Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

haha dan heb ik slecht nieuws, hij gaat helemaal ingepakt worden:

Afbeelding

https://farm4.staticflickr.com/3883/149 ... 0d2f_o.jpg
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Jawel, maar dat ziet er ook smakelijk uit :mrgreen:

't is meer: paar stukjes profiel, paar simpele plaatjes, en het smoelt. Bij mij doet het altijd prima wat het doen moet (nouja, euh, uiteindelijk dan), maar het ziet eruit alsof er een bom ontploft is :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ben ik met je eens, dat heeft opzich ook wat. Hij gaat ook eerst zo kaal draaien... Ik wil hem eerst mechanisch 100% hebben voor ik verder ga. Overigens wat je op de render ziet: aluminium kleurige kappen om de profielen is mijn doel gebrosteld aluminium te hebben. De hoogglans zwarte vlakken wil ik gaan doen van glas met achterkant zwart gespoten en de bovenkant met ehte ruiten, geen plastic. stevige en luxe uitstraling gaat dat geven, iets wat plastic niet kan geven (krast ook te snel)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Swets »

wel een rare plek..zo midden op straat...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ga je em in de winkel bij een juwelier zetten ? Zou niet misstaan, en een leuke aandachttrekker.
Dus, heel mooi. Enige vraagteken, waarom die vertikale profielen uit 2 stukken ? Wilde je ze naast elkaar neer kunnen zetten, of voor transport oid. ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Vind je? zo kan iedereen mee genieten van "wonderen der hedendaagse techniek"
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

@ hugo,

Bedankt voor het compliment!

Wat betreft de 2 verticale profielen, bedoel je 2 naast elkaar of in het verlengde van elkaar?

- Naast elkaar: geeft extra sterkte en stijfheid, daarnaast kan ik mechanica tussen de 2 profielen "verstoppen"

- Onder elkaar: Dit is inderdaad om hem transportabel te houden, ik heb het tijdens de gehele ontwerp fase gezien als een printer met een extra voet. Ik zorg er overigens wel voor dat ze niet van elkaar kunnen komen door in alle 6 profielen in het midden een pen te plaatsen zodat hij zich uit kan lijnen. Mocht het nodig zijn kan ik ze altijd nog aan elkaar schroeven.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Is er hier overigens wel belang bij een bouwverslag? zo niet, kan ik ook wel alleen het eindresultaat plaatsen..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door ruudpg »

Natuurlijk is er belang bij een bouwverslag, zo kan een ander er ook gelijk iets van leren of ideeën op doen.

Veel mensen reageren niet op een bouwverslag, dat zou de indruk wekken dat er geen belangstelling zou zijn, maar vergis je er niet in hoeveel mensen stilletjes meelezen!

Dus:..... VOORAL DOORGAAN !
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

idd, lekker 'barry stevens' ;-) altijd leuk om te lezen, en plaatjes kijken al helemaal.

Ik vraag me af hoe je de geleidingen gaat monteren ? Want zo'n profiel is zo'n lekkere plek ervoor, maar jij hebt daar waar ik ze zou willen gaan monteren (1/3--1/3--1/3) nu ruimte/lucht tussen de twee profielen ? Of komt daar nog een derde profiel tusssen ? Ook heb je flinke maat qua geleidingen gekozen, zou dat niet veel kleiner kunnen aangezien je er niet mee gaat frezen ( wat wel een leuke optie zou zijn ;-) ) maar printen, dus dan heb je de stevigheid niet nodig, maar je hebt misschien wel last van massatraagheid/stick slip van die flinke jongens ?
CNC you later
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door frank »

Zo is het. Plaatjes bekijken is vooral genieten. Ik kan me voorstellen dat mensen van deze plaatjes een beetje stilvallen. Het ziet er allemaal zo gelikt uit. Inderdaad:"vooral doorgaan"
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah bedankt voor de reacties! Ik dacht al: wat zijn ze stil, het boeit ze allemaal niet zo...

Om even dan op een paar details in te gaan, zoals wat Zee&Zee vraagt.
De lineargeleiding was inderdaad een probleem om te monteren, ik heb namelijk 40x40 profielen die een gleuf breedte hebben van 8mm. De zijkanten geven dan weinig steun aan een 15mm rail. Ik heb dat opgelost door er een 35mm brede en 2mm dikke aluminium plaat tussen te doen, dat geeft een mooie stevige basis om hem mee vast te schroeven.

Probleem twee die ik had met de montage is dat de lineair geleiding gebruikt maakt van M4 bouten, en de 40x40 profielen hebben alleen moeren vanaf M5. Ik heb dit opgelost door er over de gehele lengte een 15x6 staf achter te doen. Deze is mee geboord en daarna getapt. Deze glijd heel mooi in de gleuf van het profiel en zit mooi stevig. Hieronder zie je daar van een paar plaatjes:

Onderdelen naast een al afgewerkte geleiding/montage
Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3865/149 ... 07c4_o.jpg

Afgewerkte geleiding/montage dichterbij:
Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3843/147 ... 9428_o.jpg

En gemonteerd op de profielen:
Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5568/149 ... a6c5_o.jpg

https://farm4.staticflickr.com/3865/149 ... 07c4_o.jpg

De geleidingen worden meestal gedaan met 10 of 12mm rond met een ronde linearlager, ik had dit ook op mijn vorige printer en was er ivm flexibiliteit niet tevreden over, ik weet dat ik op een aantal zaken behoorlijk bezig ben met overkill maar dat was een bewuste keuze, ik vond het niet erg als het net wat te sterk was. liever dat dan net niet.
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 14 aug 2014 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We zitten ademloos mee te genieten, durf bijna geen commentaar te geven. Maar als je er om vraagt... :lol:
Zou het niet handig geweest zijn om je drives en besturing onderin het bovenste deel te monteren, dan hoef je waarschijnlijk maar met 1 (25 polige sub D) kabel daar naar toe. Nu moet je al die aansluitingen ( motoren, heaters) loskoppelen als je hem deelt. ( maar misschien is dat ook je bedoeling, kan nu nog alle kanten op )

Het andere puntje wat ik me afvraag, die magneetkoppelingetjes aan het eind van de armpjes, (zijn dat alu huisjes?), hoe gaat zich dat gedragen op de kogels. Mij lijkt gehard en gepolijst staal ( natuurlijk maar een heel klein contact randje) daar op z'n plek.

En verder hopen we de eerste beweging ( of meer) te mogen bewonderen op 13 september.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bovenin had inderdaad gekund, ik heb hier daarna voor gekozen omdat ik de bovenkant dan zo clean mogelijk kan houden, ik zag de voet als een mooie ruimte om "de zooi in op te bergen" Onderin komen ook nog 3 motoren voor de 3 extruders. Bovenin heb ik dan alleen motoren en de rest onderin.

Ik moet nu inderdaad alles loskoppelen, aan de ene kant wat onhandig maar in de praktijk, hoe vaak verplaats je zo'n machine nou ;) Er zijn in totaal 7 verbindingen tussen de bovenkant en de voet:
Extruder 1
Extruder 2
Extruder 3
Motor X
Motor Y
Motor Z
Verlichting

Die magneetkoppelingen zijn een goed punt, ik weet niet hoe zich dit houd op lange termijn, als ik het nu test gaat het mooi en soepel, maar slijtage heb ik niet verder onderzocht. Denk je dat hier veel slijtage kan ontstaan?

13 september?

Verdere op/aanmerkingen zijn natuurlijk welkom, Ik ben erg druk met het ontwerp bezig geweest en heb veel variabelen overwogen (zoals bijvoorbeeld 1 geheel of printer met voet) maar ik kan natuurlijk zat dingen over het hoofd gezien hebben.
Plaats reactie