zomaar een vraag over die Delta printers.....

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zomaar een vraag over die Delta printers.....

Bericht door DaBit »

Rob65 schreef: dit topic gaat nu wel alle kanten uit.
Stappenmotoren die bergen koppel kunnen leveren in vergelijking met servomotoren???
Daar gaat DaBit toch een klein beetje scheef denk ik zo.
Nee hoor. Ik zie vanuit mijn helicopter een AC servomotor als synchroonmotor met weinig poolparen en een stappenmotor als synchroonmotor met veel poolparen. Je moet alleen een stappenmotor niet vergelijken met een veel zwaardere servo. 'Ik vergelijk mijn Nema23 steppertje met een 1kW servomotor en die servomotor wint het op alle punten'. Duh.

Een 4Nm stappenmotortje moet je zo'n beetje vergelijken met een 150W servomotor. Die 150W servo draait dan misschien best 3000rpm, maar levert nominaal ook maar ca. 0,4Nm koppel, een tiende van wat die stappenmotor bij lage toeren doet. Die moet je dan weer leuk vertragen naar het toerenbereik dat je met een stappenmotor al direct hebt. Die 3000rpm/150W servomotor is ook een stuk kleiner, maar zou ik een servomotor met 5x zoveel poolparen maken zodat ik op 600rpm/2Nm uitkom dan is-ie net zo groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar een vraag over die Delta printers.....

Bericht door Swets »

ik val ook niemand aan... of af... of of.... waren zomaar wat vragen...

moet zeggen dat ik dat printen nu al een paar jaar volgt, en het word steeds mooier.....

zag op You Tube ook al filmpjes met plastic, wat elastisch blijft... ook leuk....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: zomaar een vraag over die Delta printers.....

Bericht door mosoft »

Dat materiaal hadden we zaterdag ook bij ons, had je even kunnen bekijken.
Het is alleen nog niet uitgeprobeerd, maar ziet er veelbelovend uit.

Het blijft na het printen enigszins elastisch en voelt een beetje rubberachtig aan.
Wat betreft grotere voorwerpen hadden we zaterdag ook de dinosaurus schedel geprint op de delta van mijn zoon.
Dat was toch al wel een behoorlijke print die je niet zomaar op een prusa gaat doen.
Plaats reactie