Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

Ik zag laatst een filmpje van iemand die een goedkope laser heeft gekocht en zijn autofocus systeem is een blokje pom die de juiste focus afstand heeft die hij eerst experimenteel heeft getest met een schuin blok hout.
Hij zet het blokje op het werkstuk onder de laser met een papiertje en beweegt het platform omhoog tot het papiertje nog net schuift, daarna haalt hij het blokje weg.
Lijkt me ook wel een goede oplossing.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ja, met de frees heb ik het ook lang op deze manier gedaan. Maar ik heb nu een zero-setter en die wil ik nu toch niet meer missen. :!:
Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Het is maar net welke keuze je maakt of hoeveel geld je er aan uit wil geven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Deze controller heeft een autofocus .. en geen jogpanel, net als een freesmachine.. dat gaat hier dus niet werken, in ieder geval niet makkelijk....
Kan er nu ook mooi meteen een ultrasoon sensor in zetten :mrgreen: ;-) ;-) ..
Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken, hoe dat werkt...
Kijk even of je deze video kan bekijken... ik heb 'm openbaar gemaakt....



Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

en geen jogpanel
Dat is er wel maar beetje lastig om in te stellen. Je moet vooraf de stapafstand ingeven maar als je nauwkeurig wilt joggen en je hebt 0,1 mm ingesteld dat moet je wel heeeeel veel keer op het knopje dtukken voor je er bent. Niet handig dus.
Kan er nu ook mooi meteen een ultrasoon sensor in zetten :mrgreen: ;-) ;-) ..
Ja, werkt wel mooi maar is me nog steeds te duur Kees ;-)

Het filmpje kan ik wel bekijken. (Volgende keer moet je wel je hand stil houden hoor :lol: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

De nieuwe laserbuis zal een dezer dagen bezorgt worden en dan wordt het tijd om wat eerste lichtbundels tevoorschijn te gaan toveren. Hiervoor moet de buis gekoeld worden en daarvoor heb ik een pomp met een voorraadvat en een koeler. De vragen die ik daarover nog heb zijn de volgende:
1. Wat is de ideale watertemperatuur voor het koelwater? (dacht ergens gelezen te hebben tussen de 18 en 23 graden?)
2. Gebruiken jullie hiervoor gewoon water uit de kraan? Ik lees soms ook iets over demi water? Wat is goed/niet goed?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Johan, ik lees je nieuwe project nu pas. Het ziet er geweldig uit! Complimenten.
Helemaal in het begin van dit draadje las ik over de mA meter. Heb je die al?
Ik heb er nog een paar liggen, de juiste shunt berekenen en klaar is kees.
Zal ik ze volgende week zaterdag meenemen? Je mag ze zo hebben
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Als je wat langer met je buis wil doen ontkom je niet aan een goede actieve koeler.. iets als een CW5000 of CW5200.. geloof mij maar.. mijn eerste buis op 10 liter met radiator etc. leefde maar 3 maanden.. ik heb m op 15 graden staan..
Water gebruik ik niet: koelvloeistof voor de auto (-20) geeft geen algen, is goed voor je slangen en rubbers.. en ik heb er al die jaren dezelfde vloeistof in zitten...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je reactie Kees.
Als koelvloeistof goed werkt dan ga ik dat ook gebruiken. Ik heb een actieve koeler er tussen staan. Het is er wel een voor een aquarium maar wel met een fors koelvermogen. Ik ga hem dan ook maar op 15 graden instellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DaBit »

Aangezien ik de vriesbestendigheid niet zo hard nodig heb gebruik ik tegenwoordig voornamelijk demiwater met een additief. Dus eigenlijk koelvloeistof zonder de glycol.
Vloeibaarder en niet zo'n smerige bende als je er eens een paar druppels van knoeit. En de warmteoverdracht is beter, maar dat is voor onze toepassingen niet zo heel erg van belang.

Demiwater is trouwens heel goedkoop in grotere hoeveelheden te krijgen bij een vorkheftruck-servicebedrijf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: 31 mei 2019 22:22Demiwater is trouwens heel goedkoop
Ik ken heel wat lieden die water gebruikten, demiwater dus, geen kraanwater natuurlijk.. Allen, zonder uitzondering, kregen ze te maken met vervuiling en algvorming, ook met al die additieven (die in een aantal gevallen zelfs voor aantasting van de slangen en rubbers zorgen). Gemiddeld moest om de 3-4 maanden het systeem gespoeld worden... De warmte overdracht is ietsjes beter, maar als de pomp genoeg draait is de afgifte van koelvloeistof gewoon ruim voldoende..
Al die ellende die ik van ze hoorde en las hebben mij doen besluiten om een 5 liter jerrycan koelvloeistof bij de Action te halen voor een drol en drie knikkers, in een kleur naar keuze (roze of blauw is tegenwoordig gangbaar) en dezelfde vloeistof houdt mijn laser al jaren koel.
Alleen, als ik ga verhuizen of de buis eens moet vervangen, moeten de slangen los en kan ik wel eens een paar druppeltjes morsen, maar verder.. lekker laten voor wat het is..

Je mag natuurlijk zelf beslissen wat je er in stopt.. al zou je met jenever willen koelen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door DaBit »

Puur demiwater is een Slecht Plan. Demiwater met enkel een oppervlaktespanning-verlagend additief is eveneens een Slecht Plan.

Koelvloeistof met alle beschermende eigenschappen van koelvloeistof maar dan zonder de ethyleenglycol is dat niet.

En dat is wat je krijgt als je een mengsel maakt van die Valvoline SuperCoolant en water.
Heeft dezelfde goede beschermende eigenschappen als koelvloeistof, mist de smerige drekbende en levensgevaarlijk voor beestjes en kinderen eigenschappen, en de warmteoverdracht is beter omdat het een lagere viscositeit heeft (dunnere stilstaande laag), een hogere warmtecapaciteit heeft en beter warmte geleid. Bij een laserbuis of een spindel is die warmteoverdracht allemaal niet zo spannend; je hebt heel veel oppervlakte ter beschikking voor slechts een paar honderd Watt aan warmte. Hooguit dat een verbeterde warmtewisseling het compressor-koelsysteem efficienter maakt waardoor het iets minder energie vreet.

Het is een gewoon een extra keuze. Ik heb in de frees en lasapparaat ook gewone roze G12 koelvloeistof zitten, als sinds het begin. Werkt prima. Ik ga niet wisselen omdat het kan, maar als het ooit moet dan heb ik inmiddels een wat beter bij het gebruik passend alternatief. Zie het als een plaat vlakken met een 6mm frees: dat gaat prima, maar er is beter passend gereedschap voor dat doel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

Wat is er eigenlijk op tegen op een langzaam stromende kraan? Zo deden we dat altijd bij scheikunde om de spijkerkolommen en destillatie kolommen te koelen.
Geen dure koeler nodig, geen chemische additieven en voor die paar uur per maand......
Als je in de zomer de afvoer in de tuin legt is je droogte probleem ook meteen opgelost.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 jun 2019 09:21 Zo deden we dat altijd bij scheikunde om de spijkerkolommen en destillatie kolommen te koelen.
Buiten dit topic, maar wat is een spijker kolom ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Kjelt schreef: 01 jun 2019 09:21 Wat is er eigenlijk op tegen op een langzaam stromende kraan? Zo deden we dat altijd bij scheikunde om de spijkerkolommen en destillatie kolommen te koelen.
Geen dure koeler nodig, geen chemische additieven en voor die paar uur per maand......
Als je in de zomer de afvoer in de tuin legt is je droogte probleem ook meteen opgelost.
Da’s een goeie
Plaats reactie