Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Guvner »

Ballegooijen schreef: 12 jun 2019 21:26
Betreft afzuiging, ik heb een ventilatiebox geïnstalleerd van 225 M3 p/u met een driestandenschakelaar. Zijn vrij compact en stil en staan gebruikt al voor 25 euro op Marktplaats. De nieuwere boxen met ander type motor zijn wel zuiniger, maar ik vind het verbruik meevallen: stand 1/2/3 = 15W/50W/75W. Als ik niet in mijn werkruimte ben staat hij op stand 1 voor een constante airflow.
Zo'n ventilator heb ik ook al klaar liggen. Ik moet alleen nog een keer het dak op om de afvoerpijp te installeren.
Even wachten tot je vrouw zegt "je kunt het dak op", mooier kun je het niet timen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Even wachten tot je vrouw zegt "je kunt het dak op", mooier kun je het niet timen.
Ja, dat hoor ik regelmatig, maar ook als het pijpestelen regent. Daar luister ik dus niet meer naar ;-) (Ssttt.)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door salautom »

ik heb deze paneelmeter in mijn laser:
https://www.baur.nl/p/analoge-paneelmet ... 7mm/p1213/
Afbeelding
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Gisteren nog een korte video gemaakt van het laseren van een foto. Gaat eigenlijk best goed zo voor de eerste keer.
Hier en daar moet er nog wat beschermplaat op en ik moet nog extra riemspanners maken om de riemen strak genoeg te kunnen zetten.

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Mooi dat het iets doet..
Maar:
- ik zie de meter behoorlijk in de hoek slaan en op je display's zie ik ook getallen die ik niet kan rijmen met de stoom die door de buis mag lopen.. Als dit een 40W buisje is verwacht ik maximaal slechts 14-15mA en bij graveren zijn die waardes slechts een enkele mA (fluctuerend, afhankelijk van de zwart-wit verhouding) Of je meters staan verkeerd, of je buis is nu al rot.. (versleten buizen trekken meer stroom)
- Graveren met een CO2 laser gaat doorgaans het beste met een snelheid van 250-500mm/sec.. Dit gaat wel erg langzaam. Een scangap (overstep in Y-richting) van 0,06 tot 0,1 is een goed uitgangspunt, dit is afhankelijk van de focusafstand van de lens en de verhouding met het vermogen.
- ik denk te zien dat je van onder naar boven graveert? Kijk je coordinatenstelsel even na, en of alles wel in de goede richting beweegt.. Het is namelijk normaal dat er van boven naar beneden gegraveerd wordt.. en voor zover ik weet is er geen instelling waar je dat kan veranderen.

Het is sowieso al een heel gehannes om alle richtingen goed te krijgen (de eerste keer), de knoppen, de vectoren met snijden etc, maar als je dat truukje door hebt, met alle settings, dan heb je het ook zo voor elkaar

Koeler ziet er goed uit, temperatuur is ook wel goed, mag zelfs nog wel een graadje lager.. Actieve koeler?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees, dank voor je reactie!!

De meter slaat idd behoorlijk in de hoek. Vermoedelijk is er iets mis met de shunt. Ik heb nog een andere meter besteld om te kunnen vergelijken. Mogelijk komt het ook door de "sluiting" die je in het vorige filmpje ziet, waarschijnlijk veroorzaakt door het koelwater.

De meters op de bovenkant geven de temperatuur aan van het electra compartiment.

De machine staat idd langzaam. Dit omdat de speling van de riemen iets te groot is en er daardoor backshlash wordt veroorzaakt. Dit gaat goedkomen met de nieuwe spanners.

Graveren gaat idd van beneden naar boven. Komt dit niet omdat het werkstuk nulpunt links onder ligt? In de software (LightBurn) kan ik dit zelf instellen.

De koeler is een active koeler. Hij staat nu ingesteld op 15 graden en dat houd hij gemakkelijk. Bij het starten is echter de temperatuur gestegen. Ik zou de koeler eerder in moeten schakelen om met een lagere temperatuur te kunnen beginnen.

Genoeg nog te doen dus maar ik moet tussendoor ook nog wat financiële middelen verzamelen want de bodem van de hobbypot ligt al helemaal bloot ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 23 jun 2019 11:07 Bij het starten is echter de temperatuur gestegen. Ik zou de koeler eerder in moeten schakelen om met een lagere temperatuur te kunnen beginnen.
De koeler moet, qua capaciteit, wel de temperatuur op een constante waarde kunnen houden (ongeveer... er zit enige hysteresis in) . voor een 40W buisje heb je geen hele dikke koeler nodig, maar ook bij langdurig snijden op hoog vermogen mag de temperatuur niet gaan oplopen. Anders is, zelfs voor dit buisje, de capaciteit te gering. Of staan de settings in de koeler zelf niet goed..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

De capaciteit is best voldoende want tijdens het laseren gaat de temperatuur naar beneden. Het is alleen als de koeler heeft stilgestaan de temperatuur stijgt naar 20 - 24 graden. Ik moet dus de koeler ruim van tevoren aanzetten om de temperatuur naar beneden te brengen voor ik begin met laseren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Ik denk dat van onder naar boven laseren juist heel goed is. zo slaat er geen residu neer op de plaatsen waar al gelaserd is. en dat is gunstig. als de afzuiging aan de achterkant van de laser zit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

De afzuiging komt idd aan de achterkant. Wellicht heb je daar een punt :!:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

nog ff over die hoge stroom uitschieters. Gebruik je demi water voor de koeling of gewoon water. Of is dit een stomme vraag, ik weet namelijk niet waar je koelcircuit zit ten opzichte van het elektrische circuit. Als er een kans is dat het water de zaak kortsluit adviseer ik demiwater te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 23 jun 2019 14:52 nog ff over die hoge stroom uitschieters. Gebruik je demi water voor de koeling of gewoon water. Of is dit een stomme vraag, ik weet namelijk niet waar je koelcircuit zit ten opzichte van het elektrische circuit. Als er een kans is dat het water de zaak kortsluit adviseer ik demiwater te gebruiken.
Ik heb er nu nog gewoon kraanwater inzitten en dat kan idd een soort van kortsluiting teweeg brengen. Volgende week ga ik koelvloeistof bestellen en dan weet ik zeker of deze gedachtegang op waarheid berust.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag een pomp binnengekregen die ik op MP tegenkwam. Slechts een half jaar oud. Ik denk dat deze de job wel kan doen.

18718
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

60 liter per minuut is prima, maar als je de grafiek ziet loopt dat hard terug bij druk. Het is dus zaak om de slangen zo lang mogelijk van een grote binnendiameter te houden (8 ofzo) en pas waar strikt noodzakelijk naar een kleinere diameter te gaan..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie