co2 laser machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

audiomanics schreef: 02 jan 2020 22:54 Mooi dat het allemaal zo goed werkt.. daar doen we het voor!..
Nog een klein tipje (kan dat je dat al gedaan had): je hebt van die hele kleine waterpasjes. Als je bed horizontaal staat (waterpas dus) kan je met zo'n klein waterpasje, boven op de fles, de hals heel goed op hoogte stellen, zodat je focuspunt over de hele breedte goed staat.. Maar het kan zijn dat je dat al gedaan had...

Kees
Hoi Kees,

Nee dit had ik nu nog op het oog gedaan, maar bedankt voor de tip ga ik zeker toevoegen.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

zo weer een update aan mijn laser.
een aantal weken geleden was het eindelijk zover de 1205 spindels voor mijn bed waren na 3 maanden eindelijk binnen.
ze waren zonder reden door douane terug gestuurd naar leverancier uiteindelijk dus toch goed gekomen.

het bed zat nu met trapezium spindels van 3d printer in de machine maar dat liep niet echt lekker en was ook niet erg stabiel.

Joep, (kawarider) Bedankt nog voor je hulp. en Kees,(audiomanics) ik heb zijn tekeningen gebruikt alleen iets aangepast voor mijn dimensies.
Heeft voor mij de platen voor de afzuiging op zijn plasma snijder gesneden en ook de platen gezet en het geheel meteen gepunt last.
20947
20946

heb er zelf een pijpje in gemaakt en een paar blindklink moeren voor een ring (naar de vorm van het plaatwerk gebogen) met fijn rvs gaas erin.

20941

het geheel met hittebestendige verf gespoten en in het frame geplaatst

20943
20944
20945

en nu kom ik eindelijk heb bed vlak stellen bij de eerste variant was het profiel 20x20 en dat was krom.
Nu is het 20x40 en een stuk vlakker ik heb het bed vlak gezet op de 4 hoeken daar was het beter dan 0.1 mm en het is nu over het hele bed binnen de 0.3mm dat was eerst zeker 3mm.
kon daardoor bij grotere stukken nooit een mooie snijrand krijgen en nu gaat het perfect over het hele bed!

20948

Gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: co2 laser machine

Bericht door benkr »

Hey, ik zie daar een bekend merk motor op die machine zitten.

Mooie machine Ruud.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 19 mei 2020 23:50 Hey, ik zie daar een bekend merk motor op die machine zitten.

Mooie machine Ruud.
ja dat klopt had er eerst jmc servo op zitten maar daar had ik het motor asje van gebroken.
en ik kreeg die ook niet goed toen maar dat bleek later iets mechanische te zijn.
een van de lagers van de timing belt spanner was kapot en die liep zwaar maar alleen onder belasting.
dus had ik toen deze stepper gemonteerd en alles werkt nu goed dus ga het ook niet terug veranderen.

Gr Ruud
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door hobbybob »

wow Ruud, gave machine heb je gebouwd zeg!
Mooi ook die afzuiging zo in een trechter. Welke software gebruik je voor de aansturing ?
Weet niet zeker maar volgens mij ondersteunt Lightburn nu ook Trocen controllers, handig programma voor mensen die gewoon snel iets willen kunnen maken.
Je kan een demo downloaden (gratis) die 30 dagen volledig werkt: http://lightburnsoftware.com

groetjes,
Dimitri
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door Ballegooijen »

Mooi ook die afzuiging zo in een trechter.
Ik vraag me af of het een handige plaats is voor de afzuiging? Als ik kijk wat er bij mij allemaal aan stukjes naar beneden valt dan zou zo'n rooster in no time vol liggen met afval. Daarmee gaat je afzuig capaciteit natuurlijk naar beneden. Bij mij heb ik de afzuiging in de achterwand gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar de ervaring(en)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

Ballegooijen schreef: 29 mei 2020 16:47
Mooi ook die afzuiging zo in een trechter.
Ik vraag me af of het een handige plaats is voor de afzuiging? Als ik kijk wat er bij mij allemaal aan stukjes naar beneden valt dan zou zo'n rooster in no time vol liggen met afval. Daarmee gaat je afzuig capaciteit natuurlijk naar beneden. Bij mij heb ik de afzuiging in de achterwand gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar de ervaring(en)
dat maakt toch niks uit, want het rooster til ik er zo uit en dan even met de stofzuiger die staat er toch naast.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

hobbybob schreef: 29 mei 2020 16:41 wow Ruud, gave machine heb je gebouwd zeg!
Mooi ook die afzuiging zo in een trechter. Welke software gebruik je voor de aansturing ?
Weet niet zeker maar volgens mij ondersteunt Lightburn nu ook Trocen controllers, handig programma voor mensen die gewoon snel iets willen kunnen maken.

groetjes,
Dimitri
ik gebruik ook lightburn ook nog met een 8mp camera erbij zodat je gewoon je tekening op je werkstuk kunt slepen of positioneren dat werk echt perfect.
maar opzich werk het originele programma ook hoor, alleen is heeft lightburn veel meer opties!

ik zou de volgende keer niet meer voor trocen kiezen maar voor een ruida controller.
omdat je met een ruida controller ook vanuit lightburn je Z kan homen en ook tijdens het snijden en graveren de z hoogte kan aanpassen.
Met een trocen kan je alleen Z bewegen, niet homen en ook niet tijdens een programma aansturen.

en Z hoogte aanpassen tijdens lasersnijden kan wel eens handig zijn als je de focus niet op het materiaal wilt hebben of een dikker materiaal wilt snijden op verschillende z hoogtes.

verder zijn de controllers gelijk


Gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door Ballegooijen »

ruudderooy schreef: 29 mei 2020 18:12
Ballegooijen schreef: 29 mei 2020 16:47
Mooi ook die afzuiging zo in een trechter.
Ik vraag me af of het een handige plaats is voor de afzuiging? Als ik kijk wat er bij mij allemaal aan stukjes naar beneden valt dan zou zo'n rooster in no time vol liggen met afval. Daarmee gaat je afzuig capaciteit natuurlijk naar beneden. Bij mij heb ik de afzuiging in de achterwand gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar de ervaring(en)
dat maakt toch niks uit, want het rooster til ik er zo uit en dan even met de stofzuiger die staat er toch naast.
Ja, wellicht wel maar het was een vraag die bij me opborrelde. Ik heb de laatste tijd heel veel snijwerk gehad en zie dan toch grote hoeveelheden klein spul naar beneden vallen. Maar misschien zie ik het wel wat te somber in 8)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

ruudderooy schreef: 29 mei 2020 18:12 dat maakt toch niks uit, want het rooster til ik er zo uit en dan even met de stofzuiger die staat er toch naast.
Ik ook.. enige waarom ik af en toe moet zuigen is dat het rooster dichtslibt met stof, maar de kleinste onderdeeltjes pak je er zo af. Kegeltjes van 0,7mm rond en 3mm lang ben je anders zo kwijt, en deze trechterafzuiging werkt echt goed (bij mij dan)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door hobbybob »

Mijn nieuwe machine heeft 2 afzuigingen, eentje bovenhet bed en eentje onder het bed (beetje dezelfde positie).
Zit een Y-splitter bij en die gaat dan weer op de afzuiging. Ben heel benieuwd naar het lawaai van deze 750W afzuiger ;-)
Wat gebruik jullie voor afzuiging Ruud , Kees, Ballengoijen ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik deze. Heb ik voor een paar euro op marktplaats gekocht.

https://www.klusspullen.nl/p/340/bespaa ... -uw-woning
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Zo'n woonhuis ventilator heb ik ook hangen.. Zuigt ruim voldoende en maakt bijna geen lawaai. (en verbruikt ook niet zo veel tenminste)
Ook eenvoudig open te maken om eens in de zoveel tijd het stof er uit te zuigen (eens per jaar ofzo..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

Ja ik gebruik ook een zelfde ventilator als Johan en Kees.
krijg alleen nog wat stank als ik de air asist te hard heb staan moet nog wat tocht strip bij de deurtjes gebruiken.
Plaats reactie