Advies gevraagd metaal 3d printing

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door icekiller »

Beste forumleden,

Ik vroeg me af of hier iemand hier, professioneel, ervaring heeft met 3D metaal printing.
Liefst eigen bedrijf of als werknemer van een bedrijf.

Ik ben opzoek naar iemand die op een workshop aanwezig zou kunnen zijn om richtprijzen te geven.
Meer info via mail.
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wil je het uitbesteden (een 'loonprinter') of een machine kopen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door icekiller »

Dit gaat puur over een workshop over haalbaarheid, uiteindelijk gaan de machines aangekocht worden
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon een leverancier bellen ( link heb ik je net per PB gestuurd )
Zij geven graag voorlichting, hebben ervaring, doen ook case studies. Dan heb je gewoon uit de 1ste hand optimale informatie.
Ja, de kans dat bij sommige leveranciers die info gekleurd is bestaat, maar als je wat verder in het aanschaf proces zit, hebben ze vast wel referenties voor je om het na te trekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door benkr »

Er zijn inmiddels meerdere leveranciers in de wereld, zoek op internet, info genoeg te vinden.
Laat vertegenwoordigers komen en vraag na hun verhaal waarom je die van hun speciaal zou kopen en niet die van de concurrent.
Als je er drie hebt gehad weet je precies wat voor jou de beste is.
Denk wel vooraf heel goede na wat je gaat vragen en probeer een echte realistische case te hebben die als resultaat van de demo / verkooppraatje voor jou / jullie geprint is of wordt op de beoogde machine.
Gaan ze misschien niet meteen op in maar wanneer duidelijk wordt dat je een serieuze kandidaat bent dan kan er heel veel en een echt geprint proefmodel naar eigen ontwerp zegt nog altijd het meest.
Zorg dat je heel duidelijk weet wat je harde eisen zijn (dushard en echt niet onderhandelbaar) en wat wensen zijn (soft en wel onderhandelbaar) Neem in je afwegingen ook de exploitatiekosten per jaar en per product mee, alsmede eventuele infrastructurele voorwaarden en kosten daarvan.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door diepchess »

Als je alleen wat sieraden wilt printen, er is ook spul op de markt dat je met goedkope 3d printer kunt printen en daarna in smeltoven verhitten. Je houdt dan echt goud of zilver over.

Wel enorm prijzig PER GRAM.

Vraag is of je de professionele metaalprinters wel 3d printers moet noemen gezien de hoge temperaturen en de prijzen waarvoor je een fijn huis kunt kopen.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door Alex.hobby »

Laat ik nou toevallig sinds 2 weken een metaalprinter hebben staan. Een ConceptLaser M3.
Heb er enkele jaren geleden al kort mee gewerkt, maar heb 'm nu zelf. http://www.amitek.nl
Ben er op dit moment volop mee aan het stoeien en mag wel zeggen dat het ff iets anders is dan met kunststof.
Absoluut niet iets van plug en play.

In België zit natuurlijk Layerwise. Geen leverancier, maar ontwikkeld zelf machines. Inmiddels overgenomen door 3D Systems. http://www.layerwise.com/
In Eindhoven zit Addlab. Een samenwerking van bedrijven die onderzoek doen. http://additiveindustries.com/Addlab
Alex, professioneel hobbyist
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door icekiller »

Het is voor een bedrijf dat eigen 3d machines wilt plaatsen voor ter plekken onderdelen te maken die niet meer geproduceerd worden.

Bv bepaald type tandwielen etc, ben vooral opzoek naar iemand die ervaring heeft met dit onderwerp en vragen van de klanten kan beantwoorden ivm complexiteit die mogelijk is, tijd en kost.


We zullen zeggen dat het geen optie is om dit te bestellen en te wachten tot het toe komt met de post 7 dagen later.
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Interessante case, een machine neerzetten voor als er een onderdeel stuk gaat.
Eerst even over de duim berekenen welk budget daar voor over is voordat je er serieus over na gaat denken.
( dus wat zou dat tandwiel mogen kosten )
Dan beschik je blijkbaar wel over de 3D tekeningen, toleranties zijn altijd lastig in 3D tekeningen ( als het al mogelijk is ? )
En ben je dan klaar, of moet die passing nog even nageslepen worden o.i.d. ?
En er is blijkbaar ook een monteur aanwezig om de boel te vervangen.
Wat is het grootste onderdeel wat stuk zou kunnen gaan, en kun je op dat moment zo groot in je printer maken.
Waarom is dat onderdeel eigenlijk stuk ? Misschien te overwegen zo robuust te construeren dat metalen delen niet stuk kunnen. ( tandwielen overdimensioneren en breekpennen op gevoelige plaatsen )

Maar waarschijnlijk hadden jullie dat zelf ook allemaal al bedacht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door w.rusman »

En niet te vergeten: hoe groter het object hoe langer het duurt voordat dit 'geprint" is
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door ruudpg »

Ik kan me niet voorstellen dat het alleen voor een tandwieltje is.... daarin is zoveel standaard te koop, en anders is een freesmachine m.i. een stuk goedkoper en je bent vrij in de kwaliteit staal die je wilt gebruiken bovendien heeft die freesmachine het een stuk sneller uit een stuk staf materiaal gemaakt dan dat die 3d printer het metaalstof kan samensmelten. Een 3d metal deposit printer is schitterend voor "onmogelijke vormen" te maken, maar een tandwiel valt daar volgens mij niet onder, vraag me ook nog af in hoeverre je het 3d-geprinte metaal bijvoorbeeld nog kunt (inductie) harden of wat de oppervlakte hardheid is, anders is je dure nieuwe tandwiel wellicht snel afgesleten tegen het harde oude wiel waar hij tegen aan gaat lopen.
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door icekiller »

tandwiel was uiteraard een simpel voorbeeld ;) de vragen die je aankaart is een aparte kwestie die ik ook al gevraagd heb ivm 3d ontwerpers etc. Het ging momenteel enkel over de kosten van een 3d printer voor X of Y te produceren. Met tijd wordt aankoopwaarde, materiaal, tijd en bediening bedoelt.


Maar we gaan nu wel zwaar off topic :) heb een paar bedrijven door gekregen en zal deze dan ook contacteren afhankelijk van verdere ontwikkeling :)
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door Alex.hobby »

Alvast een klein tipje van de sluier oplichten maar.
Metaalprinten is tot op heden erg traag en dat zal voorlopig nog niet echt hard veranderen. Voor kleine onderdelen geen enkel probleem, want dan is er nog wel wat te produceren in één nacht.
Dan is er de oppervlaktekwaliteit en nauwkeurigheid. In de ogen van een fijnmechanicus is dat bedroevend. Het beste wat je kunt krijgen is een grove vonkstructuur. Nauwkeurigheid van +/- 0.05 als de onderdelen niet groter zijn dan 100 mm en dan moet je al erg je best doen. Er zal dus altijd op de nauwkeurige maten nabewerkt moeten worden.
Metaalprinten heeft alleen zin als het niet, of erg moeilijk, op een andere manier te maken is.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Advies gevraagd metaal 3d printing

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Alex, en om die reden heeft bijvoorbeeld DMG er voor gekozen hun "3D printer" een hybride te maken met een VMC. Het resultaat is dat je print op een wat grovere manier en daarna precies op maat afwerkt (beetje vergelijkbaar met gietijzer qua nabewerking)
Plaats reactie