Sterkere Stappenmotors op ramps

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

hi,

Inderdaad zoals rob65 zegt week draadje extruder van onderwerp af. Hier maar nieuw draadje.

ik heb iets te zwaar y-bed hier gebouwd. De standaard nema17 die ik had miste gewoon af en toe stappen, dus heb ik (al heel wat maandjes geleden) de acceleratie enorm teruggeschroefd. Dat schiet niet op met printen.

Wil die met nema23 gaan aansturen. natuurlijk gewoon met RAMPS.
die levert 2.0A zag ik.

Nu zie ik heel wat nema23's die weinig ampere vereisen, maar ze hebben 6 draadjes en niet 4. Valt dat werkend te krijgen op RAMPS?

Nu was een bestaand idee wat iemand aangaf om een pololu 8825 drv driver erin te stoppen.
Die leveren 2.5A maar hoe lastig is het die aan de praat te krijgen?

De nieuwere pololu drv8825 (paarse) die leveren 2.2A, wat stuk minder is natuurlijk, maar die kun je kennelijk gewoon erin klikken en hop ze werken.

Op 2.5A kan ik nog redelijk wat motortjes vinden met 4 draadjes, maar bij 2.0A of minder is de spoeling wel dun als je fiks wat holding torque wil.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door michel pet »

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

Erg prijzig hoor.

zelfs ex BTW is het 22 pond keer 1.25 = 27.50 euro en dat voor 1 steppertje.

en hier: https://www.reprapsource.com/de/show/6301

Daar kost hij 29.99 euro zeg 30 euro en die Duitsers hebben nare gewoonte om niet zonder BTW af te willen rekenen, terwijl dat wel zo hoort te zijn (als je bedrijf hebt wat bijna iedereen op cnczone heeft).
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door skillalot »

En wat is het probleem daar van dan? Die btw kun je toch gewoon verrekenen?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

Hoe wil jij buitenlandse BTW terugkrijgen?
Aangifte doen van BTW in Duitsland ofzo?

Idee is dat je zonder BTW koopt vanuit andere EU landen.
Veel Duitse bedrijven houden zich daar gewoon niet aan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef:Hoe wil jij buitenlandse BTW terugkrijgen?
Aangifte doen van BTW in Duitsland ofzo?

Idee is dat je zonder BTW koopt vanuit andere EU landen.
Veel Duitse bedrijven houden zich daar gewoon niet aan.
Dan zijn ze dus niet gewend om buiten duitsland te leveren, of aan bedrijven (maar een hoop webwinkels zijn ook maar hobby, en dan is het nog maar de vraag of ze wel BTW mogen rekenen). Als ik m'n BTW nummer opgeef krijg ik nooit BTW berekend van buitenlandse bedrijven. Daarnaast als je het wel betaald is het waarschijnlijk in je BTW aangifte gewoon te verrekenen, en maakt het ook niets uit.
Maar de meeste bedrijven maken zich niet zo druk voor een beetje BTW, hobby-matig ligt dat natuurlijk heel anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Johan Krabbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2014 17:41
Locatie: Enschede

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door Johan Krabbe »

Welke motor gebruik je? de in de RepRapwereld veel gebruikte 42BYGHW811 vind ik een slechte keus, deze motor is bedoeld voor 3,1 volt en 2,3 a.
Echter als je boven de 1 a komt moet je de stepsticks al koelen met een razende ventilator.
Het blijkt dat er ook motoren zijn van 12 volt 0,4 a, deze kunnen op 100% vermogen gebruikt worden zonder koeling van de stepsticks.
Zelf heb ik de 42BYGHW208 in gebruik met een gesloten kast voor de RAMPS1.4 en moet zelfs het vermogen terug regelen om het geluid van de overpowerde motoren te reduceren.
De 42BYGHW603 is een nog betere keus, maar deze word weinig aangeboden.

Johan
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

Helaas, Pindakaas, als je die BTW betaalt en je probeert 't later van de Nederlandse fiscus terug te krijgen dan geeft die 0 op het rekest.

Maar terug naar het topic, ik zie dat veel van die nema23 motoren die 'voldoen' die hebben kwartinch dikte, of te wel 6.35 mm dikke as.

ik heb hier van die gt2 pulleys met 5mm bore en 8 mm bore maar nog niet 6.35 mm bore - dus net besteld maar :)
Laatst gewijzigd door diepchess op 08 sep 2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

@johan,

ik heb verschillende series motoren. Voor de extruder heb ik op dit moment erin zitten 42BYGHW609-1 die is supersterk. bij de eerste zelfbouw zitten er 5 daarvan in.

Warme motoren heb ik nooit last van gehad. Ik heb een grote fan overigens die zachtjes wat lucht blaast over ramps.

ik heb hier ook een serie van RRW die is 42byghw811. Die heb ik nog niet in gebruik genomen overigens. wel beetje spijt van die gekocht te hebben, want er staat op 2.5A, terwijl ik zie dat de A4988 eigenlijk maar tot 2A gaat.

Die 42byghw609-1 zijn zeer sterk - geen klagen over. Echter die Y as was aanvankelijk 2.5 kilo. Heb die iets in gewicht weten te reduceren maar het is nog steeds geen frisse bedoening.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door DaBit »

Een Chinese stappenmotor op 70-80% van z'n maximale stroom laten draaien is helemaal geen schande. Die dingen gebruiken nou niet bepaald een royale hoeveelheid ijzer en koper, en bij maximale stroom zit je een aardig eind tegen verzadiging aan. Dus zoveel verlies je er niet eens mee.

Verder houd een motor van 1Nm/3Amp tot een veel hoger toerental bruikbaar koppel over dan eentje van 1Nm/1Amp. In theorie scheelt dat een factor 9.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

ik zit nu te twijfelen tussen 3 motoren:

http://www.ebay.com/itm/Nema-23-stepper ... 233d30f1b6

1nm @ 2A met verder weinig info

http://www.ebay.com/itm/Nema-23-stepper ... 1350473142

1nm @ 2A met meer info wel dollar duurder en 5mm langer. Geen idee welke andere verschillen

en eentje die 400 stappen kan doen:

http://www.ebay.com/itm/Nema-23-stepper ... 1350458948

0.9 nm @ 1.7A met 400 stappen.
Johan Krabbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2014 17:41
Locatie: Enschede

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door Johan Krabbe »

Geloof me nou maar, de kracht van de motor wordt bepaald door de stroom (A) maal het aantal windingen en daarmee samenhangend het aantal mH.
De stroom wordt beperkt door de warmte-ontwikkeling in de stepsticks en de spanning is met de gangbare 12 volt meer dan genoeg.
Zo zie je dat de motor 53HM5417 met 14 mH bijna 3 X zo krachtig zal zijn als de 23HS5420 en daarmee de beste keus van deze 3.
Met mijn 42BYGHW208 van 0,4 A en 37 mH heb ik dus meer kracht dan de nrs 1 en 2 die jij voorstelt en ik hoef zelfs geen koelblokjes op de stepsticks te zetten, ze worden niet warm bij 0,4 A.
De motoren worden wel warm en dat wil je ook, want om te kunnen werken moet er wel stroom vloeien en bij stilstand wordt de motor geblokkeerd wat nog iets meer warmte oplevert dan bij bewegende motor.
Als je in de buurt woont mag je een motor lenen.
Johan
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door stef stuntpiloot »

Nog even een tip, als je kijkt naar ebay voor motoren kijk dan ook eens naar omc-stepperonline.com. Daar heb ik mijn motoren/drivers/voedingen ook vandaan, snelle afhandeling en levering en goedkoop. Ik had een garantieprobleem die ze binnen een week hebben opgelost door een nieuw onderdeel op te sturen. Verpakking van de dozen (en bescherming van producten dus) is uitzonderlijk goed.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Sterkere Stappenmotors op ramps

Bericht door diepchess »

Leuke website,

wel force shipping prijzen. 136 dollar met FedEx voor 18.23 kilo.
Plaats reactie