Extruderprobleem?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

Na de bouw van mijn printer heb ik alles gecalibreerd en ben ik met behulp van Pronterface en Slic3r begonnen met het printen van testobjecten.
Het resultaat is ook bij lage printsnelheden (10mm/sec) niet goed:
  • bij zg. solid lagen sluiten de lijnen niet goed op elkaar aan (behalve bij de eerste laag als ik bij Advanced bij Extrusion width de First layer op 150% zet)
  • soms komt er tijdelijk geen plastic uit de nozzle
Als Pronterface aangeeft voor een object 300mm filament nodig te hebben wordt er uiteindelijk minder dan 250mm gebruikt.
Omdat ik ook constateerde dat de drive gear soms een "hikkerig" gedrag vertoonde heb ik het hotend verwijderd om daar naar een oorzaak te zoeken.
Daar viel het mij op dat een geringe weerstand onderaan het filament voldoende is om het filament tegen te houden (zie filmpje); hierbij zie je het "hikkerig" gedrag van de drive gear.

Filmpje: http://youtu.be/rEthsIDkMog

Is het normaal dat je het filament zo makkelijk kan tegenhouden?
Zo ja, wat is dan de oorzaak van het onregelmatig printen?
Zo nee, kan ik nog wat aanpassen aan de extruder zodat hij wel goed werkt?

Mij is wel duidelijk geworden dan bij een extruder als deze je elke stap van de stappenmotor terugziet in het geprinte object: elke ca 15mm zie je een kleine verdikking.

Wat is een goede extruder die dit soort problemen niet heeft?

De specificatie van mijn extruder:
  • TeeStruder
  • Nema 17 stappenmotor (Wantai)
  • E3D v6 hotend met 0,40mm nozzle
  • 3mm PLA
9311 9310
Laatst gewijzigd door JanVe op 04 sep 2014 14:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door Damic »

Hoe staat je stappen motor driver ingesteld?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Jan,

De e3d moet actief gekoeld worden terwijl je smelt, zodat hij alleen smelt bij de nozzle en niet al in de buurt van 't aluminiumblok.

Dus dat blauwe ding wat je ernaast hebt hangen moet je erop zetten en die fan laten draaien op 't koelblok.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Oh duh lijkt erop dat je zonder nozzle print.

Is dat 3mm filament overigens?

Ik maar denken dat die direct drive ontworpen was voor 1.75 mm filament. Heb je d'r zelf 1 gemaakt?
Laatst gewijzigd door diepchess op 03 sep 2014 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

(Koffie)

Zelf heb ik die directdrive niet aangedurfd om te maken hier, daar ik 4 kg/cm wel erg weinig vind om filament erdoorheen te drukken.

Extra probleem bij de directdrive is dat het joekel van een wiel is, waardoor je heel weinig kracht tot je beschikking hebt om 't filament door de nozzle heen te duwen.

De klassieke bout met inkepingen (hobbed bolt) is veel kleiner in diameter, dus kan de motor daarmee meer kracht uitoefenen dan een wiel wat een diameter heeft die zeker factor 4 groter is.

Verder heb ik de filamentspoel recht boven en ook nog behoorlijk boven de X as hangen en wel zo dat hij simpel afrolt, met 2 kogellagertjes in de spoel zelf. Er moet soms een niet gelijkmatige kracht gezet worden om die rol af te rollen en als hij van links naar rechts zwaait is de lengte van de extruder tot de rol niet constant.

Dat heb ik proberen te optimaliseren hier.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

@Damic: de driver staat ingesteld op 0,50 volt, en op hele stappen

@Deepchess: het heatblock heb ik even verwijderd voor deze test en gemonteerd zit ook de fan op het coldend. De extruder heb ik gekocht op Marktplaats en is voor 3mm filament, zie o.a.
https://sketchfab.com/models/38b4722028 ... a2d5/embed en
http://reprap.org/wiki/TeeStruder

Je hebt het over een "joekel van een wiel", maar de drive gear heeft ter plaatse van het filament slechts een diameter van 11,5mm.

Is de door jou genoemde Greg's Wade Extruder ook voor 3mm filament, heb je hem zelf geprint of gekocht?
Bevalt hij?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

ik heb 'm zelf geprint ondertussen en aantal keer al gemodificeerd.
Overigens nog niet helemaal tevreden over wil nog totaal ander soort type extruder,
met name eentje die de afstand dat filament moet afleggen richting hotend.

Die motor heeft dus eerst 2 tandwielen waardoor die hobbed bolt nog meer kracht kan zetten.
Dat is factor 4.

Dan de hobbed bolt hier is rond de 6 mm (arcol bolt), nog eens factor 2.

Factor 8 verschil in kracht in theorie.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door skillalot »

Als de kracht van een stappenmotor bij elk toerental gelijk was wel, maar een stappenmotor heeft onderin een hoop koppel, en naarmate je toerental stijgt zakt dat koppel snel in. Zonder extra tandwiel kon nog wel eens beter werken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Door die tandwielen heb je juist hoger toerental nodig om evenveel filament eruit te persen en door de kleinere bout nog veel meer. Bovendien blijft het gestaag dezelfde kant opdraaien.

Het is iets van rond de 9 op 47 qua tandwieloverbrenging.

Houdt er ook rekening mee dat er meer wattjes verbruikt mogen worden bij hoger toerental.
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

@Diepchess: je zei dat je de Greg's Wade-extruder al een paar keer hebt gemodificeerd; waaruit bestaat die modificatie dan?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Eigenlijk een noodgreep teneinde het plastic ontworpen afgelopen paar maanden eventjes aan de praat te krijgen.

Ik zal er een paar plaatjes van maken hoe het eruit ziet wat ik, as we speak, aan het bouwen ben. Die extruder ga ik nog nieuw ontwerpen. Heb nu enkel paar dingetjes in de openscad veranderd. Bij nieuw ontwerp zal ik 'm in FreeCAD ontwerpen.

Op dit moment ben ik er nog niet uit wat het handigste is, wel heb ik er paar ideeen over. Erg belangrijk is om de lengte van de extruder enorm te beperken cq de motor zo te plaatsen dat onder de motor nog plek is voor externe bevestiging van de belts, terwijl ik 't filamen liefst een zo kort mogelijke route laat afleggen van de hobbed bolt tot en met.

Het is nu enkel een modificatie om de GT2 er direct aan te bevestigen, er zitten uitsparingen in voor de tie wraps die de M10 bushings vasthouden.

Dit direct vastmaken van de GT2 eraan is an sich niet zo ideaal, zachtjes gezegd. Stel je nozzle zit grondig verstopt en je wilt 'm eruit halen, dan moet je dus hier ook de belt losmaken wat zuigt natuurlijk.

Ik zat echter eventjes met ruimtegebrek en zo vaak zit de nozzle gelukkig niet verstopt hier.

Verder heb ik de 'buis' waar filament doorheen glijd iets laten doorlopen. Dit daar de e3d er niet onder paste. De e3d heeft een koelblok met van erop. Die past default niet op de X carriage zoals ik 'm ontworpen heb, terwijl ik redelijk tevreden over die carriage ben.

Stuk stijver dan de default carriages.

Iets waar Jonas Kuehling geniaal in geslaagd is in bijna al zijn ontwerpen is dat als je ze print, dat je printer ze goed uitprint. Dat is een ontwerpkunst an sich hoor.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

newplasticMMdiep1.pdf

Bah extensie jpg weer niet toegestaan en in pdf vorm mag het maar 500KB zijn.
Beetje uit de tijd, juist hoge resolutiefoto's zijn interessant en om de zaak te dumpen op een site die dan eigenaar van je foto is en juridisch met jouw naam mag marchanderen, da's ook weer de omgekeerde wereld...

Hierbij elke pdf verkleind tot 500KB...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

newplasticMMdiep2.pdf
De 2e pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie