Laser controller

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt schreef: 05 feb 2019 22:27 Als het toch overnieuw moet maak er dan meteen "Vereniging" van ;-)
Bedankt voor de tip Kjelt. Dat had ik nog niet eens gezien ;-) ;-) :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser controller

Bericht door ruudderooy »

Ik heb dit zelf nooit gezien op mijn 3d printer, maar ik heb wel een apparte X en Y as.

anders zou ik als ik iets van een eleks maker overwegen het printje althans is goedkoop en werkt de hardware van zon ding is niks bijzonders is. (ik heb zon ding gebruik hem nooit omdat ik alles op de pc doe)
of dat printje van hun gebruiken en een simplje X Y as maken.
http://store.eleksmaker.com/index.php?r ... uct_id=156
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser controller

Bericht door ruudderooy »

Wat voor materiaal ben je overigens aan het laseren en waar komt dat vandaan ?

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door Ballegooijen »

Eenmaal op bed bedacht ik me om ook eens wat andere lettertypes te gebruiken. Wellicht heb ik een lettertype gekozen wat niet goed wordt ondersteund.

Ombouw naar XY heb ik ook overwogen. Zo'n Elecksmaker plaatje zou dan wellicht een goede optie zijn. Ik zag dat die 2-assig is. Hoe stuur je dan je Z as aan? Of doe je die verstelling handmatig?

Het materiaal wat ik als laatste heb gebruikt is Multiply laser micro van Hecht.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 06 feb 2019 09:41 Eenmaal op bed bedacht ik me om ook eens wat andere lettertypes te gebruiken. Wellicht heb ik een lettertype gekozen wat niet goed wordt ondersteund.
Als het er op het scherm goed uitziet, mag het lettertype toch niet uit maken. Er zullen wel lettertypes zijn waar je de problemen minder mee hebt, maar het lijkt me toch echt een besturing/machine principe dingetje te zijn. En eigenlijk meer machine.
Je hebt toch ook een CNC frees tafel, als je daar hetzelfde programma op draait, met een puntfreesje of een potlood, gaat dat wel netjes?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door kawarider »

Speling in de aandrijving?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2019 10:42
Ballegooijen schreef: 06 feb 2019 09:41 Eenmaal op bed bedacht ik me om ook eens wat andere lettertypes te gebruiken. Wellicht heb ik een lettertype gekozen wat niet goed wordt ondersteund.
Als het er op het scherm goed uitziet, mag het lettertype toch niet uit maken. Er zullen wel lettertypes zijn waar je de problemen minder mee hebt, maar het lijkt me toch echt een besturing/machine principe dingetje te zijn. En eigenlijk meer machine.
Je hebt toch ook een CNC frees tafel, als je daar hetzelfde programma op draait, met een puntfreesje of een potlood, gaat dat wel netjes?
Ja, dat zou ik ook denken maar met software weet je het nooit :roll:
Op de frees heb ik het lettertype nog niet geprobeerd. Heeft volgens mij niet zo veel nut. Is andere software en andere besturing. Ik denk dat je dan appels met peren vergelijkt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser controller

Bericht door ruudderooy »

Ballegooijen schreef: 06 feb 2019 09:41 Eenmaal op bed bedacht ik me om ook eens wat andere lettertypes te gebruiken. Wellicht heb ik een lettertype gekozen wat niet goed wordt ondersteund.

Ombouw naar XY heb ik ook overwogen. Zo'n Elecksmaker plaatje zou dan wellicht een goede optie zijn. Ik zag dat die 2-assig is. Hoe stuur je dan je Z as aan? Of doe je die verstelling handmatig?

Het materiaal wat ik als laatste heb gebruikt is Multiply laser micro van Hecht.
is er ook 3 assig https://www.ebay.com/p/Eleksmana-XYZ-3- ... 2152609400
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is de voedingssnelheid, ik zou hetzelfde eens proberen op 1/4 van de voedingssnelheid.
Of het besturing of mechanisch is, blijft lastig te beoordelen.
Maar dan moet je eigenlijk met nettere vormen gaan testen, vierkantjes in diverse maten en onder diverse hoeken. Bij lettertjes zie je niet heel lekker war er fout gaat.
Maar ik heb wel het idee dat het toch iets met riempjes en resonantie te maken heeft. Kan me niet voorstellen dat een besturing aan overshoot doet. Maar de wonderen zijn de wereld niet uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door Ballegooijen »

Wat is de voedingssnelheid, ik zou hetzelfde eens proberen op 1/4 van de voedingssnelheid.
Ik heb het op lage snelheid geprobeerd maar zonder positief resultaat.

Ik denk toch dat ik ga ombouwen. Geen Core xy meer maar gewoon Cartesian. Ook de "brug" ga ik aanpassen want daar zit best wat beweging in. Het is nu een aluminium hoeklijn van 30x30 en die ga ik vervangen door een 30x30 alu profiel. Als ik aan de laserkop trek dan kan ik hem iets bewegen en dan zou wel eens het probleem kunnen zijn.

Omdat ik ga ombouwen naar Cartesian heb ik nog wel een uitdaging want ik heb dan 2 motoren voor de Y as. Deze zou ik in serie aan kunnen sluiten maar misschien kan ik dan niet meer voldoende snelheid halen. Parallel aansluiten kost waarschijnlijk te veel kracht. Is er een mogelijkheid om b.v. de E motor daarvoor te gebruiken? En hoe moet je dit dan in de Marlin firmware zetten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 08 feb 2019 23:03 Omdat ik ga ombouwen naar Cartesian heb ik nog wel een uitdaging want ik heb dan 2 motoren voor de Y as. Deze zou ik in serie aan kunnen sluiten maar misschien kan ik dan niet meer voldoende snelheid halen. Parallel aansluiten kost waarschijnlijk te veel kracht. Is er een mogelijkheid om b.v. de E motor daarvoor te gebruiken? En hoe moet je dit dan in de Marlin firmware zetten?
Is een extra stepper driver geen mogelijkheid ?
Als het zo'n opsteekprintje is (4988?), zou ik hem deels bovenop de andere monteren en een paar draadjes apart naar de motor. Dus elke motor een eigen drive, maar delen de step en dir signalen.
E-motor zegt me niks, maar als je nog een onbenutte drive positie hebt, lijkt me dat de mooiste oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser controller

Bericht door Ballegooijen »

E-motor zegt me niks, maar als je nog een onbenutte drive positie hebt, lijkt me dat de mooiste oplossing.
Het gaat om een RAMPS 1.4 De E is de motor voor de aandrijving van het filament. Omdat het nu geen 3D printer meer is is deze motoraansluiting over. De vraag is of in de firmware dit als Y geprogrammeerd kan worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie