Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11035
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DaBit »

Ik denk dat-ie met 'spijkerkolom' zo'n fractionele distillatiekolom bedoelt waar de verschillende fracties op verschillende hoogtes condenseren. Vigreuxkolom heet dat officieel geloof ik. Lang geleden, die scheikunde.

Maar gewoon kraanwater ben ik geen fan van. Ten eerste is het allemaal zo'n gedoe om elke keer slangen te leggen, kranen open te zetten, ervoor zorgen dat er niet ergens een luchtbubbel achterblijft, bla. En verder krijg je dan vroeg of laat zo'n slijmerig laagje aan de binnenkant van het glaswerk, net zoals in de tank van je camper of caravan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Er stroomt toch aardig wat koelvloeistof doorheen: die flowsensor is niet heel gevoelig, dus een liter of 5 per minuut gaat er zeker doorheen, misschien wel 10... dus om dat nu de tuin in te laten lopen. :roll: ...
Een beetje lasergravure op een spiegel van 60x100cm duurt al gauw een paar uur.. Een eifeltorentje uitlaseren (een van de eerste dingen die ik voor mijzelf eens gemaakt had) is toch ook snel een uurtje werk.. Toen liep de koelvloeistoftemperatuur op tot zo'n 35 graden wat dus uiteindelijk funest was voor de buis.... al doende leert men en ik heb toen ook rap een echte koeler aangeschaft, waar alles inzit: koeler, pomp, flowsensor etc..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2019 09:35 Buiten dit topic, maar wat is een spijker kolom ?
Ja Dabit heeft het goed een Vigreux kolom dat heette vroeger op school een spijkerkolom omdat het net lijkt alsof er overal tijdens het maken van die spijkers ingestoken zijn.
En dan heb je ook nog de Soxhlet kolom daar zit een filter in met iets dat je wilt extraheren bv bloemetjes in alcohol (parfum) of extreem stevige koffie waar wij hem voor gebruikten :mrgreen:
Het oplosmiddel komt in gasvorm in aanraking met het op te lossen of extraheren materiaal , condenseert in de koelkolom of destillatiekolom er boven op en druppelt terug in het filter etc. etc.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vigreuxkolom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soxhlet-apparaat
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 jun 2019 11:24 Maar gewoon kraanwater ben ik geen fan van. Ten eerste is het allemaal zo'n gedoe om elke keer slangen te leggen, kranen open te zetten, ervoor zorgen dat er niet ergens een luchtbubbel achterblijft, bla. En verder krijg je dan vroeg of laat zo'n slijmerig laagje aan de binnenkant van het glaswerk, net zoals in de tank van je camper of caravan.
Hoezo luchtbubbel en slijmerig laagje, wat voor kraanwater hebben ze bij jullie :lol:
Bij je camper krijg je dat omdat het water stilstaat, dat is inderdaad dan een reden om hier niet voor te kiezen, na afloop zul je hem droog willen maken of dusdanig dat hij leegloopt.
Maar aangezien die laserbuis waarschijnlijk waterpas staat gaat dat inderdaad niet lukken en dan is dit minder geschikt.

5 liter per minuut dat is niets voor een tuin.
Als je een tuin hebt van 80m2 en daar zet je 1cm water op dan heb je al 800 liter en dat trekt zo de grond in alsof het niets is.
1cm per uur noemen ze een normale regenbui, een zware regenbui heb je 5cm per uur dat zou dan op een tuin van 80m2 4000 liter water zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 26 mei 2019 14:06 Ja, daar moet hij op.. het is namelijk een soort homesensor voor de Z-as, al moet je 'm in de opstart niet meenemen..

Kees
Kees, nog een aanvullende vraag over de Z. We waren het eens over het aansluiten van de focus sensor op Z+ . Heb je dan een nog een sensor voor de Z- er op zitten om je hoogte (eigenlijk diepte) te beveiligen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Gisteren overigens ook kans gezien om het besturingspaneel te maken. stapje voor stapje gaan we vooruit. Ook is gisteren de nieuwe lasertube binnengekomen. Lekker snel!

18636
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 02 jun 2019 10:26 Heb je dan een nog een sensor voor de Z- er op zitten om je hoogte (eigenlijk diepte) te beveiligen?
Ik heb er ooit wel een in gebouwd, maar na ombouw na deze controller verder niet meer aangesloten.. (net als de proxy's voor de andere kanten op de X en Y-as, tov het homepunt... ze zitten er wel, maar verder niet meer aangesloten dus)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 02 jun 2019 13:44
Ballegooijen schreef: 02 jun 2019 10:26 Heb je dan een nog een sensor voor de Z- er op zitten om je hoogte (eigenlijk diepte) te beveiligen?
Ik heb er ooit wel een in gebouwd, maar na ombouw na deze controller verder niet meer aangesloten.. (net als de proxy's voor de andere kanten op de X en Y-as, tov het homepunt... ze zitten er wel, maar verder niet meer aangesloten dus)

Kees
Oke, dus nodig heb ik hem niet. Ik krijg n.l. het autofocus niet werkend. Ik heb volgens mij alles zo'n beetje geprobeerd maar het lukt niet. Nu is de sensor een PNP - NO Is dat wel de juiste schakeling?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DirkSchipper »

Kjelt schreef: 01 jun 2019 17:15Als je een tuin hebt van 80m2 en daar zet je 1cm water op dan heb je al 800 liter
Zullen we daar maar 8000 liter van maken? :cry:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 02 jun 2019 14:56 Nu is de sensor een PNP - NO Is dat wel de juiste schakeling?
Het zou een NPN NO moeten zijn.. die schakelen namelijk naar de nul toe.. een PNP schakelt naar de voedingspanning toe.. Heb je NPN-NO op voorraad? ik heb ze alleen in 12 en 8 mm rond.. (ja en die ultrosonics natuurlijk ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 02 jun 2019 15:21 Zullen we daar maar 8000 liter van maken? :cry:
Dat zijn 800 emmers vol!!!
Best wel heeeel veel..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Het zou een NPN NO moeten zijn.. die schakelen namelijk naar de nul toe
Dan zit daar waarschijnlijk het probleem. Ik heb het nu getest met een eindschakelaar en dan werkt het wel. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Heb je NPN-NO op voorraad? ik heb ze alleen in 12 en 8 mm rond.. (ja en die ultrosonics natuurlijk ;-) )
Ik moet even zoeken wat ik nog heb liggen. Ik denk dat ik ook nog een 8 mm heb. (Die ultrasonics blijft toch nog even te duur Kees ;-) )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Even ter info: die ultrasonics mogen weg voor 220 euro per stuk... slechts :lol: (heb je wat voor Vaderdag te vragen ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie