Filip's CO2 lasermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Dank u.

Het voorbije weekend & deze week een bedieningskastje gemaakt.
Deze heb ik uit 3mm dik aluminium gefreest, geplooid & gelast.
19649

Vandaag nog wat zwarte plastic afdek profieltjes geplaatst en reeds begonnen met de schakelkast.
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 22 dec 2019 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Netjes hoor!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

De voorbije weken de sturingskast afgewerkt, alsook alle bekabeling geplaatst en aangesloten, eindsensoren geplaatst, een aluminium behuizing gemaakt voor de stroommeter van de laserbuis, de laserbuis terug geplaatst en aangesloten op de koeler (ingesteld op 15 graden), resterende afdekprofielen geplaatst & wat andere kleinigheden in orde gebracht.

Leuk om te zien als de machine tot leven komt :P. De instellingen aangepast zodat alles in de goede richting beweegt en deze automatisch zijn nulpunten vind bij het opstarten.

De laserbuis eens uitgetest op verschillende vermogens en gezorgd dat de wijzer van de stroommeter de goede kant opging.

De co2 laser voeding kan aangestuurd worden door een pwm signaal of door een analoog signaal van de controller. In de manual staat dat een glazen co2 laserbuis via een analoog signaal aangeraden wordt.
Iemand ervaringen met het verschil tussen de twee? Beter/slechter eindresultaat als je 1 van de 2 kiest?

Verder moet ik nog de spiegels en lens plaatsen, deze afregelen en beginnen met uittesten. Ook nog een sensorhouder maken voor de autofocussensor, afzuiging slangen aansluiten,...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

FilipCNC schreef: 16 feb 2020 10:37De co2 laser voeding kan aangestuurd worden door een pwm signaal of door een analoog signaal van de controller. In de manual staat dat een glazen co2 laserbuis via een analoog signaal aangeraden wordt.
Iemand ervaringen met het verschil tussen de twee? Beter/slechter eindresultaat als je 1 van de 2 kiest?
Geen ervaring, maar volgens mij is het afhankelijk van de hoogspanningsvoeding en die gebruikt beide signalen: De TL (of TH in een uitzonderlijk geval) is digitaal en de IN is analoog.. Het kan zijn dat als je een Fibre of zo'n complete lasermodule aansluit dat die op de regelingang een PWM-signaal wil hebben. Dus of Analoog beter is voor een CO2?? ik denk dat PWM niet eens werkt op die HV-supply..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Als test de lasersturing eens op het pwm signaal aangesloten en deze werkt hier ook op.

Dan gisterenavond de spiegels en lens geïnstalleerd en afgesteld. Een paar lijntjes gelaserd op wat afvalstukjes mdf om de laser te testen.
Bij de Y-as is deze mooi recht, bij de x-as zijn dit minigolfjes op een zelfde frequentie.
Bij een snellere beweging van de x-as wordende golfen langer.
20006
(lijntjes zijn een 5cm lang op foto, onderste op trage snelheid, bovenste op hogere snelheid)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 19 feb 2020 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door vox67 »

Beweging/resonantie in de middelste spiegel?
Mooie machine verder.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Kan ook dat je laserkop niet stijf genoeg op de brug zit en daardoor trilt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Ballegooijen schreef: 19 feb 2020 15:20 Kan ook dat je laserkop niet stijf genoeg op de brug zit en daardoor trilt.
;-) idd. Het aluminium L profiel, waar de laserkop op bevestigd is, is het probleem. Deze is niet stijf genoeg. Even een versteviging gemaakt om te testen en nu lasert deze op de x-as ook een rechte lijn😊
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

FilipCNC schreef: 19 feb 2020 15:53
Ballegooijen schreef: 19 feb 2020 15:20 Kan ook dat je laserkop niet stijf genoeg op de brug zit en daardoor trilt.
;-) idd. Het aluminium L profiel, waar de laserkop op bevestigd is, is het probleem. Deze is niet stijf genoeg. Even een versteviging gemaakt om te testen en nu lasert deze op de x-as ook een rechte lijn😊
Ja, ik heb dat ook ervaren. Je denk dat het voor een laser allemaal niet zo stijf hoeft te zijn maar als je goede resultaten wil behalen moet het allemaal toch best heel stijf zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

is echt een mooie machine geworden hoor!
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Peter »

Hallo Filip,

Leuk dat je snel gevonden hebt dat het aluminium L profiel, waar de laserkop op bevestigd is, niet stijf genoeg was.
Ik ben ook een laser aan het bouwen en mijn laserkop hangt aan een 3 mm aluminium plaatje dat ik onder 90° geplooid heb.
Ik betwijfel nu of dit wel stijf genoeg is ...
Ik hoop volgende week mijn laser buis te monteren en de eerste testen uit te voeren.

Kan je a.u.b. eens een foto posten van jouw oplossing ?

Groeten en nog veel succes met je bijzonder mooie laser !
Peter.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Dank u allemaal,

@Peter:Als test had ik een stukje aluminium met een sergeant vastgemaakt aan de laserkop. Dan was ik zeker dat het L profiel het probleem was.
Ik denk dat je deze beter nu al steviger/stijver maakt om niet hetzelfde probleem te hebben.
Momenteel nog geen definitieve oplossing. Maar ik van plan om hiervoor een profiel in ijzer te nemen en af te frezen op dezelfde afmetingen. In ijzer is dit toch wat stijver, maar beetje meer gewicht (misschien wat extra gaten maken/ontwerp aanpassen, zonder aan stijfheid te moeten inboeten). Hopelijk is dit hiermee in orde.

Als ik dikker aluminium zou nemen dan moet ik wat stukken opnieuw frezen om de spiegels terug uitgelijnd te krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door DaBit »

Of de zijkanten van die L dichtmaken met eventueel een gat erin voor je karretje. Veel hoeft het niet te houden, dus dat kun je met een paar M1,6 boutjes in de zijkanten van de bestaande L vastschroeven, of zelfs lijmen met epoxy.

Carbonplaat gebruiken is eventueel ook nog wel een mogelijkheid. Doet de licht&stijf truuk bij mijn 3D printer prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Dat zou een goede oplossing zijn.
De eindsensoren worden nu onder het L profiel getriggerd.
Als ik er zijkanten kan opzetten en nog een extra stukje voor de sensoren te triggeren, verlies ik juist een paar cm werkbereik op de x-as.
Ik ga dit eens verder bekijken
Plaats reactie