verloop in het filament zit.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Gebruik hier de 3 mm versie van e3d.

dikteverloop filament kan ik beamen maar heeft vaak simpele verklaring.
Zal nu gebeuren bij wat thuisproduceerders. Veel shops hebben hun eigen filamentproductie die gedeelte van filament wat ze verkopen produceert. Typisch bij zulke zaken hoor je wel eens berichten over filament van verschillende diktes.

In zo'n geval sluit ik niet uit dat het probleem het thuisproduceren is :)

Fabrieken die eenmaal op gang zijn en industrieel produceren hoor je zelden verhalen over van enorme diameterafwijkingen.

Ook zijn er berichten van filament met bubbeltjes erin - ook niet fris natuurlijk. Mijn vermoeden is dat dit iets van begin deze eeuw was, toen 't hele 3d printen net opgezet werd en wellicht de productie van filament nog niet zo optimaal verliep - want nieuwe verhalen hierover heb ik nog niet gehoord. Heel actief check ik al die 3d printing verhalen echter niet.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door w.rusman »

ik heb zwart ABS filament gehad dat continue aan het "ploppen" was, met als gevolg steeds blobjes plastic op het werkstuk en verstopte hot-end.

Ik heb toen een stukje om de centimeter doorgesneden en zag overal luchtbellen zitten.
Oplossen in aceton gaf veel onopgeloste zwarte vlokjes, blijkbaar van een ander materiaal.
Dit schijnt vooral bij zwart filament voor te komen.
Na klagen heb ik dit gelukkig om kunnen ruilen met het witte filament waarmee ik geen problemen heb.
Laatst gewijzigd door w.rusman op 18 jun 2014 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door diepchess »

Welke zaak leverde dat Rusman en wanneer was dat?
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door w.rusman »

Dat was denk ik eind vorig jaar, en de leverancier stuur ik via pb omdat ik niemand een slechte naam wil geven en het netjes is opgelost
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nog een delta 3D printer

Bericht door frank »

Vandaag maar eens een nieuw stukje voor de direct drive extruder gemaakt:

9110

Nog niet in het zilverstaal maar het begin is gemaakt. Omdat ik de axiale kracht zo groot mogelijk wil houden is de dunste doorsnede ca 6 mm. Het busje zet ik wel vast met een pennetje.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Plaats reactie