Cnc plasma snijder

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

thijs.v
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:52

Cnc plasma snijder

Bericht door thijs.v »

Goede middag alle,

Ik was eens rond aan het kijken voor een cnc plasma snij machine,
Nu ben ik bij merken uitgekomen als Swift cut, essco, lincoln en esab.
Helaas lopen deze machines al snel richting de 30k, dit valt een beetje buiten budget.

Swift cut is nu op de markt gekomen met een swifty, een snijder cnc snijder met een bereik van 1200x1200.
Deze is (ook duur) enig zins te betalen. maar dit is net een klote maat om te gebruiken.

Toen ik aan het rondkijken was kon ik helaas niet om de chinezen heen op aliexpress,
Ja ik weet een chinees is niet wat je kwaliteit noemt, maar ik heb toch eens een prijs aangevraagd.
Ik heb een paar prijzen opgevraagd, snij bereik van 3x1.5 met een chineese plasmabron van 100a
Een 3x1.5 met een hypertherm 85a
En de prijs voor een complete machine zonder bron,
Ik kan naar mijn mening beter een hypertherm bron in nederland aanschaffen,

Nu viel mij de prijs nogal mee, ik moet er wel bij vermelden dat ik de machine zakelijk kan aanschaffen, dus de btw die ik moet betalen bij de import kan ik terugvragen.
Ik wil deze machine niet professioneel gaan gebruiken, zeg maar semi hobbymatig.

Helaas kom ik op dit forum weinig tegen van deze machine's, ik kan moeilijk geloven dat er nog niemand zon soort machine heeft aangeschaft.
Het gaat om:

Wat is jullie gedachten bij onderstaande machine?
Alvast bedankt,

Unich LXP1530 Hypertherm 85A

#Working area: 1500*3000mm
#Standard machine frame
#Blade working table
#plasma source
#plasma cutting head
#Gear rack transmission
#Taiwan square guide rails
#Starfire control system
#Torch height controller
#FASTCAM Control Software
#Yako drivers and stepper motors
#Exhaust fan
#Air compressor(if you need it)
#cutting nozzles and electrodes
#warranty is 2 year.
19730
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door skillalot »

Genoeg klanten gezien die een Chinese machine gekocht hadden, en deze vervolgens weg deden om bij mijn vorige werk een machine te kopen.
Een Chinese plasmabron wil je sowieso niet, dus het is goed dat je al naar gerenommeerde merken kijkt als Hypertherm. De plasmabron bepaald immers grotendeels de snijkwaliteit.
Maar de rest van de componenten moeten het vervolgens wel waar kunnen maken.
Een goede hoogteregeling is echt van essentieel belang om goed te kunnen snijden met geen of minimale slak.
De tafel dient een goede afzuiging te hebben om alle rook op te vangen, of een waterbak te hebben waar de rook in opgevangen wordt.
De tafel zelf, en de hele opbouw van de brug etc tot aan de toorts moet stabiel zijn, je hebt te maken met redelijke snelheden en versnellingen waarbij je niet wil dat de toorts alle kanten op beweegt buiten de lijnen die hij moet volgen.
De besturing moet de bewegingen vloeiend aan kunnen sturen, lang niet iedere besturing is geschikt voor plasmasnijden.
Verder wil je dat de besturing ook een beetje gebruiksvriendelijk werkt, en ook goed met je nesting software samenwerkt.

De machine op de foto ziet er op het eerste gezicht netjes afgewerkt uit, maar het blijft Chinese troep. Ik zie van die kogelpotten aan de zijkanten zitten om de plaat op de machine te kunnen schuiven, binnen no time is al je dunne kapwerk daarboven beschadigd als je dat zo gaat gebruiken. IPV een waterbak of een afzuiging, zie ik iets als "exhaust fan". Ga er maar van uit dat onder het snijrooster gewoon één grote bak is, met aan de achterkant van de tafel een afzuigfan, dat gaat nooit goed werken omdat je overal valse lucht aan gaat zuigen op die oppervlakte, en de rook gewoon vrolijk de werkplaats in gaat, en geloof me, van plasmasnijden komt nogal wat rook af.
Verder is de machine voorzien van gewone stappenmotoren zonder terugkoppeling, positie verloren of motor stil, dan snijdt je je plaat gewoon tot afval, en is het een motor van de brug aandrijving dan trek je de hele boel scheef/kapot.
Na een noodstop zal de machine een stukje doorlopen en zijn positie kwijt zijn, waardoor je nooit opnieuw kan beginnen zonder dat je een verspringing in je produkten krijgt.
Deze goedkope besturingen hebben vaak geen homeschakelaars, dus de machine opnieuw homen om vanaf een vaste positie te beginnen gaat ook niet.

Ik zou mn geld er niet aan uitgeven. Of doorsparen voor een betere machine, of je werk uitbesteden.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Firehunter »

Als het voor "af en toe" is, lijkt het mij interessanter om het snijwerk uit te besteden. Er zijn bedrijven als 247Tailorsteel en Plaatwerk365 waar je heel makkelijk gelaserd plaatmateriaal kunt bestellen. Volgens mij geeft laseren ook nog een mooiere afwerking dan plasma.

En als je toch graag zelf een machine wilt hebben, waarom maak je hem zelf niet? Als je toch al met metaalbewerking bezig bent, moet de constructie niet zo'n probleem zijn.

Even over sjinese machines, in z'n geheel lijkt het vaak heel interessant en mooi. Maar het zijn de details waar meestal enorm op bezuinigd wordt. En dit zijn ook nog vaak de dingen die heel mooi weggewerkt worden achter plaatmateriaal.
thijs.v
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:52

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door thijs.v »

skillalot schreef: 07 jan 2020 15:46 Genoeg klanten gezien die een Chinese machine gekocht hadden, en deze vervolgens weg deden om bij mijn vorige werk een machine te kopen.
Een Chinese plasmabron wil je sowieso niet, dus het is goed dat je al naar gerenommeerde merken kijkt als Hypertherm. De plasmabron bepaald immers grotendeels de snijkwaliteit.
Maar de rest van de componenten moeten het vervolgens wel waar kunnen maken.
Een goede hoogteregeling is echt van essentieel belang om goed te kunnen snijden met geen of minimale slak.
De tafel dient een goede afzuiging te hebben om alle rook op te vangen, of een waterbak te hebben waar de rook in opgevangen wordt.
De tafel zelf, en de hele opbouw van de brug etc tot aan de toorts moet stabiel zijn, je hebt te maken met redelijke snelheden en versnellingen waarbij je niet wil dat de toorts alle kanten op beweegt buiten de lijnen die hij moet volgen.
De besturing moet de bewegingen vloeiend aan kunnen sturen, lang niet iedere besturing is geschikt voor plasmasnijden.
Verder wil je dat de besturing ook een beetje gebruiksvriendelijk werkt, en ook goed met je nesting software samenwerkt.

De machine op de foto ziet er op het eerste gezicht netjes afgewerkt uit, maar het blijft Chinese troep. Ik zie van die kogelpotten aan de zijkanten zitten om de plaat op de machine te kunnen schuiven, binnen no time is al je dunne kapwerk daarboven beschadigd als je dat zo gaat gebruiken. IPV een waterbak of een afzuiging, zie ik iets als "exhaust fan". Ga er maar van uit dat onder het snijrooster gewoon één grote bak is, met aan de achterkant van de tafel een afzuigfan, dat gaat nooit goed werken omdat je overal valse lucht aan gaat zuigen op die oppervlakte, en de rook gewoon vrolijk de werkplaats in gaat, en geloof me, van plasmasnijden komt nogal wat rook af.
Verder is de machine voorzien van gewone stappenmotoren zonder terugkoppeling, positie verloren of motor stil, dan snijdt je je plaat gewoon tot afval, en is het een motor van de brug aandrijving dan trek je de hele boel scheef/kapot.
Na een noodstop zal de machine een stukje doorlopen en zijn positie kwijt zijn, waardoor je nooit opnieuw kan beginnen zonder dat je een verspringing in je produkten krijgt.
Deze goedkope besturingen hebben vaak geen homeschakelaars, dus de machine opnieuw homen om vanaf een vaste positie te beginnen gaat ook niet.

Ik zou mn geld er niet aan uitgeven. Of doorsparen voor een betere machine, of je werk uitbesteden.
Hey bedankt voor deze nuttige reacties.

Ik had nog niet gedacht aan het feit van herpositionering en homeschakelaars,
Ik had wel verwacht dat ik hem zelf op sommige punten zou moeten verbeteren, Als afzuiging en die kogelpotten enzo.

Zelf maken zie ik niet zitten, rede omdat ik daar niet genoeg tijd voor kan vrijmaken, en op het elektronische gebied ben ik niet voldoende onderlegd, ik kan beter doen waar ik goed in ben en daar mijn geld mee verdienen om te kopen wat ik wil hebben.
Ik pas liever iets aan naar mijn smaak als ik maar een fatsoenlijke werkende basis kan aanschaffen.

Toch maar eens andere opties bekijken dan, @Skillalot Jou vorige werkgever verkoopt goede machines?
Welke leverancier is dat dan?

Ik heb ook andere opties bekeken,maar misschien hebben jullie ook nog goede opties voor mij.
Ik heb ook een swift cut swifty bekeken maar die hebben een snijbereik van 1200x1200, dit is nette klein vind ik eigenlijk,
Ook kwam ik vandaag Extreme plasma tegen uit engeland, iemand hiermee ervaring?

En als ik zou kijken naar een chinees met een fatsoenlijke hypertherm bron zit ik ook richting de 10k, wat zou een betere optie zijn rond dit budget?

Alvast bedankt
thijs.v
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:52

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door thijs.v »

Firehunter schreef: 07 jan 2020 21:28 Als het voor "af en toe" is, lijkt het mij interessanter om het snijwerk uit te besteden. Er zijn bedrijven als 247Tailorsteel en Plaatwerk365 waar je heel makkelijk gelaserd plaatmateriaal kunt bestellen. Volgens mij geeft laseren ook nog een mooiere afwerking dan plasma.

En als je toch graag zelf een machine wilt hebben, waarom maak je hem zelf niet? Als je toch al met metaalbewerking bezig bent, moet de constructie niet zo'n probleem zijn.

Even over sjinese machines, in z'n geheel lijkt het vaak heel interessant en mooi. Maar het zijn de details waar meestal enorm op bezuinigd wordt. En dit zijn ook nog vaak de dingen die heel mooi weggewerkt worden achter plaatmateriaal.
Klopt 247 is een goede leverancier met juiste prijzen en goede kwaliteit, helaas heb ik hiermee altijd het logistieke probleem.
Ik ben op kantoortijden (levertijden 247tailor) niet aanwezig bij mijn werkplaats, de pakketten van deze leveranciers moeten altijd met een heftruck gelost worden dus moet ik telkens opzoek naar een bedrijf in de buurt die pallets voor mij wilt aannemen, voor af en toe kan dat wel maar niet te vaak.
Liever wil ik zelf mijn platen kunnen snijden, en mocht het voorkomen dat er massa of precieze nodig is kan ik alsnog uitwijken naar een dergelijke leverancier.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door assink »

In nederland zit wel een leverancier die plasma snij machines bouwt.
Grotius is pleite, en waren niet al te best zoals ik op het forum heb kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door assink op 09 jan 2020 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Leeuwinga »

Is GROTIUS CNC machine niets voor jouw ?
Nederlands fabrikaat, prijs gunstige machines
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door skillalot »

Die is er mee gestopt wegens prive omstandigheden naar wat ik gehoord heb. Ineens was alles ook offline gehaald en niks meer van hem te vinden.
En prijs gunstig zou ik het niet noemen als je ziet hoe die machines gebouwd zijn. Ze waren goedkoop, laten we het daar op houden...
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Leeuwinga »

Ojee, had geen idee daarvan. Ik heb hem vroeger behoorlijk wat Mach3 interfacekaarten geleverd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door John Sellis »

Leeuwinga schreef: 09 jan 2020 13:38 Ojee, had geen idee daarvan. Ik heb hem vroeger behoorlijk wat Mach3 interfacekaarten geleverd.
Ja en die sloop ik er uit omdat het K*t machines zijn en die kaarten storing geven, maar wat wil je ook als je de 5v voor de kaart uit een usb van een pc pakt, met een dun kabeltje

Een Chinees is 500x meer waard en beter.

Gaat gewoon een cslab kaart in met bijv een proma of Neuron en weg probleem!
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Leeuwinga »

Ach ik lees het, jij bent deskundig met mijn kaarten.
Jammer, dat je lult als een kip zonder kop :mrgreen:

19738
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Leeuwinga »

Ter info: mijn Mach3 kaarten worden gevoed vanaf ringkern trafo 7VAC en 17VAC
op de kaarten wordt dat gescheiden omgezet naar 5VDC en 24VDC.
Alles dus gescheiden.Daarnaast zijn deze kaarten ontwikkeld toen USB nog moest uitgevonden worden.
Eigenlijk toen jij, John nog in de pampers liep die je volscheet waarbij je mamsie ze moest verschonen. :cry:
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door John Sellis »

Leeuwinga schreef: 10 jan 2020 10:04 Ter info: mijn Mach3 kaarten worden gevoed vanaf ringkern trafo 7VAC en 17VAC
op de kaarten wordt dat gescheiden omgezet naar 5VDC en 24VDC.
Alles dus gescheiden.Daarnaast zijn deze kaarten ontwikkeld toen USB nog moest uitgevonden worden.
Eigenlijk toen jij, John nog in de pampers liep die je volscheet waarbij je mamsie ze moest verschonen. :cry:
Die er uit heb gesloopt niet.

https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1xh2FK3Dq ... erface.jpg

die zat er in incl fake leadshine drivers voor op de stappen motor's

Ik heb even gekeken maar volgens mij is dit niet jou kaart maar een chinees!
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc plasma snijder

Bericht door Leeuwinga »

Zo is het maar net, chinese troep wanneer zijn we eens genezen daarvan ?
Moraal: eerst goed! kijken , lezen voordat je gaat roepen.
Anders ben je inderdaad maar een kip zonder kop.
I rest my case
Cees
Plaats reactie