Extruderprobleem?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Let wel: ik praat over de Jonas Kuehling modificatie van Greg Wade extruder.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

Oh wacht ik had nog meer veranderd.

Aan de 'bovenkant' zit extra plastic. Het is maar paar millimeter, maar dat ziet er minder lelijk uit vond ik.

- bijna vergeten

In openscad kost zo iets altijd vreselijk veel tijd om goed voor elkaar te krijgen. functioneel is er dus niks veranderd. Enkel uitsparingen/bevestigingen en kleine verstevigingen.

opmerking: voor de arcol bolt dient de plek van het gat naar onderen iets verschoven te worden om 't ideaal te laten zijn. Kan me niet herinneren of die aanpassing al gedaan was. Had er wel aan geklooid.

Al het andere plastic op de foto's is geheel nieuw ontworpen in FreeCAD.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door Rob65 »

Voor 3mm filament zou ik geen direct drive nemen, maar als ik het me goed herinner doet ultimaker 2 dat wel (O wacht - is dat misschien waarom ze nog wel eens problemen met de extrusie hebben :!: )

Maar ondanks dat... als je de extruder zo makkelijk tegen kan houden moet er echt iets mis zijn. Ik gebruik dan wel 1.75mm filament maar als mijn rol vastloopt heeft de extruder geen enkel probleem om de complete spoel van ongeveer 1 kg uit het rek te trekken en over de tafel te sleuren.
Een nieuwe kop waarmee ik aan het testen ben (ook 1.75) gebruikt een 7mm kartelwiel en een 1::5 overbrenging op de stappenmotor. Als de motor draait kan ik de draad met geen mogelijkheid tegenhouden.

Is de stroom van de driver wel goed ingesteld - en wat voor drivers gebruik je?

OT:
diepchess schreef: Beetje uit de tijd, juist hoge resolutiefoto's zijn interessant
Sja, en plaatjes mogen max. 800x600 zijn. Ik snap het wel, we willen iedereen mee laten helpen de server te vullen maar hopen wel dat dit nog heel lang duurt ;-)
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

@Rob65: De drivers zijn A4988 en voor de stroom heb ik wat verschillende waarden geprobeerd zonder verbetering
De stroom staat nu op 0,50 V.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door skillalot »

Stroom staat op 0,50 volt???
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

Ja, de spanning op de trimpotmeter op de driver staat ingesteld op 0,50 v
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door Rob65 »

met de Vref spanning op 0.5V zit je op 1A stroom, maar zonder te weten welke motor er gebruikt is schieten we daar nog niet echt veel mee op want Wantai maakt Nema17 motoren met een spoelstroom van 0.3 tot 2.5A.

Oja: die drivers worden warm, zitten er koelblokjes op en heb je er een ventilator op staat?
Als ze te heet worden loopt de boel ook niet zoals het moet.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

Het betreft een Wantai 42BYGHW811 (zie datasheet),
er zitten koelblokjes op de drivers en er staat een fan continue op de drivers te blazen.

datasheet:
9330
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door Rob65 »

Dat is dus een 2.5A motor die je met 1A aanstuurt.
Van de 4.8 Nm die de motor kan leveren hou je dus maximaal 1.9 Nm over. Mijn extrudermotor is ongeveer gelijk, maar ik gebruik 'm wel op volle sterkte.

Probeer eens een andere driver, eentje die wat meer stroom kan leveren en het liefst ook op 24V of meer draait.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door JanVe »

Dit roept bij mij weer enkele vragen op:
  1. een driver die op 24V of meer draait: de voeding naar de RAMPS1.4 is toch maar 12V?
  2. kan ik ook de spanning via die potmeter nog verder verhogen en zo ja tot hoever?
  3. kan de RAMPS1.4 die hogere stromen wel aan?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door michel pet »

ramps kan 24 volt aan geen probleem je kan zelfs 12 en 24 volt draaien het bet wordt apart gevoed.
de drives kunnen max 2 amp aan maar dat raad ik niet aan.
de motoren kunnen ook met gemak op 24 draaien .
draai de drive voll open en dan ongeveer een kwart terug dat zit je wel ok als de drive te warm wordt lager zetten een koeler is ook een id.[ die is dus niet de spaning regelen maar de stroom door de motoren]
als je op 24 volt gaat draaien vergeet dan niet dat de kop ook op 24 volt moet kunnen werken want die zijn meestal voor 12 volt.
op 24 volt is het geheel veel sneller op temperatuur dat weer wel.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door skillalot »

Is dat niet 0,48Nm?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door diepchess »

yup, ze worden verkocht als 4.8 kg/cm - da's de verwarring wellicht.

Ik snap dat mensen daar Newtons van willen maken, maar vraag is of Chinese fabrikant dat wel wil :)
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Extruderprobleem?

Bericht door Rob65 »

huh? heb ik zitten slapen...

het is inderdaad 0.48 Nm, 4.8 zou voor deze kleine motortjes wel bijzonder zijn :shock:
Het is altijd weer een heel gehannes met het uitzoeken van motoren, denk je een sterke motor te hebben gevonden en dan geven ze het moment in kg­m, Ncm of zelfs als kgcm. Het is natuurlijk wel kg * m en niet kg / m.
Een stappenmotor met een koppel van 4.8 kg*cm kan op 1 cm van het midden van de as 4.8 kg vasthouden maar op 2 cm afstand nog maar de helft: 2.4 (kg) * 2 (cm) = 4.8 (kgcm).

Let wel op: dit is het houdkoppel van de motor en dan eigenlijk ook alleen als deze op een volle stap staat. Alleen dan staan de magneten in de rotor exact in lijn met de spoelen. Zodra de motor op een microstap staat is de afstand tussen de spoel en de magneet groter en de aantrekkingskracht (en daarmee het koppel) kleiner.

Als de motor draait wordt het koppel nog kleiner. Daar zijn helaas geen standaardwaarden voor en veel fabrikanten geven niet aan hoeveel kleiner het koppel wordt. Alleen impulsecnc.nl geeft zover ik weet op wat het koppel bij een draaiende motor is.

en even over de 24V voeding: bij een hogere voedingsspanning op de stappenmotordrivers kan deze de stroom sneller op het juiste niveau brengen. Bij een lagere voedingsspanning duurt het langer voordat de stroom op de ingestelde waarde is en daarmee duurt het dus ook langer voordat het bij die stroom behorende koppel bereikt is.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie