Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Dit topic loopt intussen al een lange tijd, en er is een boel besproken!
Hieronder heb ik een legenda gemaakt waarmee onderwerpen eenvoudig terug te vinden zijn.


Pagina 1
Introductie van het originele plan

Pagina 2

Levering onderdelen + basis assemblage frame

Pagina 3

Installatie lineargeleidingen aan extrusieprofiel

Pagina 4
Geassembleerde endeffector presentatie + test montage op printer

Pagina 5
eerste versie van de linear aandrijving

Pagina 6
Aansluiting electronica + aandrivingsproblemen (drivers niet snel genoeg)

Pagina 8
Video eerste bewegingen! + firmware setup

Pagina 10
Video's testbewegingen + eerste extruder ontwerp

Pagina 12
Extruder ontwerp gemaakt en klaar voor testen + foto indeling werkplaats (sept 2014)

Pagina 13
Plaatsing heated bed + testprint foto

Pagina 14
Testprint foto + gebruikte settings

Pagina 16
cabine verlichting geplaatst

Pagina 18
Heated bed relais geinstalleerd + waterkoeling set foto

Pagina 19
testprint ABS (discussie bowden nadelen)

Pagina 20
foto's electra aansluiting

Pagina 21
Frame versteving (dikkere kokers) voor en na foto's + betere plaatsing/installatie electra

Pagina 22
Levering materialen voor externe afwerking (foto's)

Pagina 24
Ontwerp extruder/endeffector V3 (direct drive) + nieuwe voedingen + plan electra

Pagina 25
Electra planning + levering ultrasoonreiniger + concept tekeningen extruder/hotend

Pagina 26
Meer renders + voorbereiding voor frezen

Pagina 27
Mislukte eerste freesopdracht + foto extruder motoren

Vanaf pagina 28 gaat de bouw weer serieus verder. Onderste helft 2 video linkjes naar vlog

Pagina 28
Foto's gelukte freesopdracht + foto's nieuw uiterlijk (carbon ipv hout)

Pagina 29
Nieuwe stabilere basis (casters) + lasapparatuur + materiaal foto's

Pagina 30
Uitleg afwerking stalen kokers + video basis met wielen

Pagina 32
To-do lijst + video van TIG lasapparaat + ontwerpen linearmodules + video van linearmodulebouw

Pagina 33
Linearmodules 2e video + ontwerp en bouw pushrods

Pagina 34
Pushrod video's + nieuwe aanwinsten en plannen 2018

Pagina 35
Ontwerpen nieuwe endeffector (model 2018) met aangepaste afmetingen





Ik heb intussen mijn ontwerp af en een groot deel van de onderdelen besteld. Een mooi moment dus om hier een topic te starten voor een bouwverslag. Ik heb gisteren mijn 3D printer verkocht en die is afgehaald, dus dat is de officiele start geworden van mijn nieuwe project.

Het doel van deze printer:
Sneller
Accurater
Stiller
Groter printvolume
(in vergelijking tot de Leapfrog Creatr dual extruder die ik had)

Dit is een render van het ontwerp:
Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3916/143 ... 1da8_o.jpg

Op het gebied van de electronica ga ik gebruik maken van:
3x - 24V 40Watt extruder heaters
1x - 230V 500Watt heated bed
3x - hall sensor eindschakelaars
1x - Megatronics V3.0 controller
6x - Nema23 1.2Nm motor
6x - Leadshine DM422C digital drivers
1x - 24V 400 watt voeding
1x - 36V 500 watt voeding
3x - 30mm fan voor koeling van de print na de extruder (wil in de toekomst experimenteren met een airbrush compressor in de voet in plaats van deze 3 ventilatortjes)

Omvang: De machine zelf is een driehoek met zijden van 50 cm, de totale hoogte inclusief voet is rond de 190 a 200 cm
Werkbereik: 300mm diameter 550mm hoog

Mechanisch wordt hij opgebouwd uit 40x40 aluminium profielen, waarvan er in totaal 6 verticaal staan (2 per hoek) Daarnaast zal ik gebruik maken van aluminium plaat materiaal voor bevestiging van bijvoorbeeld motoren. De geleiding is 15mm vlakke lineargeleiding met 1 kar per hoek (900mm lang) en de onder het verwarmde bed wil ik uit een stuk graniet laten maken (mooi en stevig) maar weet nog niet of ik dit voor een acceptabele prijs kan laten doen. Ik zat ook aan epoxygraniet te denken daar voor.De armen die de printkop laten bewegen zijn 12mm carbon buizen met aan het eind een aluminium dop met daarin een magneet. op de kop zelf zitten 6 lager kogels waarover die kunnen bewegen.

Ik zal de bouw in dit topic bijhouden het lijkt me leuk om er een discussie over te starten, dus ideetjes/opmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 19 feb 2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door frank »

Ziet er heel goed uit. Ik ga mijn machine voorzien van 3 deuren. Ik heb gemerkt dat ik de extra stijfheid best nog wel kan gebruiken. Bovendien kun je dan de printruimte mooi regelen op temperatuur. Misschien nog wel een tip om mee te nemen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip, ik zat al aan deurtjes te denken maar had dat nog niet helemaal uitgedacht. Het helpt ook met het beperken van de geur buiten de machine. Qua constructie denk ik dat het zo opzich al heel sterk wordt, elke hoek van de 3 bestaat uit 2 40x40 profielen ( 6 dus totaal) met koppelstukken of stukken profiel er tussen voor extra stijfheid. Daanraast komt daar nog een kap omheen zoals je ziet op de foto, dat zal zowel qua constructie als visueel een toevoeging zijn.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Overigens, onderin de voet komt eigenlijk alles, de plastic rollen, drivers, controller, bowden extruders etc.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

De software die ik op de PC ga gebruiken (voor CAM en voor de aansturing zo lang ik de pc aangesloten heb) is Simplify 3D. Ik ben er wat mee gaan testen op de vorige printer en de resultaten waren erg goed te noemen. Daarnaast ziet de Gcode er erg strak en netjes uit (niet erg belangrijk voor functioneren van de machine maar wel prettig opzich dat overal aan gedacht wordt)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Eerste spulletjes ontvangen:

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3909/148 ... a11e_o.jpg

Donderdag komt er meer...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Aangezien ik morgen een boel materialen binnen krijg ben ik tekeningen aan het afronden zodat er gefreesd kan worden. Een van de dingen is de zogenaamde "end-effector" (printkop) van de 3D printer.

Wat je hier ziet,
- Aluminium basis van 5mm dik 6080 aluminium
- Lagerkogels van 9mm dikte
- 3 extruders
- kanaal voor waterkoeling met fittingen voor de koeling
- polycarbonaat topplaat ( kan ik natuurlijk ook gewoon uit aluminium maken, is nu in de render vooral zodat je de kanalen er onder kan zien)

Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5571/146 ... b064_o.jpg
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Het zal niet meevallen om die twee koppelingetjes vast te draaien, zo met de platte vlakken tegen elkaar.

(word een leuk ding zo)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Die fittingen zat ik ook net aan te denken, heb NET de tekening aangepast zodat ze in ieder geval 1 voor 1 er zonder problemen in gedraaid kunnen worden. dankje overigens.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door ruudpg »

Misschien een rare vraag omdat ik er helemaal geen verstand van heb, maar loop je met 3 extruders niet het risico dat je met de ene extruder ergens tegen aan gaat wat de andere net gedeponeerd heeft? Ik neem aan dat niet altijd alle 3 de extruders tegelijk gebruikt worden. Mij lijkt het logischer dat de "actieve" automatisch iets naar beneden wordt geschoven en dus onder de niet actieve uit steekt. Of is dit een heel vreemd idee?
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Jfwiet »

Nope, dat is een goede gedachte. Ik ga binnenkort werken voor een bedrijf wat 3d printers maakt en zij zijn hun R&D aan het focussen op 1 print kop om precies de reden die jij zegt. Alleen moet je wel heel precies zijn in de afstand tot aan het werk. Dus op en neer schuiven is best pittig denk ik.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Hallo Ruud, dat is een goede vraag hoor! en dat kan inderdaad een probleem vormen, maar dat is eigenlijk alleen bij een slecht afgestelde machine. Het is de bedoeling dat alle 3 extruders precies even hoog hangen. Tijdens het printen hangt de extruder ( of nu dan 3) altijd net iets boven de bovenste laag, hierdoor komt het er niet tegen aan. Het risico dat je het object raakt heb je wel als je besluit meerdree objecten te printen en 1 voor 1 te printen in plaat van laag voor laag
Plaats reactie