Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

In principe komt er geen kracht op het bed, uitgezonderd het gewicht van het object dat je er op legt. Enige wat het bed dan nog zou kunnen bewegen is de snelheid waarmee je de kop laat accelereren, en geloof me: als je in staat bent om de kop met 5G naar 2meter per seconde te laten accelereren gaat je hele machine aan de wandel (been there, done that..)
Nu zijn 8mm spindeltjes wel er dun.. zelf gebruik ik meestal de 12mm KO spindeltjes en dan heb ik geen last van bewegingen van het bed. Maar in principe moet het kunnen.. Als je er een paar stalen geleiders bij zet moet je het zaakje ook maar kunnen uitlijnen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Als je er een paar stalen geleiders bij zet moet je het zaakje ook maar kunnen uitlijnen...
Ja, ik denk dat de spindeltjes wel zwaar genoeg zijn voor mij. (er hoeven geen grafstenen op). Het is idd de beweging van de kop die het bed zouden doen kunnen schudden. Uitlijnen is wel een puntje maar zou wel moeten kunnen. Denk dat ik het eerst maar eens zonder probeer en dan eens flink aan de machine schudden om te kijken wat er gebeurd. Kan er evt. later altijd nog geleiders bijzetten als het nodig mocht zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Weer wat verder kunnen bouwen aan de machine.
Y-geleidingen gemonteerd en de lagers die de brug dragen.
Bed gemonteerd op 4 8mm spindeltjes op de hoeken. Ook de aandrijfmotor voor de Z gemonteerd. De aandrijving voor de Y as is ook al aardig gevorderd.
Met kleine stapjes vooruit dus. Het opbouwen gaat best wel snel maar telkens tussendoor de onderdeeltjes maken houd een beetje op. Dat is niet zo erg anders is hij veel te snel klaar :lol:
Hieronder weer een paar foto's
Commentaar is natuurlijk weer welkom.

18509

18510

18511
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

Ziet er mooi uit ! 8)
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Dat ziet er mooi uit. Bouw je dit van een bestaande tekening of bedenk je dit ter plekken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik bedenk het ter plekke. Ik heb vooraf wel een schets gemaakt hoe het er ongeveer uit moet gaan zien maar het uitwerken doe ik tijdens het bouwen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Zo, hier weer een kleine update van de bouw.
Het mechanische deel is nu heel ver gevorderd. Nog een paar steuntjes voor o.a. de spiegels en de laserbuis en dan is het mechanische deel klaar.
Ik kan vervolgens met de electra beginnen. De besturingsunit heb ik nog niet binnen maar verwacht ik op korte termijn. Het wordt een AWC708 C LITE.
Ik hoop hiermee de juiste keuze te hebben gemaakt.
Wat ik al zei: niet veel te melden dus.

18553
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 16 mei 2019 19:21 Het wordt een AWC708 C LITE. Ik hoop hiermee de juiste keuze te hebben gemaakt.
Zal je niet tegenvallen.. 't blijft Chinees. Maar dat merk je alleen aan af-en-toe een paar rare tekentjes in requesters en een paar sgreifvoute en vreemde termen.. Verder is de functie van DEL en Backspace soms onverwacht tov andere programma's, maar Ctrl-Z werkt prima.. En sommige instellingen in LaserCad lijken niet overgenomen te worden in de controller.. Die moet je op de Controller dan zelf configureren (zo uit mijn hoofd was Open-protect er één)
Maar dat zijn eigenlijk alle minpunten.. Ergo: een hele fijne controller. Zeer uitgebreid te configureren.
Oh ja nog één: de schroefklemmetjes van het display zijn mij, zoals ze geleverd worden, compleet onduidelijk.. Ik zet het lipje de andere kant op en slijp een puntje aan de schroeven, dan klopt het wel..

Maar als je vragen hebt... je weet waar je moet zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik ga voor de aansturing en het maken van de files gebruik maken van LightBurn. Ik werk hier al een poosje mee met mijn diode laser en vindt het een heel fijn programma. Ook de service is supersnel en uitgebreid. Ik weet dat LB ook overweg kan met de AWC708. Wellicht heb ik dan ook weinig last van de vreemde tekens.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Tonybryden »

Je bent me weer een mooie machine aan het maken, ziet er weer perfect uit👍
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Tonybryden schreef: 16 mei 2019 21:40 Je bent me weer een mooie machine aan het maken, ziet er weer perfect uit👍
Dank je.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Peter »

Beste Ballegooijen,

Ik ben ook bezig met de opbouw van een laser, het betreft een Buildlog.net 2.x Laser die ik overgenomen heb van iemand die met het project gestrand was.
Oorspronkelijk werd het beweegbare bed ook aangedreven met 4 tranpezium spindeltjes van 8 mm diameter. Maar omdat het XY-bereik werd opgeschaald naar ongeveer 700 x 900, vond ik die 8 mm spindeltjes wat te zwak en ga ik ze vervangen door 12 mm tranpezium spindels. Ik ga tevens dezelfde lagertjes gebruiken zoals die van jou.

Kan je even een detailfoto tonen van hoe jij de riem voor de koppeling van de spindeltjes en de Z-as motor gaat regelen ? Daar zit ik nog even mee in de knoop, wil immers een zo groot mogelijk bereik behouden binnen de gegeven afmetingen ...

Beste groeten en nog veel succes,
Peter.

18554

18555
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Peter,

Mijn bed is ongeveer 1000 x 700 Ik heb het bed nu vast zitten op de 8mm spindeltjes maar ik krijg er nauwelijks beweging in als ik met de hand het bed heen en weer schud. De acceleratie moet denk ik wel heel erg hoog staan wil dit bewegen. Mocht dat toch zo zijn dan ga ik nog 2 gladde assen met lagers er bij zetten als extra geleiding. Hieronder een foto hoe ik het bed heb vast gezet.

18562

Voor de aandrijving maak ik gebruik van een eindloze band die over de 4 hoeken loopt en waar halverwege een spanner zit met een gladde rol. Hieronder weer wat foto's Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

18559

18560

18561
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

wat voor hoogtesensor heb je er in zitten? lijkt wel een hele dikke proxy... (ik heb nog twee extreem lichte, slechts 9 gram, ultrasoon sensoren met teach-in liggen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie