Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Het leven van een machinebouwer gaat niet altijd over rozen. De laser is gestopt met licht geven :oops: :oops:

Vanmiddag heb ik de koeling leeggemaakt en afgevuld met koelmiddel. Goed ontlucht en aan de slag. Vervolgens heb ik nog een keer de foto gelaserd zoals die eerder in de video was te zien en toen die op 99% was stopte hij.

Als ik nu op de laserknop druk krijg ik een hoge pieptoon, zo te horen komt dat uit de voeding. Zou dan de voeding gesneuveld zijn, of zou de buis stuk zijn? Dat zou overigens wel supersnel zijn dan!

Wie heeft er tips over wat ik kan controleren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door benkr »

Ja, het blijft gokken maar als ik je hoor dan is of de buis stuk, of de hoogspanningstrafo of de cascade (gelijkrichter) kapot.
Wat geeft je stroommeter aan?
Het was al vreemd dat die zo hard de hoek in knalde, geeft denk ik aan dat de stroom veel te hoog was in die gevallen. De kans is daarom groot dat de voeding het opgegeven heeft.
Weet je of zo'n voeding onbelast mag draaien?
Als je dat weet en het mag, koppel dan als eerste de buis los, maakt de voeding dan nog steeds hetzelfde geluid?
Kijk wel uit, het zou best kunnen dat die hoogspanning niet meteen weg is als je de voeding uitschakelt. Bij de vroegere TV's met beeldbuis bleef die spanning er nog uren of zelfs dagen op staan, die beeldbuis beet na dagen niets doen nog steeds flink.

Ik wil best een blik op die voeding werpen maar er is denk ik heel weinig aan te repareren, dat piepen geeft aan dat de drive voor de hoogspanningstrafo werkt maar dat het ergens daar na mis gaat, en door die hoge spanning is het verdomd lastig meten waar dat precies is. Als het net zoals een oude TV werkt dan is er ook nog een zgn. booster condensator die mede de hoogspanning bepaalt, die zou kapot kunnen zijn. (kortsluiting)
Ik ben sinds vandaag met pensioen maar ik kan daar nog wel wat spulletje lenen om aan die hoogspanning te meten, alleen zal dat wel wat tijd kosten, en dan nog steeds met een slagingskans van minder dan 25 % denk ik En wat meer informatie over die voeding zou wel flink kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik vind het ook lastig Ben. Ik bedacht me later wel dat de voeding misschien wel te licht is. De stroommeter blijft op nul staan. Ik moet nog even kijken maar maar ik denk dat het een 40 watt voeding is en ik heb later de buis vervangen door een 50 watt. Dat zou misschien een issue kunnen zijn. Als ik er een nieuwe inzet komt de oude wel een keer jouw kant op. Misschien is het nog een "leerproject" voor jou.

Enne, nog proficiat met je pensioen!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Allereerst ook van mij Ben proficiat! Ben zelf al zo’n 17 jaar uit de werksferen. Nu ff terug naar de vervelende pech die Johan steeds heeft met z’n mooie laser machine.
1 heb je een principe schema van de voeding?
2 als de buis 50 watt is en de voeding (maar) 40 watt is dat voor beiden geen issue. De buis kan 50 watt aan, maar de voeding kan slechts 40 leveren. Naar mijn mening kan hierdoor de buis niet stuk gaan. Als je echter een 100 watt voeding op de 40 watt buis zet en er dan ook daadwerkelijk een stroom gaat lopen die bij die 100 watt past, zal de buis wel stuk kunnen gaan.
3 Aan hoogspanning meten id idd lastig. Johan, als niet vonkentrekker zou ik maar oppassen en op het aanbod van Ben ingaan.

Succes, Geert
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

benkr schreef: 27 jun 2019 22:41Weet je of zo'n voeding onbelast mag draaien?
Als je dat weet en het mag, koppel dan als eerste de buis los, maakt de voeding dan nog steeds hetzelfde geluid?
Kijk wel uit, het zou best kunnen dat die hoogspanning niet meteen weg is als je de voeding uitschakelt. Bij de vroegere TV's met beeldbuis bleef die spanning er nog uren of zelfs dagen op staan, die beeldbuis beet na dagen niets doen nog steeds flink.
Die voedingen zijn niet veel anders dan de hoogspanningsvoedingen van televisies, maar onbelast gaan ze zeker intern overslaan.. Belasten met een weerstand is mogelijk, maar vraag me niet naar de waarde en vermogen…. Sommige van die voedingen hebben een testknop.
Bij die oude tv's bleef de spanning op de beeldbuis staan en wel op dat grote metaalscherm in de buis.. Dat was een soort condensator.. Daar heb je hier geen last van.
Die hoogspanningstrafo's lijken ook erg op die van de tv's.
Controleer of de hoogspanningsleiding voldoende geïsoleerd is (teflon slang er omheen) en of er overal voldoende afstand is tot het frame.. Met een beetje mazzel heb je alleen vonkoverslag en heeft de voeding het overleefd. bij vonkoverslag meet je ook geen stroom omdat die alleen naar de buisstroom kijkt..
Wat het vermogen betreft: de 40W voeding moet graveren nog wel aankunnen.. Het gaat om de startspanning om de buis te ontsteken en die zal ergens rond de 15-20kv liggen voor een 40W buis. de stroom zal ergens in de buurt van 14-20mA liggen maximaal.. Dat kan zo'n voeding ook nog wel leveren als het gepulseerd is, zoals bij graveren..
Het is verdomd lastig om te bepalen of de buis doorgeslagen is of de hoogspanningstrafo met flyback-diode.
Aangezien een buis een slijtartikel is moet je die op termijn toch vervangen, dus je zou die het eerst kunnen vervangen. Echter de gassen in de buis degraderen ook als de buis lekker in het rek ligt. Een buis met een productiedatum van 5 jaar geleden is mogelijk net zo slecht als een versleten of defecte buis..
Belangrijk is dat je systeem echt geen gevangen luchtbelletjes heeft, met name bij de uitgang van de buis wordt de meeste warmte ontwikkeld. Dus ook zaak dat de flow-richting goed is (en wel van de hoogspanningskant naar de kant waar de straal uit komt.
Succes en sterkte.. en als je het echt niet ziet zitten kan je er ook nog aan likken ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Nou, machine draait weer ;-) Ging niet van harte maar goed. De oude voeding verwijderd en bij het losmaken van de hoogspanningsdraad breek ik het tuutje van de buis. Dan hoor je Pffsst en weet je waar het gas gebleven is :mrgreen:
Nou ja, buis ook vervangen en alles werkt weer. Weet nu alleen niet of de voeding of de buis stuk was.

Ik heb nog wel een probleem met iets van "backslash" of zo. Waarschijnlijk rek op te tandriemen. Ik heb er al extra spanners tussen gemaakt maar er blijft toch iets van rek inzitten lijkt het. Wie weet waar je goede tandriemen GT2 9 mm kunt kopen?

Er zou ook nog wat flex in het frame kunnen zitten omdat aan 1 zijde de beplating er nog niet tegen zit maar ik gok toch op de tandriemen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DaBit »

Nou, het gas zit nog steeds in de buis, er zit nu alleen wat meer stikstof in het gasmengsel dan de bedoeling is :lol:
(gasmengsel in een CO2 laser: CO2, stikstof en helium)

Kwa riemen: e3d-online verkoopt Gates Powergrip GT2. Ik heb ze ook voor de kitspuit, maar ben nog niet aan monteren toegekomen.
Verder heb ik eigenlijk nog geen toko's gevonden die GT2 riem verkopen van een gerenommeerd merk.

Overigens vraag ik me af of de riemen je probleem zijn. Ook het Chinese GT2 spul is behoorlijk spelingsvrij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Overigens vraag ik me af of de riemen je probleem zijn. Ook het Chinese GT2 spul is behoorlijk spelingsvrij.
Ik merk in ieder geval wel dat als ik de riem strakker zet het resultaat beter wordt. Nu is er 1 geknapt en moet ik toch vervangen. Dan maar liever gelijk een goede er op.
Zelf had ik ook deze nog gevonden:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DaBit »

Is ook gewoon Chinees spul. Waarmee het niet noodzakelijkerwijs slecht is hoor. Ik had alleen voor een dergelijk kritisch onderdeel als de riemen en vooral de idlers graag merkspul. In HTD of trapezium profiel om de hoek te krijgen, in GT of ander tandprofiel moderner dan HTD heel wat lastiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Hoeveel heb je minimaal nodig? Ik heb hier nog een stukje van dat witte GT2 10mm liggen. Daar kan je een vrachtwagen mee optillen (nou, een kleintje en heel voorzichtig ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Gebruik jij altijd die witte Kees? Is dat een riem waar (nagenoeg) geen rek op zit?
Ik heb al besteld bij RepRap. Aan 1 kant zit er een kleine 2 meter op. Maar het lijkt me verstandig als beide kanten dezelfde riem hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Overigens vraag ik me af of de riemen je probleem zijn.
Ja, ik weet ook niet goed waar ik het zoeken moet maar je moet tenslotte ergens beginnen. Het probleem waar ik mee worstel is dat b.v. een cirkel geen cirkel is maar op verschillende plaatsen "hoeken" en platte kanten heeft. Zie hieronder het resultaat. Ook als ik een tekst graveer dan zie je dat de letters niet symmetrisch zijn. Mocht iemand tips hebben dan zijn die natuurlijk welkom!

18740
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ik verwacht dat het toch een mechanisch probleem is.
Stijfheid van het frame, backlash op de poelies, rek van de riemen, zwaar lopen van de brug etc etc..
Bij graveren is de acceleratie in de Y richting het grootst.. als alles verder goed is kan je volstaan met alleen de Y-as te voorzien van zo'n witte riem...
Probeer te voelen waar de speling zit..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 06 jul 2019 14:32 Ik verwacht dat het toch een mechanisch probleem is.
Stijfheid van het frame, backlash op de poelies, rek van de riemen, zwaar lopen van de brug etc etc..
Bij graveren is de acceleratie in de Y richting het grootst.. als alles verder goed is kan je volstaan met alleen de Y-as te voorzien van zo'n witte riem...
Probeer te voelen waar de speling zit..
Kees
Ja, ik dacht daar ook aan Kees. Maar ik vindt het wel raar dat ook op hele lage snelheid het patroon hetzelfde is :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie