Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

ik knipper niet met mijn ogen hierover - wat me wel opvalt is hoe enorme experts in Nederland altijd moeite hebben om investeerders te vinden terwijl wat cowboys die duidelijk van toeten noch blazen weten eventjes 15 man in dienst kunnen nemen en toezegging van 1 miljoen euro hebben.

Kijk ik kan ook wel 1 miljoen euro lospeuteren, maar dan moet ik mijn hele project weggeven en verdien ik er niks meer aan. Letterlijk niks - en heb je wel 1 miljoen euro schuld als alles mis gaat. het wrange van het verhaal is dat ik al veel cowboys gezien heb die dus heel makkelijk de hele tent weggaven aan investeerders omdat ze zelf gewoon het verstand van ee nbaviaan hebben. Gewoon een 'poging' doen iets op te zetten waar ze de ballen vanaf weten.

Als je echt een goed patenteerbaar idee hebt - dan geef je dat toch niet voor 100% weg voor wat vage investeringsbeloften.

p.s. 15 FTE paar jaar lang is heel wat meer dan 1 miljoen euro - maar dat terzijde. Wat kost huur van zo'n pand al wel niet.
Laatst gewijzigd door diepchess op 02 okt 2017 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Precies, dat bedoel ik (maar kon ik even niet zo mooi onder woorden brengen als jij net gedaan hebt) :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door diepchess »

Volgens mijn kladje hadden ze 5 miljoen omzet moeten draaien binnen 2 jaar tijd om alleen al die investeerders tevreden te stellen (en alle andere kosten te betalen). Zo'n omzet met een delta-printertje van 6000 euro kan niemand garanderen natuurlijk. Laat ik het eufemistisch verwoorden :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 15 man in dienst, terwijl investeerder nog 0 euro had overgemaakt?
Hoe kregen die dan salaris?
Die firma bestond al, wilde alleen een groter financieel draagvlak, die salarissen werden door Teijn Aramids betaald. ( gok ik, maar denk niet dat ik er ver vanaf zit)

6000 euro ex BTW voor printer waar ik niet van kan vinden hoe hij print - komt beetje over als project vol met laagopgeleiden als ik die homepage zie overigens...
Tsja, roze wolken komen er wel meer voor.....

Afstudeerders

Kennissen

Vrienden

en mensen die er in den beginne wel in geloofden.

Zo zie je maar weer dat het soms simpel lijkt om iets te bouwen, maar als je de hele boel op moet tuigen, valt het allemaal een beetje tegen, service, garantie, kwaliteit handhaven, onderdelen laten maken, assembleren. En dan, personeel wat er van uit gaat gewoon 40 uur te hoeven werken, en daar ook voor betaald verwacht te worden, af en toe vakantiedagen wil, een secretaresse die met zwangerschapsverlof gaat, een andere medewerker die met skiën z'n been breekt, het gaat allemaal gewoon door.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Vandaag weer druk bezig geweest. Ik heb de printer nu uit elkaar en ben begonnen met het stap voor stap weer opbouwen. Een goed begin leek mij om de basis (sokkel) waarop de printer staat af te hebben. Tot nu toe stond de printer op wat vilt dopjes die onderop de extrusie gedrukt waren, prima als hij maar op één plek staat maar toch erg onhandig als je hem regelmatig wil verplaatsen als je er aan werkt.

Ik heb een paar opties overwogen om de wielen te monteren (ik wil er zwenkwielen onder). Optie 1 is het rechtstreeks in de extrusie draaien. Het nadeel daarvan is dat ze dan niet midden in de staanders zouden komen en de printer komt dan op een vreemde manier van de grond te staan.

Het alternatief is beugeltjes binnenin het frame, maar na wat passen en meten kwam ik tot de conclusie dat de wielen dermate dicht bij elkaar moesten komen dat erg een significant omval gevaar zou komen op die manier.

Tot slot: wielen aan de buitenkant en dat is de methode waarvoor ik nu gegaan ben.

Dit zijn renders van het ontwerp en waar ik ze op de printer plaats:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus daarna druk aan het werk gegaan met het slijpen van de kokers en het zagen van de stukken rondstaf.
Ik gebruik voor deze beugels de volgende materialen:
  • 80x20x2 mm koker
    50x6 mm platstaf
    15 mm rondstaf
Afbeelding

En na het slijpen, zagen, draaien en tappen de materialen klaar voor het lassen.

Afbeelding

En toen begon de uitdaging. Ik bereide me er al op voor dat het toch wel even wennen zou zijn om dunwandige koker te lassen aan 15mm massief rondstaf en 6mm platstaf en dat bleek het ook te zijn. Het resultaat is niet geweldig maar acceptabel (Het komt uiteindelijk toch neer op oefenen en ik moet mijn eerste 10L fles argon nog leeg krijgen dus ben een echte beginner ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Morgen de printer sokkel voorbereiden voor de installatie (hij moet gedeeltelijk uit elkaar) en de wielen installeren. Net als bij de vorige werkzaamheden maak ik hier ook een video van, die zal ik één van de komende dagen uploaden als al het werk klaar is.

Overigens een kleine extra opmerking, die toorts werkt echt heerlijk vooral met die superflex kabel. Ik kan hem echt aanraden aan iedereen die aan het kijken is naar een nieuwe TIG toorts. Daarnaast is die pyrex cup ook prettig, je hebt een beter zicht op je werk (omdat je ook gedeeltelijk door de cup heen kan kijken en omdat er meer licht valt op de omgeving)

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door serum »

Mooi dan! wat voor apparaat gebruik je? Ik heb ook diepgewortelde verlangens naar zo'n TIG lasser. Maar dan moet ie wel aluminium aankunnen. Fraai werk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door skillalot »

Vind het maar een rare toorts om te zien. Helemaal rond lijkt me ook niet heel lekker in de hand liggen.
Doe mij maar gewoon een echte binzel, heb een abitig highflex little, ook een kleine flexibele maar dan watergekoeld ivm aluminium lassen.
Je hebt in ieder geval wel gelijk een fatsoenlijk merk laskap gekocht, daar doe je goed aan!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

@ serum, ik heb een Jasic TIG 200P Digitaal werkt prima voor mij
Afbeelding

@ Skillalot, Ja dat dacht ik eerst ook, maar deze gebruik je als een pen, als je het vanuit dat oogpunt bekijkt heb je dat voorgevormde niet nodig. Het nadeel van dat voorgevormde is dat je geen flexibiliteit hebt in hoe je hem vasthoud. Die kabel kan ik in alle gevallen aanraden, het is niet meer of je een tuinslang mee sleept maar gedraagt zich meer als een draad zoals op een soldeerbout zit. Deze toorts is overigens luchtgekoeld en kan 125A continu aan. in dezelfde vormgeving en formaat kan je hem ook watergekoeld krijgen, dan kan hij 250A continu aan

Overigens het verschil in formaat met de standaard toorts:
Afbeelding
Afbeelding

De kap ben ik erg blij mee, is een Vegaview 2.5. Niet besparen op bescherming!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Nog mooi schone lashandschoenen :lol:
Kleine tip: de blote armpjes, bedek ze. Die blote huid leer je anders vanzelf nog wel een keer af tegen de tijd dat die roder verbrand is dan na in slaap vallen in de zon op de evenaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip, ik had al begrepen dat je het wel merkt met de uv-straling die er van af komt. Het was vandaag 26 graden in mijn werkplaats dus het werd me wat te heet, als incidenteel alternatief heb ik zonnebrand opgesmeerd :P

De handschoenen zijn schoon op een paar schroeiplekjes na (ook het vulmateriaal blijft nog even heet na het lassen) Ik denk dat dat nog wel even zo kan blijven aangezien ik de materialen voor het lassen mooi schoonmaak

(zoals dit materiaal dat klaar ligt voor een tussendoor bouwwerkje)
Afbeelding
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door skillalot »

Lasersnijdertje bouwen?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Haha ik was even vergeten dat die buis ook in de foto was. Nee dit is een standaard/werkbankje waarop mijn kolomboor komt te staan en de slijpmachine.

Afbeelding

Die lasersnijder staat op de lijst voor later.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Breaker »

Zelfs als ik dagen poets en schuur krijg ik mijn profielen niet zo mooi ontdaan van roest van walshuid. Kwast het tegenwoordig in met fosforzuur, maar soms zou ik een iets betere kwaliteit willen. Kan je dat spul ergens zo kopen?
Of is het toch een rendering ;-) of inox?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door serum »

Da's rvs neem ik aan?
Plaats reactie