Welke bril ter bescherming voor de laser..

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kees Moret

Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door Kees Moret »

Nou, de kop zegt het al..
Ik heb een K40 lasermachientje, daar zit in het deksel wel een mooi gekleurd schermpje in maar dit vertrouw ik niet helemaal.
Kan iemand mij adviseren welke bescherming ik het beste kan gebruiken en waar te koop?
Uiteraard het liefst een beetje betaalbaar..
Alvast bedankt, Kees.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door audiomanics »

En waarom vertrouw je dat niet?
Ik zal het even uitleggen:
Acryl is 100% zwart voor CO2 lasers, je kan het er immers mee snijden en als het er doorheen kwam lukt dat niet. Er zijn materialen waar CO2 laserlicht (10,6um) doorheen gaat.. daar maken ze de lenzen van.. Maar ook Glas is een goed filter.
De meeste metalen reflecteren het. Daar maakt dat vermogen CO2 geen enkele indruk op. Aluminium, goud en koper reflecteren het zelfs voor bijna 100%. Alleen RVS wil nog een heeeeel klein beetje absorberen. Daarom kan je met de hogere vermogens en met bepaalde gassen dat spul nog snijden.
Wat je door het scherm kan zien is het verbranden van het materiaal. Die golflengte ligt voor een groot gedeelte in het bereik van zichtbaar licht.. Maar als je daar niet langdurig in kijkt is dat niet schadelijk voor het oog.

Een ander verhaal is dat met die blauwe lasers of lasers die op een andere golflengte werken, zoals YAG-lasers. Daar is het acryl niet helemaal 100% licht-ondoorlaatbaar.
Voor CO2/10,6um maakt de kleur van het acryl ook niet veel uit. Het hele spectrum filtert nagenoeg alles af.
Ik denk zelfs dat een plastic brilletje van de Action die golflengte voor 100% filtert..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kees Moret

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door Kees Moret »

audiomanics schreef: 20 aug 2018 13:17 En waarom vertrouw je dat niet?
Nou, ik heb het gevoel als ik er even naar kijk tijdens het laseren dat mijn ogen dat niet prettig vinden.
Maar als ik jou goed begrijp heeft de laser geen effect op je ogen?
En wat is langdurig??
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door lordprimoz »

als je er lang genoeg naar kijkt krijg je last van lasogen. Bijzonder pijnlijke ervaring...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door willy wonka »

Grappig...ik heb ook een K40.
In het begin heb ik wel regelmatig tijdens het laseren (klep dicht uiteraard) ernaar gekeken.
Om te kijken hoe het werk met afstellen etc.
Maar ik merkte toch iets aan mijn ogen (vrij snel al). Even later trekt het weg.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door audiomanics »

Het licht is vrij scherp, afhankelijk van het materiaal dat je bewerkt.. Net als een beetje zaklamp... Daar wil je ook niet te lang in kijken...
Het laserlicht zelf is voor ons onzichtbaar..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kees Moret

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door Kees Moret »

willy wonka schreef: 20 aug 2018 16:19 Grappig...ik heb ook een K40.
In het begin heb ik wel regelmatig tijdens het laseren (klep dicht uiteraard) ernaar gekeken.
Om te kijken hoe het werk met afstellen etc.
Maar ik merkte toch iets aan mijn ogen (vrij snel al). Even later trekt het weg.
Precies wat ik bedoel..
Maar wat doet het met je ogen op langere termijn?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door Kjelt »

In fel licht kijken zoals de zon, wordt zwaar afgeraden, kan het netvlies beschadigen.
Waarom plaats je geen ebay cameraatje, usb (heb je een pc nodig) of hdmi uitgang (tv of monitor nodig)?
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door PeterNl »

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is maar toch een een vraag :
Een ander verhaal is dat met die blauwe lasers of lasers die op een andere golflengte werken, zoals YAG-lasers. Daar is het acryl niet helemaal 100% licht-ondoorlaatbaar.
Weet iemand welk acrylaat (kleur) dan wel geschikt is? Ik heb onlangs een Eleksmaker A3 aangeschaft om eens wat met een laser te doen en vroeg me af hoe ik die effectief af kan schermen zonder helemaal niets meer te zien.
De bril die bij het pakket zat heeft licht-groene glazen. Maar aan de werking twijfel ik een beetje.

Peter
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door ruudderooy »

voor led lasers is het een ander verhaal deze hebben een andere golf lengte die niet word tegen gehouden door glas en de meeste doorzichtige kunstoffen, deze lasers zijn echt gevaarlijker voor de ogen.
hier beschadigt dan ook niet het netvles maar de receptoren in je oog omdat het netvlies dit licht ook doorlaat.

https://jtechphotonics.com/?product_cat=safety-gear
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door DaBit »

Voor diodelasers moet je echt geschikt spul gebruiken. Gewoon oranje of rood gekleurd 'reclame-plexiglas' houd het niet lekker genoeg tegen, en al helemaal niet als het een keer per ongeluk op iets metaligs spiegelt.
Dat 'nog kunnen zien' is wel een dingetje inderdaad; als ik de beschermbril op zet dan zie ik de laservlek helemaal niet meer. Die doet z'n werk iets te goed :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Welke bril ter bescherming voor de laser..

Bericht door PeterNl »

Bedankt voor de reacties.

Interessante link die eindelijk de link legt tussen de golflengte en wat daar voor nodig is.
Alleen met een stukje plexiglas in een complementaire kleur red je het dus niet.

Ik zit nu te denken aan lasglas wat ook gebruikt wordt in laskappen/helmen of de kunststof variant waarmee lasgordijnen gemaakt worden.
Dit is er in verschillende waarden afhankelijk van het type lassen.

Het kunnen zien van de laser in werking is minder belangrijk dan een ritje naar de oogarts (in het ergste geval : gereden worden 8) ).
Een tactisch geplaatste webcam biedt ook uitkomst.
Plaats reactie