Aanschaf 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

nelles
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:24

Aanschaf 3D printer

Bericht door nelles »

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik aan het kijken om zelf een 3D printer aan te schaffen.
Graag zou ik deze zowel professioneel en als hobby willen gebruiken.

Aangezien ik zelf dagelijks 3D teken met inventor heb ik het voordeel dat ik mijn eigen modellen kan ontwerpen.
Het enige probleem is dat ik nog niet echt thuis ben in het gebruik van een 3D printer en welke materialen er geprint kunnen worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een printer die zeer nauwkeurig slijtvast plastic kan printen zoals het fillament in deze link http://www.igus.be/wpck/11049/N14_4_1_i ... boFilament

Graag jullie ervaring over welke printer hiervoor geschikt is.

Grt
Nelles
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door Rob65 »

Wat is je budget?
Een Ultimaker 2 is een redelijke kwaliteit printer maar om nou te zeggen dat die "zeer nauwkeurig" kan printen gaat me iets te ver.

en het hangt natuurlijk allemaal van de definitie af. Voor een instrumentmaker is 0.1 mm op geen stukken na goed genoeg maar een timmerman vindt 0.5mm al zeer nauwkeurig :shock:

Ik heb pas een nieuwe printer gebouwd en die print wel erg netjes maar ben ondertussen al met een vervolgproject bezig: 30x30x30 cm printruimte, lineairgeleiding, closed loop stappenmotoren met drivers Copley Controls en nog wat leuke dingen. Zodra die printer werkt wil ik deze ook als kant&klare machine verkopen, maar dan praat je wel over een prijs die niet snel onder de € 3500,- zal liggen.

Bijgaand een plaatje van wat resultaat van de huidige printer: een "IRS" knopje voor een Boeing 747 cockpit. Het knopje is rond 22mm en 18mm hoog en geprint met laagjes van 0.1mm (of 100 micron, dat klinkt wat luxer 8) )

9378

De ribbeltjes die je ziet zijn het gevolg van een niet goed afgestelde riemaandrijving, iets dat in het nieuwe ontwerp opgelost gaat worden en dan pas praat ik over een printer die "zeer nauwkeurig" kan printen.

Maar wil je voor weinig geld (€ 2292,95) een leuke printer kopen, dan is de Ultimaker 2 zeker een goede keus.

Ga anders eens kijken bij MakerPoint in Arnhem, daar hebben ze een leuk assortiment printers staan van € 600 tot € 3300 en allemaal werkend te zien.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door Hessel Oosten »

Voor een aantal hier is het te raden wie de nieuwe, trotse eigenaar van dit knopje is !

Bedankt Rob !!!

Hessel
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door create »

makerbot replicator of makerbot mini is dat niet wat? de mini is al voor 1500 maar weet niet of je er dat soort plastic mee kan printen!


greetz Create
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door Rob65 »

De MakerBot Replicator 2X kan zowel PLA als ABS printen, de andere versies alleen PLA en dat is wel een beperking.

Een groot nadeel van MakerPoint is dat ze niet overweg kunnen met de standaard G-code die uit de meeste slicer programma's komt. Daardoor ben je bijna gebonden aan de software die MakerBot levert. Andere printers lezen G-code waardoor het gebruik van verschillende soorten slicer software mogelijk is.

en de MakerBot Mini kan max. 10x10x12.5 cm printen en dat kan ook een beperking zijn of worden.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

create schreef:makerbot replicator of makerbot mini is dat niet wat? de mini is al voor 1500 maar weet niet of je er dat soort plastic mee kan printen!


greetz Create
Hopeloos slecht voor de hoeveelheid geld die je betaalt voor die makerbot replicators.

Vooral die replicator2 heeft enorm positieve kritieken gekregen van met name AMERIKAANSE WEBSITES die simpelweg alleen nationalistisch gedacht hebben.

Je zag het gewoon. Eerst campaignde alleen ultimaker in USA heel goed. Toen kwam makerbot met de replicator2 en al die websites 'thumbs up'.

Echt waar - massahysterie.

Bij google ads werd ik BEDOLVEN onder de replicator2 ads. Dagelijks.

Nu overigens door ultimaker (google ontdekt dat ik in NL woon en niet in USA vermoed ik - na nieuwe linux installatie). Toen ik alles op US settings had op de apple laptop, enkel replicator2 advertenties. Nu linux installatie (gentoo) met Nederlandse settings en HOPPA bedolven onder ultimaker ads.

Zo'n ultimaker-2 gaat het in elke test winnen van de replicator2 van makerbot hoor.

Wil je een stevig betere printer dan dat, dan is er eigenlijk alleen licht/laser printers. Die zijn stukje duurder en de resin is natuurlijk stinkend duur (laatste keer dat ik checkte 70 dollar per liter goedkoopste aanbod).

Voor nauwkeurigere professionele prints zul je dus een lichtprinter moeten gebruiken. Beetje printer daar begint bij 10k dollar.

Heb zelf de reviews niet goed gelezen van de lichtprinters, maar er is wel fiks gemarketeered voor bijvoorbeeld het bedrijf stratasys.

Was hier bezig betere printer te ontwerpen die ABS met een draadje beter print.
Dat gaat ook geen goedkope worden hoor.

Dat lukt gewoon niet onder de 1000 euro (kits).

Het voordeel van een draadje is dat het 15 euro per kilo kost (ex BTW). Terwijl resin stinkend duur is natuurlijk.
Zo'n resin printer zet je alleen in voor je professionele ontwerpburo natuurlijk. De prijs per onderdeel is gewoon te duur, terwijl hier druk ik al direct op de groene knop, nog voor een ontwerp in CAD helemaal goed gecheckt is door mij. Gewoon om 't alvast in je handen te hebben. Dan zie je allerlei ellende die je 2x meer tijd kost om in CAD te zien.

Als je een draadjesprinter hebt die goed functioneert - dan stamp je kilo's er doorheen hoor - vooral bij roboticaonderdelen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

@nelles, slijtvast materiaal printen - dat is vast niet de enige problematiek van geprinte onderdeeltjes.

Waar je naar linked, dat materiaal is mij niet bekend, maar het heeft zelfde eigenschappen als ABS.
Het plakt vast op zelfde manier als ABS.

Leg mij dan eens uit dat het niet iets is wat grotendeels bestaat uit ABS met een paar andere stofjes erdoorheen. Zeg wat nylon/PEEK/PTFE.

Dat dan 50x slijtvaster noemen is een grote claim hoor.
Dat zal vast kloppen.

Het is echter een claim op 1 onderdeeltje.

Je kunt natuurlijk ook met nylon aan de slag. Dat is ook heel slijtvast en kost geen drol.

Bij robots gaat alles kapot natuurlijk en snel ook. Alles slijt, breekt of er komt rommel in waarna het onderdeeltje het ook begeeft.

Aluminium of plastic maakt dan niet veel uit hoor. Het gaat allemaal naar de filistijnen en snel ook.

Factor 50 slijtvaster gaat vast over 1 aspect, terwijl in de praktijk je problemen krijgt met laagjes die loslaten, warping tijdens het 3d printen, etc.

Als je bepaalde FLEXIBELE materialen wilt printen wil je overigens geen ultimaker kopen. Dan kun je beter zelf een reprap bouwen met een Wades achtige extruder. Je wilt dus dan ook geen Delta bouwen - want die hebben ook zo'n soort van bowden achtige extruder.

Die bowden achtige extruders daar krijg je wat elastischer materiaal niet doorheen simpelweg, bijvoorbeeld flexible pla.

Er is 1 figuur die op youtube met een ultimaker-1 het voor elkaar heeft gekregen met allerlei moeite om flexible PLA te printen. Als je ziet en hoort wat hij allemaal gedaan hebt - dan wil je dat niet met een bowden achtige extruder uitprinten. Bij bowden type extruders zit de motor die het filament richting de smeltkamer (nozzle) duwt dus zo maar een metertje weg van. De motor beweegt dan dus niet mee tijdens het printproces, wat gewicht scheelt waardoor je sneller kunt printen.

Dan kun je echter MINDER MATERIALEN printen.

Dat is de hoofdreden waarom mijn ontwerpen geen bowden achtige constructies gebruiken.

Focus je niet te veel op dat iglidur dus. je eigen bushings printen is niet eenvoudig - er zijn eenvoudigere oplossingen daarvoor.

Waar je mee wilt starten is eerst te beantwoorden of je graag iets zelf bouwt en die tijd kwijt wilt aan de zelfbouw (weken) of dat je gelijk wilt beginnen met printen met iets wat kant en klaar is.

Zodra je begint met printen van materialen die niet zoveel lieden printen, vooral dus iets wat lijkt op ABS qua eigenschappen (iglidur wordt door de fabrikant beschreven waarbij alle printeigenschappen zelfde zijn als ABS), dan ben je toch al maanden kwijt voor je het voor elkaar krijgt goed te printen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

Als het gaat om bushings produceren en nog wel eentje die dus goed rondom een draadstang draaide -
Een Engelsman beschreef mij hoe er materiaal is wat je iets verwarmt dan pak je dat met de hand vast en knalt de draadstang erdoorheen binnen paar secondes. Je drukt 't iets steviger vast dan en laat 't afkoelen.

Vervolgens heb je een "slijtvaste" bushing die prima eromheen draait.

Ben alleen even naam van het materiaal kwijt.

Na wat experimenteren van deze reprap guru's gaat dit proces dus heel snel voor hen om bushings te maken voor de draadstangen. Dat gaat ook voor gladde assen goed werken.

Daar heb je dus geen 3d printer voor nodig om dit te doen. Dat is hoe zij enige accuratesse uit draadstangen krijgen. Dat zijn dan overigens vast geen 'draadstangen' van de praxis - want die zijn gewoon zo krom als een banaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:Het is echter een claim op 1 onderdeeltje.
Nou, ze maken bij Igus al heel lang dat soort langlevende glibberplastics, en dat doen ze toch heel goed naar 't schijnt. Ik geloof ze wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door Rob65 »

Ik ga hier toch even heel sterk ageren tegen een aantal van de opmerkingen van Diepchess.
DaBit schreef:
diepchess schreef:Het is echter een claim op 1 onderdeeltje.
Nou, ze maken bij Igus al heel lang dat soort langlevende glibberplastics, en dat doen ze toch heel goed naar 't schijnt. Ik geloof ze wel.
Yep - ik ken het materiaal al jaren en maar er veel gebruik van.
Niet als 3D draad maar gewoon de lagerbusjes van Igus. Die dingen zijn erg goed, ze gaan zeker langer mee dan die chinese LM8UU lineair lagertjes, ze lopen beter en ze hebben minder speling (mits juist gemonteerd).

Het printen van glijlagers met iglidur of nylon is heel goed mogelijk en dat is al door diverse mensen gedaan.
Ik ben ooit begonnen met het printen van glijlagerbusjes in Nylon maar ben daarmee gestopt omdat het me gewoon te veel tijd kost om de benodigde hoeveelheid busjes te maken. Dan is het invullen van een bestelformuliertje bij Igus sneller en het resultaat is toch net ietsje beter ;-)

Wat betreft flexibele materialen, ik begreep bij MakerPoint in Arnhem dat je met een Ultimaker 2 wel degelijk een materiaal als Arnitel 45D kan printen - en ze hebben de geprinte onderdelen er liggen als bewijs.

Ander puntje is de kwaliteit van de MakerBot Replicator familie tegenover de Ultimaker 2. De Replicator 2 levert echt wel een beter resultaat dan een Ultimaker 2 - gewoon zelf kunnen constateren door hetzelfde voorwerp op beide machines te printen. Maar gezien het prijsverschil tussen beide machines mag je van de Replicator ook verwachten dat deze printer wel iets beter is.

Belangrijker is goed materiaal. Dat spul dat geen drol kost print wel als een drol, het duurdere materiaal geeft toch een net iets beter resultaat.

Bijvoorbeeld: Het ABS van RepRapWorld (daar heb ik 9 rollen van liggen) print best goed maar het filament breekt nog wel eens en de hechting tussen de lagen laat soms wel eens te wensen over. Ik heb ook een test-rol ABS van Dutch Filaments en dat is net door wat toevoegingen net iets taaier, breekt minder makkelijk en print iets mooier.
PLA is helemaal een groot verschil. PLA is van nature bros en dat houdt in dat het nog sneller breekt en niet echt geschikt is voor onderdelen waar mechanische krachten op komen te staan. ColorFabb levert een materiaal met een PLA/PHA mix en dat spul is veel beter. De kleuren zijn ook veel mooier.

Genoemde materialen heb ik allemaal zelf op mijn eigen 3D printer geprint, dus geen hearsay of reclameleuzen van fabrikanten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met de goedkoper ABS en PLA materialen niet kan printen want zoals altijd: YMMV

"lichtprinters" zijn ook voor de hobbyist trouwens best bereikbaar. Goed, je moet wel even sparen maar een Atum3D kost 3625 Euro (incl. BTW, zie link) en een B9Creator kost 3490 USD (ex. BTW en invoerrechten, zie link). Van beide printers heb ik onderdelen mogen bewonderen en die zien er wel echt mooi uit.
Is wel even iets anders dan zo'n "plastic kitspuit", een andere prijsklasse, een ander resultaat maar ook een heel ander gebruiksdoel.

De hars, die zal inderdaad nu iets rond de 60-70 Euro kosten, maar als je ziet dat die hars een 2 jaar geleden alleen bij een zeer klein aantal leveranciers te krijgen was tegen prijzen van zo'n 200 USD per liter dan zie je een behoorlijke prijsdaling, net als bij het ABS en PLA draad trouwens. Het printen in UV uithardende hars is sterk in opkomst en er komen steeds meer leveranciers van harsen die voor een acceptabel bedrag te koop zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

Je kunt dat filament bijna nergens kopen en igus heeft zelf geen prijsopgave van het filament.

Dan weet je dus al genoeg over de prijs per kilo :)

flexible pla printen is ontzettend ingewikkeld met een ultimaker. Je moet dan letterlijk de hele buis goed olien. Om te beginnen: hoe doe je dat?

Da's ontzettend veel werk. Dan nog wat extra aanpassingen nodig om het door die buis heen te drukken zonder problemen. Da's enorm ingewikkeld.

En ja, er is inderdaad bewijs dat iemand dat gedaan heeft - kijk maar op youtube :)

Wat een worsteling zeg...

@rob: Iets van filament printen is heel iets anders dan het spuitgieten.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

@filamentsterkte.

Ik heb nog weinig verschil ontwaard in kwaliteit van de laatste partijtjes filament uit China en het hier in NL geproduceerde filament. De oudere partijen filament waren inderdaad niet best uit China, maar sinds afgelopen jaar is dat enorm verbeterd.

Je kunt natuurlijk ABS van rrw, wat je vaak op 245 - 250C dient te printen niet vergelijken met ABS wat je op veel lagere temperatuur print.

Men vergelijkt vaak met het witte ABS wat je op maar 220C hoeft te printen. Volgens mij zitten in dat witte ABS allerlei toevoegingen die niks met ABS te maken heeft, maar ik kan het verkeerd hebben hoor :)

Gros print dit alles met een j-head van peek en ptfe. Logisch dat het met een j-head niet goed lukt om iets op 245C uit te spugen. Je krijgt dat ding nooit zo heet :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door diepchess »

@prijs resin.

2 jaar geleden was de resin rond de 70 dollar per kilo. Ik heb de prijs nog niet zien dalen.

Als je veel print is prijs van resin natuurlijk belangrijk.
Hoe goed die $3450+ printers zijn weet ik niet. Bij die prijzen zijn het toch alleen personen met een bedrijf en BTW nummer die dingen invoeren, dus de BTW die je dan afdraagt voor invoer dat maakt dan niet meer uit.

Zo'n kickstarter projectje beloofde ook een goede lichtprinter - maar we moeten zien hoe goed het spul is.

Een rol 3mm ABS filament kost nu op dit moment inkoop China zo'n 12 dollar, als je weinig inkoopt (kilootje of 100).
Hah de vervoerskosten maken dat dan alsnog 15 euro per rol, maar dat is ander verhaal :)

Dat is prima ABS.

Iemand die kiest voor een in Nederland geproduceerde rol is ook heel mooi natuurlijk - maar krijg dan wel KEIHARD BEWIJS dat het ook hier is geproduceerd. Er is veel te verdienen namelijk aan een smoesje vertellen en Chinees filament omkatten.

Een veel groter verschil zijn de printers geproduceerd in China versus hier. Ook de leapfrogs geproduceerd in Roemenie hoor je enig kritiek op de enorme productiefouten aldaar.

Die lichtprinters zullen ONGETWIJFELD goedkoper worden, maar dat resin zie ik voorlopig nog niet van die 70 dollar zakken naar een schappelijke prijs - zeg 20-25 dollar per kilo.

p.s. zonder lullig te willen worden - hoe kan het dat alle rollen die hier geproduceerd worden, toch dezelfde HASPELS gebruiken als de iets duurdere Chinese filamentrollen?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf 3D printer

Bericht door Rob65 »

diepchess schreef: flexible pla printen is ontzettend ingewikkeld met een ultimaker.
Flexibel PLA heeft een stroeve buitenkant, ik had het over Arnitel en dat heeft een gladde buitenkant en dat loopt zonder problemen door de Ultimaker 2.
Let wel: ik ben geen fan van bowden extruders. Geef mij maar een extruder direkt op de hot-end, dat geeft veel meer materiaalkeus.
Ik denk dat dit ook een goede tip voor Nelles is: als je veel verschillende materialen op een printer wilt kunnen verwerken dan zou ik bij voorkeur voor een direct drive (dus de extrudermotor op de kop) kiezen.
@rob: Iets van filament printen is heel iets anders dan het spuitgieten.
Klopt 3D printing geeft een aantal leuke uitdagingen. Maar materiaaleigenschappen veranderen niet, tenzij je het te heet hebt gestookt.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie