Epoxy graniet basis (3d printer)

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door stef stuntpiloot »

De titel geeft het al weg maar om het nog iets verder te verduidelijken, Ik ben bezig om mijn huidige 3d printer te verkopen en er een nieuwe voor terug te bouwen, het type machine wat voor ogen heb is een delta printer. Ik wou de basis, waar het verwarmde bed op komt (en de motoren/profielen aan komen) maken van epoxygraniet.

De reden hiervoor is eenvoudig terug te brengen naar 3 redenen:
- Gewicht zorgt voor stabiele basis
- Het is mooi
- Omdat het kan

Ik zie behoorlijk wat discussies op dit forum en op andere fora met betrekking tot epoxy graniet, maar het is me nogsteeds niet helemaal duidelijk vandaar dat ik dit topic open om die duidelijkheid te krijgen.

Wat ik tot nu toe begrepen heb:
- Epoxygraniet is in basis een combinatie van verschillende diameter stenen/grind/gruis
- Dit wordt aangemengd met ongeveer 10 a 15% epoxyhars
- Voor het mixen heb je een negatieve mal waar je het materiaal in giet waarin wapening en eventuele accessoires zoals schroefbussen in verwerkt zijn.

Wat ik niet kan vinden is:
- Wat is de juiste verhouding? Zijn daar richtlijnen voor?
- Waar haal ik de grondstoffen vandaan in nederland?
- Wat voor materiaal is de beste keuze om de mal van te maken? (ik zag ergens betonplex staan bijv)

Ik zal proberen dit topic zo overzichtelijk mogelijk te houden zodat anderen hier ook wat aan hebben als
ik klaar ben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef: - Wat is de juiste verhouding? Zijn daar richtlijnen voor?
Die met de hoogste dichtheid. Dat klinkt als 'ja, duhuh', maar zo lastig is het niet om een liter grote steentjes af te meten, de eerstvolgende kleinere fractie erbij te mengen tot het volume gaat stijgen of de dichtheid weer afneemt, dan de fractie daarop, etcetera.

Meneer Fuller heeft het ooit in een formule gevat, met de steentjes die ik gebruikte kwam n=0,35 aardig overeen met maximale dichtheid.
- Waar haal ik de grondstoffen vandaan in nederland?
Je wil gewassen en gedroogd aggregaat hebben. Dat kun je zelf doen, maar da's nog een beste klus tenzij je een grote oven hebt.

Ik haalde het bij Multiquartz. Gewassen en vuurgedroogd aggregaat voor acceptabele bedragen.

Epoxy haalde ik bij R&G in Duitsland, hars L met harder GL2. Dat systeem is traaghardend en heel vloeibaar (voor een epoxy dan). Kleinere hoeveelheden kun je beter via Carbonwinkel.nl bestellen; per kilo een fractie duurder, goedkoper verzenden.

Ik vind 10-15% epoxy trouwens heel royaal veel. Voordeel is dat het wel lekker giet dan. Maar de helft is ook al genoeg als je aggregaatmengsel mooi dicht is, en dat bespaart je aardig wat geld.
- Wat voor materiaal is de beste keuze om de mal van te maken? (ik zag ergens betonplex staan bijv)
De mijne waren gewoon van MDF. Leef je uit, als ze maar stevig genoeg zijn om niet uit te zakken met de massa steentjes erin.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor je reactie, ik zie bij fuller geen recept staan, kijk ik daar overheen? Hij word overigens niet heel groot, het word een 3hoek met zijden van 440mm en een dikte van 60mm komt neer op ongeveer 30 kg aan massa als ik uitgaat van graniet. Is het overigens ook mogelijk om het te laten lijken op graniet?
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door DAZ »

Dat ding heeft een volume van precies 5 liter volgens mij.
En dan 30 kg ?

Kees
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door stef stuntpiloot »

volgens solidworks:
Volume = 12074144.28 cubic millimeters

Uitgaande van graniet heb je 2.7 gram per cm3 = 32.62 kg
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door DaBit »

De dichtheid van epoxybeton is zo'n 1900-2100kg/m3. Zeg 25 kilo in jouw geval.

Fuller geeft inderdaad geen recept, maar een formule waarmee je het recept kunt maken. De exacte beste samenstelling hangt af van het aggregaat wat je ter beschikking hebt. Zeefgroottes, oppervlaktestructuur (scherp/gebroken, rond), etc.

Het spul een kleurtje geven is te doen; gooi en pigment bij de epoxy. Wil je echt 'graniet-look', dan zul je moeten slijpen zodat de bovenste laag stenen bloot komt te liggen.

Ik heb nog wel wat kwarts, epoxy en aminosilaan over van mijn brug. Ik zou eens kunnen kijken of het nog genoeg is voor 30kg (de kleinste fractie is ver op; de rest heb ik nog ruim).

Maar voor een 3D printer kun je volgens mij net zo goed een stuk 'echt' graniet ergens vandaan toveren en op maat (laten) zagen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door Sven »

Ik heb nog zat graniet over. Wel zelf op maat slijpen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat lijkt me best lastig dat op maat slijpen of niet? (bedankt voor het aanbod overigens!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door DaBit »

Ik ben er vrij zeker van dat ze bij de Boels of een lokale toko voor weinig een apparaat verhuren waarmee je die 60mm dikte gewoon lekker vloeistofgekoeld en recht op maat kunt zagen. Slijptol gaat ook, maar dan is 'recht' nog niet zo simpel en het stoft 'iets'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door DAZ »

Een gelijkzijdige 3 hoek met een koorde van 440 mm heeft een hoogte van 440/2 x wortel 3 = 380m
Oppervlak 3 hoek in dm is 4,4x3,8/2 =8,36 dm2
x 0,6 dikt=5 dm3

Wat doe ik fout?

Kees
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door hilberth »

DAZ schreef:Wat doe ik fout?
Kees
Volgens mij niks, ik kom ook op iets meer dan 5 liter uit. Maal 2.7 zou dan iets van 13.5 kilo zijn...
't Zou ook 5 liter maal 1.9 - 2.1 kilo kunnen zijn, dan wordt het iets van 9.5 - 10.5 kilo.

Hele andere waardes dan waar SW mee komt...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door Sven »

Het zal idd best stoffen maar ik heb een werkplaats waar dat buiten prima kan ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef stuntpiloot schreef:volgens solidworks:
Volume = 12074144.28 cubic millimeters
Waarschijnlijk heb je toch iets anders getekend, mijn SW zegt: Volume = 5029875.55 cubic millimeters en dat delen door 1.000.000 is 5 liter ;-)

Trouwens, ik zou gewoon een beton-tegel 60x40 nemen, geef toe dat is niet zo leuk, dus ga toch maar gieten :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Epoxy graniet basis (3d printer)

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik had een foutje gemaakt in mijn toelichting, excuus daar voor ;) Ik zei wel 45cm de zijden maar er zijn eigenlijk punten afgehaald van de driehoek waardoor de totale breedte iets groter is, ik noemde de afstand tussen die hoeken. Het is dus eigenlijk een 6hoek met ongelijke zijden.

Voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Zijden lang: 450mm
Zijden kort: 137mm
Hoogte: 60mm
Plaats reactie