Laser machine bouwen

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Laser machine bouwen

Bericht door Flupke85 »

Even afgezien van de hele CNC techniek die komt kijken bij de bouw van een laser graveer/snijmachine, ben ik even nieuwsgierig naar wat ik nou nodig heb.
Ik zie dat er CO2 lasers zijn die krachtig en wat prijziger zijn, en vrij goedkope minder krachtige laser modules.
Is er een vuistregel hoeveel materiaal je kunt snijden per watt?
En een andere vraag: Wat kan ik met zo'n 5500mW blauwe laser module?

Het is niet de bedoeling om aluminium te gaan snijden, maar laserfolie van bijvoorbeeld Multiply, en graveren in hout wel
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser machine bouwen

Bericht door audiomanics »

Ook met een huis-tuin-en keuken CO2 laser van 80W kom je niet eens door aluminium-folie.. Boven de 100-150W kan je met gas (ik dacht zuurstof) nog door dun RVS snijden..
Als je dat zou willen zou ik het lekker uitbesteden.. Er zijn genoeg bedrijven die 4-6KW lasers hebben staan of watersnijders.. Even zoeken en dan vind je er ook wel die het voor heel acceptabele prijzen doen, is mijn ervaring.
Als je zelf een knappe CO2-laser van bijv 60,80 0f 100W wil bouwen, die in de praktijk enorm goed werkt, zo goed zelfs dat mensen, die twee of meer lasers hebben staan, de grotere commerciële lasers links laten staan, dan moet je hier op het forum eens zoeken naar de Käser60W en Klaser80W.. Daar zijn er ondertussen minimaal 6 van gebouwd door diverse mensen (tot in Amerika en Griekenland aan toe..), en in verschillende uitvoeringen..
Je bent niet voor 1000 euro klaar, ook niet voor 2000... Een knappe koeler kost al 800, een knappe buis (Reci 100W bijv) ook ongeveer..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Laser machine bouwen

Bericht door Flupke85 »

Hoe zijn die buizen van bijvoorbeeld stappenmotor.nl?
Plaats reactie