CoreXY of CoreXZ

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

HansLeeuw
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:16
Locatie: Nijmegen

CoreXY of CoreXZ

Bericht door HansLeeuw »

De zoekterm van dit onderwerp levert geen resultaat op dit forum.
Is er iemand op dit forum die hier ooit naar gekeken of aan gedacht heeft?

De bedoeling is om met 2 snaren en twee steppermotors de X en de Y as aan te sturen.
De theorie en implementatie hier:
http://corexy.com/

Nicholas Seward heeft dit idee verder ontwikkeld voor zijn 3D-printer in de vorm van een CoreXZ implementatie en laat op dit filmpje zien dat het in de praktijk werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=aPxX8slszdE
Hij gebruikt geen T-belts maar ultra sterke vislijn voor de aandrijving.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door DaBit »

Ik ken het principe wel om bijvoorbeeld met staalkabels en een paar katrollen een bewegende brug te stabiliseren. Zo voor XY beweging niet, maar het ziet eruit alsof het voor een 3D printer en soortgelijk lichtgewicht werk wel eens erg bruikbaar zou kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door diepchess »

Ideeen zijn altijd goed om in de praktijk te brengen natuurlijk.

Nu ga ik iets heel lulligs zeggen wat ik liever niet zeg, maar wat wel de harde waarheid is in de 3d printing wereld: Laat eens zien hoe de prints eruit zien met deze techniek.

Wat we in elk geval wel zien is dat om hier mee te printen je dus in elk geval hele bende extra pulleys nodig hebt, want over kogelllagers mag je 't niet laten lopen natuurlijk, daar hier de tandjes en niet de gladde kant anders over de kogellagers heenloopt.

Nu voor de gemiddelde reprap is dat nog wel de minste zorg (afwijkingen en met name extra trillingen door over tandjes heen te lopen), maar als we er conceptueel naar kijken dan is dat wel stuk duurder, of niet?

Dan de timingsissue, die zal compleet kritiek zijn hier om tot goede prints te komen. Dat zal naar ik vermoed nog het kleinste probleem zijn, want dezelfde timingsissues heb je ook in principe om bepaalde vormen op het printbed te printen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door diepchess »

Overigens wat betreft de XZ die we in video zien. Ik vermoed dat de lagen nog redelijk op elkaar zullen plakken, daar er sprake natuurlijk is van nonstop bewegen in Z richting op allerlei manieren. Die trillingen in het Z-vlak kunnen we zien als een random distributie, waardoor het op fiks wat punten binnen elke laag die wel tegen de vorige aangedrukt wordt en er op stevig wat plaatsen dus sprake is van laagjes die op elkaar zitten. Zie het als 2 totaal verschillende golfplaten die je op elkaar gooit, zonder dat de golven dus in elkaar passen.
Laatst gewijzigd door diepchess op 16 sep 2014 21:59, 3 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door skillalot »

diepchess schreef: Nu ga ik iets heel lulligs zeggen wat ik liever niet zeg, maar wat wel de harde waarheid is in de 3d printing wereld: Laat eens zien hoe de prints eruit zien met deze techniek.
Ik lees van jou altijd hele lappen tekst hier als het over 3D printers gaat, dus kennelijk weet je er een hele hoop van. Maar hoeveel plaatjes van je prints heb jij hier al gepost? :lol:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door diepchess »

Wat is dit voor flamebait?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:maar als we er conceptueel naar kijken dan is dat wel stuk duurder, of niet?
Waarom is het min of meer algemeen geaccepteerd dat een enigzins fatsoenlijke CNC-freesmachine je >3000 euro kost, en waarom beginnen 3D-printerjongens al te steigeren als het meer dan pakumbeet 500 euro dreigt te gaan kosten?

Dit systeem kost je 4 extra poelies, 4 extra lagertjes en een fors eind extra riem. Oja, en 2x zo sterke motoren als je uit zou gaan van gelijke inertie, maar dat is nou net niet de bedoeling. Waar hebben we het dan over? Tientje of 6, zoiets, minder als je al kunt printen? Lijkt mij nog wel te overzien eigenlijk.
Dan de timingsissue
Welke timingissue? Dat je dX-dY en dX+dY moet doen, of dat je met een beetje pech een motor 2x zo hard moet laten lopen? Print onder een hoek van 45 graden en het probleem is ver voorbij.

Ik ben geen deskundoloog, maar ik weet inmiddels wat mijn AT5 riempjes doen kwa rek, resonantie en stabiliteit. Volgens mij ben ik een van de weinige mensen die kijkt wat z'n kogelomlopen aan afwijking doen, wat z'n riempjes doen, etc. Als je het bewegende deel licht kunt houden en de boel goed en nauwkeurig opzet is die CoreXY opzet goud waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door hilberth »

skillalot schreef: dus kennelijk weet je er een hele hoop van
Zeg Skillalot, hoe haal jij het in je hoofd te zeggen dat ie dr wat van weet, dit soort schandelijke aantijgingen zou een ieder zich voor moeten schamen... :mrgreen:
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door Rob65 »

Ik zie de voordelen van CoreXY wel, je haalt massa uit het bewegende deel en daamee kan je hogere acceleraties bereiken.
Nadeel is uiteraard wel de lange riemen, maar dat lijkt allemaal wel te moeten lukken want ik heb gisteren resultaten van een delta printer gezien waar Ultimaker jaloers van wordt ;-)

Kijk wel goed naar je systeem. Bij een XY systeem heeft het zin, daar haal je de motor van het "portaal" en dat is zeer zeker een snel bewegend deel.
Bij een reprap, waarbij de Y as de tafel beweegt en je X motor aan de Z as hangt, zie ik geen voordeel - eerder een nadeel.
De X motor beweegt alleen bij verplaatsen van de Z as en dat gaat relatief langzaam slechts één keer per laag. Gezien de wiebelige constructie is het hier juist zinvol het gewicht van de X motor toe te voegen om trillingen in de iele brug te dempen.

Nu weet ik dat Hans met 30x30 aluminiumprofiel wil gaan bouwen, dat kan dus al mooi stabiel. Maar om de XZ combinatie nu als CoreXY uit te voeren is absoluut onnodig. Gebruik hier goede (trapezium) spindeltjes voor de Z as, dat levert meer op dan de complexiteit van het CoreXY systeem.

Ik heb zitten denken om mijn nieuwe printer ook met CoreXY uit te rusten. Maar die lange riemen in verhouding met mij wagen van ruim 1.5 kg en dan ook nog eens het portaal van ruim 1 kg. Probeer die 2.5 kg maar eens stabiel en trillingsvrij met 1000 mm/s^2 te versnellen ... (ik zou zelfs met 500 mm/s^2) al blij zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
HansLeeuw
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:16
Locatie: Nijmegen

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door HansLeeuw »

Misschien ter verduidelijking.

De X en de Z motor krijgen een plaats in het frame. De X motor hangt dus niet meer aan het portaal.
Het portaal draagt alleen nog de extruder en de feeder motor.

Zie bijgaand plaatje http://forums.reprap.org/file.php?14,file=32270 van het principe.
Om het kruisen van de A en de B lijn te voorkomen kun je er één voor de staander van het frame en de ander achter de staander van het frame leiden. Het bezwaar zou kunnen zijn dat de draden dan niet kruislings bij de extruder uitkomen maar tegenover elkaar. Mij lijkt dat goed te gaan door LM10 U of UU lagers te gebruiken.

Het is een lichte constructie en de aandrijving kan met een deze vislijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Braided_fishing_line

Dit is een link naar mijn schetsontwerp:
http://www.123dapp.com/123D_Design/3D-printer/2667257
De rode rollen geleiden de aandrijfdraad. Verticale en horizontale assen 10mm. Basis frame 30x30 alu-profiel (zware variant).

Commentaar: GRAAG
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door ruudpg »

HansLeeuw schreef:Misschien ter verduidelijking.

Zie bijgaand plaatje http://forums.reprap.org/file.php?14,file=32270 van het principe.
Misschien een rare vraag, maar ik zie op alle 4 de hoeken in het vermelde plaatje 2 extra wieltjes aan de binnen zijde zitten waarvan ik echt niet begrijp wat het nut er van is, mijn idee is laat ze vervallen en je hebt direct een groter bereik op de betreffende as.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door Linki »

ruudpg schreef:
Misschien een rare vraag, maar ik zie op alle 4 de hoeken in het vermelde plaatje 2 extra wieltjes aan de binnen zijde zitten waarvan ik echt niet begrijp wat het nut er van is

Is geen rare vraag.

Het effect van die extra wieltjes is een vertraging in de overbrenging, en verhoging van de stijfheid.

Zonder de extra wieltjes hangt elk punt van de brug aan een (1) touwtje.

Met de extra wieltjes hangt elk punt aan drie touwtjes. Dus drie maal zo stijf, en de motor moet drie maal vaker rond voor de zelfde verplaatsing.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door Rob65 »

Sja,

ik blijf erbij dat CoreXY juist voordelen bied doordat je een motor uit het bewegende deel haalt.
Maar ... aangezien de Z-as bij een 3D printer bijna niet beweegt kan je de motor van de X-as bijna als stilstaande massa zien.

Dan zie ik de voordelen van een CoreXY - maar dan in de XZ richting - niet meer. Ik zie nog alleen maar de nadelen van de synchronisatie tussen de twee motoren en de lengte van de snaren die gebruikt worden. Wat je ook pakt, er zit altijd rek in.

Een ander nadeel is de manier waarop de Marlin software (als je die gebruikt) de stappenmotoren aanstuurt: eerst worden 1..4 pulsjes naar de X-motor gestuurd, dan 1..4 naar de Y-motor en dan 1..4 naar de Extruder motor.
Ga je nu de CoreXY oplossing met Marlin gebruiken dan ga je eerst de ene motor steppen (en dan ga je naar links en naar boven) en daarna de andere motor (en dan ga je dus pas naar de echte positie waar je wilt wezen).
Nu gebeurt dit gelukkig heel snel achter elkaar waardoor de massatraagheid van het hele systeem zo groot is dat het niet opvalt maar mooi is anders.

Maar laat je dat zeker niet weerhouden hier naar hartelust mee te experimenteren.
Snaarwieltjes kosten geen drol en die gevlochten visdraad zal je ook de kop niet kosten.
en uiteindelijk ben ik ook heel simpel begonnen met een constructie waarvan ik eigenlijk al wist dat ik de gewenste kwaliteit nooit mee zou kunnen halen...

9376
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CoreXY of CoreXZ

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: Waarom is het min of meer algemeen geaccepteerd dat een enigzins fatsoenlijke CNC-freesmachine je >3000 euro kost, en waarom beginnen 3D-printerjongens al te steigeren als het meer dan pakumbeet 500 euro dreigt te gaan kosten?
Omdat het meestal IT-ers en hobbyisten zijn en voor een hobby is meer dan 500 euro uitgeven gewoon heel veel.

Vandaar dat de iphone6 dan ook minder dan 1000 euro kost.

Het is wel aan inflatie onderhavig hoor. Een leuk apparaatje mocht aantal jaar geleden niet meer dan 600 dollar kosten anders kon je er niet megaveel van verkopen. Dat is nu dus al opgeschoven richting de 1000 dollar. De inflatie slaat hard om zich heen.
Plaats reactie