Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Klaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2014 09:39
Contacteer:

Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door Klaas »

Hallo,
Ik wil binnenkort een 3d printer bouwen. Het zou een model zoals ultimaker worden, waar de Xas'en zorgen voor de riembeweging van de Yas. Ik wou in de eerste instantie lM8UU glijlagers gebruiken. Maar ik denk mij dat deze misschien de rotatie deels tegenhouden. Er bestaan natuurlijk ook van dei koperen buisgeleiders, maar deze vindt ik moeilijk terug op webshops. Weet iemand hier de juiste Engelse term?
Ik heb al 3 NEMA23 motoren liggen met een spoelstroom van 1.25A, wel 8 draden --> 4 spoelen. Als ik de motor bipolair serieel aansluit, kan ik hem dan sturen met een A4988 driver.
Is een verwarmd bed echt nodig bij PLA/ABS?
Wat denken jullie over de aankoop van een volledig gebouwde extruder zoals deze: http://www.ebay.com/itm/3D-printer-0-2m ... 3f35208fe9
Welke firmware gebruiken jullie? Kan Repetier host werken met firmware van een andere uitgeven?
Nog een klein vraagje, waar koop ik best/ goedkoop lineaire assen? Via ebay kosten 6 assen van 380mm al gauw 25$.
Alvast bedankt voor uw reactie! :P
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door w.rusman »

Klaas schreef: Ik wou in de eerste instantie lM8UU glijlagers gebruiken. Maar ik denk mij dat deze misschien de rotatie deels tegenhouden. Er bestaan natuurlijk ook van dei koperen buisgeleiders, maar deze vindt ik moeilijk terug op webshops. Weet iemand hier de juiste Engelse term?
Brass of copper bushings
welke rotatie bedoel je precies eigenlijk ?
Klaas schreef:is een verwarmd bed echt nodig bij PLA/ABS?
naar mijn idee wel, tegen kromtrekken en voortijdig loskomen van de print van het bed
Klaas schreef: Wat denken jullie over de aankoop van een volledig gebouwde extruder zoals deze: http://www.ebay.com/itm/3D-printer-0-2m ... 3f35208fe9
Zoek naar reviews zou ik zeggen, het is moeilijk van een plaatje te zeggen of ie goed werkt..
ik heb zelf goede ervaringen met de E3D printkop, maar dat is zonder de extruder (het gedeelte met motor, tandwielen etc..) die heb ik door iemand van een MP advertentie laten printen.
Klaas schreef: Welke firmware gebruiken jullie? Kan Repetier host werken met firmware van een andere uitgeven?
Ik gebruik repetierhost firmware met pronterface, de repetierhost software vond ik niet stabiel.
Maar ook hiervoor geld : ieder zijn eigen voorkeur en voors en tegens
Klaas schreef: Nog een klein vraagje, waar koop ik best/ goedkoop lineaire assen? Via ebay kosten 6 assen van 380mm al gauw 25$.
Tja, het is niet gratis ;-)
zoals bij zoveel : you get what you pay for.. (oftewel you pay shit, you get shit)
Ik heb mijn assen en lagers (10mm en LM10UU) bij reprapworld besteld, en ondanks dat het geen geslepen assen zijn bevallen ze wel aardig.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Klaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2014 09:39
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door Klaas »

w.rusman schreef:Brass of copper bushingswelke rotatie bedoel je precies eigenlijk ?
Dankuwel! Dat is de naam die ik zocht :). Als de Xas beweegt zal de Yas draaien om zijn as om zo de riemen aan te sturen van de Xas. Zoals bij Ultimaker: http://www.flickr.com/photos/ultimaker/ ... otostream/
w.rusman schreef:Ik heb mijn assen en lagers (10mm en LM10UU) bij reprapworld besteld, en ondanks dat het geen geslepen assen zijn bevallen ze wel aardig.
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken op die site.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door w.rusman »

Bedenk wel dat in de ultimaker niet een van de meest simpele machines is om te bouwen en afstellen
helemaal niet als je gaat afwijken van de materialen en onderdelen die zij gebruiken.

Mag ik de Mendel90 opperen ? dat is een relatief eenvoudige machine die met wat simpele bouwmarkt materialen als "repstrap" te bouwen is, maar wel mooi print

Afbeelding

ik zal vanavond eens foto's van mijn mendel90-achtige-inspiratie brouwsel neerzetten :oops: :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door diepchess »

Klaas schreef:Hallo,
Ik wil binnenkort een 3d printer bouwen. Het zou een model zoals ultimaker worden, waar de Xas'en zorgen voor de riembeweging van de Yas.
De ultimaker-1 als je daaraan refereert, een printer die kant en klaar 1900 euro kost, is met name gebouwd voor de bragging rights zo lijkt 't. Commercieel heel handig om die te hebben. Hij heeft heel lichte manier van heen en weer bewegen. Alles is extreem licht uitgevoerd. Daardoor kan hij heel snel plastic spuiten natuurlijk.

De extruder heeft dus geen motor, maar ontvangt alleen een draad. Die draad wordt dus van heel ver weg erin geduwd. Het bekende open source design daarvan heet bowden. Vandaar dat ze ook zo'n dun breekbaar draadje gebruiken, maar 1.75 mm dik. Als ik een 1.75 mm PLA draadje met mijn vingers vastpak, dan is het soms al gebroken nog voor ik er iets mee kan doen :)

Ik print hier uitsluitend dus met 3 mm dik draad. Dat krijg je niet door een ultimaker heen hoor. Dat is te dik en te zwaar. Ook andere vormen van filament zoals flexible PLA gaat niet zo simpel lukken met een bowden type design.

Er is overigens een Engelsman (op IRC onder de naam 'mutley') die een ander soort design motorloze extruder verkoopt. Die gebruikt een complex systeem van een flexibele aandrijfstang. Kun je kant en klaar kopen. Zal euro of 100 kosten die aandrijfstang+constructie.

Je wilt dat niet zelf ontwerpen.

Probleem is dan wel dat je je eigen plastic moet ontwerpen (of hout of metaal als je CNC freesmachine hebt) om de X-ends aan te passen.

Als je dus een extruder neemt met de motor erop, zoals de link die je hieronder aangeeft, dan gaat dit verhaal dus al niet lukken om iets als een ultimaker te bouwen, want dan is je bewegende X en Y gedeelte dus TE ZWAAR.

De ultimaker-1 combineert de X en de Y-as met behulp van een ingenieus ontworpen extruder. Die blauwprint daarvan haal je dus niet eventjes van het internet af.

Verwacht 5 rechtszaken als je dat ding copieert en dan probeert te verkopen :)
Je mag jezelf niet verdedigen als de claim boven de kantonrechter ligt. Dus je bent al bij voorbaat stevig advocaatskosten kwijt. Rechtshulp of soortgelijke vormen of verzekeringen gaat je ook niet redden dan. Dat soort advocaten hebben weinig ervaring met dit soort rechtszaken en doen met name weinig moeite. Die verliezen 1 van die 5 rechtszaken gegarandeerd en dan kun je inpakken en voorgoed wegwezen. Ik heb in de loop der jaren veel handige jongens helaas gewoon kapot geprocedeerd gezien. Nu dat 3d printen zo'n hype is en een business van 10 miljard dollar per jaar, neemt het aantal rechtszaken daar helaas explosief toe.

Eenvoudiger is je tot de open source designs te beperken.

Zelf modificeer ik een mendelmax achtige constructie naar een eigen design printer. Modificatie nummer 20 ofzo is nu in de maak :)

Daar beweegt de extruder zich alleen over de X-as heen (wat bij de meeste verticale freesmachines dus de Y-as heet) en het bed over de Y-as.

De extruder heeft zijn eigen motor, in mijn geval een NEMA17 van iets meer dan 4 kg/cm (hele ugly manier van uitdrukken i know - zeker voor iemand die robots bouwt, maar het is wel glashelder dan). Je kunt dan eenvoudiger extruders erop zetten dan zo'n lastig aan de praat te krijgen bowden design.

Bij een extruder zonder motor op het bewegende gedeelte (enkel voor gewichtsbesparing) moet je je natuurlijk sterk afvragen hoe nauwkeurig je daarmee printen kunt in theorie. Dat plastic moet een veel langere weg afleggen voor het gesmolten wordt. Als je iets controleert vanaf een paar centimeter afstand versus ineens 40 centimeter, da's nogal een verschil natuurlijk.

Alle vormen van filament waarbij 't draad iets soepeler is, die krijg je natuurlijk niet geprint, ofschoon er wel een worstelaar is geweest met een youtube filmpje, die het voor elkaar kreeg om, na allerlei soorten smeerselen geprobeerd te hebben, om flexible PLA te printen met een ultimaker-1.

Al die ellende alleen maar om het gewicht van de motor te besparen op de X+Y carriage?
Ik wou in de eerste instantie lM8UU glijlagers gebruiken. Maar ik denk mij dat deze misschien de rotatie deels tegenhouden. Er bestaan natuurlijk ook van dei koperen buisgeleiders, maar deze vindt ik moeilijk terug op webshops. Weet iemand hier de juiste Engelse term?
Ik ben zelf overgegaan op 10 mm bushings en 10 mm smooth rods. Die 8 mm smooth rods buigen mij te snel door. http://www.reprapworld.com is redelijk goedkoop hiervoor. Dat wordt dan vast weer niet in een nette doos naar je verstuurd voor die prijs. Verwacht het in een stukje karton met tape eromheen. Je moet dus bidden om genade bij de vervoerder dat die stangen dan niet verbogen zijn. Voor die prijs neem ik dat risico wel :)
Y.M.M.V.
Ik heb al 3 NEMA23 motoren liggen met een spoelstroom van 1.25A, wel 8 draden --> 4 spoelen. Als ik de motor bipolair serieel aansluit, kan ik hem dan sturen met een A4988 driver.
De standaard repraps gebruiken met name NEMA17's van 1.7 ampere maximaal. De electronica laat het behoorlijk afweten als je meer amperes gebruikt dan dat, tenzij je iets zelf bouwt.

Voor de NEMA23's die over algemeen iets meer amperetjes vreten, zul je andere drivers dan de A4988 moeten gebruiken als je boven die 2 ampere uitgaat komen. De pololu 8825 drv wordt door sommigen omschreven als een driver die makkelijk in de meeste reprap electronicabordjes plugt.
Is een verwarmd bed echt nodig bij PLA/ABS?
In theorie kun je zonder als je alleen PLA print. In praktijk is het noodzakelijk er 1 te hebben.
Bij ABS kom je er niet onderuit.

Het is absoluut noodzakelijk als je wat leuk speelgoed wilt spuiten of leuke robotonderdelen wilt printen (quadcopter huh?).

Het korte antwoord is dus: je komt er niet onderuit.

Om dan gelijk het antwoord te vervolgen, de goedkope heatbeds zijn de reprap 20x20 cm bedjes.
Dus het is niet eenvoudig om een 3d printer te bakken die groter effectief verhit bed heeft dan dat.
Wat denken jullie over de aankoop van een volledig gebouwde extruder zoals deze: http://www.ebay.com/itm/3D-printer-0-2m ... 3f35208fe9
Even 2 opmerkingen:
a) dat ding heeft een motortje onboard, dus het gaat je dan niet lukken om een ultimaker achtige printer te bouwen, want dan is je extruder te zwaar in gewicht.
b) het lijkt alsof de nozzle omhuld wordt door PEEK of zo iets. Dat betekent dus dat het ding geen al te hoge temperaturen aankan, want in theorie ontstaat rond de 247C dus CyanideGas. Dat is inderdaad net zo giftig als het klinkt. Dat is allemaal geen probleem als je alleen PLA print.

PLA - we skippen even de milieudiscussie dat het helaas in theorie uit mais vervaardigd wordt en ofschoon de impact van PLA niet zo groot zal zijn op de wereldhandel, door al die biofuel die ook uit maistroep geproduceerd wordt zijn de goedkoopste voedselsoorten dus in vrijwel alle 3e wereldlanden meer dan factor 3 in prijs gestegen de afgelopen 10+ jaar - met veel ellende op deze wereld en voor velen de hongerdood tot gevolg. Voor die stijging was het al zo dat bij de allerarmsten dus 90%+ van het inkomen opging aan voedsel. Gesubsidieerde/Afgedwongen biofuel is de grootste massamoordenaar en het grootste schandaal in deze eeuw.

PLA kun je dus wel gebruiken met deze nozzle.

Nadeel van PLA, afgezien van bovenstaande reden, is toch zijn onbruikbaarheid voor veel applicaties. Bijvoorbeeld het wordt heel zacht tegen de 60 graden. Dus 1 zonnestraaltje en toedeloo.

Voor robotonderdelen wil je toch een plasticsoort (of nog beter aluminium) gebruiken die wat hoger smeltpunt hebben en wat meer rekbaar zijn. Bij 3d printen heb je dan alleen ABS eigenlijk. Wordt pas zacht boven de 100 graden.

Ander nadeel van PLA zie je pas goed als je stevig wat kilo's plastic print. PLA is 1.3 kilo per liter terwijl ABS dus 1.0 kilo per liter is. De prijs per liter is dus veel hoger van PLA dan van ABS en de onderdelen zijn loodzwaar. Gewicht is een issue. Ik print hier waar het kan met name ABS.

Om ABS te printen heb je veel hogere temperaturen nodig.

Als je je realiseert dat ik hier ABS print op tegen de 250 graden. Deze spoel (2 KG zwarte ABS 3mm) hier op 245C om precies te zijn. Dat betekent dat bij verhitten je nozzle snel boven de 250 knalt voor hij geleidelijk met het PID algoritme op 245C gehouden wordt.

Bij dat soort temperaturen heb je liever een nozzle die compleet van metaal is. Zelf gebruik ik de oude e3d die december 2013 in de aanbieding was. Gelijk 2 gekocht. Lookalikes worden op ebay door wat Chinezen aangeboden voor schappelijke prijzen.

Al die nozzles kun je dus ook 3 mm filament gebruiken ipv het dunne 1.75 mm filament wat bowden nodig heeft.
Welke firmware gebruiken jullie?
ik gebruik hier RAMPS 1.4 met de firmware van de Hollander EvdZ. Dat heet Marlin.
Andere firmwares heb ik ook mee gestoeid. Marlin werkt beste als je zwakke motortjes hebt. Bij sterkere NEMA23, uitgaande dat die stu ksterker zijn dan de nema17's van 4kg/cm dan kun je ook simpel andere firmwares gebruiken.

Die versnellen veel meer en hebben vaak veel meer kg/cm nodig.

Als je genoeg tijd hebt om die week of 2 a 3 te wachten tot hij aankomt per post vanuit China,
koop die ramps 1.4 van ebay, anders ben je factor 3 meer kwijt.

Vergis je niet dat RAMPS dus bestaat uit 2 borden met 5 motordrivers (indien je de Z-as door 2 motoren laat aandrijven). Dollar of 62 zal het zijn op ebay. Gratis verzending.

Als je ABS wilt printen dan kan ik je RAMPS aanraden.
Er zitten bijvoorbeeld 2 zekeringen op, wat heel fijn is.
Kan Repetier host werken met firmware van een andere uitgeven?
In principe is de firmware een programmaatje die op de arduino de gcode omzet in commando's richting de motortjes.

Dus je hebt in dat opzicht niet veel nodig. Marlin is genoeg als je een klassieke X Y Z bewegende 3d printer wilt bouwen.
Nog een klein vraagje, waar koop ik best/ goedkoop lineaire assen? Via ebay kosten 6 assen van 380mm al gauw 25$.
Alvast bedankt voor uw reactie! :P
Het grote probleem bij 3d printers zijn de verzendkosten voor al die kleine goedkope onderdeeltjes en de lange wachttijden tot een dingetje uit China er is. Je blijt maar bouten en moertjes bijkopen. Ik heb op gegeven moment wat grootverpakkingen gekocht en daar put ik nu uit.

Wat 'ze' niet goed gelukt is bij de 3d printer ontwerpen die je van internet gratis kunt plukken, is iets te ontwerpen wat grotendeels dezelfde maat en lengte boutjes en moertjes gebruikt.

Ze combineren 2,3,4,5,6 en 8 mm bouten en moertjes met elkaar op allerlei lengtes. Millimeter korter? goh pech gehad. Millimeter langer? Dan zul je die millimeter eraf moeten frezen en anders past het weer niet. Eindeloos werk daar. Echt hopeloze ontwerpen in dat opzicht, terwijl in 't weekend hier, vooral op zondag, natuurlijk 0 winkels open zijn om even die paar moertjes te halen.

Gevolg is continue moeten wachten op onderdeeltjes.

Ik wacht nu al ongeduldig tot wat laser spul hier is voor de bouw van laser interferometers. Tijd is geld. Ik had ooit haast met een ramps kopen. Die kocht ik dus bij reprapworld.com en die is stinkend duur voor die ramps. Werkt gelukkig wel prima met prima motordrivers.

Het gros van de componenten is reprapworld.com spotgoedkoop en daar kun je dus hele bak onderdelen tegelijk inslaan. Een absolute aanrader. Zeker als het om de lineaire beweging gaat.

Bij een 3d printer wil je alles eigenlijk liefst zo licht mogelijk doen. Dus ik ben van 8 mm naar 10 mm smooth rods gegaan, daar 8 mm echt te snel doorbuigt naar mijn mening.

Een van de 3d printers hier heeft dus 16 mm lineair rails (zelfde als je ziet bij veel CNC's om hout te bewerken). Die werkt absoluut goed, maar is veel te zwaar voor een 4 kg/cm nema17. Daar heb je liever een sterke nema23 voor.
voor 3d printer is 16mm rails dus totale overkill. Alleen al de kogellagers ervan die wegen per stuk 140 gram. Dan nog 4 schroeven per ding erbij en je zit ver over de 600 gram. Dan aluminium plaat erbij hier en heatbed en op dat heatbed een ook niet al te lichte spiegel van de IKEA (4 voor 4 euro). Toen zat ik dus ver over de 2 kilo.

Dat loopt gewoon niet lekker met een licht motortje.

Uit wanhoop heb ik toen dus heel veel aluminium weggefreest uit 't printbed en ben van 4 naar 3 kogellagers gegaan op de rails (wat ook absoluut niet ideaal is). Vermoed dat het geheel nu zo rond de 1.5 kilo is als het om het y-bed gaat.

Dat gaat maar NET goed en alleen met Marlin dus.

Kortom, gewicht is alles. Het gros van de zelfbouwers die een eigen ontwerp maken, die zie je loodzware machines maken. Veel van die houten mendels gebruiken bijvoorbeeld dikke MDF plaat als printbed. Dat print natuurlijk niet erg snel :)

Die houten mendel hier gepost, ondanks het totaal archaische ontwerp, die beukt gros van die eigen ontwerpen weg.

Zelf iets ontwerpen vreet tijd natuurlijk, maar het is wel een hele prestatie!

Je krijgt natuurlijk heel ander eisenpakket als je van plan bent veel te printen. Het gros van die 3d printers, echt 99% vermoed ik, word alleen als gadget aangeschaft. Men print er 1 objectje mee en klaar is kees.

De zaak verandert als je fiks wat kilo's wilt printen. Na het printen van een paar kilo hier was zo'n zelfbouwtje dus totaal versleten. Onderdeeltje na onderdeeltje begaf en begeeft het.

Vandaar dat ik minimaal 2 printers werkend wil hebben, zodat als tijdens heftig printen er weer 1 onderdeeltje het begeeft wat ik niet op voorraad heb, ik dat met die andere 3d printer kan bouwen en 't printen kan vervolgen met die 2e 3d printer in geval 't helemaal uit China moet komen of bij RRW vandaan.

De meeste van die 3d printer shops versturen takketraag. Je betaalt met ideal, dus het staat direct op de rekening en pas 2 dagen later gaan ze dan eens kijken of ze het geld binnen hebben. Zo ja dan weer dag later wordt 't verstuurd.

Kijk, dat schiet niet op natuurlijk.

Als ik iets bestel in China; je betaalt per paypal en binne npaar uur ligt het op de post en binnen week is het er. Soms 2 weken.

Dus China is BIJNA even snel als de meeste 3d printershops hier in de buurt, om te zwijgen over Duitsland.
Dat principe zuigt hoor. Het gros weet gewoon niet hoe een shop te runnen hier.

RRW domineert behoorlijk ondertussen gezien de goedkope prijzen in vergelijking met de woekerprijzen elders.

Dan hebben we 't alleen nog maar over de verzendsnelheid. Een andere factor is hoe lineaire onderdelen verstuurd worden. Mag je blij zijn als het onderdeeltje in zo'n simpele envelop niet VERPLETTERD of VERBOGEN is. Ik heb kleine aluminium tandwieltjes (pulleys) gehad in simpele enveloppen zonder enige vorm van bescherming.

Ja die waren allebei natuurlijk GEPLET. Dat kostte dus weer een week toen voor ik het had. Ja dat was RRW.

Het is een mirakel ook hoe de 10 mm smooth rods (in 2 zendingen) redelijk goed zijn aangekomen hier.
Zat 1 kartonnetje omheen met wat tape. Ja die zijn 1 meter lang inderdaad. Hoe groot is de kans dat dat NIET verbogen wordt door de postbode?

Je 3d printer staat dus continue stil in zo'n geval.
Je moet dus goed bepalen wat voor jou belangrijk is en op grond daarvan besluiten wat je bouwt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door skillalot »

jezus wat een lap tekst
Klaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2014 09:39
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door Klaas »

Danku voor de uitleg, heb het met plezier gelezen. Het heeft mij geholpen in mijn keuzes.
Ik ga een printer maken zoals het model mendel 90. Ik ga voor 3mm filament. Ik neem een metalen extruder.
Ik heb er een gevonden die uit metaal bestaat, maar er staat geen diameter bij. Mag ik dan veronderstellen dat hier 3 mm in past? http://nl.aliexpress.com/item/With-Trac ... 64144.html
Omdat de Y-as langer is dan de X-as wil ik hem uitvoeren in 10mm, de X- en Z-as worden dan 8mm.
Na even zoeken heb ik gevonden dat, als ik mijn NEMA23 motoren bipolair serieel aansluit de stroom gelijk is een de stroom van 1 spoel 1.25A dus. Dit kan volgens de database toch door de kleine drivers? Ik zou het stom vinden dat ik deze niet kan gebruiken :p.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door w.rusman »

Klaas schreef:Ik ga voor 3mm filament. Ik neem een metalen extruder.
Ik heb er een gevonden die uit metaal bestaat, maar er staat geen diameter bij. Mag ik dan veronderstellen dat hier 3 mm in past? http://nl.aliexpress.com/item/With-Trac ... 64144.html
Als het een direct drive extruder is (dus zonder tandwielen) kun je er eigenlijk bijna altijd van uit gaan dat het een 1.75 mm type is
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door diepchess »

Klaas schreef:Danku voor de uitleg, heb het met plezier gelezen. Het heeft mij geholpen in mijn keuzes.
Ik ga een printer maken zoals het model mendel 90. Ik ga voor 3mm filament. Ik neem een metalen extruder.
Ik heb er een gevonden die uit metaal bestaat, maar er staat geen diameter bij. Mag ik dan veronderstellen dat hier 3 mm in past? http://nl.aliexpress.com/item/With-Trac ... 64144.html
Omdat de Y-as langer is dan de X-as wil ik hem uitvoeren in 10mm, de X- en Z-as worden dan 8mm.
Na even zoeken heb ik gevonden dat, als ik mijn NEMA23 motoren bipolair serieel aansluit de stroom gelijk is een de stroom van 1 spoel 1.25A dus. Dit kan volgens de database toch door de kleine drivers? Ik zou het stom vinden dat ik deze niet kan gebruiken :p.
Je zult 2 nozzles willen hebben. 1 voor PLA en een all metal voor ABS. PLA met name om 'm aan de praat te krijgen en goed te laten printen. Dus eerst iets werkends krijgen met simpele goedkope nozzle.

mendel90 is simpel ontwerp. De 'verdienversie' ervan noemen ze de Prusa i3.
Wel kan ik 10 mm smooth rods aanraden ipv 8 mm en ook om 4 bearings te gebruiken voor 't y-bed.

Je kunt natuurlijk ook gewoon gedeelte van prusa i3 plastic nemen en dan een houten frame zelf bouwen.
Als je iets van metaalbewerking afweet en apparatuur ervoor hebt, dan heb je meer opties.

Als je frame kant en klaar wilt kopen. Hier is voor 30 euro 't mendelmax 1.5+ frame.

http://reprapworld.com/?products_detail ... cPath=1644
Neem dan wel de t-slot nuts erbij.

Dit is de mendelmax 1.5+

http://reprap.development-tracker.info/ ... ent/223002

Reprapworld.com heeft alles wat je nodig heeft, al is 't belangrijkste 't plastic.

100 euro ex BTW voor alle plasticonderdelen is wel beetje veel eerlijk gezegd, maar ik neem aan dat het een netjes geprinte kit is. Op eerste gezicht heeft 't alles wat je nodig hebt en is het ook fijn uitgevoerd in ABS. Wel lijkt het erop dat het plastic is ontworpen voor een leadscrew type printer - terwijl RRW de leadscrew niet zelf verkoopt zo lijkt 't.

Dat is wel een klasseprinter dan natuurlijk met zo'n leadscrew.

Belangrijkste van wat je ook bouwt is het plastic. Regel dat eerst en op grond van dat plastic zoek je dan uit wat je nodig hebt :)

Dat is continue de ellende van zelfbouwen. Pas als je printer hebt is het simpel om dat plastic te printen, maar eerst heb je zo'n printer niet om dat te produceren en dan moet je maar hopen dat je een kit krijgt die je aan de praat kunt krijgen...

Verschil tussen de 1.0 en de 1.5 is de plek van de Z-as motoren met name.

Probleem bij de mendelmax 1.0 en 1.5 is dat het zo'n populaire printer was paar jaar terug, vooral bij diegenen die VEEL plastic wilden printen op nette en betrouwbare manier, dat er ontzettend veel varianten zijn qua bill of materials.

http://kitbom.com/kitbom/mendelmax-v15

Voordeel van de mendelmax is dat het een metalen frame is. Op dat, voor een 3d printer vrij sterke frame, een aluminium frame, valt ontzettend makkelijk andere onderdelen passend te krijgen voor de Y-as of de X-as. Experimenteren is supersimpel.

Dit alles voor maar paar tientjes meer.

Nadeel is dat je vrij veel tijd kwijt bent 't ding in elkaar te sleutelen en doordat 't meer onderdeeltjes zijn, wilden de meesten die geld verdienen aan al die kits simpelweg 't goedkoper inslaan - terwijl ze zelf hun eigen 'verkoopplastic' massaal produceren met een mendelmax 1.0 - 1.5 variant.

De mendel90 is in dat opzicht stuk ouder natuurlijk en minder flexibel. Maar wel goedkoper om te bouwen en sneller om te bouwen.

Als je zelf een professionele printer wilt bouwen van metaal, of gewoon frame inkopen,
kijk dan eens naar de hardware kit van de mendelmax 2.0. Ofschoon dat ding helemaal geen mendelmax 2.0 zou moeten heten. Enkel de ontwerper ervan ontwierp ook de mendelmax 1.0+ (naast nog veel andere zaken als pioneer), vandaar.

http://store.makerstoolworks.com/printe ... dware-kit/

De hardware kit is maar 800 dollar. Spotgoedkoop.
De full kit wil je niet kopen tenzij je blij bent met wat hij daar erbij levert teneinde paar dollar meer te verdienen :)

D'r is niet 1 commerciele printer onder de $10k die een draadje gebruikt die beter is qua frame dan die MM 2.0.
zeeschuim

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door zeeschuim »

http://store.makerstoolworks.com/printe ... dware-kit/
De hardware kit is maar 800 dollar. Spotgoedkoop.
:P Ik heb er maar een besteld voor mijn verjaardag.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door diepchess »

Leuk verjaardagskado!

We horen natuurlijk graag je ervaringen ermee!

Eerste keer dat hij 'm verkocht, dat was als ik me herinner zo rond december 2013, toen zat hij helemaal volgeboekt met bestellingen ervan. Toen was de printer (maar dan complete kit) dus rond de 1900 dollar. Dat ging na januari 2013 toen hij begon uit te leveren ineens megaomhoog naar tegen de 3000 dollar.

Welllicht heeft hij er toen veel van geproduceerd, want nu biedt hij de volledige kit dus aan voor 1600 dollar en de hardware kit voor 795.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door diepchess »

edit: december 2012 bedoelde ik hierboven...
Klaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2014 09:39
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door Klaas »

Nogmaals bedankt voor alle tips, het ontwerp is bijna klaar. Alles onderdelen zijn besteld. Nu is het enkel nog wachten op China :p.
Hier wat afbeeldingen:
9099
9100
Nog een vraagje: Ik heb een heated bed besteld maar geen glasplaat, die wil ik uit de Ikea halen. http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60074007/
Is dit een goede keuze?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nog een paar vraagjes eerste 3d printer

Bericht door diepchess »

Uhhh, ontwerp?

http://reprap.org/wiki/Mendel90

Dat staat allang online. Zoek op de BOM van de mendel90.
Bill of Materials.

Hier is er 1 : http://reprap.org/wiki/Mendel90_Buyers_Guide

Als je shopt voor die onderdelen, dan heb je alles om een mendel90 te bakken.
Zelfs hoe je die bouwt dan daar is een manual voor: http://reprap.org/wiki/Mendel90_Build_Manual
Plaats reactie