algemene vragen 3d printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WoutvdBerg
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2014 22:22

algemene vragen 3d printen

Bericht door WoutvdBerg »

Hallo, Ik ben net nieuw op dit forum en ik ben mij aan het verdiepen in 3d-printers. Ik wil dit gaan maken voor een schoolproject maar daarvoor zit ik nog met vragen en dit is nogal een hele lijst.
Hieronder de hele lijst:
Hoeveel geluid produceert hij, kan hij in een slaapkamer staan zonder te veel herrie te maken?
Is het veilig om een 3d printer alleen te laten?
Hoelang duurt het printen van bijvoorbeeld een bevestigings punt van 10x10x5 cm?
Hoeveel kost het materiaal om iets mee te printen, bijvoorbeeld hoeveel zou een 3d geprinte lepel kosten?
Is het verstandig om alles volledig dicht te printen of met gaten in het midden?
Is het mogelijk een eigen 3d printer te maken met een frame eromheen dat het er mooi uitziet met allerlei LEDjes die gaan branden bij bijvoorbeeld het klaar zijn van het printen en tijdens het printen?
Is het mogelijk een printen te bouwen die zonder computer kan werken?
Welke software gebruik jij om de modellen te maken?
Hoeveel verbruikt een 3d printer aan stroom, hoeveel watt bij maximaal gebruik?
Als je bijvoorbeeld een mok wilt printen, als je dan het “oor” hebt dan heb je bij de onderste laag van het oor niets om aan vast te maken dus dan valt het 3d print op de grond, hoe gaat dit in zijn werk om als nog een goede print van een mok te maken?
Is het mogelijk snel te wisselen in de 3d printer om een snelle print te kunnen maken of een heel nauwkeurige print?
Waarom zijn er allemaal van die mini 3d printers, is het lastig om een grotere printer te maken. Dus hoe krijg je het voor elkaar een grotere printer te maken, simpel weg langere end stops of is dat te simpel?
Is het mogelijk om in het frame een klein display te maken met verschillende soorten info, bijvoorbeeld percentage gedaan, temperatuur, materiaal verbruikt, tijd bezig etcetera?


Het zou mooi zijn als er iemand is die deze vragen voor mij wil beantwoorden zodat ik weet waar ik mee te maken krijg.

Met vriendelijk groet,
Wout van den Berg
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door stef stuntpiloot »

Hey Wouter, Even puntsgewijs je vragen af:

- Volledig afhankelijk van het model dat je hebt. Frame, lineargeleiding, motoren, drivers alles heeft effect op de geluidsproductie.
- Let op dampen ( zeker als je ABS print) in een slaapkamer.
- Veel mensen laten hem alleen, zoals met alle electrische apparaten is het met een risico.
- Afhankelijk van de specificaties van je printer en de instellingen. Ook is het afhankelijk van de inhoud van je model.
- minimaal, een rol van 1 kg kan je voor ongv 16 euro kopen en daar kan je veel mee printen
- met 10 of 20% vulling ipv 100% zal het printen veel sneller gaan en kost het veel minder kunststof. Alleen 100% als je model het ECHT nodig heeft. (veel proberen dus)
- Is afhankelijk van jou handigheid, het is zeker mogelijk
- Afhankelijk van je setup, heated bed of niet, 1 of meerder extruders, het vermogen van de extruders en formaat van de motoren.
- Je activeert de optie support materiaal hiervoor.
- Ja je kan snel wisselen tussen print profielen met bijv Slic3r
- Grote producten printen duurt heel lang doorgaans. Daarnaast is de kans op warping groot daarom blijven de meeste klein.
- Ja is meestal een "plug en play" optie
WoutvdBerg
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2014 22:22

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door WoutvdBerg »

Super bedankt, ik heb nu weer een paar vragen:
Is dit het support material Afbeelding dus simpelweg soort pilaren toevoegen die je er daarna afhaalt?

Ik zag op internet een artikel voorbij komen met een 3d printer op granulaat, ik kan er niet veel over vinden is dit een slecht teken dat het niet werkt want de kosten van granulaat zijn niet erg hoog ( via chinese webshop was het voor 10kg een euro of 8). Dit zou mij erg mooi lijken omdat de kosten dan erg laag blijven voor het printen zelf en dat je dan beter materiaal voor de printer kunt gebruiken?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door diepchess »

WoutvdBerg schreef:Hallo, Ik ben net nieuw op dit forum en ik ben mij aan het verdiepen in 3d-printers. Ik wil dit gaan maken voor een schoolproject maar daarvoor zit ik nog met vragen en dit is nogal een hele lijst.
Hieronder de hele lijst:
Hoeveel geluid produceert hij, kan hij in een slaapkamer staan zonder te veel herrie te maken?
Laten we even aannemen dat we praten over een zelfbouw printer nu.

Dan is grootste geluid de koelingsventilatortjes meestal en 't gejengel van de motoren wat expres gegenereerd wordt maar met name het geluid van de lineaire geleiding (gezien de hoge snelheid waarop alles beweegt) zit in toonhoogtes die je ook goed hoort.

De mijne hier produceert best wel wat herrie - ventilators meeste herrie. Hoe kleiner een ventilator des te meer herrie zo'n kreng produceert. Dit valt echter niet te vergelijken met een CNC machine / freesmachine.

Je wilt NIET produceren terwijl je in bed ligt.

Er komen dampen vrij bij 't produceren. In theorie alleen bij ABS - in praktijk ook bij PLA want d'r is bijna geen rol die niet in China geproduceerd is en mais kennen ze natuurlijk niet in China dus er zit allerlei troep in 't gros van de PLA rollen (niet allemaal) wat heftige dampen produceert soortgelijk als bij ABS. Dat MOET je luchten en wil je niet inademen.
Is het veilig om een 3d printer alleen te laten?
Indien er nog genoeg plastic op de rol zit en alles prima loopt, dan ja.
Als ze hier printen dan laat ik ze dag en nacht doorprinten.

Wel kan er vanalles misgaan wat een en ander sloopt. Als je veel print - meesten printen maar 1 of 2 objectjes van een paar gram dus als je meer dan een rol weet te printen is dat VEEL - dan slijt natuurlijk elk onderdeeltje in zo'n 3d printer. Die zijn gelukkig goedkoop te vervangen.
Hoelang duurt het printen van bijvoorbeeld een bevestigings punt van 10x10x5 cm?
Hangt sterk van je instellingen af. Als je dikke lagen legt met een dikke spuit van zeg zo'n 0.5 mm dan kun je als je wilt laagjes neerleggen van 0.4 mm dik. Dan kun je ook de breedte van 't spoor instellen wat je neerlegt. Ja dat heb ik hier natuurlijk ook ingesteld bij slic3r.

Default print ik hier op 0.125 mm laagjes met 0.4mm breed spoor. Als ik sneller wil zoals huidige instelling dan print ik op 0.25 mm laagjes dikte met 0.4 mm breed spoor. Dit alles bij een 0.4 mm spuitgat in de nozzle. Dat laatste gaat precies factor 2 sneller dan die eerste.

Ik heb hier ook een 0.25 mm dik spuitgat in een nozzle en een 0.6 mm (die ik nog niet gebruikt heb maar kans bestaat dat ik 'm inzet voor grotere robotonderdelen zodra ik daar er veel van nodig heb.

Dus tussen die nozzles alleen al zitten factoren verschil in snelheid.

Als je op hogere snelheid print dan is zo'n print natuurlijk iets minder net dan op lagere snelheid.
De snelheid waarmee ik hier print is niet erg hoog. Traag zelfs. Niet zo traag als de eerste Mendels.

Reken op rond de 10 gram per uur.

Een truuk die gebruikt wordt bij 3d printen is om objecten niet solide te printen. Vanbinnen zit er lucht. Er worden wat lijntjes gelegd wat nog redelijk sterk is (in X en Y richting en enkel in theorie Z richting maar vergeet dat laatste).

Default vult hij de binnenkant zo'n 40% en dus is 60% aan de binnenkant lucht in theorie.

Bij een groot object is dat heel effectief. Soms zet ik de infill iets hoger en soms iets lager. Onder de 35% zet ik 'm zelden. Bij een grote nozzle en joekel van object zou ik dat overigens wel overwegen. De default settings zjin best wel prima hoor.

Maar alles op een stokje, een object van 10x10x5 CM = 500 CM^3 dus bij zeg 42% fillrate voor 't hele object zou dat neerkomen op 210 CM^3 aan plastic nodig. Bij ABS is dat dus 210 gram. Dat is heel veel voor een object.

Dat is bij een 0.4 mm nozzle @ 0.25 mm laagjes op mijn printer dus zo rond de 21 uur printtijd als ik 'm grof print met de standaard 0.4 mm nozzle. En anders dus 2 dagen nonstop printtijd.

Nu heb ik ook heel wat 10x10x5CM objecten hier, maar daar hoef ik alleen wat MUREN aan de buitenkant te printen en aan de binnenkant is het allemaal LUCHT, zo heb ik dat in CAD dan ontworpen. Dus zo'n object is dan niet solide en dan een gram of 70. Dus 7 uur printtijd als hij op grove manier geprint wordt.

Dat doe ik overigens meestal 's nachts dat soort printklusjes.
Hoeveel kost het materiaal om iets mee te printen, bijvoorbeeld hoeveel zou een 3d geprinte lepel kosten?
Is het verstandig om alles volledig dicht te printen of met gaten in het midden?
Meer gaten = minder materiaal te printen = snellere printtijd.

Ja ik ontwerp in CAD overal gaten waar mogelijk. Dan nog steeds ontwerp ik vrij lompe objecten. Compleet overdesigned als ik dat vergelijk hoe spotgoedkoop sommigen 't voor elkaar weten te krijgen.

Als je print met draadje en ABS is dan goedkoopste dat is 16 eur ex BTW per kilo bij reprapworld.com
Andere zaken zijn stukken duurder. Afgelopen jaar is eigenlijk overal de filamentkwaliteit behoorlijk gestegen.
Is het mogelijk een eigen 3d printer te maken met een frame eromheen dat het er mooi uitziet met allerlei LEDjes die gaan branden bij bijvoorbeeld het klaar zijn van het printen en tijdens het printen?
Je kunt letterlijk alles bouwen wat je zelf wilt. Het hart van de open source repraps (wat verwarrende naam is, hadden 't beter open source 3d printer kunnen noemen) is een Arduino. Die wordt her en der veel gebruikt en kun je overal voor programmeren. Dus daar kun je vanalles bijknikkeren.

Gros gebruikt geintegreerde bordjes. Daar is minder mogelijk, maar als je 'm aanstuurt vanaf een computer (dat doe ik hier ook overigens) dan kun je vanaf die natuurlijk weer andere Arduino bordjes aansturen (andere oplossingen zijn er ook hoor) waarmee je letterlijk alles kunt doen wat je wilt.

Zelfs voor slechte programmeurs is dit niet zo moeilijk. Er zijn wijd en zijd voorbeelden hoe dat te doen.
Is het mogelijk een printen te bouwen die zonder computer kan werken?
Als je zonder CPU iets wilt bouwen, dan moet je zo iets bouwen:

http://history-computer.com/Dreamers/Torres_chess.html

Je krijgt dan zo'n ding als uit rond eind 19e eeuw, begin 20e eeuw dan. Dus niks processoren, enkel mechaniek en beetje electronica. In theorie zou het kunnen, maar je moet best wel geniaal zijn mechanisch om dat voor elkaar te krijgen. "best wel geniaal" is ook een understatement. De meest genialen op deze aarde waren hiermee bezig en hadden moeite om een schaakautomaat te bouwen dus.

Verder is het ook een project dat je 30 jaar gaat kosten en het is ook niet onhandig als je IQ ver boven de 140 ligt om 't voor elkaar te krijgen. Je mag je eigen software dan ineens in hardware bouwen.

Vergis je niet dat begin vorige eeuw 1 van de meest revolutionaire dingen die men voor elkaar kreeg gedemonstreerd zou worden op de wereldtentoonstelling in 1914. Een heuse schaakcomputer zonder CPU erin dus. Wel electronisch
werkend overigens maar zeer ingenieus geconstrueerd.

Een enorme prestatie. Natuurlijk door het uitbreken van d 1e wereldoorlog heeft de bewuste Spaanse professor Leonardo Torres nooit de credits en bekendheid gekregen die hij in vredestijd wel gekregen zou hebben.

Na de 2e wereldoorlog verzon men programmeertalen en bij gebrek aan computers heeft onder meer 1 van de grondleggers van de computer, Alan Turing, een heus schaakprogramma gebouwd wat NOOIT op een computer gelopen heeft. Enkel op papier. Dus met de hand werd elke regel code uitgevoerd en op die manier is zelfs een heuse schaakpartij gespeeld.

Enorm veel rekenwerk. Dat wil je niemand aandoen.

Vandaar dat wij tegenwordig computers gebruiken met software. Het alternatief is niet fris.
In 't kort dus: NEE zonder computer gaat je dat niet lukken. Vergeet het.
Welke software gebruik jij om de modellen te maken?
CAD software gebruik je om modellen te maken. Dat zijn vectorformaten. Dus de lijntjes die je trekt worden opgeslagen.

Om iets te printen in 3d zet je je CAD formaat om in een triangleformaat. Letterlijk driehoekjes dus.
Dat wordt vervolgens omgezet in zogenaamde GCODE. Dat zijn aansturingscommando's voor een CNC machine.
De GCODE is vanzelfsprekend machinespecifiek.
Hoeveel verbruikt een 3d printer aan stroom, hoeveel watt bij maximaal gebruik?
het smelten zelf van plastic kost niet zoveel. Inclusief motortjes (nema17) heb je meer dan zat aan watt of 70.
Edoch... ...tijdens het printen wil je je object warmhouden. Om verschillende redenen.

Daar heb je een heatbed voor nodig. Bij 20x20 CM heatbed (de default voor 3d printers) reken op een watt of 300 in totaal.
Als je bijvoorbeeld een mok wilt printen, als je dan het “oor” hebt dan heb je bij de onderste laag van het oor niets om aan vast te maken dus dan valt het 3d print op de grond, hoe gaat dit in zijn werk om als nog een goede print van een mok te maken?
Yes dit is dus 1 van de meer ingewikkelde dingen bij 3d printers. Ze krijgen het voor elkaar hoor. Hangt er sterk vanaf hoe dat oor eruit ziet, maar er zijn allerlei oplossingen voor.

Zo kun je in CAD een klein hulpobjectje onder het oor bouwen vanaf de grond die 'm ondersteunt en die je er gewoon afscheurt zodra hij geprint is.

Zogenaamde overhangs (en allerlei andere kreten) is natuurlijk iets wat je gaandeweg leert wat wel lukt en wat niet.

Je kunt natuurlijk ook de mok op zijn kop printen, soms gaat dat simpeler.
Is het mogelijk snel te wisselen in de 3d printer om een snelle print te kunnen maken of een heel nauwkeurige print?
het woord 'snel' en '3d printen' zijn vloekende woorden.
Aanvankelijk was ik een uur bezig mijn 3d printer klaar te zetten voor een print.
Tegenwoordig gaat dat sneller. Aantal minuten tijd nodig voor hij warm is en dan pas kan hij printen.

Vooral voor ABS moet je even wachten, want dat kost wel even voor het heatbed is opgewarmd tot 110C. De nozzle , met huidige zwarte ABS print ik op 245C, dat is secondeswerk voor die 245C is.

Dan na afloop met een mes mag je vanalles bijwerken.

Kijk de betere 3d printers werken op licht. Die trekken een object uit vloeistof. Ze kosten wat meer en de vloeistof is ook niet goedkoop (al snel 70 euro per liter). Maar allerlei fantastische verhalen over 3d printers in de media, dat zijn vaak commerciele 3d printers (zeg vanaf 10k dollar tot en met een ton ofzo) die dus met licht een object uit een vloeistof branden.
Waarom zijn er allemaal van die mini 3d printers, is het lastig om een grotere printer te maken.
Niet alleen miniprinters, ze zijnsoms nog spotgooedkoop ook. Met heel weinig uitzonderingen zijn dat totale junkprinters geschikt voor Miep om de hoek om 1x een oorbelletje te printen van 2 gram, waarna Miep teleurgesteld over de matige printkwaliteit en de uren die 't haar kostte, 't printertje laat verstoffen.

Onder de 1000 euro kun je geen goede printer kopen tenzij je 'm zelf bouwt.

Het gros van de objecten die ik print zijn ook klein en licht. Dus een nauwkeurige mini printer zou ook geen probleem zijn in dat opzicht. ECHTER, wat doe je?

Juist je gooit het hele printbed van 20x20CM vol met allerlei objecten en dan doet hij er wel lekker lang over voor hij klaar is met printen, maar dan heb je gelijk hele bende objecten geprint. Kijk DAT schiet op. Elke seconde dat JIJ niet in actie hoeft te komen maar dat de MACHINE dat doet, kijk DAT is fijn.
Dus hoe krijg je het voor elkaar een grotere printer te maken, simpel weg langere end stops of is dat te simpel?
Hoe groot moet je object zijn?
Vergis je niet dat 3d printed objecten met een draadje niet zo heel sterk zijn.

Voor objecten die niet passen op een 20x20 CM printbed, overweeg een freesmachine om ze te bouwen!
Dat gaat veel sneller en is veel goedkoper en het is mogelijk nog lichter ook en sterker.

Als je printer een week moet printen voor 1 print, dan is er gerede kans dat je print dus MISLUKT.
Is het mogelijk om in het frame een klein display te maken met verschillende soorten info, bijvoorbeeld percentage gedaan, temperatuur, materiaal verbruikt, tijd bezig etcetera?
Alles is mogelijk om te bouwen - hoe goed ben je als programmeur?

Ik laat de firmware soms ook andere zaken uitprinten op het COMPUTERSCHERM hoor.
Dus niet op een klein displaytje, tenzij je een 15 inch TFT monitor klein vind.

Vergis je niet dat bijvoorbeeld de Marlin de code in C/C++ is.

Die firmware print bende text uit richting een programma waarmee je de GCODE uitvoert.
Wat meer tekst dan uitprinten is geen probleem.

Ik stuur de 3d printer met een heuse Xeon server computer aan. Ik gebruik graag een muis en zie dingen op een TFT beeldscherm ipv 1 of ander gammel displaytje dat maar paar characters kwijtkan en monochroom is.

Je kunt ook direct printen vanaf de Arduino zonder USB kabel, sommigen hebben liever dat.
Lijkt erop dat je vragen daarover gaan. Als je de firmware verandert krijg je natuurlijk alles voor elkaar.
Stel je wilt een screensaver laten zien die de actuele beurskoersen toont tijdens 't printen, dan krijg je dat ook voor elkaar.

Is wel wat programmeerwerk.

Vraag is of je dat wilt doen. Wat meer getalletjes uitprinten tijdens 't printen is vrij simpel om voor elkaar te krijgen - dat kostte mij letterlijk 5 minuten moeite om dat voor elkaar te krijgen toen ik dat keertje wilde.
Het zou mooi zijn als er iemand is die deze vragen voor mij wil beantwoorden zodat ik weet waar ik mee te maken krijg.

Met vriendelijk groet,
Wout van den Berg
Zal geen gebrek zijn aan reacties!
WoutvdBerg
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2014 22:22

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door WoutvdBerg »

Woow, super lange antwoorden met goede antwoorden. Het brengt mij van sommige ideeën af en sommige ideeën komen erbij. Door deze informatie kan ik nu verder gaan zoeken.
qua programmeren gaat het, duurt lang maar krijg het wel voor elkaar.
Het zonder computer printen bedoelde ik eigenlijk mee een 3d printer waar de computer ingebouwd zit. Ik weet niet of dit met de arduino kan of dat hier een andere aansturing voor nodig is.
Nogmaals dank voor je reactie :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door diepchess »

WoutvdBerg schreef:Woow, super lange antwoorden met goede antwoorden. Het brengt mij van sommige ideeën af en sommige ideeën komen erbij. Door deze informatie kan ik nu verder gaan zoeken.
qua programmeren gaat het, duurt lang maar krijg het wel voor elkaar.
Het zonder computer printen bedoelde ik eigenlijk mee een 3d printer waar de computer ingebouwd zit. Ik weet niet of dit met de arduino kan of dat hier een andere aansturing voor nodig is.
Nogmaals dank voor je reactie :)
Ja als je bijvoorbeeld RAMPS koopt dan heb je dus 2 bordjes. 1 bordje met een arduino en 1 motorbordje. Op de Arduino kun je dan de CAM software draaien.

Velen doen dat. Ik toevallig niet. YMMV.
sn00zerman
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:58
Locatie: Ekeren - nabij Antwerpen (Belgium)
Contacteer:

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door sn00zerman »

Kijk ook eens naar octoprint, en dan meer specifiek naar octopi.
Ik heb hier 3 3d printers staan, aan elk hangt zo een raspberry pi met octopi op, ideaal als printserver
En je kan via een browser files uploaden en je printer bedienen. Er zit ook support in voor webcams.
Zo hou ik mijn printers in de gaten als ik van huis ben, en je hebt geen pc meer nodig die constant staat te draaien.


Groeten,
kris
-=[http://www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door diepchess »

Ja die machines staan hier toch al op priemgetallen te crunchen, dus no problem om voor elke 3d printer een crunchserver te reserveren.

Zo'n r-pi is hoop gedoe voor niet-linux nerds.

Nu ben ik d'r wel 1 (zelf gestripte linux firewalls en 'militaire air gapped' security principes voor zover dat met goedkope hardware kan), maar gros mensheid is dat niet.

Geklooi joh al dat linux gedoe als je niet weet waar je over praat. Om te zwijgen erover dat recente linux kernels ook nog eens standaard na enige tijd de USB connecties op idle zetten waarna je 3d printer van geen meter loopt. Om maar even wat op te noemen...

Je kunt wel direct vanaf die arduino printen.

Als je niet fulltime dag en nacht print, dan is het veel simpeler om gewoon een computer te koppelen en die paar keer dat je print gewoon vanaf een PC te printen met muis. Of gewoon vanaf je laptop.

Als dan mocht blijken dat je enorm veel print en behoefte hebt aan nog een bende 3d printers, dan tegen die tijd zoek je wel oplossing. Bijvoorbeeld 1 computer die 10 printers aanstuurt.

10 printers vreten al snel 3 kilowatt, dus dan voel je zo'n computertje dat zo'n 3d printer aanstuurt niet in de stroomkosten hoor.

De Xeon servers (8 echte Xeon cores) hier vreten 24/24 under full load 170 watt overigens. Da's de gpgpu kaarten niet meegerekend overigens.

De meeste laptops zitten ver onder de 60 watt overigens. Ook peanuts.
sn00zerman
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:58
Locatie: Ekeren - nabij Antwerpen (Belgium)
Contacteer:

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door sn00zerman »

Tja, linux is inderdaad een "gedoe" als je er niet in thuis bent. (Ik gelukkig wel)
Maar die OctoPi is gewoon te downloaden als volledige SD image, dus gewoon (onder je OS van keuze) op een SD gooien, in die Rpi steken, en gaan met die banaan :-)

Vroeger had ik hier thuis ook een dedicated server, maar stilaan word ik "milieubewuster". (lees: ik let op m'n centen, lol) Geen idee hoe de electriciteitsmarkt in NL is, maar hier in België kom je toch al gauw aan 400 à 500 euro per jaar, om een machientje met een voeding van 500 Watt, 24u/24u te laten draaien.
Ik heb me toen maar aan Synology nas gekocht, na anderhalf jaar was die terugverdient aan wat ik uitspaar aan electriciteit. Iedereen die ik ken, moet elk jaar maar meer en meer betalen. Ik trek elk jaar een beetje terug, en de maandelijkse electriciteitskost gaat elk jaar dus een beetje lager ...
(alhoewel 178 euro per maand, voor gas & electriciteit samen, ook nog meer dan genoeg is, vind ik zelf)

Hoe groot is jou printbed trouwens, dat je 300W per printer nodig hebt ?
M'n grootste printer hier, heeft een heatbed van 55x55 cm, en daar komt ik net niet aan 400 Watt. (inclusief extruder, stappenmotoren, Rpi enz ...)
Maar die machine staat alleen maar "aan" als ik echte grote objecten moet printen. (De rest gebeurt op 2 machientjes met standaard build-volume van 20x20x20 cm ...

En verder, als je inderdaad zo'n simpel LCD'tje en SD-kaart lezertje aan zo'n Ramps bord hangt, kom je ook al een heel eind. (in den beginne werkte ik zo, nu hangen die LCD'tjes er nog aan, omdat ik thuis te lui ben om in te loggen op die Rpi om de status van m'n prints te volgen)

Ander vraagje (niet meteen om een nieuw topic te starten, maar de TS kan hier waarschijnlijk ook z'n voordeel aan doen):
Heb jij met die warme weer, ook "andere instellingen" nodig om dezelfde print-kwaliteit te halen als tijdens de herfst/winter ? Snelheid moet hier met 20% omlaag met dit weer, en de extruder moet 10° warmer !


groeten,
Kris
-=[http://www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...
Bult
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2017 08:53

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door Bult »

Mooie vragen en antwoorden... Ben ook New op forum dus wil dit onderwerp graag meer lezen. Er is nog een hoop te leren.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: algemene vragen 3d printen

Bericht door flex »

Afhankelijk van de controller (arduino/Ramps, octopi en nog veel meer) heb je geen externe PC nodig. de gegenereerde Gcode op usb/sd in de controller steken via een interface de juiste gcode file selecteren en de printer gaat z'n gang.

Je wilt, zeker voor ABS, ventileren. maar je wilt niet dat het waait in de kamer. ABS print men vaak in een dichte machine om warmte binnen te houden, houd ook tocht/wind buiten. Bij PLA zet je de printer juist vaak weer open zodat de warmte er uit kan. Maar daar mag het niet tochtig zijn, dan krijg je problemen met de hechting tussen de lagen.

Modeleren kan met vele programma's. Fusion360 is een aanrader. Kan dacht ik ook gcode genereren voor bepaalde controllers. anders maak je van je model een stl file welke je in een slicer zoals Cura/Slic3r/Simplyfy3D steekt en deze om laat zetten naar de gcode file.

Mijn FFCP2016 staat ik het kamertje naast m'n slaapkamer. en ik heb er geen last van s'nachts als hij nog print.
Plaats reactie