Nieuwe laser aanschaffen

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door willy wonka »

Ik ben opzoek naar een iets luxere en een laser met een groter werkbereik.
Momenteel heb ik een K40 met Cohesion 3D board wat opzich prima werkt. Maar het werkbereik wordt mij te klein.
Minimaal 40 bij 40 is prima.

Nu kwam ik deze machine tegen:
https://www.ebay.nl/itm/223175359389?ul_noapp=true

Fatsoenlijke gasveertjes voor het luikje
50w laser. 40w is al ruim voldoende voor wat ik ermee wil.
Lineaire geleiders
Air assist
Een automatisch bed dat in hoogte verstelbaar is.
en een rode dot om het nulpunt in te stellen
Zit volgens de beschrijving ook CE keuring op

Besturing zal direct moeten worden vervangen heb ik het idee. Dat zal waarschijnlijk een standaard bordje zijn.

Iemand ervaring hiermee?
Het zal niet gek veel uit elkaar liggen t.o.v. een k40. Maar er zitten wel betere geleidingen op.
lasergraaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2018 19:32

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door lasergraaf »

Lijkt op zich een leuke basis, maar
- beperkt werkbereik
- meestal geen adequate koeling
- beperkte controller
- vaak slechte afzuiging
- potentiele veiligheidsproblemen (o.a. verbinding hoogspanningskabels bij laserbuis / soms geen interlock)

Doe bij de aankoopprijs het volgende nog bij :
- invoerrechten <!?>
- nieuwe Ruida controller ( +/- 650,- + frustratie / tijd)
- CW-5000 koelmachine (+/- 600,- )

en je zit ineens zo rond Eu 2500 euro + een heleboel tijd en daar krijg je een middelmatige machine voor terug.
Ik zou ook ernstig twijfelen aan de CE markering (als die er al op zit)

Misschien toch wat verder kijken voor een 60x40 machine met iets meer kwaliteit ?
P Scheepens
G.Weike NL/BE
lasergraaf.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door willy wonka »

Er komen geen invoerrechten bij
Fatsoenlijke koeler heb ik al
Fatsoenlijke aansturing is ook goedkoper te krijgen.
Een 60x40, laat mij raden waar deze te krijgen is.

Gefeliciteerd met je 5e spam bericht trouwens :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Durf je het aan om zelf iets te bouwen, vanaf scratch? Een koeler heb je al (een echte die ook daadwerkelijk koelt, zo'n geval met compressor, zoals de CW5000 of CW5200?)
Een afzuiging mogelijk ook al.. (als je rechtstreeks naar buiten blaast doet zo'n blauwe woonhuisventilator van 30 euro, tweede-hands het heel prima)
Tja, als je zelf bouwt zit er geen CE-keurmerk op natuurlijk.. Maar je kan wel een dijk van een machine neerzetten, zelf kiezen welke onderdelen je gaat gebruiken én, wat ik het grote voordeel van zelfbouw vind, Je kent het apparaat meteen.. Ook eventuele uitbreidingen (als een rotary bijvoorbeeld) of upgrades (een nieuwe controller over een jaar of wat, omdat die nog mooier en nog beter is) kan je zelf zo inbouwen.
Voor de prijs hoef je het niet te doen.. Zelf bouwen is lang niet altijd goedkoper... hoewel... Als je de specs en gebruikte materialen gaat terug zoeken in de commerciële machines zit je toch in het hogere prijssegment..
Bepaalde onderdelen zijn voor zelfbouwers gewoon niet aan te komen.. Als ik voor een habbekrats een Trotec-Ceramicore buisje met voeding, of een Synrad unit kon scoren zou ik daar geen seconde over twijfelen..

Moeilijk is het niet.. en de machines die ik gebouwd heb of daarbij geholpen heb werken nog steeds fantastisch.. Tja, dat CE keurmerk... zou het daarom zoveel beter werken???

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door skillalot »

Bij de meeste troep die uit china komt wordt er in china al een CE stikker op geplakt, die aan zou moeten geven dat de machine volgens de Europese machinerichtlijn gemaakt is, en aan alle eisen daarvan voldoet. Er zou dan een risico analyse op losgelaten moeten zijn, en een goede duidelijk handleiding bij moeten zitten in de taal van het land waar de machine naartoe geleverd wordt.

Er zijn maar heel weinig machines uit China die aan die richtlijnen voldoen. En de dozenschuivers in Europa die er wat op proberen te verdienen plakken er soms zelf een CE stikker op als die er nog niet op zat, en voor de rest wordt er maar weinig mee gedaan.
Ik denk dat als iemand een ongeluk krijgt met zo'n machine en je klaagt die dozenschuiver aan (of in geval van een zakelijke aankoop dat er arbeidsinspectie erbij komt), dat diegene goed de sigaar is.

Of een machine met een CE-markering (mits goed uitgevoerd in NL door de importeur, en de machine aangepast is waar nodig) beter zal werken dan een andere dat niet, maar het zou zo moeten zijn dat de machine in ieder geval veilig voor gebruik zou moeten zijn.
Een machine zonder CE markering door verhandelen in Europa is strafbaar, importeer je hem voor eigen gebruik dan is het niet verplicht.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door motormuis »

in mijn ogen is de CE stikker (sorry in Nederland) een wassen neus
als de dozenschuiver kan aantonen dat de machine met de stikker geleverd is houd het bij hem op
geen gericht gaat iemand in china aanklagen
daarbij een Jong die mij wou helpen met de ombouw van mijn machine had een bekende die ervoor kon zorgen dat er een "CE"stkker erop kwam
die ook nog aan alle ijzen voldoet
hoe vaak bestel je niet ook bij grotere en gerenommeerde bedrijven iets en er zit maaaaaar een handleiding in het Engels bij (Nederland)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door willy wonka »

Zelf bouwen is niet zo'n probleem....als ik de tijd ervoor had.
Ik heb nu zo'n CW3000 of CW3200?

Wat ik nu mis is een iets groter werkbereik, red dot voor de laser, air assist en een fatsoenlijke koeler.
Verder ben ik tevreden over de K40. Je mag eigenlijk ook niet klagen voor het geld.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 17 okt 2018 12:54 Wat ik nu mis is een iets groter werkbereik, red dot voor de laser, air assist en een fatsoenlijke koeler.
Verder ben ik tevreden over de K40. Je mag eigenlijk ook niet klagen voor het geld.
Dat werkbereik, kun je natuurlijk weinig mee, die red dot moet je je niet op blindstaren, ik had er een op z'n chinees op zitten, die heb ik er afgehaald, en de reden was niet omdat ie zo goed werkte.
Maar zoals die chinezen dat doen met een beugeltje, 1 schroefje, een kruislasertje op het optiek schroeven, schuin naar beneden er naar toe laten wijzen, kun je makkelijk zelf ook. Denk alleen dat jij iets in gedachte hebt wat wel functioneel is.
Air assist is denk ik ook nog wel zelf er op te bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Air-assist is in mijn ogen een must: je blaast de troep weg van de lens en je blaast de vlammen uit. Als vuil zich op de lens gaat ophopen verbrandt het daar. Daar kan de lens niet tegen en zal vrij snel gewoon barsten.
Nu hoeft die air assist ook niet meteen 2 bar of meer te zijn. Zelf pas ik meestal zo'n 60L/min vijverpomp toe. Als je de slangen naar de kop zo ver mogelijk een relatief grote diameter laat houden en alleen het laatste stuk (over de brug) de wat kleinere diameter, dan is het debiet nog wel zo dat er een behoorlijk krachtige luchtstroom uit de nozzle komt.

Die CW3000 is volgens mij niet meer dan een radiator met ventilator.. Leuk voor misschien een water gekoelde spindel, maar een laserbuis lekker koel houden?? Ik had "in den beginne" ook zo'n type koeler.. mijn eerste buis heeft het nog geen 5 maanden volgehouden.. Nu houd ik de temperatuur op 15 graden en dat vind de buis heerlijk..al jaren

Red dot is het ook niet helemaal: de stip lijkt altijd groter dan hij is en als hij niet door de hele trein aan spiegels uitgelijnd is zit hij er ook altijd naast.
Een werkwijze die mij goed bevalt is om de buitencontour van het te laseren object af te tekenen of uit te snijden uit een stuk karton dat ik op het bed vast gezet heb en daar het object op of in te leggen..
Het gebeurt nog wel eens dat ik op 3mm ruimte letters van 2mm moet laseren en dan moeten ze ook nog in het midden zitten.. Gaat me met een reddot niet lukken..

Moet je alleen twee keer focussen (een keer op het karton en een keer op het object… Maar dat gaat met de ultrasoonsensoren super eenvoudig..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 17 okt 2018 13:38 Een werkwijze die mij goed bevalt is om de buitencontour van het te laseren object af te tekenen of uit te snijden uit een stuk karton dat ik op het bed vast gezet heb en daar het object op of in te leggen.
Gewoon een X en Y lineaal als vast nulpunt, en in de software opgeven waar het ligt. Slechts een enkele keer snij ik een uitlijn-hulpstuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 17 okt 2018 13:38 Red dot is het ook niet helemaal: de stip lijkt altijd groter dan hij is en als hij niet door de hele trein aan spiegels uitgelijnd is zit hij er ook altijd naast.
Bij SMT Pick en Place machines zit er een videocamera op de Z as gemonteerd met een eenmalig gecalibreerde X en Y offset tov het nulpunt van de kop.
Dit zou je evt ook met een laserkruis of dot kunnen doen. Vertikaal naar beneden laten schijnen maar naast de lasercollimator (is dat de correcte term ?) op de Zas gemonteerd. Kwestie van eenmalig de X en Y offset meten met de nauwkeurigheid van de machine en die invoeren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 17 okt 2018 22:07 lasercollimator (is dat de correcte term ?)
Een collimator is om de straal te bundelen.. Waar ik het over heb is een beam-combiner.. De red-dot-laser staat haaks op de laser straal en wordt door de combiner in de straal van de laser meegestuurd.
Mits goed uitgelijnd (natuurlijk..) komt de red dot op precies hetzelfde punt als de laser straal. wordt dus ook gefocust door de lens.
Echter de combiner reduceert het laser vermogen (tot ca 90%) en de intensiteit van de red-dot is vaak niet echt regelbaar waardoor, afhankelijk van het oppervlak, de zichtbare dot vele malen grote lijkt dan hij is.. Uitlijnen is dan best wel moeilijk.. en dan heb je alleen nog maar 1 hoekpunt.. bij complexe vormen is het praktisch onmogelijk om het object perfect uit te lijnen..
Op sommige oppervlakken is hij niet eens zichtbaar... been there, done that..
Vandaar dat ik het er ook weer uit gesloopt heb..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door Sven »

motormuis schreef: 17 okt 2018 12:32 in mijn ogen is de CE stikker (sorry in Nederland) een wassen neus
als de dozenschuiver kan aantonen dat de machine met de stikker geleverd is houd het bij hem op
Of de sticker er nu wel of niet opzit is irrelevant, CE keur is een onderdeel van de conformiteitsverklaring.
De importeur (of Europese producent) verklaart of dient te verklaren dat het product voldoet aan de eisen die door de EU zijn vastgelegd. Mooie beloftes of stickers van chinezen zijn irrelevant.

Als er een ongeluk gebeurd met een import machine dan zal de verzekeraar van degene die het ongeluk kreeg proberen zijn kosten te verhalen. Als de machine niet CE conform is is de importeur het haasje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe laser aanschaffen

Bericht door Kjelt »

Dus is het een wassen neus zoals motormuis terecht zegt.
Als er een fysiek of elektrisch ongeluk gebeurt met grote impact, ja dan komt er een onderzoek.
Alleen de andere eisen waaronder loodvrij, EMC, etc, daar wordt nooit op gecontroleerd daar heeft de omgeving de lasten van.
Plaats reactie